selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 20:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Bill50x wrote:
Haakan wrote:
finns 1miljard olika sätt att bygga en högtalare på men min filosofi är en rakfrekvensgång i ett rum utan väggar å tak.. dvs rakt frekvensgång utomhus....sen får man pyssla lite i rummet som dom ska stå i, då vet man iaf att det inte är högtalarna som har nåt fuffens för sig
Men, jag har svårt att förstå hur en högtalare som är gjord för rak frekvensgång i fritt fält någonsin kan få något som ens liknar rak frekvensgång i ett rum. Personligen ser jag inte en spikrak frekvensgång som prio 1, framför allt inte om det sker på bekostnad av andra kanske viktigare parametrar.

Sedan kommer frågan, rak frekvensgång mätt hur? On-axis på kort avstånd eller samlad frekvensgång i ett rum? Bara mätt "mitt-i soffan"?

En gång i tiden mättes högtalare i totalt dämpade rum och en ev rak frekvensgång togs som intäkt för att högtalaren låt "rätt". Sedan svängde mätmetodiken med extrema efterklangsrum, tanken var att den samlade frekvensgången var viktig eftersom hifi-högtalare till 99% befinner sig i ett rum. Detta tog ju bland annat Stig Carlsson fasta på...

Nu är det, såvitt jag förstår, huvudsakligen direktljudet som avgör hur man uppfattar en högtalares frekvensgång. För mig betyder det att man i hög grad måste beakta en högtalares konstruktionsprincip ("Carlsson", direktstrålande, dipol etc) innan man bestämmer sig var/hur man vill ha rak frekvensgång, eller?

/ B
absolut jag snackade in rak frekvensgång mätt onaxis samt så bra som möjligt offaxis förstås, men planen med tiden när man väl får ett dedikerat rum få en så rak frekvensgång i det rummet dvs bygga filtret efter rummet :D tillsdess får man nog nöja sig med en bra onaxis frekvensgång samt akustikprylar....för att då inte ytterligare reta nån så är detta mitt sätt, säger inte på nåt sätt att det är det "rätta" sättet


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Det finns inga "rätta" sätt, bara sätt som är riktiga i en viss situation. Pratar vi om återgivning av musik finns det bara en "rätt" situation, det är att lyssna live! Endast då faller alla parametrar på plats och frekvensgången är snörrät, disten obefintlig och dynamiken 100%ig....

Att ha ett dedicerat musikrum och där bygga upp ett högtalarsystem som anpassas totalt och ger en rak frekvensgång, ja det låter logiskt riktigt. Men jag har vid några tillfällen lyssnat på system där rumskorrigering gjorts med hjälp av elektronik. Och det lät f-dj-gt :-) Nu finns det förstås massor med andra saker som kan vara alldeles fel, men vid dessa tillfällen var det ganska kompetenta apparater med effektresurser utöver det vanliga.

Att det kan bli så här tror jag beror på att merparten av våra kära fonogram är så taskigt inspelade. Inte för att ljudteknikerna per definition skulle vara klantar (även om många säkert är det också) utan därför att produkten är anpassad för att spelas på helt andra grejor än vad intresserade på detta forum förfogar över.

Själv tänker jag aldrig lägga ner allt detta arbete som krävs för att få en sådan perfekt återgivning, och sedan enbart kunna njuta av en handfull superskivor med kubansk jazz....

/ B

För övrigt anser jag att alldeles för få personer lyssnar på Rosie Thomas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
deras toppmodeller är nog däremot fria från sådana kompromisser antar jag därför jag tycker det skulle vara kul om exvis otto hade försökt sig på lite akustika ingrepp...
samt sportbilsfantasten (rätt namn å visst hade du keltik?)
Vete tusan om Keltik har "rak frekvensåtergivning", men de borde vara designade för ett rum som de andra LINN burkarna.
Hmmm..Undrar vad LINN har för något referensrum?
I UK har de ju ve o fasa heltäckningsmatta.
Tänk... tänk om det låter bättre om man har det + en tekanna på ett sideboard bredvid Winchester soffan o lägger en Times lite slarvigt på golvet :wink:

Nu har jag lyssnat på ett par PF skivor o "the Wall" har en dröse effekter som det krävs fullregister att klara; Dörrar som smälls igen, helikoptrar, storm..
I vanliga högtalare dränker effekterna ofta andra ljud, o ännu tydligare är det nu med Exotik.
Herre jävlar vad bra de är Keltik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Nu har jag lyssnat på ett par PF skivor o "the Wall" har en dröse effekter som det krävs fullregister att klara; Dörrar som smälls igen, helikoptrar, storm...
:D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 15:03 
sportbilsentusiasten wrote:
Nu har jag lyssnat på ett par PF skivor o "the Wall" har en dröse effekter som det krävs fullregister att klara; Dörrar som smälls igen, helikoptrar, storm..
I vanliga högtalare dränker effekterna ofta andra ljud, o ännu tydligare är det nu med Exotik.
Herre jävlar vad bra de är Keltik.
Innan helikoptern (på skiva 1, sida 1) är klar referens för mig. Dynamik och
ljudtryck, men samtidigt musikaliskt (gitarriffen). Sjukt dynamiskt! Det känns
i bröstkorgen vill jag lova.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
Innan helikoptern (på skiva 1, sida 1) är klar referens för mig. Dynamik och
ljudtryck, men samtidigt musikaliskt (gitarriffen). Sjukt dynamiskt! Det känns
i bröstkorgen vill jag lova.
yepp, spår 2-6 är mäktiga. Svagt så man slappnar av o kanske höjer lite PANG! sedan lite avslappnat.. PANG igen.
Efter helikoptern på spår 4 är det TRYCK
I spår 5 kommer sedan djupbasen in - mäktigt.
Här får jag problem med rummet vid hög volym.
Allt skakar, sjukt kul! Allt vibrerar utom keltikarna verkar det som :shock:
Gitarrsolot i spår 5 är sååå bra. Hela skivan är full av underbara solon o tung bas.

