selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 18, 2014 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

matss wrote:
en ingenjör skulle säga känslig småsignalelektronik för sig och kraftelektronik för sig.
Ja det brukar vara bäst men inte alltid dock. Är man redigt petig så testa.
Kablar o hur de placeras spelar även in. Samt hur bra racken är givetvis, bäst placerad bör LP12 vara, därefter DS följt av KK

PostPosted: Sun Jan 19, 2014 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror ni har rätt! jag kommer ev viga lite tid att flytta runt anläggningen i morgon, det är välbehövligt! Jag kan knappt spela på 12an längre. Den låter helt dött nu! Keltikarna har hamnar alldeles för nära riggen. Poppar man ordentligt hoppar pickupen :shock:

Tanken just nu är att flytta hela racket till ett intilliggande rum. Jag hade Bose, Monkydevil och Leif-lar på besök igår! Mycket trevlig för övrigt! Fick tips om att flytta ut den avslagna melodiken från rummet. Det kan nog vara klokt. Vi avslutade hemma hos Bose, och lyssnade på hans fantastiskt fina Keltik-system.

Är i övrigt jätte tacksam för den femte Spiken på keltik, jag och Harald snabb-tunade ju systemet förra helgen. Jag började om i fredags och använde mig denna gång av Tune-Dem. Resultatet blev en CM närmare väggen än tidigare (21,5 cm) men jag har inte börjat med mm än. Sedan började flytta ut högtalarna (En i taget) i sidled, Spontant blev det bättre när jag bräddade men vibrationerna blev för starka i racket så allt stumnade när jag spelade högt. Flyttade tillbaka till ett ungefärligt utgånsläge och fann då att förra helgens avstånd till väggen (22,5) lät mer avslappnat när jag satt framför högtalarna och lyssnade.

En tanke ang detta, en sak som jag funderat mycket på senaste tiden är lyssningströtthet. Jag är rädd att Tunde-dem tekniken inte tar hänsyn till detta. System som enl mig låter bra enl Tune-dem (tex Exakt på HF) kan göra mig oerhört lyssnings trött medan mitt eget system inte verkar kunna få mina öron att krokna, jag kan lyssna timme efter timme utan problem. Någon som har erfarenhet av detta?

PostPosted: Sun Jan 19, 2014 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En annan erfarenhet att dela med sig av:

Igår provade jag att stänga av värmepannan (som normalt slås av och på med stora kraftuttag så här i vinter) skillnaden blev klart hörbar. Undrar hur mycket av mitt tunande som störts av att patronerna slår av och till, kan även vara cirkulationspumpen?

PostPosted: Sun Jan 19, 2014 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
En tanke ang detta, en sak som jag funderat mycket på senaste tiden är lyssningströtthet. Jag är rädd att Tunde-dem tekniken inte tar hänsyn till detta. System som enl mig låter bra enl Tune-dem (tex Exakt på HF) kan göra mig oerhört lyssnings trött medan mitt eget system inte verkar kunna få mina öron att krokna, jag kan lyssna timme efter timme utan problem. Någon som har erfarenhet av detta?
Om det står rätt enl tune dem blir du inte lyssningstrött, i alla fall minimalt lyssningstrött givet förutsättningen. Är du säker på att Exakt på HF var bra enl tune dem?

/Erik

PostPosted: Mon Jan 20, 2014 09:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja termer av att det var lätt att följa enskilda instrument och melodier så spelar exakt i en annan liga än min anläggning. Men vissa högupplösta system är nästan påfrestande att lyssna på, jag vill minnas att det var så jag en gång kom in på linn, när jag gick på hifimässor fanns det många dyra system som lät jätte ball, men man gick därifrån med tjutande öron och längtade efter tystnaden.
Så upplevde jag inte linn på den tiden, och förvisso sällan idag.

PostPosted: Mon Jan 20, 2014 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tyvärr är det så att när man utvärderar system, typ är på mässor, lyssnar tex på Exakt hos en handlare etc så fångas man ofta av ett detaljerat ljud. Man tänker "wow, det där har jag aldrig hört" osv. Och situationen är oftast sådan att lyssning över tid (typ timmar eller dagar) knappast är möjlig. Då blir det gärna att man fångas av saker som i längden är tröttande.

Receptet är det vanliga, låna hem grejorna och testa i normala förhållanden. Är man riktigt van "utvärderare" klarar man oftast att översätta lyssningsintryck på mässor och i butiker till hur det skulle låta hemma. För att ta en mycket enkel analogi: Låter det klart och krispigt om diskanten i butik (och man gillar det) så kommer man få huvudvärk av det hemma.

När det gäller TuneDem är jag mer osäker. Det borde "följa med" från butik till hemmet. Kan det vara så att man förförs av annat och förväxlar saken?

