selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 8 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jan 19, 2009 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett nytt område för Mr Lejonklou att erövra :) Kablar, Switchar, Routrar, NAS:ar....

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Det här är ju helt galet, och verkar ju tyda på att ds:n inte använder sig av tillgängliga felkorrigeringsprotokoll så som tcp/ip tillsammans med buffring. Tycker detta verkar vara konstig miss av linn... Fattar inte detta. en korrekt bygd streamingtjänst ska ju inte ge någon ljudförlust oavsätt kablar eller något annat. Eftersom den ser till att alla bitar kommit via felkorrigeringsprotokoll innan den börjar spela musiken. En vanlig buffring på på någon megabyte borde ju räcka.

Hur kan linn missat så här``??
Handlar ju INTE om att data (ettor o nollor) förloras.

Att CDspelare låter olika handlar på samma vis inte om att data förloras, är du med?

Det handlar om att "dra ut" max musik/ljudinformation från datat, och det kan göras med lite/mycket påverkan...

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 13:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tycker det verkar lite kasst. Jag menar det borde inte vara den digitala överföringen det är fel på (skulle gå att göra med tagtråd om man buffrar ordentligt). Och den torde vara ungefär lika i båda riktningarna på kabeln, så den borde inte resultera i ett prestanda fall av den magnetud det verkar vara fråga om. Så det är väll snarare nån skärm eller nått som fifflar med jordnivåer eller nått.
Tycker bara det är klantigt av linn om dom har råkat göra systemet känsligt för vilken ände av tp sladden man sätter i.. Jag menar det är ju långt i från alla som tar till "proffs" för att installera systemet och gud vet vilka nätverkssladdar och nasar folk sitter på hemma....

Men det är väll med det här som med ventilations system, schemaläggning och annat, man ska inte fråga "hur svårt kan det va?" eftersom det uppenbarligen är jävligt svårt att få till det bra....

Sådär nu har jag argat av mig lite eller nått. Analoga saker ska vara ett visst mån av tuneande och trixande för att få till det riktigt bra, digitalt ska vara lika bra jämt.

/A

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inte riktat till någon speciell men är alltid SÅ förvånad över dessa synpunkter. :roll:
"går inte", omöjligt"...

För inte SÅ länge sedan var tweakande av skivspelare något konstigt som få trodde på förutom Ivor då han gjorde sin första LP12.
För 20 år sedan "lät alla CDspelare lika", ska det dröjja 20-30 år innan twaekande av digitala apparater blir accepterat?
Lär man sig inte av historien överhuvudtaget? :shock:

Själv är jag mer intresserad av HUR man kan få mer prestanda. Och VAD som påverkar så man kan få än mer prestanda.
VARFÖR kan man vänta med till senare - även om det är intressant med :wink:
Varför ska man kräva bevis för allting innan man går med på resultaten? Är ju enkelt att testa själv ju...
Jag säger; VARFÖR INTE? :mrgreen:

Hela mänsklighetens utveckling beror på "galningar" som går emot det allmänt accepterade för att ta vetenskapen ett steg vidare.
Tror inte Edison bevisade att man kunde göra en glödlampa - nej han testade TILLS DET GICK!

Mera förutsättningslöst testande :!:

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AntonH wrote:
Analoga saker ska vara ett visst mån av tuneande och trixande för att få till det riktigt bra, digitalt ska vara lika bra jämt.

/A
Det är bara att koppla in en bra och en dålig CD-spelare digitalt till
en D/A så märks det hur enormt stora skillnader det kan vara
trots att det är digital överföring (i o f s inte samma typ av överföring
som vi pratar om annars i denna tråd, men dock digtalt).