EDIT, musiken på denna platta påminner mig om Mozart; enkel i grunden men många geniala variationer. Intelligent gjort!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Haakan wrote:
jag tänker nog väldigt o-linnigt eftersom jag inte tycker man ska bygga en högtalare efter en mall av ett rum så att säga..eftersom det finns så många olika rum så blir det ju nästan så att man får en till kompromiss bara...linn är dock ett stort vinstdrivande företag så jag förstår dock att dom inte bara satsar mot riktiga audiophiler... deras toppmodeller är nog däremot fria från sådana kompromisser antar jag därför jag tycker det skulle vara kul om exvis otto hade försökt sig på lite akustika ingrepp...
samt sportbilsfantasten (rätt namn å visst hade du keltik?)
Skall göra ett försök med lite ökad "normal" dämpning plus om snickeritarmen börjar att suga så kanske det blir någon form av klädd tavla med isolering i för att knäcka den där första reflexen som det pratas om.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
OTTO wrote:
Haakan wrote:
jag tänker nog väldigt o-linnigt eftersom jag inte tycker man ska bygga en högtalare efter en mall av ett rum så att säga..eftersom det finns så många olika rum så blir det ju nästan så att man får en till kompromiss bara...linn är dock ett stort vinstdrivande företag så jag förstår dock att dom inte bara satsar mot riktiga audiophiler... deras toppmodeller är nog däremot fria från sådana kompromisser antar jag därför jag tycker det skulle vara kul om exvis otto hade försökt sig på lite akustika ingrepp...
samt sportbilsfantasten (rätt namn å visst hade du keltik?)
Skall göra ett försök med lite ökad "normal" dämpning plus om snickeritarmen börjar att suga så kanske det blir någon form av klädd tavla med isolering i för att knäcka den där första reflexen som det pratas om.

för att va helt säkra på om ni har problem i rummet lr inte går det mycket enkelt att mäta på med en sån här:



http://www.tnt-audio.com/clinica/spl-meter_e.html


kommer mäta imitt rum antingen imorrn lr så nästa helg...jo just det en sån där mätare kostar ca 500:- och mäter +-2db, helt ok med andra ord :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 08:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Håkan, en RIKTIGT bra ide! Var går det att köpa i sverige?
btw, såg ni att Ikemi o en del andra fick bra kritik på hemsidan...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 09, 2004 16:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag har tänkt ut konstruktionslösningen på en diffusor som jag inte tänker bygga. Hur snygg diffusorn än blir och hur bra den än "låter" kommer en låg WAF göra att såna här DIY aldrig blir särskilt långlivade i hemmet. De åker snart ut samma väg som den där skålen man gjorde på keramikkursen. Ska försöka fylla rymmet med vanliga möbler o textilier i stället.

Nåväl, diffusorn som Haakan hade bild på i första inlägget kan byggas i cellplast i stället för trä. Mycket lättare, billigare o enklare att arbeta i!
Cellplast kan sågas i bandsåg med fint blad eller ännu hellre glödskärmaskin. Plasten kan rollas med vattenbaserad väggfärg o limmas med universallim o vips har man en 120x60 cm stor snygg :?: diffusor för ca 70 kr inkl allt. Cellplast är ju himla skört men den här är tänkt att sitta i taket. Material finns hos en välsorterad byggfirma nära dig.
HAJK på er!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 09, 2004 17:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Bra kritik?

Another very noteworthy room was the Linn Room. Sadly the mark of distinction was not the sound. Rather the unusual display of the new "Klimaxx" (sic) Amplifiers stacked vertically caught the Eye. No turntable was in sight, the system playing was fully active, using loads of Amplifiers to drive the Keilidth Speakers. As source the £ 12,000 Sondek CD-12 was used. I'm sure there was a point to all of this, however the sound was such that I exited the room rather faster than I had entered it.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 09, 2004 17:23 
Tjagge wrote:
Bra kritik?

Another very noteworthy room was the Linn Room. Sadly the mark of distinction was not the sound. Rather the unusual display of the new "Klimaxx" (sic) Amplifiers stacked vertically caught the Eye. No turntable was in sight, the system playing was fully active, using loads of Amplifiers to drive the Keilidth Speakers. As source the £ 12,000 Sondek CD-12 was used. I'm sure there was a point to all of this, however the sound was such that I exited the room rather faster than I had entered it.
Rätt tråd?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 09, 2004 18:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Jul 14, 2004 20:25
Posts: 70
Location: Uppsala
rätt tråd kanske bör följas av ett

RÄTT KLÄDD?

_________________
Murmel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 09, 2004 19:48 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Mortifikator Crenshaw wrote:

Rätt tråd?
Misstänker att det var kommentar på Haakans länk en bit upp på sidan, om inte är jag lika förvirrad.. :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 09, 2004 20:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Va? Nej, Haakan har väl inte sagt något om det där :) Däremot Tjagge!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited