selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:17

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller absolut på Source first och tune dem men tycker ibland att vi föreslår för extrema Source first anläggningar men i det här fallet är nog Unik ett rätt bra förslag. Så Ikemi, Majik och Unik är kanske ett bra förslag såg nu att budgeten kunde sträckas till 20K

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
don Tomaso wrote:
Vet inte varför man "måste" ha antingen Ikemi eller en LP12:a och sen köksradio efter :wink:
Vem har snackat om en köksradio? Anledningen till att rekommendera Ikemi + förstärkare hellre än Classik är enkel att förstå: Det låter bättre.
Sorry hade läst lite dåligt :oops: se mitt inlägg senare, sa jag att jag hade testat med Genki och Tivoli Audio One och rätt seriöst funderade på att köra med det i stugan?

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Hoppsan, vad det hettar till när man är borta några timmar :)

Från början var jag tvärsäker på katan för det var dom jag lyssnade på, men sen så framhöll många tukan och sen några unik. Rent utseendemässigt passar unik klart bäst till vårt framtida vardagsrum (har bara ritningar än så länge :lol: ). Frågan är bara om de inte är för klena i basen? Jag är absolut ingen basknarkare, det är bara svårt att fatta att det kan vara ok bas i så små (volymmässigt) högtalare.

En fråga, kan man använda classik som stärkare till en ikemi? Alltså finns det ingång (analog) för cd spelare? Den har väl bättre stärkeri än majik?
Om det går så kanske man skulle börja med classik T/Unik. Då sparar jag lite av budgeten och lägger undan till nästa uppgradering.
Sedan nästa gång det är dags så kan man ha ikemi/classic(som stärkare och radio) samt unik eller om man då går på tukan/katan.

Men då har väl redan unidisk sc rasat i pris... Härligt med utveckling :lol:
Classik funkar utmärkt att börja med för att sedan byta till bättre cd/försteg/slutsteg.

Jag hade för några år sedan en classik som jag byggde vidare med ett lk140 fortsatte sen med ett kolektor och sen va allt igång för jag vet inte vilken gång i ordningen :D

Jag ger mej inte ang att classik musik är otroligt bra insteg att börja med, en enda låda som har spelglädje utav bara den.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 21, 2006 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Soure first gäller INTE :!: Det är bara marknadsföring, och dessutom det som gör att Linnister ses som galenpannor.
Ett marknadsföringstrick som får anhängarna att framstå som galna? Låter inte direkt smart... :lol:

Så här är det: Tune Dem är ett sätt att jämföra apparater som Linn lanserade inom hifivärlden. Tekniken är lik den som musiker använder när de stämmer sina instrument.

Använder man Tune Dem eller spontant lyssnar på hur musiken känns och framförs (i motsats till att analysera ljudkvalitet) så kommer man raskt fram till att Source First gäller. Alltså ju tidigare i kedjan man introducerar fel desto större blir skadan rent musikaliskt. Då förloras främst känslan och svänget i musiken. Det finns även diverse liknande begrepp såsom GIGO - Garbage In, Garbage Out.

Om man lyssnar mer analytiskt till hur ljudet återges och/eller inte kan göra en Tune Dem, då är det inte alls säkert att man kommer fram till Source First. Exempelvis gör högtalarna, som är sist i kedjan, de största tonala färgningarna av återgivningen och bidrar också med kvantitetsmässigt mest distorsion. Där förloras främst ljudmässiga kvaliteter såsom dynamik, frekvensomfång etc.

Man måste lyssna själv för att komma fram till vilka preferenser man har. Vissa står inte ut med begränsad storlek på återgivningen utan vill kunna spela högt och realistiskt, andra (som jag) är känslo-knarkare och vill bara åt den sista darrande droppen feeling ur musikens kran.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 22, 2006 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mycket bra sammanfattat lejonklou

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 22, 2006 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag ser inte att det finns en motsättning mellan source first o balanserat system.
Ivarjefall inte på ett Linnforum...

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 22, 2006 21:00 
Site Admin
Site Admin

Lejonklou wrote:
Man måste lyssna själv för att komma fram till vilka preferenser man har. Vissa står inte ut med begränsad storlek på återgivningen utan vill kunna spela högt och realistiskt, andra (som jag) är känslo-knarkare och vill bara åt den sista darrande droppen feeling ur musikens kran.
Precis, därför är väl ett system som för killens budget ger en rimlig kompromiss mellan känsla och begränsning av det tonala något att eftersträva? Så kan personen sedan själv fundera på vad man vill fokusera på senare om/när budgeten/intresset säger att det är dags att prova något ännu värre?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 09:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Absolut. Ikemi-Majik-Tukan/Kan III-IV tycker jag är en utmärkt kompromiss. Men det där med väggplacering kan ställa till det. Jag håller med Linnofil om att Unik fungerar bra på vägg, men om den har kvantitet nog måste GForce själv avgöra.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 10:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har bestämt mig för hur jag ska göra. Jag tar gärna emot synpunkter på mitt resonemang.

