ulfbnilsson wrote:
Jag är lite skeptisk till sådana slutsatser i stilen att det är bara Linn och ev Naim som är musikaliska.
Jag hoppas det inte är SÅ man tolkar mina inlägg.
Många produkter ÄR musikaliska men utifrån vad jag hört är det ett fåtal tillverkare som konsekvent jobbar på att utveckla den egenskapen.
ulfbnilsson wrote:
Jag tror också att man bör bedömma varje produkt (inte märke) utifrån sina egna meriter.
Rätt, du har en poäng! Men tillverkare som lyckas göra en o annan BRA produkt är
för mig mindre intressant. Jag vill ha en långvarig relation till en handlare o kunna få support/stöd samt uppgradera.
Att andra tillverkare fokuserar på andra egenskaper tex separation, detaljer soundstage är helt OK.
Kunder som gillar detta tycker ofta Linn/Naim suger stenhårt...eller åtminståne är dyra i förhållande till prestanda.
Det ultimata vore en kombination av alla UNIKA egenskaper från olika produkter/tillverkare.
Uppe bland toppprodukterna finns dock många av de egenskaperna!
Problemet är större i instegsprodukterna, DÄR måste tillverkarna prioritera hårt...
Ang Naim, jag har ägt 4 olika stärkare genom åren då jag gått mellan Naim o Linn. Velade länge mellan dessa...
Äger fortarande Nait II.
O har dessutom regelbundet hört Naim hos kompisar/i affärer under åren.
Jag har
inte hört/ägt den senaste referensserien men kan utan
vidare säga att Naim är SKITBRA. Att de nyaste prylarna verkligen
är bättre, det utgår jag ifrån.
Skulle gärna vilja höra ett modernt Naim toppsystem men byter inte.
Under de 15 åren eller så, då jag velade mellan märkena föredrog jag ena leverantören men så kommer nyhet från andra som vägde över.
Men med Klout/Keltik blev det tillräckligt bra för att sluta fundera över "om Naim ev skulle vara bättre".
Kul att jämföra olika hemmasystem:
Han med Naimsystemet tyckte inte Keltiksystemet var så tydligt som hans men han gillade basen o trycket, min QUADkompis snackade om vilken grym känsla det var i mitt system.
Alla hade LP12'or
När jag flyttar hem igen ska jag bjuda över dom. Kul o höra vad de nu tycker.
De har också uppgraderat under mina 5 exilår i Frankrike. Naim killen har nu deras näst bästa CD/försteg/slutsteg, borde låta finfint