selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 13:51 
Carl Nyqvist wrote:
Ni borde ta en grogg grabbar och slappna av lite, alla hittar sitt sätt att få bra grejor.
Går det lika bra med glögg?

/ MC

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så BRA att de flesta inser att det inte är antingen beg ELLER nytt...
Att de båda är en förutsättningn för den andra är rätt basik.

Jag blir alltid lika förvånad varje gång dennna diskussion kommer upp på selleri, o ännu mer förvånad att den verka uppröra en del.

Hänger på haakan's inlägg (gillar ju bilar)
På motorhemsidor har man INGA problem med att jaga billigare alternativ (beg) o tipsa varandra.

Tar Porsche som jämförelse för Porscheägare är också entusiaster - ingen "vettig" människa lägger ned sååå mycket på en bil :lol:
Men tom på Porsche hemsidor, radas tips på billiga delar/bilar... (skulle de inte ha råd eller :wink: )
Dessutom är det INGEN som tittar snett på den som inte har råd att köpa ny Carrera eller orginal delar.
ALLA inser att oavsett om man kan eller inte - det är bättre att få max prestanda för pengarna.
En del köper/servar på orginalverkstad - andra inte..SO WHAT?

Killen på 18 år som köpt en 924 för 15papp på blocket får lika mycket stöd/tips/uppmuntran som han som köpt en ny GT3 för 1milj+. Är inte det underbart! :shock:

Porsche återförsäljare inser att ju FLER som har råd att åka Porsche, ju bättre är det för dem.. på sikt!
Mao, de inser att efter många år, en hel del köper beg/nytt av dem. Tids nog...
O de inser också att utan en väl fungerande begmarknad, har VÄLDIGT få råd att köpa en ny bil.
De inser också att alla som kör Porsche gör REKLAM för märket - oavsett hur/vart de köpt bilen!

Borde vara samma sak med exklusiv HIFI tycker man... :?

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 16:24 
:roll:

Det märks att jag inte lyckats göra mig förstådd här i tråden. Ni förstår inte vad jag menar, och vilket beteende som jag tycker är ett problem. Om jag (nån gång i framtiden) lyckas komma på hur jag ska förklara detta på ett sätt som är lättare att förstå gör jag ett nytt försök, men jag tror att de flesta slipper.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 16:31 
Site Admin
Site Admin

Bra skrivet Jan! :)

MC: Om du menar beteendet "gå till handlare och dema och sedan köpa privat" så tror jag de flesta sett att du skrivit så, däremot är det väl få som håller med om att det är så utbrett som du ger intryck av. Men det är möjligt att du sitter inne med mer information om det än andra...det du också säger "om ingen köper nytt skulle vi inte ha några handlar" hänger jag också med på hur du menar, men jag tror det jämnar ut sig. Är många intresserade av exempelvis beg. Ninka så drivs ju begagnatpriset upp --> en del av de som funderat på ett beg. exemplar tycker det är värt merpriset att köpa nytt --> handlare får sälja. Och om det inte fanns någon andrahandsmarknad skulle väl få köpa nya produkter. En god anledning att köpa Linn beg. är ju att det är produkter som i allmänhet är väl vårdade och i gott skick. Det gör ju också att fler väljer att köpa nytt eftersom man kan få igen en stor del av pengarna om man 2-3 år senare vill byta upp sig eller sälja för att byta märke eller skaffat en annan hobby...

edit: Förtydligande

Last edited by Sony on Thu Dec 16, 2004 19:28, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony, ditt sista stycke är riktat till Morti va?
Man kan felaktigt få intrycket att det är till mig, iom att du nämner mitt namn först.. :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Morti. jag tror att vi alla är ganska överens, men uttrycker det lite olika (o olika starkt).

Alla:
Däremot tycker jag att man ska vara lite ödmjuka mot dem som inte kan/vill köpa nytt - eller väljer att inte nyttja handlarna.
Valet är upp till en själv.

För en del är det värre stt skramla ihop till 2000 o köpa en Intek på blocket än för vissa att hosta upp 45k på en 12:a - jag tycker man ska tänka på det :D

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 18:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Håller med!

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
Carl Nyqvist wrote:
Ni borde ta en grogg grabbar och slappna av lite, alla hittar sitt sätt att få bra grejor.
Går det lika bra med glögg?

/ MC
om glögg funkar för dig så absolut.

Carl

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kom å tänka på att detta är en rätt sjuk sak att gorma om...det enda alla egentligen vill är att ha bra grejer så man kan njuta av musiken, sättet man skaffar grejerna på är ju av mindre betydelse egentligen...

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om ingen köper nytt skulle det inte finnas några begagnade.
Om ingen köper begagnat skulle den som vill köpa nytt få kasta bort sina tidigare prylar.
Båda leden behövs, eller hur?

