selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 03:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 02:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har jag förstått Souce first in absurdum som Bill kallade den...kanske lättare om jag tar principen tvärtom eller bakvägen så kanske jag greppat den...

Jag har följande

UD1.1-Kontrol-klimax solo-Komri

Jag ska nedgradera och vill skada systemet så lite som möjligt. Enligt Source first gäller då följande om jag fattat rätt:

1-Minst skada på systemet är alltså att byta ut Komri mot Katan
2-Byta ut Solo mot Majik 2100
3-Byta ut Kontrol mot Majik kontrol
4-Byta ut UD1.1 mot Majik CD

Denna turordning gäller tydligen alltid enligt den sanna principen om source first och alla som deltar på forumet har samma åsikt? Alla hade gjort det i tron att source first stämmer eller hade ni testat först?
Jag hade nog valt alt 3 som minst skadligt men jag tror ju inte alltid på den sanna vägen och får ju tydligen inte framföra genuint dåliga råd på detta forum :oops:

Får väl bege mig till en annan fotbollsplan då med mina Linn-prylar som blir kvar :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Har jag förstått Souce first in absurdum som Bill kallade den...kanske lättare om jag tar principen tvärtom eller bakvägen så kanske jag greppat den...

Jag har följande

Jag ska nedgradera och vill skada systemet så lite som möjligt. Enligt Source first gäller då följande om jag fattat rätt:

Denna turordning gäller tydligen alltid enligt den sanna principen om source first och alla som deltar på forumet har samma åsikt? Alla hade gjort det i tron att source first stämmer eller hade ni testat först?
Jag hade nog valt alt 3 som minst skadligt men jag tror ju inte alltid på den sanna vägen och får ju tydligen inte framföra genuint dåliga råd på detta forum :oops:

Får väl bege mig till en annan fotbollsplan då med mina Linn-prylar som blir kvar :wink:
Stanna på planen Mikael. Det är intressant resonemang och börjar man blanda in den ofrånkomliga ekonomin så är skillnaden i alt 1 mångfalt större än de övriga. Skillnaderna i försteg räcker väl ungefär till att gå från Komri till Artikulat 350.

Det är också lite märkligt att ett företag som gått i spetsen för source first idag har en sämre digital källa i topp än för 8 år sen. Det är rejäl skillnad på Uni1.1 och CD12.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 09:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Erik wrote:
Stanna på planen Mikael. Det är intressant resonemang och börjar man blanda in den ofrånkomliga ekonomin så är skillnaden i alt 1 mångfalt större än de övriga. Skillnaderna i försteg räcker väl ungefär till att gå från Komri till Artikulat 350.

Det är också lite märkligt att ett företag som gått i spetsen för source first idag har en sämre digital källa i topp än för 8 år sen. Det är rejäl skillnad på Uni1.1 och CD12.

/Erik
Jo tack jag stannar. Vill bara försöka visa att det finns dom som gillar Linn men inte helt utan eftertanke skriver under på konceptet. En rad faktorer spelar in och att bara "tillåta" råd enligt principen kan bli fel ibland.

Du har rätt om digitala källan vilket är märkligt, förstår inte nedläggningen av CD12. Linn har ju dock släppt den bästa källan dom har för nedladdning på nätet = "Studio Masters" :wink:
Quote:
This download is offered for those who desire the best sound possible.
8)

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:

Jag har följande

Jämförelsen blir lättare och mindre extrem om man tar ungefär samma pengar på ned/uppgraderingen. Det är så jag har förstått hierarkin eller source first och då har den alltid gällt då jag har testat.

Så precis som Erik skriver alt 1 skulle kunna vara Komri -> Artikulat (Men även med Katan) så gör det bytet alldeles säkert minst "skada" i tune method termer Jag har dock inte testat ovanstående.

Läser man vad jag skrivit på andra ställen på forumet tex att jag hellre skulle ha Akurate med sämre grejer framför än Katan med bättre, handlar inte alls om tune method utan helt andra skäl som "ljudbög" "dom är snyggare" "det låter mer imponerande", "jag är galet förtjust i min Unidisc SC" "jag vill ha djupare bas" etc, men då gör jag i så fall ett medvetet avsteg från source first. Gör jag ett sånt byte kommer jag garanterat att vilja uppgradera längre fram i kedjan sen.

Så vad blev kontentan av allt det jo:

Source first eller hierarkin gäller alltid när man använder tune method.

tune method är metoden som måste gälla som utgångspunkt för alla diskussioner om vad som är bättre eller sämre här på forumet.

