selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Heh, så talas det plötsligt om Unidisk 2.1/1.1 och Exotik...
Drömma kan man ju alltid... :wink:

För att återgå till verkligheten, dvs Classik Musik och Unik, har jag tidigare tipsat om denna annons som bla innehåller en st Classic Musik:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=7951

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Det är 2 kanal som är aktuellt. Men exotik är väl ganska dyr?
Nu ja :wink:
Men om några år...

Med tanke på att du funderar på att uppgradera slutsteg/högtalare, så skrev jag att NÄSTA steg är försteget.
Börja framifrån!
När du sitter med Ikemi före Classik o ska ta nästa steg kan vi snacka om försteg.
Men exotik är rätt mycket bättre än Kolektor/Kairn mm. 5103 är bra med!

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 21:18 
Site Admin
Site Admin

GForce: Lite mer drag i tråden än du väntade dig eller?? Fantastiskt med forum :D

Ni tycker alltså att det är en bättre ide att köra på Classic/Unik före Classik/Tukan och då spara mellanskillnaden ~2kkr till skivor/nästa uppgradering?

Är det då att Tukan inte är bättre vs. extra kostnaden eller att man har längre väg till Ikemi/Kairn och allt vad nu föreslagits som är huvudskälet?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 21:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sony wrote:
GForce: Lite mer drag i tråden än du väntade dig eller?? Fantastiskt med forum :D

Ni tycker alltså att det är en bättre ide att köra på Classic/Unik före Classik/Tukan och då spara mellanskillnaden ~2kkr till skivor/nästa uppgradering?

Är det då att Tukan inte är bättre vs. extra kostnaden eller att man har längre väg till Ikemi/Kairn och allt vad nu föreslagits som är huvudskälet?
Ja, lite mer drag än jag trodde. Har snackat hifi på andra forum också men gäääsp så tråkigt det var.

Ang. unik före tukan så tror jag att de rekomendationerna berodde på att jag måste hänga dem på väggen eller ställa på bänk och då tyckte nog flera att det var bättre att hänga unik på vägg än tukan på bänk.

Jag har fått många bra tips och en hel del att fundera över, men det hindrade mig ändå inte att slänga in en impulsannons under "köpes". Om någon råkar ha en classik t och ett par vita katan (hör och häpna) så slår jag till (och ställer dem på bänk till att börja med). Jag har haft ett "samtal" med sambon och hon gick med på köp nu förutsatt att högtalarna var vita :D

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 21:44 
Site Admin
Site Admin

GForce wrote:
Jag har haft ett "samtal" med sambon och hon gick med på köp nu förutsatt att högtalarna var vita :D
Det avgör saken, det är Unik du ska ha! Det gäller att passa på när du får tummen upp för sådana saker :wink: Är inte själv helt säker på att jag ser fördelarna med Unik före Tukan men har kanske underskattat dem.

Sedan kan du alltid roa dig med att läsa Jans tråd så ser du hur man gör för att få igenom lite tyngre inköp...

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 21:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sony wrote:
GForce wrote:
Jag har haft ett "samtal" med sambon och hon gick med på köp nu förutsatt att högtalarna var vita :D
Det avgör saken, det är Unik du ska ha! Det gäller att passa på när du får tummen upp för sådana saker :wink: Är inte själv helt säker på att jag ser fördelarna med Unik före Tukan men har kanske underskattat dem.

Sedan kan du alltid roa dig med att läsa Jans tråd så ser du hur man gör för att få igenom lite tyngre inköp...
Nej, VITA Katan :!:

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 21:58 
Site Admin
Site Admin

Ursäkta mig, läste slarvigt :roll:

Blir nog kanon det

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 08:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Sony wrote:
GForce wrote:

Nej, VITA Katan :!:
High Fidelity har ett par vita demo-Katan till salu tror jag...

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 08:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

[/quote]
High Fidelity har ett par vita demo-Katan till salu tror jag...[/quote]

Jag har mailat en förfrågan.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 10:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vita Katan är såååå snygga. Vore det inte för ungarna så skulle jag lätt ha såna istället för mina svarta Ninka.

Jag tror också att det är en utmärkt plan. Classik med Katan är ju inte värdens mest "välbalanserade" system, men om du tänker uppgradera elektroniken så småningom så har du ju högtalare som du kan behålla länge.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Jag har bestämt mig för hur jag ska göra.
...
Jag köper en classik T och ett par unik (borde gå att hitta för runt 10-11kkr). Motivering:
Jag kommer igång och kan lyssna redan nu.
...
Vad tycker ni om det här?
Jag lyssnade på en Bob Dylan LP imorse när jag kom att tänka på den här tråden :) och alternativet att njuta nu direkt. Så här sa Bob Dylan, redan på 60 talet: (Bara 2 bokstäver är ändrade, först talar han om Classik Music med Unik el. Katan, sedan om fjärrkontrollen.)
Bob Dylan wrote:
Why wait any longer for the one you love
When it's standing in front of you"

...

I long to see you in the morning light
I long to reach for you in the night
Vem kan lista ut låten utan att Googla?

Katan är naturligtvis en fantastisk högtalare som du kan behålla länge. Men faktum är att den har mindre bas än Unik. Den ger dig eventuellt sämre musikaliskt resultat om du hänger dem på väggen eller ställer dem på bänk. Katan är lite känslig för kvalitet på insignalen och Classik är troligtvis "på gränsen". Samtidigt kostar de mer och ger en längre väg till den Ikemi som Katan kanske kräver. Men om de är tillräckligt snygga (och bra) så kanske sambon tillåter ett par Katanstativ i silver och en högre investeringstakt? I så fall är de definitivt att föredra framför Unik! :!: :D

Minst sagt härligt drag i den här tråden, jag undrar om det beror på att vi alla önskar att vi kunde börja om på Linnbanan, men med nuvarande kunskaper och erfarenheter i bagaget? Eller är vi nostalgiska när det gäller äldre LK produkter?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 10:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Vita Katan är såååå snygga. Vore det inte för ungarna så skulle jag lätt ha såna istället för mina svarta Ninka.

Jag tror också att det är en utmärkt plan. Classik med Katan är ju inte värdens mest "välbalanserade" system, men om du tänker uppgradera elektroniken så småningom så har du ju högtalare som du kan behålla länge.
Det var så jag resonerade också. Jag har ju lyssnat på en beg-classik med ett pat (vita) demo-katan och det lät riktigt bra. Ev. kan jag tänka mig ett par tukan OM det hela drar ut på tiden och jag inte hittar några vita katan (finns tukan i vitt?).

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, Katan kan man verkligen ha länge. Först när källa och kontroll är på nästintill toppnivå kan det möjligen vara värt att uppgradera från Katan.

GForce, tänk bara på att Katan är en aning trögdrivna, avseende slutsteg. Inte jättetrögt, men en aning.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Katan är lite känslig för kvalitet på insignalen och Classik är troligtvis "på gränsen".
På gränsen för vad? Det är ingen mp3-spelare vi snackar om, det kommer ju låta grymt bra även om full potential inte släpps loss.

Sen att Unik skulle ha mer bas än Katan stämmer inte i praktiken. Jag äger båda högtalarmodellerna och Katan har betydligt mer tryck och spelar djupare än Unik.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 10:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag håller också med om drag i tråden. Kul med sån respons.

Ang. katan som trögdrivna och att classik är på gränsen så kom igen nu grabbar, tänk på att denna tjomme idag lyssnar på en yamaha pianocraft 200...
Så, då var det sagt, nu har jag kommit ut ur garderoben och förväntar mig ingen förståelse förens jag införskaffat mitt linnsystem :lol:

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00