selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 03:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 711 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 03, 2007 18:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Det är många här som TROR att det är svårt att hitta något "hum-hum" för samma pengar som en Musik eller Movie som låter lika bra eller bättre. Och dom tankarna är ju iofs intressanta men säger ju absolut ingenting förrän man har lyssnat, eller hur?

Alltså, tro inte att allt är prisvärt och bäst bara för att det sitter en Linn-logo på apparaten. Eller rättare sagt, tro vad ni vill men skriv det inte som någon sorts sanning eller "tips".

Om det är någon som faktiskt har lyssnat och jämfört Musik/Movie mot liknande lösningar (alltså "allt-i-ett") oavsett prisklass - DÅ lyssnar jag gärna på upplevelsen och kommentarerna!

/ B
Helt rätt, man ska inte uttala sig om grejer man inte har lyssnat på.:)

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 08:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Bill50x wrote:
Det är många här som TROR att det är svårt att hitta något "hum-hum" för samma pengar som en Musik eller Movie som låter lika bra eller bättre. Och dom tankarna är ju iofs intressanta men säger ju absolut ingenting förrän man har lyssnat, eller hur?

Alltså, tro inte att allt är prisvärt och bäst bara för att det sitter en Linn-logo på apparaten. Eller rättare sagt, tro vad ni vill men skriv det inte som någon sorts sanning eller "tips".

Om det är någon som faktiskt har lyssnat och jämfört Musik/Movie mot liknande lösningar (alltså "allt-i-ett") oavsett prisklass - DÅ lyssnar jag gärna på upplevelsen och kommentarerna!

/ B
Helt rätt, man ska inte uttala sig om grejer man inte har lyssnat på.:)
Vilket inlägg är det ni nu syftar på? Har ni kanske något exempel som stöder en motsatt ståndpunkt, på strikt musikalisk grund till samma pris? När det gäller pris/musialiska prestanda så har Linn:s apparater hittills, för mig, varit i en egen klass vid de jämföresler jag gjort eller varit med om. Det har varit ett antal tillfällen då jag trott mig hittat en icke-Linn apparat med lovande prestanda, men varje gång har även dessa apparater varit chanslösa vid en direktjämförelse. Så har det sett ut för mig och det tycks vara flera här som har liknande erfarenhet.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 09:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Se Bonnectråden.
Karn var chanslös o när 5103 kom var den inte lika bra trots högre pris. 5103 har dock 5.1&decoder vilket inte Bonnec har.

Även Bonnec slutsteg var bättre är Klout, dåtidens toppsteg från linn, dock dyrare.
Ryktas om att då Linn hörde Bonnec bestämde de sig för att inte ge ut efterträdarna till Kain/Klout...o sedan kom Klimaxprodukterna.
Säger bara TACK till Bonnec!!

Konkurens ÄR BRA, det gör att alla får anstränga sig för att ständigt förbättra sina produkter.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Vilket inlägg är det ni nu syftar på? Har ni kanske något exempel som stöder en motsatt ståndpunkt, på strikt musikalisk grund till samma pris?
Jag syftade inte på något speciellt inlägg utan mer allmänt. Detta efter att ha läst några inlägg där man TROR att ingen kombination slår en Linn Classic osv. Magnus har ju butik och möjlighet att jämföra på ett annat sätt än vi andra dödliga. Men det betyder ju inte att jag skulle dela hans uppfattning om jag gjorde samma jämförelse. Därför vore det trevligt att höra synpunkter från någon som verkligen lyssnat och dessutom inte bara är en Linn-megafon utan kan variera sina synpunkter.

De Linn-grejor jag lyssnar på har verkligen inte varit bäst på "allt" utan de har sina för- och nackdelar som alla andra apparater. Vilka nackdelar man accepterar och vilka fördelar som är viktigast varierar naturligtvis efter lyssnaren. Att musikerna kommer till sin rätt och att "stereon" inte plockar bort deras musik-kunnande är självklart viktigt, men inte till vilket pris som helst. Anläggningar som låter hårt och vasst går fetbort hur mycket det än svänger. För mig alltså, andra tycker givetvis som dom vill :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 19:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
De Linn-grejor jag lyssnar på har verkligen inte varit bäst på "allt" utan de har sina för- och nackdelar som alla andra apparater.
Har du hört Klimax-serien?
CD12, Kontrol/Solo/Komri.