Att få grejer demade på butik och sedan köpa begagnat är något som finns inom alla branscher. Visst kan det tyckas vara ojust beteende, men äger man en butik får man acceptera fenomenet.

Sen tycker jag att det finns en nedlåtande attityd hos vissa av forumets medlemmar mot personer som köper begagnat. Jag tillexempel har köpt allt begagnat. Varför? Därför att jag får bra prylar i förhållande till prestanda. Visst skulle jag kunna köpa nytt med jag prioriterar inte stereon tillräckligt högt för det. Pengarna som blir över går till största delen till att leva som student utan studielån. Sen köper jag gärna många skivor, kanske en flaska malt och så vidare. Sparar en del gör jag också, vad jag gör och hur jag prioriterar är min ensak, precis som ni får göra hur ni vill. För mig handlar det inte om att jaga efter bra klipp på Internet, då borde jag byta oftare än jag gör.

Bara svammel att dra allt till sin spets och döma ut folk till höger och vänster.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 22:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det här var ju intressant.
Jag personligen har köpt de flesta prylarna begagnat av privatpersoner. Och ett par av grejerna har jag till och med köpt bara för att de var "för billigt" för att motstå. Men jag kan med gott samvete säga att jag garanterat inte har tagit upp en enda minut av TOT:s tid för att lyssna på dessa produkter innan jag har slagit till. När jag däremot har varit där och kollat på grejer så har det ofta slutat med att jag köpt därifrån.
Jag har i dagsläget ytterst begränsad ekonomi och handlar därefter. Men visst kan det vara grymt skönt att köpa nytt (kommer aldrig ångra att jag köpte projektorn ny).

Det är ju bara att se på fakta, för jag tycker faktiskt att jag är ett ganska bra exempel på vad begagnat kan ge.

Hade jag köpt nya prylar för de pengar jag lagt ut på steron idag, hade jag spelat på Classik + Ninka + stenföter.
Istället har jag handlat begagnat och spelar på aktiva espek med lk140 + stenfötter + karik + kolektor.
Vilket system tror ni det är roligast att spela skivor på? :lol:

Sen kan jag bara flika in att jag förmodligen kommer att köpa mer nya prylar den dag jag får en större inkomst än 6900 kr i månaden plus eventuella extrapengar.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

serben wrote:
Det här var ju intressant.
Jag personligen har köpt de flesta prylarna begagnat av privatpersoner. Och ett par av grejerna har jag till och med köpt bara för att de var "för billigt" för att motstå. Men jag kan med gott samvete säga att jag garanterat inte har tagit upp en enda minut av TOT:s tid för att lyssna på dessa produkter innan jag har slagit till. När jag däremot har varit där och kollat på grejer så har det ofta slutat med att jag köpt därifrån.
Jag har i dagsläget ytterst begränsad ekonomi och handlar därefter. Men visst kan det vara grymt skönt att köpa nytt (kommer aldrig ångra att jag köpte projektorn ny).

Det är ju bara att se på fakta, för jag tycker faktiskt att jag är ett ganska bra exempel på vad begagnat kan ge.

Hade jag köpt nya prylar för de pengar jag lagt ut på steron idag, hade jag spelat på Classik + Ninka + stenföter.
Istället har jag handlat begagnat och spelar på aktiva espek med lk140 + stenfötter + karik + kolektor.
Vilket system tror ni det är roligast att spela skivor på? :lol:

Sen kan jag bara flika in att jag förmodligen kommer att köpa mer nya prylar den dag jag får en större inkomst än 6900 kr i månaden plus eventuella extrapengar.
vad har inkomsten för betydelse i detta fall egentligen? jag kan fortfarande inte se hur nytt kan vara värt pengarna...

jag lever inte på 6900:-/mån... tillsammans med min tjej har vi en samlad inkomst på ca 50k netto/mån...det skulle iaf inte falla mig in att handla nya saker när jag kan få det begagnat för 1/3 del av priset...dessutom ser dom ut som nya ;)

vet ni varför....jo om man prioriterar på ett sånt sätt kan man göra en massa roliga grejer tex ha en fin bil (lr 2) samt åka utomlands å bara semestra 6mån/år...

:wink:

vilket väljer jag? svaret är ganska enkelt....helst när det handlar om samma produkter....

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

VAAA!
Tjänar du och din brud 50k efter skatt!!!!
Fan, det har ju jag och min brud inte ens före skatt och då har vi två småungar att försörja oxå!
Du får fasen inte köpa nåt beggat längre :wink:

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 10:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Haha jag tänkte precis samma! :D

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 11:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

50 före skatt menar du väl :lol: ?

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00