selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:59

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 718 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 09, 2010 07:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Ja men så här är det alltid, LINN ÄR BÄST I VÄRLDEN allt annat beror på att personen i fråga inte kunnat tuna in grejerna rätt,
Men snälla Pekka. Jag är nog en av dem här på Selleri (med lite mer avancerat system) som har och har haft minst andel Linngrejor. Bonnec Timpano, AVI ADM9, Lejonklou Slipsik, Lejonklou Kinki, Lejonklou Kikkin, Rotel 850 - nånting (CD spelare), ION Obelisk 1, Projekt 1.2 kommer jag på såhär på rak arm.

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 09:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

henriklh wrote:
haraldur wrote:
Vi kan väl försöka komma överens om att INO är bra grejor och att Ingenjör Öhman nog inte är vilse i pannakakan i alla fall,vägarna till målet kan kanske se olika ut men fram kan man komma enligt bägge lärorna.
haraldur wrote:
Men förutom ovanstående så tar jag hellre Kaber...
Haraldur, det som jag tycker är konstigast med den här recensionen är att du skriver som att du tycker att Pip är en jätte-jätte bra högtalare, men samtidigt så föredrar du Kaber framför dem?
Varför skulle det vara särskilt konstigt ? Kaber är ett par stora golvare som rätt inställda låter mycket, mycket bra. piP är små stativhögtalare som går djupare än Kaber i basen- men Kaber kan spela högre och är klart snyggare. Att piP spelar melodierna en aning tydligare spelar kanske mindre roll. Ljudtrycksförmåga och snyggheten på Kaber-högtalarna spelar också kanske en avgörande roll.
Quote:
Alltså passiva Kaber (det var länge sedan jag själv hörde Kaber så jag baserar detta uttalande helt på vad jag har läst mig till och vad jag hört andra säga om dem) ska inte ens vara någon höjdare över huvud taget, och framför allt så är Kaber extremt svåra att få till, otroligt kinkiga med källa, elektronik och placering. Jag skulle tro att det finns rätt många högtalare som presterar bättre än Kaber med de förutsättningar du verkar ha gett dem (exempelvis skulle jag gissa att Unik skulle göra det, Keilidh nästan helt säkert och antagligen faktiskt Helix också).
Eftersom jag vet exakt hur bra kaber kan låta korrekt inställda - även passivt ( de låter bättre passivt än aktiva Keltik, om du använder en klout till kaber och tre Lk 100 till Keltik tex.), de ansågs tom. av linnhandlare som i en del fall som en bättre högtalare än Keltik i vissa rum, så undrar jag om du verkligen hört alla dessa uppräknade högtalare ( jag har ju gjort det ). Unik hör inte ens hit på banan, Keilidh ansågs på 90-talet vara en klart sämre högtalare än Kaber. Och Helix, men även Nexus låter klart sämre än kaber. Då vi pratar Kaber, så talar vi om Linns näst bästa ( ibland i vissa rum den bästa ) högtalaren linn gjorde under 90-talet. Och det är inga skräpsaker, direkt. Tyvärr håller linn på med smutskastning av sina egna produkter av äldre slag. Det beror på att begagnatmarknaden skall hållas låg på äldre produkter, inbytespriset lågt och vinsten vid försäljning av nya linngrejor maximeras. Inget konstigt med det. Alla andra fabrikat gör precis likadant. Och många andra märken byter inte ens in sina grejor överhuvudtaget. Detta gör dock att det blivit en gigantisk begagnatmarknad för bra Linngrejor till extremt låga och prisvärda summor. Aktiva Kaber med filter kan fås för 7-8000 kronor. Ett annat exempel är aktiva Kelik som kan fås för under 20000 kr med filter och allt. Dessa högtalare formligen detroniserar alla linnhögtalare som är nyare, i lägre prisklasser. Tro inget annat. Ett fynd på begagnat marknaden. Och de kostade nya med filter en bra bit över 100000 kronor. Kombinera dessa med en Ikemi ( ca. 7000 kr beg. ) som källa så har du en anläggning som spelar skjortan av det mesta- även nya linngrejor i samma låga prisklass.

InopiP kan du inte köpa på blocket för 1500 kronor. De kostar begagnade ibland mer än nya piP. Vad tror du det beror på,- trots att de är rätt fula högtalare ? Kan det bero på ljudkvaliteten ?

Varför tror du att aktiva kaber kostar så litet begagnade ? De ansågs vara fantastiska högtalare under 90-talet. Nu anses de i vissa kretsar spela melodierna sämre än Linn allra billigaste nuvarande högtalare. Komponent 104 anses vara bättre. Ställ dom bredvid varandra så hör du att det inte är sant.