Har själv inte hört CD12 men alla de andra har inga övermän oavsett vad man lyssnar efter.
Nackdelen är priset...men Krell's toppsystem kostade över 2ggr slantarna o var sämre på allt.

Har inte hört Naim toppsystem på senare år, möjligen det skulle kunna utmana Linn

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Magnus har ju butik och möjlighet att jämföra på ett annat sätt än vi andra dödliga. / B
Observera att Takt & Ton inte är MIN butik, jag bara arbetar där.

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med dig att olika märken och system har olika för- och nackdelar, särskilt där pengarna utgör en begränsning. Jag tror att ett öppet sinne snarare än tumregler av typen "bara linn spelar musik alla andra hifi" kan göra att man kommer att njuta mer av sin utrustning. Som ett exempel så ansåg ju Stereophile (jag vet att det är som att svära att nämna deras namn för en Linnist) att man testade 242:or med bl.a. Twin:

"But the Akurates' best performance by far came when I drove them with my EAR 890 stereo amplifier: 70Wpc of sweet, nonmechanical-sounding tetrode power."

Det finns ju massor av väldigt bra märken där ute. Ett problem är ju att det ofta är svårt att göra direkta jämförelser och att även om det går så har man ju matchningsproblematiken.

Så personligen tycker jag att man bör prova sig fram och se vad man gillar och vad som passar i ens system, lyssningsrum etc. Tumregler kan man nog se som stöd eller hjälp, men till sist är det ju en själv som ska leva med systemet och därför bör man ju satsa på det man själv gillar bäst efter att ha provat olika alternativ.

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Vilket inlägg är det ni nu syftar på? Har ni kanske något exempel som stöder en motsatt ståndpunkt, på strikt musikalisk grund till samma pris?
Jag syftade inte på något speciellt inlägg utan mer allmänt. Detta efter att ha läst några inlägg där man TROR att ingen kombination slår en Linn Classic osv. Magnus har ju butik och möjlighet att jämföra på ett annat sätt än vi andra dödliga. Men det betyder ju inte att jag skulle dela hans uppfattning om jag gjorde samma jämförelse. Därför vore det trevligt att höra synpunkter från någon som verkligen lyssnat och dessutom inte bara är en Linn-megafon utan kan variera sina synpunkter.

De Linn-grejor jag lyssnar på har verkligen inte varit bäst på "allt" utan de har sina för- och nackdelar som alla andra apparater. Vilka nackdelar man accepterar och vilka fördelar som är viktigast varierar naturligtvis efter lyssnaren. Att musikerna kommer till sin rätt och att "stereon" inte plockar bort deras musik-kunnande är självklart viktigt, men inte till vilket pris som helst. Anläggningar som låter hårt och vasst går fetbort hur mycket det än svänger. För mig alltså, andra tycker givetvis som dom vill :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Bill50x wrote:
Magnus har ju butik och möjlighet att jämföra på ett annat sätt än vi andra dödliga. / B
Observera att Takt & Ton inte är MIN butik, jag bara arbetar där.

/M
Det gör inget, jag tror nog att du ändå vet vad du pratar om :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
De Linn-grejor jag lyssnar på har verkligen inte varit bäst på "allt" utan de har sina för- och nackdelar som alla andra apparater.
Har du hört Klimax-serien?
CD12, Kontrol/Solo/Komri.

Har själv inte hört CD12 men alla de andra har inga övermän oavsett vad man lyssnar efter.
Nackdelen är priset...men Krell's toppsystem kostade över 2ggr slantarna o var sämre på allt.

Har inte hört Naim toppsystem på senare år, möjligen det skulle kunna utmana Linn
Lyssnade på Komri precis när dom kom, CD12 matade men vilken förstärkning däremellan minns jag inte.

Din kommentar om Naim är just en sådan som jag menade tidigare när jag tycker att man ska lyssna innan man uttalar sig. I alla fall om man uttalar sig om ljudet/prestanda. Det finns hur många apparater som helst "där ute", det går omöjligen att uttala sig om vad som är bättre eller sämre utan att ha lyssnat.

