Det finns inga "rätta" sätt, bara sätt som är riktiga i en viss situation. Pratar vi om återgivning av musik finns det bara en "rätt" situation, det är att lyssna live! Endast då faller alla parametrar på plats och frekvensgången är snörrät, disten obefintlig och dynamiken 100%ig....
Att ha ett dedicerat musikrum och där bygga upp ett högtalarsystem som anpassas totalt och ger en rak frekvensgång, ja det låter logiskt riktigt. Men jag har vid några tillfällen lyssnat på system där rumskorrigering gjorts med hjälp av elektronik. Och det lät f-dj-gt

Nu finns det förstås massor med andra saker som kan vara alldeles fel, men vid dessa tillfällen var det ganska kompetenta apparater med effektresurser utöver det vanliga.
Att det kan bli så här tror jag beror på att merparten av våra kära fonogram är så taskigt inspelade. Inte för att ljudteknikerna per definition skulle vara klantar (även om många säkert är det också) utan därför att produkten är anpassad för att spelas på helt andra grejor än vad intresserade på detta forum förfogar över.
Själv tänker jag aldrig lägga ner allt detta arbete som krävs för att få en sådan perfekt återgivning, och sedan enbart kunna njuta av en handfull superskivor med kubansk jazz....
/ B
För övrigt anser jag att alldeles för få personer lyssnar på Rosie Thomas!