selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 79 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 16:31 
equi2 wrote:
Hur som helst så skulle jag mer än gärna vilja göra seriösa lyssningar på andra prylar än Linn.
Då måste du göra det! Tänk vad mycket tid du tillbringar framför din anläggning... Om du hittar nåt som är klart bättre är det värt mödan!

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 16:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
mortifikator crenshaw wrote:
Jag tycker för det mesta att du sköter ditt avkliv från Linn på ett mycket snyggt sätt och berättar om dina upplevelser med dina nya prylar. Det enda jag irriterar mig på är att du verkar ha en "överlägsen" inställning i stil med "stackars lilla insnöade människa, jag var där förut, snart sitter du med andra grejer du med". Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå att man faktiskt kan tycka bäst om Linn trots att frekvent uppdaterar sig med att lyssna på konkurrenter! Om du nu inte gjorde det är det väl i och för sig förståeligt att du tror att alla andra gör samma misstag.

Slutsatsen ni drar är att jag antagligen inte hört andra märken vilket jag bara kan beklaga. Spekulera inte i vad jag har hört och inte ha hört, tack! Fråga om du undrar något istället!

Vad det gäller regler säger jag inget - jag är inte admin och låter andra sköta regelverket.
Det är tråkigt om du tycker att det är på det viset.Jag har aldrig menat att verka överlägsen på något sätt,eller tvinga på andra mina åsikter.
Jag hoppades att jag kunde tillföra något genom att betrakta Linn från den andra sidan s.a.s.

Under min Linn tid så hade jag samma "ljudideal",om man får säga så,som jag har nu,det har inte ändrats.

Jag har aldrig ifrågasatt dina åsikter eller smak.För att förtydliga så anser jag INTE att du är dum för du gillar din Linn-rigg och tycker det är det bästa som finns.Bra!Roligt att du är nöjd.Då är det som det ska vara.

Men varför taggarna ut och ta allt som ett personangrepp :?: Det var mina inlägg definitivt inte avsedda som.

Med detta tackar jag för mig.

Ciao/New Order


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 16:55 
new order wrote:
Med detta tackar jag för mig.

Ciao/New Order
Min avsikt är inte att skrämma bort dig, men om jag känner dig rätt kommer du nog tillbaka nästa gång du gjort en fet uppgradering! Ses då, och lycka till med musikupplevelserna!

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Haakan wrote:
hehe precis så var det jag tänkte att du tänker :D rätt lustigt att du nämner hfls-1...för den är jag 100% säker på att du inte hört...du har säkert heller inte hört ino audios högtalare.... mycket kvar som du borde lyssna på

inte för att hfls-1 är en riktig highend högtalare men det kan jag inte säga att katan är heller
hfls-1 har jag inte hört själv, nej. Tyvärr är det ingen köpbar högtalare, och eftersom DIY inte tilltalar mig är den inte intressant. Jag tror heller inte att den har en gnutta av en chans mot Katan, möjligtvis om man lyssnar på Diana Krall och Norah Jones (dvs sån musik de togs fram för av killarna på hififorum), men inte musiken jag lyssnar på. Men får jag chansen att höra ett par ska jag göra det!

Ino Audio har jag visst hört. Jag har hört den beryktade pIP (osäker på caseing). Den låter imponerande, men det funkar i en minut, sen tröttnar jag och undrar var musiken är någonstans. Elementet klarar inte att spela så djupt som den sägs göra när man spelar på live-volym (som jag gillar att göra). Det blir grötigt och den hänger inte med. Sen må den vara bättre konstruerad enligt fysikens regler, men om man inte gillar det man hör är det strunt samma.

Sen har man ju alltid rumsfaktorn som påverkar. Många grejer jag hört skulle säkert låta bättre på min kringutrustning och i mitt rum. Men man har ändå ett "minikrav" på hur bra det måste låta för att man ska vilja bemöda sig med att låna hem grejerna och testa (särskilt högtalare är ju besvärligt) och jag har i ärlighetens namn inte hört något som varit i närheten av tillräckligt bra för att jag skulle orka låna hem det.

Det tristaste med hifi-världen är att det är så obegripligt för vissa att förstå att man kan vara nöjd och ha hittat rätt. Ständigt detta letande efter bättre prylar med mer detaljer och större ljudbild. Uppgraderingsångest utan dess like. Som Linn-ägare är jag nöjd och har stenkoll på vilken uppgradering som bör komma härnäst för största lyft. Tack för det, Linn!