/M

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
dras inte knekt också med cat5 kabel?
Magnus wrote:
Jepp. Men det är en balanserad analog signal, undrar hur stor skillnad det är i de fallen? Större?
Självklart måste man kolla kablen "lös på golvet" innan man kopplar in den permanent. Det trodde jag alla visste? :wink:
Det gäller både Knekt och DS kablage. Jag tycker det är större skillnad på kabeldirektionalitet på Knekt än DS. Men det är bara i de fåtal fall jag har testat som jag har upplevt det så. I det fall som tråden handlar om verkar det ju vara en enorm skillnad. Vilket gör att jag undrar om det verkligen står rätt till med DS'en. (Se nedan...) En DS med felvänd kabel ska ändå vara rätt bra. Att vända kabel är trim, inte något som gör det möjligt att över huvud taget lyssna. I detta fall låter det som att det är fel på DS'en och att man i denna situation upplever vändningen som en skillnad som man övertygar sig själv om är avgörande. Men det får tiden utvisa. Jag skulle nog bytt den kabeln mot en annan (som jag också kollade riktningen på, förstås). Testa gärna den msstänkta MDS'en mot en annan DS i samma system

Magnus wrote:
Det gå ju i o f s att testa med en bit av kabeln, och sedan checka vilken väg kabeln går i väggen. Att dra ut kabeln och sedan dra in den igen rätt väg är inte något monsterjobb, men inte något som någon gör frivilligt.
Precis så gör man. Testa en snutt av en rulle, märk upp den och så är det klart. Det blir rätt varje gång tills man behöver en ny rulle och proceduren får göras om. I alla fall med Knekt, jag är lite osäker på hur det är med DS. Kanske beror det på var i kedjan kabeln sitter?

Egna erfarenheter av uteblivet lyft:
Jag fick min Akurate DS av Tonläget i förra veckan. Den var minst sagt efterlängtad och jag var upprymd och full av glädje när den kopplades in. NAS'en har varit på plats länge, Twonky, FS018 switch m.m. installerat och klart. Allt som fattades var kronan på verket. Kopplade ur min SB3'a och in med ADS. Vad hände? Garanterat uteblivet lyft, eftersom den var SÄMRE än min SB3! Svårsomnat den kvällen och nästa dag när den spelat in sig 12 timmar kollades den igen. Lika kass. Kunde det verkligen vara sant? En ny kass Linnapparat som landat i det Linnofilska hemmet? Jodå, men det stoppade inte där... För att vara helt säker och täcka upp alla ursäkter och hål kopplade jag in DS'en till ett annan "system".

Jag hämtade in en LK100 från ett av Knektrummen och kopplade in mina Komponent 110 till Wakonda/LK100. Slutsteget var förstås av medan allt kopplas in. DS'en stog och rullade sin spellista som jag matat in dagen innan. När allt var klart var jag redo för att slå på slutsteget. Sänker förstås volymen till ca 25 innan slutsteget slås på. Sänker då som vanligt på min RCU och slår på slutsteget. PANG! Volymen på Wakondan står i botten och det gör mina trummhinnor med. :shock: Slår av så fort jag kan, men efter att ha hämtat mig och sänkt volymen (på rätt ställe denna gång...) kan jag bara konstatera att ena högtalaren är trasig, skrapar och distar. Oj vilken glädje som sprider sig i det Linnofilska hemmet... :twisted: Kopplade förbi det trasiga mellanregistret med byglar, testade även med en Creek 4140 med samma resultat. ADS'n var helt d-a kass! På Tonläget konstaterades bara helt kallt samma sak (Simonsson uttryckte sig mer diplomatiskt) och den är förhoppningsvis redan på väg tillbaka till Skottland. Men egentligen skiter jag i det. Det enda som är intressant är om det är en annan ADS på väg till mig och det får jag verkligen hoppas att det är. Förmodligen utan silverkablar eller annan kompensation i lådan...

Hur förklarar man för sin fru att man inte köpte den där söta lågmilade Nissan Micra -04'an som hon ville ha, utan istället denna idiotiska skitburk som bara gör en förbannad och dessutom indirekt (tillsammans med en brukare som inte kan tänka klart p.g.a. ilska och besvikelse) pajar resten av systemet? Jag som använt all min kraft på att övertala henne om att denna gången kommer det att gå bra, denna gången kan det inte vara fel på grejerna, de här är en helt annan teknik etc. Fyra fel (tre+laser) på min Majik CD och två fel på min Majik Kontrol var facit förra gången jag köpte nytt från Linn. Undra hur det blir denna gång?

/En besviken och grinig Linnofil

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter som dom skulle skicka med en K110 som kompensation i paketet..

Trist historia, LINN får jobba med sin kvalitetskontroll (typ SixSigma) :(

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att 110:an pajjade var dock inte p g a fel på DS, snarare handhavandefel... :wink:

/M

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 20:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej,

Först vill jag uttrycka mina sympatier till Linnofil för den olyckliga starten på DS innehavet.

