Jag vet inte om jag misstolkas, men jag är inte på jakt efter att kasta in någon brandfackla. Jag är på jakt efter att lära mig och förstå TD. I och med komplexiteten i mitt nuvarande Keltik-system är jag i större behov än någonsin med en bra utvärderingsmetod som ger tydliga svar.
Min utgångspunkt är som Sportis skriver:
Quote:
Tune Dem är en utvärderingsmetod, inget annat.
Men min erfarenhet är i dagsläget inte i linje med Eriks:
Quote:
Tror du misstänker fel. Bättre TD är i slutändan bättre musik vilket borde vara bättre på allt.
De stora missförstånden verkar uppstå när man hänvisar till val av komponenter (främst högtalare) enl deras TD egenskaper, när någon slarvigt säger att en produkt är "bättre på allt" i har bättre TD egenskaper så utgår man från att det finns något som är just objektivt BRA och det är synonymt med TD. I så fall är det klart att det är lätt att hålla med. Men när jag spelar musik hemma sitter jag inte och lyssnar med en utvärderingsmetod!
Min utgångspunkt är följande:
Grunden i TD handlar om
1 att kunna följa melodier i musiken
2 musikalisk förståelse (musik minne)
3 går det att höra alla instrument samtidigt.
Samt en massa andra klokskaper som få opponerar sig emot som -Att man inte ska ha en massa högtalare i samma rum som man jämför produkterna.
Linn och många av dess konsumenter säger att TD varit en röd tråd i framtagningen av Linns produkter genom åren. Därav är det generellt så att nyare produkter presterar bättre TD. - om så är fallet är inte TD en relevant metod för att välja vilka produkter man vill ha hemma. Det finns helt enkelt jätte många konsumenter som föredrar ex Kaber framför m109 även om melodin etc är lättare att följa på 109orna. Och som i Exakt vilket jag tycker är ett system där det är busenkelt att följa melodin höra alla musiker etc är problemet att jag blir lyssningstrött och får samma vilja att spela musik.
Jag försöker nu bli bättre på metoden, jag har själv i dagsläget inte uppnått den nivån så att jag kan höra skillnad på olika TP kablar (Vilket jag inte heller kunde göra med min gamla metod). Igår flyttade jag om systemet till två rack i stället för tre. Och passade i samband med detta på byta ut några gamla nätkablar mot lite nyare. Resultatet? Jo det blev ju ett helt nytt system! Vissa saker blev bättre och andra sämre. När jag spelar på hög volym upplevs allt mycket lugnare och mer sammanhållet men samtidigt låter det lite tröttare. TD-mässigt skulle jag säga att det låter något bättre. Men att hitta källorna till förändringarna kräver mycket tålamod.
Det är en lång resa som börjar, jag hoppas och tror att TD kommer fungera som min ledstång.