Visst, en kompaktanläggning på ICA stormarknad för 995:- spelar nog inte i samma liga som Komri men om vi pratar seriösa alternativ ska man inte avfärda dem innan man vet hur dom låter. Jag har hört lite för många illalåtande Linn-riggar bara för att okritiskt tro att något är "bäst" bara för att det är en Linn-logga på grejorna....

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 07:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har ägt ett Naim toppsystem så jag vet vad de kan...
Grymt bra!
Väldigt förenklat kan man säga att Naim har livekänsla redan i instegsprodukterna, medan Linn har musikaliteten.
Vill man åt båda (o dett vill man ju) blir det dyrt oavsett märke.

Under alla år jag hört på prylar är det bara de som är konsekventa - dvs nya "bättre" produkter är verkligen bättre.
Har hört för få av Bonnec´s system men ev de skulle kunna kvala in.

Krell har bra kvaliteter i deras nya ref serie, men INTE cdspelaren som suger hårt.
Detta är typiskt för andra fabrikanter - ibland lyckas de men som sagt, var är konsekvensen?
Varför är cd´n så dålig...
Dålig koll på musikaliteten.

Rörsteg kan ha fin musikalitet o sound på lättdrivna burkar, men jag saknar sparken i magen.
De låter även rörigt när volymen höjs.
Vill man kräma PAsystemnivå är det få system som hänger med, hehe

Lägger man ned tid kan man säkert hitta enstaka bra andra produkter o plocka ihop ett finfint system.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 08:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är lite skeptisk till sådana slutsatser i stilen att det är bara Linn och ev Naim som är musikaliska. Jag tror, också baserat på lyssning, att olika typer av utrustning låter olika och har olika för- och nackdelar. Det kan helt enkelt inte vara så att de enda i hela världen som fattar något om musikåtergivning är Linn och Naim (och deras kunder) och alla andra tillverkare och kunder bara är intresserade av att bygga stora lådor för show off men som inte kan spela musik.

Jag tror också att man bör bedömma varje produkt (inte märke) utifrån sina egna meriter. Om inte jag minns fel hade du väl bla ett Nac 52? Det var väl 10 år sedan den togs ur sortimentet och den introducerades väl för mer än 20 år sedan. Sedan dess har ju ägaren/VDn dött, ljudfilosofin ändrats rätt dramatiskt och det har kommit helt nya produkter med betydligt högre prislappar tillsammans med en allmän teknisk utveckling som varit enorm.

sportbilsentusiasten wrote:
Har ägt ett Naim toppsystem så jag vet vad de kan...
Grymt bra!
Väldigt förenklat kan man säga att Naim har livekänsla redan i instegsprodukterna, medan Linn har musikaliteten.
Vill man åt båda (o dett vill man ju) blir det dyrt oavsett märke.

Under alla år jag hört på prylar är det bara de som är konsekventa - dvs nya "bättre" produkter är verkligen bättre.
Har hört för få av Bonnec´s system men ev de skulle kunna kvala in.

Krell har bra kvaliteter i deras nya ref serie, men INTE cdspelaren som suger hårt.
Detta är typiskt för andra fabrikanter - ibland lyckas de men som sagt, var är konsekvensen?
Varför är cd´n så dålig...
Dålig koll på musikaliteten.

Rörsteg kan ha fin musikalitet o sound på lättdrivna burkar, men jag saknar sparken i magen.
De låter även rörigt när volymen höjs.
Vill man kräma PAsystemnivå är det få system som hänger med, hehe

Lägger man ned tid kan man säkert hitta enstaka bra andra produkter o plocka ihop ett finfint system.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag är lite skeptisk till sådana slutsatser i stilen att det är bara Linn och ev Naim som är musikaliska.
Jag hoppas det inte är SÅ man tolkar mina inlägg.
Många produkter ÄR musikaliska men utifrån vad jag hört är det ett fåtal tillverkare som konsekvent jobbar på att utveckla den egenskapen.
ulfbnilsson wrote:
Jag tror också att man bör bedömma varje produkt (inte märke) utifrån sina egna meriter.
Rätt, du har en poäng! Men tillverkare som lyckas göra en o annan BRA produkt är för mig mindre intressant. Jag vill ha en långvarig relation till en handlare o kunna få support/stöd samt uppgradera.

