selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

new order wrote:
jag testade mot Norodost Red Dawn och en Transparent Music Link var inte rolig för Linn kabeln på det icke Linn system vi testade på.Det fanns INGEN och jag menar ingen parameter som Linn K400 kabeln var bra på i jämförelse.
I ärlighetens namn ska väl tilläggas att båda dessa kablarna är i en helt annat prisklass än K400.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
Mirage OM-5 har ett fantastiskt samarbete med dessa prylar och trivs kanske bättre än några Mirage någonsin har gjort, med tanke att så här fin förstärkarteknologi inte fanns att uppbringa när högtalarna konstruerades. No way att jag skulle sälja dessa och ersätta med Linn högtalare - säger jag nu iaf... :D
OK fixa till CD/försteg o sedan kan du testa ett par akurate :wink:
Ska bli kul o höra vad du tycker om dom

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 16:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

dr Hollow wrote:
new order wrote:
jag testade mot Norodost Red Dawn och en Transparent Music Link var inte rolig för Linn kabeln på det icke Linn system vi testade på.Det fanns INGEN och jag menar ingen parameter som Linn K400 kabeln var bra på i jämförelse.
I ärlighetens namn ska väl tilläggas att båda dessa kablarna är i en helt annat prisklass än K400.
Sen när är det ett bekymmer?Jag menar är det en stor förbättring så kan prisskillnaden vara motiverad.Även när det gäller kablar.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

new order wrote:
dr Hollow wrote:
new order wrote:
Sen när är det ett bekymmer?Jag menar är det en stor förbättring så kan prisskillnaden vara motiverad.Även när det gäller kablar.
Skillnaden är nog att Linn kablarna är gjorda för att man så tydligt som möjligt skall höra melodin. Testar man i en anläggning där dessa egenskaper inte är prio-1 så låter säkert Linn-kablen lite tråkigt eftersom den inte är optimerad för bred ljudbild, accentuering av något särskilt i ljudbilden eller så...

Det behöver dock inte betyda att man som Linn-ägare inte skall testa andra kablar. Jag tror att just lämpligt val av kablar kan ge lite krydda i en linn-anläggning som f.ö. låter toppen. Man bör dock vara vaksam så att man inte skaffar något som sänker kvaliten tune-dem mässigt. Man kan säkert vara nöjd ändå eftersom man fått så "bra ljud", men så går tiden och allt färre skivor passerar spelaren...

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 21:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

hardcorelinnie wrote:
Skillnaden är nog att Linn kablarna är gjorda för att man så tydligt som möjligt skall höra melodin. Testar man i en anläggning där dessa egenskaper inte är prio-1 så låter säkert Linn-kablen lite tråkigt eftersom den inte är optimerad för bred ljudbild, accentuering av något särskilt i ljudbilden eller så...

Det behöver dock inte betyda att man som Linn-ägare inte skall testa andra kablar. Jag tror att just lämpligt val av kablar kan ge lite krydda i en linn-anläggning som f.ö. låter toppen. Man bör dock vara vaksam så att man inte skaffar något som sänker kvaliten tune-dem mässigt. Man kan säkert vara nöjd ändå eftersom man fått så "bra ljud", men så går tiden och allt färre skivor passerar spelaren...
Alla sätt som funkar är ju den rätta vägen att gå.Det är personligt.Tycke och smak.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 00:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Braincooler wrote:
Mirage OM-5 har ett fantastiskt samarbete med dessa prylar och trivs kanske bättre än några Mirage någonsin har gjort, med tanke att så här fin förstärkarteknologi inte fanns att uppbringa när högtalarna konstruerades. No way att jag skulle sälja dessa och ersätta med Linn högtalare - säger jag nu iaf... :D
OK fixa till CD/försteg o sedan kan du testa ett par akurate :wink:
Ska bli kul o höra vad du tycker om dom
Hmm.. Bonnec är fortfarande ett suveränt försteg och det handlar nog mer om tycke och smak här. CD:en är lätt att behålla då den faktiskt sprider glädje när den användes, den är ju också en dvd-sacd-cd mm multi 5.1 player - perfekt till hemmabion :) bättre att sedan komplettera med den nya Linn CD:en som kommer att ligga på ung 29.000 och vara nästan lika fin i ljudet som cd12:an enligt uppgift - worth waiting for 8)

se föv. denna länk för mycket intressant info om hur OM-5:orna utvecklades: http://home.ripway.com/2005-9/435985/Mirage-OM-5.pdf
- tycker det finns många vettiga tankar som harmonierar med det jag läst om Linn.. och det låter helt underbart, visst stor skillnad från med de 242:or som användes nere på HF. Detta är självklart då 242:orna är forward radiating medans miragarna är omnipolära - rent musikmässigt ser jag båda som väldigt transparenta instrument som för medlar det som spelats in.

ang kablaget så blev jag rekommenderad att köpa till QED Silver special från Reference Audio i sthlm men har den inte terminerad och avvaktar därmed att jämföra dom med K400. K400 var dock utan minsta tveksamhet ett haksläpp gentemot K20.

Högtalare: Mirage OM-5

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 00:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
bättre att sedan komplettera med den nya Linn CD:en som kommer att ligga på ung 29.000 och vara nästan lika fin i ljudet som cd12:an enligt uppgift - worth waiting for 8) .
Jo man kan ju hoppas men så bra är det rätt säkert inte. (tyvärr)
Sa Kalle det?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 01:05 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Japp han sa att den var en förbilligad version av CD:12an där de viktiga fundamentala grunderna helt plockats över fr CD12:an. Förklaringen var naturligtvis betydligt längre eftersom det var K som sade det lol :D

P.S kollade du in mirage om-5 länken? - har nu läst hela pdf:en - kul läsning till stora delar..

edit: formulerade mig lite knasigt där i början..

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 01:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

OM jag skulle jämföra 242:orna med OM-5:orna:

Enkelt uttryckt kan man säga att det handlar om hur stort rummet blir och hur levande och mycket det svänger.
Med om-5:orna känns rummet som flera hundra och ibland tusen kvadrat (är end 25) samtidigt som känslan är att du sitter på en klubb/eller fetstor koncert - live och har frontseat. Man blir såå engagerad.

242:orna engagerar också enormt mycket men har en betydligt mindre och mer precis ljudbild. Allt är helt rätt i tid och rum och svänger på ett suveränt dynamiskt vis.

Det blir ofta mer intensivt med 242:orna - ungefär som att komma ner i en replokal när det låter skitbra - soundet kan då vara väldigt distinkt, intensivt och hyperengagerande.

OM-5 innebär en mer fyllig och vid presentation av konserten - oftare kan en kör eller ett blåsarr komma från en "osynlig" högtalare från en plats i taket eller i andra änden av rummet och överaska en.

Men vad gäller förmedlandet av glädje, energi och dynamiska och levande uttryck från musikerna är de båda helt fabulöst bra, förutsatt att rätt omständigheter ges.

Det är som med en historia som skall berättas. Rätt person som framför den förmedlar den med sådant engagemang och inspiration att man bara måste lyssna och samtidigt lägger berättaren alltid in något från sig själv som kommer att karäktärisera historien på ett positivt sätt utan att förgöra det som berättas. Både 242 och OM-5 gör detta och vem som vinner är som smaken o baken anser jag 8)

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för den jämförelsen.
Antar att du inte har jämfört sida mot sida. utfallet kan bli annorlunda om du lånar hem ett par 424, men som sagt fixa CD/Försteg först...
Hur gammal är bonneken?

Ja jag har läst länken, klart intressant men hur sprider den ljudet runt då elementen sitter bak/fram?
Får rysningar då jag tänker på hur finfint mina Isobarik spred ljudet i rummet. En klar omställning till kelik minst sagt.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[quote="Braincooler"]Japp han sa att den var en förbilligad version av CD:12an där de viktiga fundamentala grunderna helt plockats över fr CD12:an. Förklaringen var naturligtvis betydligt längre eftersom det var K som sade det lol :D quote]

Att de plockar idéer och kanske vissa delar från toppmodeller är ganska naturligt. Att den är en förbilligad verision av CD12 behöver inte betyda att den är i närheten av CD12-prestanda... (CMS Di har "samma typ av" SilverDisk-engine som Uni 1.1, men är inte ens i närheten av 1.1-prestanda).

Sa Kalle något utryckligen ang hur den skulle låta, eller pratade han bara om tekniken i den?

/M

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 14:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej, det viktigaste som avgör hur bra den den nya kommande cd spelaren förmedlar ljud/musik är att klockningstekniken är hämtad från cd12:an. Denna nya cd spelare går visst under namnet Magic och skall alltså ligga ppå ca 29.000 SEK och finnas i svensk handel om några veckor.

Nej HF har inte kunnat lyssna på den än men säger att mycket respektabla källor förklarat att den klår allt annat som tidigare getts ut, utöver 12:an som den alltså sägs låta nästan lika bra som. Ska bli spännande att får lyssna på den fortast möjligt. :)

@jan: Bonnecen har ju några år på nacken, men efter att ha jämfört den med Linns senaste och samtidigt vägt in vad HF säger om den, är jag övertygad om att den lirar mer än väl i mitt vardagsrum och det några år till. Ang isobariken hade den väl också sina begränsningar, var inte det en modell där elementen satt på varandra omvänt liksom?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
Nej HF har inte kunnat lyssna på den än men säger att mycket respektabla källor förklarat att den klår allt annat som tidigare getts ut, utöver 12:an som den alltså sägs låta nästan lika bra som. Ska bli spännande att får lyssna på den fortast möjligt. :)
Ojojoj va kul om detta stämmer!
det innebär ju att de fortarande kan göra en ÄNNU bättre ersättre till Unidisk o CD12
Vågar fortfarande inte tro att det är sant riktigt. Vi får se hur bra produktionsexen är.
Quote:
men efter att ha jämfört den med Linns senaste
Vad var det för försteg? Intryck...

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
Nej HF har inte kunnat lyssna på den än men säger att mycket respektabla källor förklarat att den klår allt annat som tidigare getts ut, utöver 12:an
Nu börjar det likna något igen... :D

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 16:28 
Site Admin
Site Admin

Om ni kommer med ny information så lägg gärna till lite info i den här tråden också: Nya produkter från Linn på G

Post new topic  Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00