Jag har med stort intresse följt utvecklingen på DS fronten, då jag är för ny teknik, och jag är övertygad om att det är framtiden. Trådar som den här har dock fått mig att gapa, av flera anledningar. Personligen var och är jag fortfarande övertygad om att digital överföring är överlägsen analog då det är ännu enklare att med otroligt stor tillförlitlighet kontrollera om överföringen är fullständig eller ej.

För det första vill jag adressera sportbilsentusiastens uttalande: "
sportbilsentusiasten wrote:
Handlar ju INTE om att data (ettor o nollor) förloras.

Att CDspelare låter olika handlar på samma vis inte om att data förloras, är du med?

Det handlar om att "dra ut" max musik/ljudinformation från datat, och det kan göras med lite/mycket påverkan...
Som jag tolkat Linn själva så är en av de största fördelarna med DS konceptet att det inte förloras data(ettor nollor) då den optiska läsningen av skivan slopas. Naturligtvis har ljudet i olika spelare att göra DELVIS med om data förloras eller ej. Jag är dock fullt medveten om att spelare låter olika även om ingen data alls förloras pga olika D/A omvandling osv. Att "dra ur" max information från datan har således ingenting med kablage att göra.

Vad jag vill få sagt med detta är att om det nu är så att det låter olika då man vänder på en TP kabel så kan det innebära flera saker:

1. Mer data förloras i den ena riktningen än den andra(vilket jag inte kan förstå hur det kan vara möjligt). Om det här fallet gäller så betyder det också som tidigare nämnt att Linn inte använder sig av felkorrigerande dataprotokoll för överföringen, vilket vore helt vansinnigt i mina ögon. Då man då skjuter bort den enligt dem själva största fördelen med en helt digital signalväg.

2. Någon underlig potentialskillnad mellan apparaterna beroende på hur kabeln vänds, återigen inget som jag kan begripa hur det kan ske.

Slutligen så har jag aldrig någonsin hört talas om några fall då man löst problematik med bristande informationsflöden genom att vända på en kabel. Detta oavsett om det gäller dataöverföring i banksystem, webbTV, IP telefoni, buss-system osv.

Jag har otroligt svårt att smälta denna tråd. Diskussionen om att routern skulle spela roll är på precis samma nivå. Är det någon som testat köra trådlöst månne?

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OBS likställ inte data med information.

Data kan man skicka över hela jorden. tex att tanka ned pgm, bilder, mail mm sker utan att data förloras.
Samma gäller cat5.kablar mellan DS och router.
Problemet är alltså inte att data skulle försvinna beroende på kabelns riktning.
Nätverk är designade för att skicka data utan förlust och gör det lysande bra.

Men tänk på detta:
1/ Data är inte tidsberoende (hittar inget bättre ord men tror ni fattar) = spelar ingen roll när bitarna kommer.
2/ Information i form av ljud...har tiden plötsligt betydelse.

Nätverk har INTE blivit designade för att skicka tidsberoende information!

Hänger du med?

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 21:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kan inte göra sådana fina urklipp som ni övriga, får därför använda minnet och tangenterna.

Bra att ni hittade felet , tror jag det stod.

Känner mig inte helt nöjd med jämförandet på HF. Vi slutade att jämföra då vi hittat sladden(den var ju det första som gjordes), självklart skulle vi fortsatt med testerna och även då kollat med router och nas i de parallella data systemen, nu efteråt när man har varit ordenligt tveksam förut om det låtit rätt eller inte så känns det inte helt 100 nu.
Tyckte inte att sladd vändningen gav samma ljudskillnad som vid jämförandet mot cambridgen.
Känns inte rätt att ens tänka tanken att jämföra mot cd:n igen här hemma.

Mina data grejor:
Router: Linksys WRT54GL
Nas: QNAP TS-209 med 2 st Western Digital diskar 640 GB.
Har någon erfarenheter om dessa kan låta taskigt.

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 21:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
OBS likställ inte data med information.