Tycker såklart att du ska Stanna Mikael bara du accepterar att det här är ett forum där det här gäller och ger man andra rekommendationer som inte följer source first ska det tydligt framgå

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Nu måsta jag oxå blanda mig i lite!
Jag är ju själv en Source First anhängare precis som de flesta på forumet, men jag kan ju skönja en klar dubbelmoral bland de flesta Selleri-medlemmarna. Eftersom ingen i princip har ett rent Source First system. :wink:

Det finns ingen på forumet som har:
UNI1:1-Majik (the old one)-Unik
UNI2:1-Majik-Unik
Ikemi-Majik-Unik
Genki-Maji-Unik
Trots att de flesta (liksom jag själv) skulle anse att dessa system skulle knäcka det mesta (inom sin "price point") så har de flesta med motsvarande budget lagt det mesta på högtalare och slutsteg.
Finns det någon som har en källa som kostar mer än slutsteg+delningsfilter+högtalare?

Erkänn! Visst gillar vi när det låter snyggt och med tryck, som aktivt gör, och visst lägger de flesta av oss lite för mycket resurser i den änden egentligen! Och det får man!!! :D

Men varför är det så???

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Jag har följande

Har du det där på riktigt? :avund:

Lätt att du ska byta högtalare, men finns det någon anledning att gå så långt som katan? Du lär få loss ganska mycket pengar även om du går på Akurate 212...

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 10:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Stephan wrote:
Hejsan!
Nu måsta jag oxå blanda mig i lite!
Jag är ju själv en Source First anhängare precis som de flesta på forumet, men jag kan ju skönja en klar dubbelmoral bland de flesta Selleri-medlemmarna. Eftersom ingen i princip har ett rent Source First system. :wink:

Ikemi-Majik-Unik
Genki-Maji-Unik
Trots att de flesta (liksom jag själv) skulle anse att dessa system skulle knäcka det mesta (inom sin "price point") så har de flesta med motsvarande budget lagt det mesta på högtalare och slutsteg.
Finns det någon som har en källa som kostar mer än slutsteg+delningsfilter+högtalare?

Erkänn! Visst gillar vi när det låter snyggt och med tryck, som aktivt gör, och visst lägger de flesta av oss lite för mycket resurser i den änden egentligen! Och det får man!!! :D

Men varför är det så???

mvh
Steffe
Det är som med sex; finess kontra energi :lol:

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Check min källa kostar mer än slutsteg, filter, högtalarkablar, stativ, högtalare och skeets men det är ganska jämt :D

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 10:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men du har väl en SC? Då får du räkna bort lite för försteget.

Sc:en klassas så här:
Källa: 30000kr
försteg: 15000kr

:D

Steffe

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Check. Min digitala källa kostar dubbelt så mycket som resten av anläggningen.

Högtalare är lite personligt, jag tycker inte att Unik duger. Men jag köper högst troligt Kontrol innan jag byter ut mina Katan.

Last edited by Lejonklou on Fri Feb 16, 2007 10:34, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 10:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Mikael2 wrote:
Jag har följande

Har du det där på riktigt? :avund:

Lätt att du ska byta högtalare, men finns det någon anledning att gå så långt som katan? Du lär få loss ganska mycket pengar även om du går på Akurate 212...
Har inte dom just nu :)

Visst kan man i mitt exempel gå från Komri->Artikulat osv men går man ned hela vägen enligt principen så hamnar man ju på Katan eller Unik(?) innan man ska göra sig av med nåt högre upp i kedjan.

Jag tycker inte det är fel att nån gång göra ett övervägande om inte nåt annat i kedjan ska "offras" istället för att slaviskt följa en princip.

Pengar ingår väl inte som faktor i "source first" om jag tolkat resonemanget helt rätt. Om pengarna är en faktor så faller ju principen direkt eller?

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 10:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Stephan wrote:
Hejsan!
Ikemi-Majik-Unik
Genki-Maji-Unik
Du... Jag måste bara skriva att för endast en månad sedan så satt jag med en ikemi, majik och unik. det var allt.. tack för mig

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Ikemi-Majik-Unik
Genki-Maji-Unik
Jag har för mig att ngn har Ikemi/Majik/Unik i sin presentation...?

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Men du har väl en SC? Då får du räkna bort lite för försteget.

Sc:en klassas så här:
Källa: 30000kr
försteg: 15000kr

:D

Steffe
Det skrev du inget om :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till: Lejonklou och Fredriksson
Respekt!

Jag skriver som vanligt med glimten i ögat! :wink:

Det finns säkert en del som har rejält framtunga system på forumet!
Man får väl tillskriva Linn lite av ansvaret för de baktunga systemen!
Hade de tagit fram lite fler och bättre CD-spelare och färre slutsteg/högtalare så kanske det triggat köpsuget lite oftare mot signalkällan

Idag har man En ren CD-spelare en skivspelare, två rena försteg och dussinet slutsteg/högtalare/subbasar/delningsfilter

mvh
Steffe

Post new topic  Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next

All times are UTC+02:00