/ B

PostPosted: Mon Jan 20, 2014 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
Ja termer av att det var lätt att följa enskilda instrument och melodier så spelar exakt i en annan liga än min anläggning..
Att följa enskilda instrument med lätthet är inte samma sak som att det är bra. Därför är det ofta bra att spela musik där man inte förförs av ljud eller effekter när man jämför. Är det bra ska känslan av att vilja höra mer infinna sig.

/Erik

PostPosted: Mon Jan 20, 2014 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Lupus wrote:
Ja termer av att det var lätt att följa enskilda instrument och melodier så spelar exakt i en annan liga än min anläggning..
Att följa enskilda instrument med lätthet är inte samma sak som att det är bra. Därför är det ofta bra att spela musik där man inte förförs av ljud eller effekter när man jämför. Är det bra ska känslan av att vilja höra mer infinna sig.
Detta är ju inget motsatsförhållande.

För mig innebar Exakt inte att det var lättare att följa melodier (eller rytm), snarare att instrumenten och spelandet bättre hängde ihop. På något sätt som om diskussionen om ljud vs musik smälte ihop :-)

/ B

PostPosted: Mon Jan 20, 2014 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med er båda! Och jag är säker på att det finns folk som tycker annorlunda. Det verkar som om många tunat så mycket med tunedem så att det blivit synonymt med bra. Och då blir man säkert glad av att det är superlätt att följa melodier och kanske mindre lyssningstrött.

Bill: vad jämför du med när du säger att det inte blev lättare att följa melodier?

PostPosted: Mon Jan 20, 2014 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
Bill: vad jämför du med när du säger att det inte blev lättare att följa melodier?
Mjae, det sa jag väl inte? Oavsett, vad jag menade var att detta inte var den stora fördelen med Exakt utan snarae just att musiken kändes mer homogen. Dvs, det var såväl kropp som klang i instrumenten/rösterna förutom förståelsen av musiken i sig. Jämförelsen var (vid båda tillfällena jag har hört Exakt) med Klimax KDSM/350. Jag har märkt att definitionen av TuneDem varierar så det är ibland svårt att diskutera saken. För min del är TuneDem en (1) parameter av flera. Man kan ju tex hitta djupare/kraftigare bas i ett system men TuneDem-mässigt är det sämre. Å andra sidan hänger TuneDem delvis på att man har en korrekt återgivning i basområdet (men naturligtvis inte bara) så allt hänger ihop.

Bra TuneDem är naturligtvis bra, det är ju trots allt musiken man vill åt. Men ibland räcker det inte, och för min egen del kan jag tänka mig att balansera TuneDem-återgivning med andra aspekter, tex renhet i ljudet, utsträckt frekvensgång, brist från brus osv. Oavsett vilket så har jag lovat mig själv och andra här att inte diskutera TuneDem eftersom vi så lätt blir ovänner :-) För några år sedan var det till och med några som bröt sig ut och skapade ett eget forum pga diskussionerna. Så mer än så här kommer jag inte att säga.

/ B

PostPosted: Mon Jan 20, 2014 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilket roligt löfte! Jag har inte avgett samma löfte än...

Men jag är ju precis i startgroparna i användandet av tune dem som installationsmetod. Vilket jag för övrigt tycker att den passar utmärkt som. Även verkat den utmärkt som metod för framtagandet av utrustning. Men att sätta likhetstecken mellan bättre och TD kan bli skevt. Och nu börjar jag misstänka att lyssningströtthet och högtalare som presterat extremt bra enl TD verkar gå hand i hand.

Vad spelar du på för saker själv Bill? Det vore intressant att veta.

PostPosted: Mon Jan 20, 2014 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
Vad spelar du på för saker själv Bill? Det vore intressant att veta.
Om det är intressant vet jag inte... Men min setup ser ut så här just nu:

LP12/Cirkus/EkosII/AkivaB/Linto/Lingo2
Ikemi
Squeezebox Classic
Kairn Pro/Brilliant
LK140
Dahlqvist DQ10a högtalare/Sennheiser HD650 hörlurar

Högtalarna har varit med sedan 1978 men sedan ca 1995 med modifierade delningsfilter. Högtalarna är rena kameleonter och fungerar verkligen enligt tesen "first source". Dvs ju bättre signal de matas med, ju bättre blir det. De är dock väldigt trögdrivna och LK140 räcker inte alls till om man vill poppa lite. Sist när jag var ensam i huset och drog på lite slog slutsteget av sig med några minuters mellanrum och höljet var glödhett :-)

Jag hade i några månader såväl Kairn Pro som 5103 hemma och den senare var ljud-/musikmässigt bättre i alla avseenden. Praktiskt segrade dock Kairn på knock-out eftersom ljudskillnaderna var små och 5103 var "a-pain-in-the-ass" att hantera. För att inte tala om en bullrande fläkt...