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 09:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pekka71 wrote:
Ja men så här är det alltid, LINN ÄR BÄST I VÄRLDEN allt annat beror på att personen i fråga inte kunnat tuna in grejerna rätt, Det finns inga andra märken som kommer i närheten av Linn och det kommer aldrig att finnas heller, och kom ihåg att hör ni några andra grejer som ni tycker svänger, så beror det på att det Linn system ni jämförde med inte var rätt Intunat

Jag tycker att Linn gör bra grejer, men att dom är ensam om i värden om att veta hur musik ska serveras, är lika sant som för en kristen att Islam är den enda sanna religonen

Men att tycka att något annat än Linn kan vara ok, gör att vissa agerar som att de har blivit smutskastade,nästan som att man skulle kunna dra en parallell. Du ska inte ha några andra HIFI märken jämte Linn
Fast linn är ju väldigt bra- de har inte gjort några grejor som spelar melodierna dåligt. Den sämsta produkt Linn gjort utan att vara speciellt dålig, är väl kanske den integrerade förstärkaren Linn Intek. Den fanns också under en väldigt begränsad tid. Många kunder tyckte då att Naim Nait 1 begagnad lät en aning bättre. Men det finns såklart andra grejor, som korrekt uppställda ( med kanske helt andra uppställningar än de av linn rekommenderade ) låter nästan lika bra. Och i undantagsfall bättre i vissa prisklasser.
Quote:
Att man har en åsikt om sånt man hört är helt ok, men att dra slutsatser bara för att man tror något, är inte ok

Jag tycker att det är kul att läsa, när folk som har Linngrejer hittar nya saker som de tycker är bra för då finns det ialla fall en liten chans att det är i samma smak som man själv har.

Själv har jag gjort missen att läst en massa innan jag köpte Linngrejer att b.l.a läsa på LTS och fått veta att Pioneer 668 var bästa cd spelaren undet 100 tusen av en drös av forumfolk, nu fick man ju bita i det sura äpplet och få se den slagen av en gammal Arcam cd, tror jag ägde 668 i 2 veckor

Linn är ett smart förtag som byggt upp sin försäljning på att påvissa för köparen att deras produkter presterar bättre än konkurenterna i ett A/B test vilket är ett mycket bra försäljnings knep

Men det finns fler grejer som de gör som vi inte tänker på, t.e.x man börjar alltid att dema på den sämre spelaren, vilket gör att efter första lyssningen kommer vi uppfatta andra lyssningen bättre oavsett om de inte byter apparat, om man dessutom då byter mot en bättre maskin kommer skillnaden att vara mycket mera påtaglig eftersom, 1 vi har i första lyssningen lärt oss lite av slingan, 2 bättre apparat, så lite blir det 1+1=3

Om man skulle göra demon baklänges skulle inte skillnaden upplevas lika stor för ett otränat öra, och det skulle då bli betydligt svårare att sälja en 10 gånger så dyr spelare

Det största problemet som jag ser det är att många har svalt detta bete så ljupt att de inte ens behöver jämföra längre för att veta att Linn är bäst
[/quote]

Det du skriver om demonstrationstekniken är helt sant. Den andra gången man hör ett musikstycke så uppfattas musiken som bättre eftersom hjärnan har hunnit tolka en del av den vid den första lyssningen. Vid demonstration brukar man därför byta musik efter ett tag. Gärna till musik som kunden aldrig hört. Så börjar man alltid med den sämre källan. Till försäljarnas försvar ska väl sägas att de ivartfall erbjuder en A/B-jämförelse. En del tillverkare och affärer gör inte ens det. Och att de hjälper till vid installationen av grejorna hemma. Det finns inga andra tillverkare som gör det. Installation och korrekt uppställning är väldigt viktiga saker. Betydligt viktigare saker än de flesta inser eller tror.

Trots det ovanstående är det skillnad på olika signalkällor. Demonstration med den sämre källan först gör bara att det för kunden uppfattas som en tydligare skillnad mellan dåligt och bra. Kunden blir alltså inte lurad- men det blir lättare att höra skillnad, speciellt om man aldrig lyssnat på melodier förut, utan endast på ljudet...

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att Henrik syftade på Helix när han nämnde begagnade högtalare för 1500kr.
Quote:
ag skulle tro att det finns rätt många högtalare som presterar bättre än Kaber med de förutsättningar du verkar ha gett dem (exempelvis skulle jag gissa att Unik skulle göra det, Keilidh nästan helt säkert och antagligen faktiskt Helix också).