/ MC


Låter bra det Mc..faktiskt kul att du är nöjd med dom grejorna du har nu...problemet med mig är att allt som kan förbättras ska förbättras...

spelar ingen roll vad det gäller, min träning jobb lägenhet osv jag blir aldrig nöjd förrän allt e "bäst" kan man väl säga även fast det låter lite skumt :shock: så funkar jag...det är nog därför jag ifrågasätter ditt tänkade :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 17:38 
Haakan wrote:
Låter bra det Mc..faktiskt kul att du är nöjd med dom grejorna du har nu...problemet med mig är att allt som kan förbättras ska förbättras...

spelar ingen roll vad det gäller, min träning jobb lägenhet osv jag blir aldrig nöjd förrän allt e "bäst" kan man väl säga även fast det låter lite skumt :shock: så funkar jag...det är nog därför jag ifrågasätter ditt tänkade :wink:
Oki!

Jobbigt när något alltid kan bli bättre, och man aldrig är nöjd innan det är bäst. Det betyder att man aldrig får bli nöjd. Men jag förstår vad du menar. Det kan ju vara kul på vägen ändå! Se bara till så att du inte blir fast i ett evigt letande utan att du hinner njuta på vägen också. För det är ju därför vi håller på med det här.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:

Oki!

Jobbigt när något alltid kan bli bättre, och man aldrig är nöjd innan det är bäst. Det betyder att man aldrig får bli nöjd. Men jag förstår vad du menar. Det kan ju vara kul på vägen ändå! Se bara till så att du inte blir fast i ett evigt letande utan att du hinner njuta på vägen också. För det är ju därför vi håller på med det här.

/ MC
jodå jag njuter varje dag..tyckte tom majiken va rätt angenäm att lyssna på...det är inte så att jag gråter för att det låter kasst :)

dock är jag relativt nöjd med delar av mitt liv :D min tjej mitt jobb typ :wink: resten kan nästan alltid bli bättre

ps: en del av njutningen för mig är att förbättra å förändra :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
För att lägga en liten quote som fick mig att öppna ögonen... och samtidigt hoppas att jag inte får en ovän för resten av livet här på forumet...
Quote:
Som Linn-ägare är jag nöjd och har stenkoll på vilken uppgradering som bör komma härnäst för största lyft. Tack för det, Linn!
...låter inte det här lite insnöat? Är väl helt omöjligt att veta exakt vad som ger störst lyft. Högtalare, källa, kablar, försteg eller rumsförbättring... Inte ens om man hört "allt" så kan man göra sig en helt rättvis bedömning av vad som skulle ge störst lyft i sitt system.

...personligen... som Linn-ägare är jag också väldigt nöjd. Det låter bra och är roligt att lyssna på musik. Tack för det, Linn! För att få ett lyft i systemet kan jag gissa på att det är min lilla svarta Linnburk som är den svaga länken (Classiken). Jag har också rätt bra koll på vilka Linn-prylar (i uppåtgående led bland Linns sortiment) som skulle ge bäst lyft för rätt peng.

Att det finns annat som kan konkurrera är jag säkert på, frågan är väl mer att hitta det, matcha och satsa. Med Linn blir det enkelt, samma stil och det känns som ett säkert kort. Det är väl mer det jag säker "Tack Linn" för.

Tror att du MC har varit inne lite på det spåret innan. Bara att det ovan lät lite galet, ungefär exakt varför så många hatar Linn-ägare :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 20:56 
equi2 wrote:
För att lägga en liten quote som fick mig att öppna ögonen... och samtidigt hoppas att jag inte får en ovän för resten av livet här på forumet...
Ingen risk :wink:

Visst kan quoten du hänvisar till misstolkas. Min poäng är att jag insett att i ett 100% Linnsystem är det väldigt lätt att med hjälp av source first och Linns pris/prestanda veta på förväg vad man ska provlyssna. Väldigt sällan (aldrig faktiskt) har det slagit fel! Det har inget att göra med huruvida jag lyssnar på annat eller ej - som jag tidigare sagt gör jag allt jag kan för att få koll på konkurrenterna, utan att letandet får ta över från det som är viktigast.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Hm apropå bilar är det ingen mer än jag som diggar V8 motorer? Favorit märke för min del är Buick och deras slogan "then better car will be built we will build them".

Hur jag vet att jag valt rätt tja Linn var det första system jag tyckte var värt vad det kostade när jag hörde dem. Fick ungefär samma skänsla som när man stog i replokalen och repade lite låtar och det helt plötsligt satt där det skulle då visste jag att det var rätt. de grejor jag hadde hört innan som hadde kommit i närheten av det innan var något förstärkeri från Mark Levinson men jag tyckte det kostade för mycket och så kändes det inte helt rätt heller misstänker för dålig signalkälla vad det nu var för någon har jag inte en aning om.
Men helt säker på att jag valt rätt är jag ju inte har ju sneglat en hel del på Naim.