Data kan man skicka över hela jorden. tex att tanka ned pgm, bilder, mail mm sker utan att data förloras.
Samma gäller cat5.kablar mellan DS och router.
Problemet är alltså inte att data skulle försvinna beroende på kabelns riktning.
Nätverk är designade för att skicka data utan förlust och gör det lysande bra.

Men tänk på detta:
1/ Data är inte tidsberoende (hittar inget bättre ord men tror ni fattar) = spelar ingen roll när bitarna kommer.
2/ Information i form av ljud...har tiden plötsligt betydelse.

Nätverk har INTE blivit designade för att skicka tidsberoende information!

Hänger du med?
Jag förstår din poäng, även om den innehåller felaktigheter.

Hade nätverk varit så bra på förlustfri dataöverföring hade naturligtvis inte felkorrigarande protokoll som TCP/IP tagits fram.

Att definiera data som ej tidsberoende är naturligtvis fel då det finns flera protokoll(bland annat UDP), vilka ej har feldetektering med återsändning, vilket gör att informationen blir korrupt om det uppstår fel på vägen. Det här märks också tydligt på tjänster som använder detta protokoll. Det är då lätt hänt med försämring av bild/ljudkvalitet vid streaming.

Jämför med tjänster som i någon mån buffrar data och kontrollerar innan uppspelning får man felfri återgivning. Vad jag vill säga är att det inte skulle vara några problem för DS:en att buffra och kontrollera data. Nu kanske den också gör det, jag vet inte, det är ju bland annat det som diskuteras i denna tråd.

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är TCP ej UDP som används.

Att störningar kan påverka en apparats prestanda är väl ingen nyhet. Om de kommer via nätsladden, någon analog anslutning eller en digital ingång spelar mindre roll. Hur uppenbar en störning är beror givetvis på hur bra prestanda eller grundstörnivå en apparat har. Låg grundnivå gör det lättare att en störning märks. Är den egna störnivån hög skall det till kraftiga störningar innan de märks. Högprestandaapparater ställer således högre krav på isolation mot störningar, vilket också brukar ingå i konceptet. Det gör det säkert även i Linn:s DS-spelare.

Som tidigare skrivits så är det troligen inte tal om rena bit-fel när man hör skillnad på switchar, NAS:ar, kablar etc och vad jag förstår så har de som provat konstaterat att vissa delar har större inverkan (switch) och andra mindre (kablar). Precis som Linnofil skrev så är det troligt att något inte står rätt till när kabeln har en avgörande inverkan på ljudet. I synnerhet kabelriktning bör vara liten. Kabelns utformning (ev. jordning) kan dock ha betydligt större påverkan eftersom det faktiskt påverkar den störmiljö som apparaten utsätts för.

Att alla inte köper andras påståenden om osannolika skillnader kan jag förstå. Att avfärda dom (som påstår sig notera dessa skillnader) utan vidare tycks lätt inskränkt dock. Man kan välja att bortse från att saker som man inte förstår ändå kan inverka, men jag kan också tycka att orsaken till att man noterar skillnader är ytterst intressanta i.o.m. att denna kunskap kan leda till att man förmår hantera problemet på ett bättre sätt och kanske t.o.m. eliminera problemet!

Linnofil: Hur mycket otur kan man ha? Hoppas det löser sig snabbt!

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

marfor: Försök få till bra kablar (behöver inte vara dyrt) och switch och försök få jämfört med dina prylar (eller egentligen skall det inte behövas, med rätt prylar rätt inkopplade skall det låta bra direkt!). Ordna med ett HF-hembesök och se till att de har med rätt prylar (även en annan Majik DS och försteg). Kanske behövs en översyn/ominstallation av hela anläggningen ändå!?

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 22:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
hardcorelinnie wrote:
marfor: Försök få till bra kablar (behöver inte vara dyrt) och switch och försök få jämfört med dina prylar (eller egentligen skall det inte behövas, med rätt prylar rätt inkopplade skall det låta bra direkt!). Ordna med ett HF-hembesök och se till att de har med rätt prylar (även en annan Majik DS och försteg). Kanske behövs en översyn/ominstallation av hela anläggningen ändå!?
Vad är bra kablar då? Kom gärna med art. nr. o hela köret. och sen switch...router??? samma sak där.
Och ang HF-besök så finns det förståss i skallen

Post new topic  Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 8 Next

All times are UTC+02:00