Jag hade tidigare en Mimik CD-spelare och den var något sämre än Squeezeboxen, om än med liten marginal. När jag uppgraderade till Ikemi så blev SB'n akterseglad rejält. Ikemi är en rackarns bra CD-spelare, men vem spelar CD idag? Ja, min särbo, speciellt när nätverket krånglar :-)

Sennheiser-lurarna är ett annat kapitel. De låter så djäkla bra ljudmässigt att man tror de är helt rätt/bäst. Men till slut kommer det där hifi-mässiga in. Eller rättare, man saknar musiken. Inte helt, men de låter lite trötta, lite laid-back. Ett par Koss Porta Pro för tiondelen av priset är betydligt roligare att lyssna på, om än inte lika perfekta ljudmässigt som HD650.

Å så gillar jag LK-lådorna. Nästa steg i snygghetsskalan är Klimax och det blir ju mycket dyrare. Så det får nog vänta tills jag blir rik :-)

/ B

PostPosted: Tue Jan 21, 2014 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
Men att sätta likhetstecken mellan bättre och TD kan bli skevt. Och nu börjar jag misstänka att lyssningströtthet och högtalare som presterat extremt bra enl TD verkar gå hand i hand.
Tror du misstänker fel. Bättre TD är i slutändan bättre musik vilket borde vara bättre på allt.

Erik

PostPosted: Tue Jan 21, 2014 00:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag har märkt att definitionen av TuneDem varierar så det är ibland svårt att diskutera saken. För min del är TuneDem en (1) parameter av flera.
Tune Dem är en utvärderingsmetod, inget annat. Metoden utvärderar musikalisk prestanda. Metoden kan utföras på OLIKA sätt men görs det korrekt blir resultatet likadant.
Orden definition och parameter är därför felvalda.
Men om du byter ut TD mot musikalitet i din text stämmer det bättre.

PostPosted: Sat Jan 25, 2014 09:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte om jag misstolkas, men jag är inte på jakt efter att kasta in någon brandfackla. Jag är på jakt efter att lära mig och förstå TD. I och med komplexiteten i mitt nuvarande Keltik-system är jag i större behov än någonsin med en bra utvärderingsmetod som ger tydliga svar.

Min utgångspunkt är som Sportis skriver:
Quote:
Tune Dem är en utvärderingsmetod, inget annat.
Men min erfarenhet är i dagsläget inte i linje med Eriks:
Quote:
Tror du misstänker fel. Bättre TD är i slutändan bättre musik vilket borde vara bättre på allt.
De stora missförstånden verkar uppstå när man hänvisar till val av komponenter (främst högtalare) enl deras TD egenskaper, när någon slarvigt säger att en produkt är "bättre på allt" i har bättre TD egenskaper så utgår man från att det finns något som är just objektivt BRA och det är synonymt med TD. I så fall är det klart att det är lätt att hålla med. Men när jag spelar musik hemma sitter jag inte och lyssnar med en utvärderingsmetod!

Min utgångspunkt är följande:
Grunden i TD handlar om
1 att kunna följa melodier i musiken
2 musikalisk förståelse (musik minne)
3 går det att höra alla instrument samtidigt.

Samt en massa andra klokskaper som få opponerar sig emot som -Att man inte ska ha en massa högtalare i samma rum som man jämför produkterna.

Linn och många av dess konsumenter säger att TD varit en röd tråd i framtagningen av Linns produkter genom åren. Därav är det generellt så att nyare produkter presterar bättre TD. - om så är fallet är inte TD en relevant metod för att välja vilka produkter man vill ha hemma. Det finns helt enkelt jätte många konsumenter som föredrar ex Kaber framför m109 även om melodin etc är lättare att följa på 109orna. Och som i Exakt vilket jag tycker är ett system där det är busenkelt att följa melodin höra alla musiker etc är problemet att jag blir lyssningstrött och får samma vilja att spela musik.

Jag försöker nu bli bättre på metoden, jag har själv i dagsläget inte uppnått den nivån så att jag kan höra skillnad på olika TP kablar (Vilket jag inte heller kunde göra med min gamla metod). Igår flyttade jag om systemet till två rack i stället för tre. Och passade i samband med detta på byta ut några gamla nätkablar mot lite nyare. Resultatet? Jo det blev ju ett helt nytt system! Vissa saker blev bättre och andra sämre. När jag spelar på hög volym upplevs allt mycket lugnare och mer sammanhållet men samtidigt låter det lite tröttare. TD-mässigt skulle jag säga att det låter något bättre. Men att hitta källorna till förändringarna kräver mycket tålamod.

Det är en lång resa som börjar, jag hoppas och tror att TD kommer fungera som min ledstång.

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00