Men på LP sidan är jag till 99% säker på att jag valt rätt har på den sidan bland annat hört Forsell air referense, SME 20 och 30 mm och de spelarna har inte en chans mot en Basik ens en gång i mitt tycke. det som jag är nyfiken på i den svängen är Garrard 301 och 401. CD vet jag inte hur många olika jag lyssnat på men bland kandidaterna finns Nakamichi, Micromega, någon Rega, Naim tror jag fått med alla kombos på det Linns alla CD spelare från Karik 1/Numerik till CD12 karik numerik första generationen tyckte jag inte alls om men när tvåan kom började det hända saker.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Quote:
Väldigt sällan (aldrig faktiskt) har det slagit fel!
Hehe... näh.. det var väl lite ditt resonemang jag delade. Linn har sina prylar, dom är bra för det dom är och ska vara. Svårt att hamna fel med Linn, om man gillar det ljudidealet..

Bara man aldrig säger att det är bättre än något man inte lyssnat på, fast det har ju ingen här gjort.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hepcat wrote:
Hm apropå bilar är det ingen mer än jag som diggar V8 motorer?
Klart, har ägt en Barracuda -65, givetvis i orginalskick och dunderfinish! I den behövdes ingen stereo :wink:
Precis som med rockmusik, var sent 60/tidigt 70 tal höjdpunkten.

Kul att du gillar Naim med, her en vän som har Naims toppgrejjer, o det låter MYCKET bra. Ja han har ju en 12:a men CD låter kul med hemma hos honom.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
sportbilsentusiasten wrote:
hepcat wrote:
Hm apropå bilar är det ingen mer än jag som diggar V8 motorer?
Klart, har ägt en Barracuda -65, givetvis i orginalskick och dunderfinish! I den behövdes ingen stereo :wink:
Precis som med rockmusik, var sent 60/tidigt 70 tal höjdpunkten.

Kul att du gillar Naim med, her en vän som har Naims toppgrejjer, o det låter MYCKET bra. Ja han har ju en 12:a men CD låter kul med hemma hos honom.
Trevligt själv har jag haft en Buick Invicta Widcat 2d sports coupe 62a tyvärr ej i toppskick men maskin gick perfekt så det behövdes ingen stereo i den heller även om man hadde en. saknar den verkligen.

Första gången jag hörde Naim så var det på den gamla goda oliv case tiden. LP12, Nait (vad var det 2*12 eller 2*15W eller något men lät som om det var mer) och några Linn burkar kommer inte ihåg vilka men de var inte stora så jag tror det var Kan II och det lät ju inte dumt.
Har starka funderingar på CD5i, ok budget spelare men jag tycker den lirar otroligt bra för stålarna men då finns ju risken att jag byter ut all elektronik till Naim.

rockmusiken tycker jag hadde sin stora höjdpunkt 54-62med andra ord såå inkluderar jag the lost years 58-62 med alla girlgroups. okey 62 och några år frammåt hade man ju blötrockarna Beach boys, Jan and Dean, Trashman som en riktiga höjdpunkter. Men jag tycker allt att annars så dödade några garagerockare från liverpool rock scenen :D :shock: .

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 10:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Delade denna tråd. Diskussionen om Elvis fortsätter under "Musiken". /fredde


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
New order skrev:

"Det är tråkigt om du tycker att det är på det viset.Jag har aldrig menat att verka överlägsen på något sätt,eller tvinga på andra mina åsikter.
Jag hoppades att jag kunde tillföra något genom att betrakta Linn från den andra sidan s.a.s."

Ville bara säga att jag tycker att dina kommentarer "utifrån" tillför forumet värdefull info. Om du "checkar ut" för att du blivit oförskämt bemött tycker jag att det är tråkigt för forumets skull iom att det kommer att bli mer "enfaldigt" (motsats till mångfald), och självklart för din skull iom att du inte längre tycker att det är kul.

Personligen har jag alltid haft Linnprylar men är nog i min attityd till Linn lite mer "utifrån". När jag ska göra nästa uppgradering kommer jag definitivt att även överväga och om det är möjligt att testa andra märken. Linn är trots tillverkare att hifiprylar, det är inte religion. Därför bör det ju vara möjligt och väldigt givande att diskutera sakfrågor utan att bli irriterad.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Instämmer, dessutom är det ju konkurens som får Linn o andra att höja ribban...
Värsta scenariot är att Linn "tar över" en stor del av marknaden (tänk MicroSoft) o sedan slår sig til ro...
Ni vet väl om att Linn hade ett nytt försteg på G då Bonnec kom med sitt för&slutsteg. Linn fick stora skälvan, o gick tillbaks till ritbordet
Några år senare kom Klimax serien. :shock:

Mer konkurrens tack :!:


Last edited by sportbilsentusiasten on Sat Nov 20, 2004 14:36, edited 1 time in total.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 79 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited