pekka71 wrote:
dras inte knekt också med cat5 kabel?
Magnus wrote:
Jepp. Men det är en balanserad analog signal, undrar hur stor skillnad det är i de fallen? Större?
Självklart måste man kolla kablen "lös på golvet" innan man kopplar in den permanent. Det trodde jag alla visste?
Det gäller både Knekt och DS kablage. Jag tycker det är större skillnad på kabeldirektionalitet på Knekt än DS. Men det är bara i de fåtal fall jag har testat som jag har upplevt det så. I det fall som tråden handlar om verkar det ju vara en enorm skillnad. Vilket gör att jag undrar om det verkligen står rätt till med DS'en. (Se nedan...) En DS med felvänd kabel ska ändå vara rätt bra. Att vända kabel är trim, inte något som gör det möjligt att över huvud taget lyssna. I detta fall låter det som att det är fel på DS'en och att man i denna situation upplever vändningen som en skillnad som man övertygar sig själv om är avgörande. Men det får tiden utvisa. Jag skulle nog bytt den kabeln mot en annan (som jag också kollade riktningen på, förstås). Testa gärna den msstänkta MDS'en mot en annan DS i samma system
Magnus wrote:
Det gå ju i o f s att testa med en bit av kabeln, och sedan checka vilken väg kabeln går i väggen. Att dra ut kabeln och sedan dra in den igen rätt väg är inte något monsterjobb, men inte något som någon gör frivilligt.
Precis så gör man. Testa en snutt av en rulle, märk upp den och så är det klart. Det blir rätt varje gång tills man behöver en ny rulle och proceduren får göras om. I alla fall med Knekt, jag är lite osäker på hur det är med DS. Kanske beror det på var i kedjan kabeln sitter?
Egna erfarenheter av uteblivet lyft:
Jag fick min Akurate DS av Tonläget i förra veckan. Den var minst sagt efterlängtad och jag var upprymd och full av glädje när den kopplades in. NAS'en har varit på plats länge, Twonky, FS018 switch m.m. installerat och klart. Allt som fattades var kronan på verket. Kopplade ur min SB3'a och in med ADS. Vad hände? Garanterat uteblivet lyft, eftersom den var
SÄMRE än min SB3! Svårsomnat den kvällen och nästa dag när den spelat in sig 12 timmar kollades den igen. Lika kass. Kunde det verkligen vara sant? En ny kass Linnapparat som landat i det Linnofilska hemmet? Jodå, men det stoppade inte där... För att vara helt säker och täcka upp alla ursäkter och hål kopplade jag in DS'en till ett annan "system".
Jag hämtade in en LK100 från ett av Knektrummen och kopplade in mina Komponent 110 till Wakonda/LK100. Slutsteget var förstås av medan allt kopplas in. DS'en stog och rullade sin spellista som jag matat in dagen innan. När allt var klart var jag redo för att slå på slutsteget. Sänker förstås volymen till ca 25 innan slutsteget slås på. Sänker då som vanligt på min RCU och slår på slutsteget.
PANG! Volymen på Wakondan står i botten och det gör mina trummhinnor med.

Slår av så fort jag kan, men efter att ha hämtat mig och sänkt volymen (på rätt ställe denna gång...) kan jag bara konstatera att ena högtalaren är trasig, skrapar och distar. Oj vilken glädje som sprider sig i det Linnofilska hemmet...

Kopplade förbi det trasiga mellanregistret med byglar, testade även med en Creek 4140 med samma resultat. ADS'n var helt d-a kass! På Tonläget konstaterades bara helt kallt samma sak (Simonsson uttryckte sig mer diplomatiskt) och den är förhoppningsvis redan på väg tillbaka till Skottland. Men egentligen skiter jag i det. Det enda som är intressant är om det är en annan ADS på väg till mig och det får jag verkligen hoppas att det är. Förmodligen utan silverkablar eller annan kompensation i lådan...
Hur förklarar man för sin fru att man inte köpte den där söta lågmilade Nissan Micra -04'an som hon ville ha, utan istället denna idiotiska skitburk som bara gör en förbannad och dessutom indirekt (tillsammans med en brukare som inte kan tänka klart p.g.a. ilska och besvikelse) pajar resten av systemet? Jag som använt all min kraft på att övertala henne om att denna gången kommer det att gå bra, denna gången kan det inte vara fel på grejerna, de här är en helt annan teknik etc. Fyra fel (tre+laser) på min Majik CD och två fel på min Majik Kontrol var facit förra gången jag köpte nytt från Linn. Undra hur det blir denna gång?
/En besviken och grinig Linnofil