Att andra tillverkare fokuserar på andra egenskaper tex separation, detaljer soundstage är helt OK.
Kunder som gillar detta tycker ofta Linn/Naim suger stenhårt...eller åtminståne är dyra i förhållande till prestanda.

Det ultimata vore en kombination av alla UNIKA egenskaper från olika produkter/tillverkare.
Uppe bland toppprodukterna finns dock många av de egenskaperna!
Problemet är större i instegsprodukterna, DÄR måste tillverkarna prioritera hårt...

Ang Naim, jag har ägt 4 olika stärkare genom åren då jag gått mellan Naim o Linn. Velade länge mellan dessa...
Äger fortarande Nait II.
O har dessutom regelbundet hört Naim hos kompisar/i affärer under åren.
Jag har inte hört/ägt den senaste referensserien men kan utan vidare säga att Naim är SKITBRA. Att de nyaste prylarna verkligen är bättre, det utgår jag ifrån. :wink:

Skulle gärna vilja höra ett modernt Naim toppsystem men byter inte.
Under de 15 åren eller så, då jag velade mellan märkena föredrog jag ena leverantören men så kommer nyhet från andra som vägde över.
Men med Klout/Keltik blev det tillräckligt bra för att sluta fundera över "om Naim ev skulle vara bättre".

Kul att jämföra olika hemmasystem:
Han med Naimsystemet tyckte inte Keltiksystemet var så tydligt som hans men han gillade basen o trycket, min QUADkompis snackade om vilken grym känsla det var i mitt system.
Alla hade LP12'or :D

När jag flyttar hem igen ska jag bjuda över dom. Kul o höra vad de nu tycker.
De har också uppgraderat under mina 5 exilår i Frankrike. Naim killen har nu deras näst bästa CD/försteg/slutsteg, borde låta finfint 8)

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 11:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Det kan helt enkelt inte vara så att de enda i hela världen som fattar något om musikåtergivning är Linn och Naim (och deras kunder) och alla andra tillverkare och kunder bara är intresserade av att bygga stora lådor för show off men som inte kan spela musik.
Helt sant! Linn och Naim är inte det enda som finns. Det är för att ingen, jag kan säga ingen med 100 % säkerhet, har hört alla musikgrunkor. Det finns så otroligt många olika märken och modeller som många inte ens känner till.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
ulfbnilsson wrote:
Det kan helt enkelt inte vara så att de enda i hela världen som fattar något om musikåtergivning är Linn och Naim (och deras kunder) och alla andra tillverkare och kunder bara är intresserade av att bygga stora lådor för show off men som inte kan spela musik.
Helt sant! Linn och Naim är inte det enda som finns. Det är för att ingen, jag kan säga ingen med 100 % säkerhet, har hört alla musikgrunkor. Det finns så otroligt många olika märken och modeller som många inte ens känner till.
Då vore det ju ytters förnämligt om ni/de som känner till dessa märken kunde upplysa oss andra! Grejen är ju att jag och många med mig skulle kasta oss över alternativen om de visar sig vara bättre, bara vi fick chansen. Svårare än så är det inte... Själv tycker jag att Linns högtalare har flippat ut fullständigt prismässigt. Visst de är säkert bra, men man vill inte behöva hosta upp bortåt 400tkr för att få ihop ett riktigt bra fullrange-system (t.ex. Artikulat alt. aktiva Akurat med dubbla subbar).

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
...men man vill inte behöva hosta upp bortåt 400tkr för att få ihop ett riktigt bra fullrange-system.
Ja det är märkligt vad de dragit iväg i pris, även den passiva varianten av Artikulat.
Akurate är ju inte fullrange på samma sätt som Isobarik/Keltik är.

Men sett till priset är ju Keltik rena prestandaklippet. Man har ju att göra innan man har toppkälla/toppstärkare framför Keltik o är mogen att köpa svindyra burkar...

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 711 Next

All times are UTC+02:00