Min tolkning av det hela är att du ger InoP (eller vad de nu heter) en rejält risig recension och att man kan köpa en bättre högtalare på Blocket för 1500:-
Rutger wrote:
. Och att de hjälper till vid installationen av grejorna hemma. Det finns inga andra tillverkare som gör det. Installation och korrekt uppställning är väldigt viktiga saker. Betydligt viktigare saker än de flesta inser eller tror.
Det finns andra än Linn-butikerna som erbjuder installation av prylarna som kunden
köper. Det är dock (av någon idiotisk anledning) inte så många tillverkare som kräver
av butiken att de alltid ska installera produkterna de säljer kostnadsfritt (vilket Linn
gör. Jag tror att det var det du menade ovan).

Att sälja dyra prylar utan att kvalitetssäkra det hela genom att installera samma prylar
är vansinne. Risken är stor att resultatet blir dåligt vilket gör att kunden inte blir 100%
nöjd och dessutom ger dålig PR för prylarna i slutänden.

Men visst, det kostar tid och pengar att installera hemma hos kund. I långa loppet så
är det dock dumsnålt att inte installera hemma hos kunden.

Jag tror att både Andkan, Jimmie4ever och Lejonklou kan skriva åtskilliga rader om riktiga
skräckexempel på hur kunder själva har ställt upp sina hifi-prylar...

/M

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 10:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
...det finns fler grejer som de gör som vi inte tänker på, t.e.x man börjar alltid att dema på den sämre spelaren, vilket gör att efter första lyssningen kommer vi uppfatta andra lyssningen bättre oavsett om de inte byter apparat...
Rutger wrote:
Det du skriver om demonstrationstekniken är helt sant.
Pekka och Rutger: Var har ni varit på demonstrationer någonstans? Jag vet inte om ni beskriver någon lokal företeelse, men blanda inte in Linn i det hela. För det första så lär Linn sina handlare att göra AAB-demonstrationer, inte AB. Anledningen är att det är lättare att göra en rättvis jämförelse när det första alternativet spelas två gånger.

För det andra lär man ut att hela tiden växla mellan att "dema upp" och "dema ner". Anledningen är att människor reagerar olika, vissa har lättare att höra försämringar (A är bättre än B) än förbättringar (B är bättre än A).

Under alla Linns demonstrationer jag varit på under 2000-talet så har det varit på detta sätt. AAB och omväxlande från sämre till bättre och tvärt om.

Last edited by Lejonklou on Tue Mar 09, 2010 10:51, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På T&T är det mestadels AB-demos från bra till bättre som genomförs, ibland AAB.

/M

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Under alla Linns demonstrationer jag varit på under 2000-talet så har det varit på detta sätt. AAB och omväxlande från sämre till bättre och tvärt om.
Jag har varit på ganska få Linn-demonstrationer, men senast på High Fidelity (nya DS jmf med CD12) så gick det till så att samma stycke spelades på allt bättre apparater. När det var dags att "backa" byttes musiken ut och man startade återigen med den enklaste apparaten.

/ B

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det nyare eller äldre modeller av Pip som har runda diskanter?

Edit: ser att även lådan och porten skiljer sig på bild nr 2 och 4 nerifrån räknat.

/M

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
pekka71 wrote:
Ja men så här är det alltid, LINN ÄR BÄST I VÄRLDEN allt annat beror på att personen i fråga inte kunnat tuna in grejerna rätt,
Men snälla Pekka. Jag är nog en av dem här på Selleri (med lite mer avancerat system) som har och har haft minst andel Linngrejor. Bonnec Timpano, AVI ADM9, Lejonklou Slipsik, Lejonklou Kinki, Lejonklou Kikkin, Rotel 850 - nånting (CD spelare), ION Obelisk 1, Projekt 1.2 kommer jag på såhär på rak arm.
Du behöver inte känna dig träffad, det är inget personligt påhopp

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan inte själv riktigt fatta vad jag just gjorde. Först fattade jag luren och slog numret till Ingenjör Öhman,en mycket trevlig person svarade i andra änden och vi blev språkande en bra stund. När jag slutligen ville handla högtalare så föreslog han att jag skulle komma på lyssningskväll hos honom på Torsdag. Han ville absolut inte att jag skulle köpa grisen i säcken,efter att jag försäkrat honom om att jag visste hur bra hans högtalare levererade så började han helt plötsligt problemlösa logistiken till Piteå. Det slutade med att jag fick ett telefonnummer "till en norrlänning" vilken skulle besöka huvudstaden samma dag. Jag lovade återkomma och slog "norrlänningen" en siganal...