Från början var budgeten satt till 15-20kkr och då skulle jag kunna köpa grejjerna om 1-1,5 år. Men som någon skrev i något av inläggen, varför vänta om man kan få bra ljud redan nu?

Alltså om jag slår till nu så är min budget runt 10kkr och då tänkte jag såhär:

Jag köper en classik T och ett par unik (borde gå att hitta för runt 10-11kkr). Motivering:

Jag kommer igång och kan lyssna redan nu. Jag har desutom förstått att för och slutsteg i classiken väl matchar majik:ens.

Nästa steg (om något år) blir en ikemi. Ikemin kopplas till classiken, då kan jag fortfarande använda classikens för och slutsteg samt radion. Om pengar finns kan jag då också ev. köpa ett par tukan/katan.

Steget efter det blir kolektor/lk140 och efter det aktivt.

Vad tycker ni om det här?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 10:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Glömde fråga det viktigaste:
Någon som har en classik T och ett par vita unik till salu? :D

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok, här kommer synpunkterna.
Fram till Ikemi är det en bra plan.
Därefter...(vi snackar något år här antar jag) skulle jag råda dig att fundera på om det är 2-kanal eller DVD som du vill satsa på.
2-kanal; lägg till Exotik.
annars byt in Ikemi mot Unidisk SC

Gå inte aktivt innan du sitter med skapliga grejjer i källa/försteg - stora skillnader att gå upp till Ikemi/Exotik alt SC

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fler synpunkter...
Mycket bra plan! Njut och spela nu! Classiken är en bättre förstärkare än Majik och tillsammans med Ikemi går Classik/Unik från en klart bra anläggning till ett mycket bra system. Sedan är jag kanske som jag är, men jag tycker att nästa steg borde vara:
1: Unidisk 2.1 och en väggmonterad LCD-TV mellan Unikarna. Då kan du få fantastisk 2ch DVD film och livekonserter.
2: Sedan kanske en Affekt el. Komponent 120 sub?
3: Först därefter skulle jag gå på en beg. 5103 med beg. 5125 slutsteg.
4: Sen är det läge att köpa 3 st Komponent 106 väggmonterat fram.
5: Ytterligare senare även 2 st Komponent 104 bak.
6: Efter allt detta kan du fundera på t.ex. en Uni 1.1, en Kinos och 2 st C6100 fram.
7: När du gjort allt ovan, då kan du aktivera!

Ganska långt fram i tiden till "målet", men tänk så kul du har på resan! Jag har förresten ett par svarta 5110 till salu. De kan målas vita och sen är det bara att måla eller byta till vita galler. Men ärligt talat är det nog enklare att leta efter vita Unik direkt, eller vänta och spara en hel månad så du kan köpa nya!

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 11:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Ok, här kommer synpunkterna.
Fram till Ikemi är det en bra plan.
Därefter...(vi snackar något år här antar jag) skulle jag råda dig att fundera på om det är 2-kanal eller DVD som du vill satsa på.
2-kanal; lägg till Exotik.
annars byt in Ikemi mot Unidisk SC

Gå inte aktivt innan du sitter med skapliga grejjer i källa/försteg - stora skillnader att gå upp till Ikemi/Exotik alt SC
Det är 2 kanal som är aktuellt. Men exotik är väl ganska dyr?
Den kom ju 2004 och innan fanns väl kairn, wakonda och kolektor (vilken av dessa är bäst?)?
Alltså någon av dessa kan väl matcha ikemi? Måste man gå upp till exotik?
Som slutsteg, duger lk140?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Heh, så talas det plötsligt om Unidisk 2.1/1.1 och Exotik... Lugna er nu grabbar! Han kommer nog tillbaka hit för råd när det gäller en eventuell NÄSTA uppgradering och nu gäller det första systemet.

GForce, jag tycker att din plan funkar bra. Börja med en Classik och Unik. Uppgradera sen till Ikemi och t.ex. Majik-förstärkare när du känner att du har råd. Men njut fullt ut av ditt första system och vänta med uppgraderingar.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med jajo! Äldre Linnprylar är ju skitkul att lyssna på de med!

Var inte så hardcore nu grabbar...

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00