Det visade sig emellertid att Norrland tursamt nog låg i Umeå. Mindre tursamt var att Umeåbon redan hade alla väskor fulla med det "Inoitiska guldet" Inte konstigt då de knappt går att uppbringa här omkring i alla fall...

Här någonstans i sagan så tänkte jag att det var kört, i vart fall på det här spåret. I alla fulla fall så berättade min nye Norrländske vän att "jag hade haft bra tur" som ens fått handla. Min "langare" hade varit på lyssningsafton först och blivit frälst. Emellertid så hade Ingenjör Öhman inte velat sälja högtalare "bara sådär" utan hade tyckt att beslutet skulle vara mer välgrundat än så. Tre dagar var ett minimum av inlyssnande var rekommendationen och Umeåbon hade åkt hem tomhänt efter det första besöket!

Fyra år har visst lagts ner på vilken gummiupphängning som lät bäst,tycker det låter Lejonklou över det hela,nattetid är hans vakna tid,då är det lugnt och tyst,och han får dels vara i fred och dels perfekt tidpunkt för mätningar. Märkligt nog så pratade han inte om ljud utan om musik,bara en sån sak,i och för sig så kanske han sänkte sig till en Linnists nivå,jag vet inte,men det var en mycket intressant herre att tala med,när jag talade om mina Kaber så lyssnade han intresserat och svarade med kostruktiva kommentarer,fick nästan känslan av att han skulle kunna vara rätt person att ta fram reservdelar tillmina kära kaber,emellertid så anske det skulle ta femton år av forskning..

Historien tycks i vart fall få ett lyckligt slut och jag torde kunna titulera mig som L(ino)it numera. Umeåbon tycktes inte kunna få nog av dessa superba högtalare i kombination av förmånen flyresor Umeå Stockholm ett par gånger per vecka. På Fredag tar min nye vän med sig mina piP hem till Umeå,det känns stort.

Kanske lite svekfullt men vad ska man göra? De låter så sanslöst bra att jag inte kan vara utan dem,dessutom kan jag åka passivt och slippa en massa filter och skit. Umebon beskrev känslan med INO på ett skönt sätt: Han hade hört många fabrikat men inte hittat hem förräns han hört dessa,helst så ville han ha de större men han sa att hustrun hade ett ord eller två med i det hela,Ingvar Öhman hade spelat en massa grötig musik för honom som Umebon tidgare upplevt som att få ett lass gödsel över sig,bland annat en grötig Rammstein, han fattade inte hur det var möjligt men det var, om än inte bra musik så väldigt uthärdligt och lirade tonen så det gick att följa med i oljudet med ett sanslöst driv!

Inget är som väntans tider...

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 15:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

haraldur wrote:
Fyra år har visst lagts ner på vilken gummiupphängning som lät bäst,tycker det låter Lejonklou över det hela,nattetid är hans vakna tid
Till vilken nytta om han ändå tror att dv-668 är världens bästa dvd-spelare för musik.. Spelar ingen roll om en person suttit i 60år, om han inte har någon utvärderingsmetod som fungerar.
Att hans piP låter bra verkar inte ha något att göra med att han förstår tune dem, utan har att göra med att han har lyckats mäta sig till en konstruktion som får som Bi produkt en hög tune dem faktor. Deras historia av rekommenderade produkter, visar på detta tydligt.

Men skoj att du fick tag i ett par, bygger du själv eller fick du dem hela, och vad kostade det`??

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Till vilken nytta om han ändå tror att dv-668 är världens bästa dvd-spelare för musik.. Spelar ingen roll om en person suttit i 60år, om han inte har någon utvärderingsmetod som fungerar.
Att hans piP låter bra verkar inte ha något att göra med att han förstår tune dem, utan har att göra med att han har lyckats mäta sig till en konstruktion som får som Bi produkt en hög tune dem faktor. Deras historia av rekommenderade produkter, visar på detta tydligt.
Man kan se det på flera sätt. IÖ har med rena ingenjörsmässiga sätt kommit fram till en även tunedem-mässigt bra högtalare. Och den låter lika bra med en Denon bio-reciever (nästan...) som med mer kvalificerad drivning.

Men jag kan hålla med om att det är lite synd att många inte hör hur mycket bättre det svänger med bättre källa och elektronik. Men skillnaden i det avseendet är ändå mycket större i högtalarna än i tex cd-spelaren (oj, nu får jag huka mig inför source-first-maffian :-)). Däremot är skillnaderna minst lika viktiga i alla apparater/högtalare.

/ B

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Känner det lite som Bill beskriver,man får ducka för hagelsvärmen!

Fortsättning följer:

Snackade med Robban eller "Rufus" som han kallas här uppe. Basisten i Euskefeurat och ägare till piP arna jag lånade. Vi konfererade lite och kom överens om att det blir rå MDF och att med min gode väns hjälp applicera faneret själv. Vad jag inte visste före detta samtal var att Robban kommer att ta hem Ingenjör Öhman och låta honom rita upp rummet till honom,han menade att det i slutändan blir billigare än att "köpa välljudet genom HIFI komponenter"
Kostnaden för detta ligger på 4000:-/timme plus flygresan. Dock så är inte taxametern igång förräns han startar tänkarmössan vad jag förstod. Det lär säkert inte bli gratis,men säkert inte helt bortkastade slantar. Vi Linnister får inte värst många meter silverkabel för det priset så jag kan inte klandra honom.

Här kommer i vart fall prislistan så slipper vi spekulera i priset för piP,som Magnus kunde notera så skiljer det lite mellan piP och piP-S eller signatur modellen som han kallar den. Jag tar mig friheten att klistra in mailet från honom..

"Hej Niclas!

Jo alltså... Det finns ju lite olika versioner, liksom olika finishar och annat.

Men i grunden finns det piP och piPs (signatur). Den senare skiljer sig från
piP på så vis att den har ett baselement med chassie av gjuten magnesium
i stället för avglasfiberförstärkt polymer (alltså plast).

Signaturversionen har även ett mera avancerat motorsystem med kortslut-
ningsringar och lite annat för att ytterligare trycka ned distorsionen.
Sedan är förstås delningsfiltret också lite annorlunda för att allting skall
stämma i slutändan för de båda fallen.

Såhär ligger det till med priserna:

piP mdf i monteringssats = 4 995:-
piP körsbär, ek eller ind.lack monteringssats = 6 550:-
piP oljad valnöt i monteringssats = 7 350:-
piP körsbär, ek eller ind.lack färdigbyggda = 10 700:-
piP oljad valnöt i färdigbyggda = 11 500:-
Pris på andra träslag på förfrågan (de nämnda är de jag har i lager).

piPs mdf i monteringssats = 6 800:-
piPs körsbär, ek eller ind.lack monteringssats = 8 400:-
piPs oljad valnöt i monteringssats = 9 200:-
piPs körsbär, ek eller ind.lack färdigbyggda = 13 000:-
piPs oljad valnöt i färdigbyggda = 13 800:-
Pris på andra träslag på förfrågan (de nämnda är de jag har i lager)."

VH: I .Ö

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 16:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
doze84 wrote:
Man kan se det på flera sätt. IÖ har med rena ingenjörsmässiga sätt kommit fram till en även tunedem-mässigt bra högtalare. Och den låter lika bra med en Denon bio-reciever (nästan...) som med mer kvalificerad drivning.

Men jag kan hålla med om att det är lite synd att många inte hör hur mycket bättre det svänger med bättre källa och elektronik. Men skillnaden i det avseendet är ändå mycket större i högtalarna än i tex cd-spelaren (oj, nu får jag huka mig inför source-first-maffian :-)). Däremot är skillnaderna minst lika viktiga i alla apparater/högtalare.

/ B
hmm om det är det eller inte kan jag inte uttala mig om, har hört både högtalare och elektronik som förstört ljudet totalt.
Men om vi säger att source first bara gäller inom linn, och andra märken där dyrare alltid är bättre så kan jag själv säga att jag tycker linns billigaste högtalare unik, har en våldsamt hög tune dem -faktor. Och om jag hade 100 000kr hade jag nog nöjt mig med ett par majik 109, ett billigt chakra slutsteg eller 2250/d +aktiva kort och sen lagt resten på källan. Tror nog source first i varje fall inom linn, kvarstår. Men det har ju helt och hållet med prisprestanda förhållandena att göra.
Om linn väljer att ha samma prissättning men minimera hoppen mellan majik - akkurate - klimax - källor så blir ju så klart speakerfirst -teorin mera rimlig. Men det verkar som att linn fortsätter att göra source first sann.

Source first är sann, för att linn gör den sann, helt enkelt

Tänkte jag rätt nu?

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 718 Next

All times are UTC+02:00