selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 09:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Mon May 27, 2013 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
don Tomaso wrote:
Lupus wrote:
Ang just dessa klimax högtalare så känns de så lågt pris-satta att det vore värt att åka dit och köpa dem.
Jag tror inte det går heller verkar bara som dom skickar inom UK ingen avhämtning
I England har man en konstig inställning till att skicka prylar utanför landet vet inte om det är krångligare än i Sverige. Jag frågade om pris för frakt till Sverige på ett par högatalare och då föreslog butiken att jag själv skulle ordna med frakt och transport. Borde vara en lätt sak att ordna för butiken som jag sedan betalar för. De är väldigt dyr frakt från England inte som när man beställer från Tyskland.


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Mon May 27, 2013 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Diver wrote:
I England har man en konstig inställning till att skicka prylar utanför landet vet inte om det är krångligare än i Sverige. Jag frågade om pris för frakt till Sverige på ett par högatalare och då föreslog butiken att jag själv skulle ordna med frakt och transport. Borde vara en lätt sak att ordna för butiken som jag sedan betalar för. De är väldigt dyr frakt från England inte som när man beställer från Tyskland.
Finns flera Linnbutiker som skickar till oss.
Fick ett par nya M140 hemskickade till dörren och frakten var snabb/billig (68£)
www.rococosystems.com - proffsiga!
Kan förbedla kontakter via PM


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Tue May 28, 2013 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Quote:
Har som du gått från Kaber till 320A. Tokdiggar. Körde dem genon Kinos men nu genom KDSM aoch K345A.. Du spar in på sladdar och slutsteg! Strömsladden till subben hade åkt ut i städning en gång, tog två månader innan jag märkde det. Så visst finns det bas.. Beroende på rum.. Hade tittat på alternativ till Exotik, kanske ADSM eller nya Akurate Kontrol. Beggad KISTO/KINOS borde ge saftigt lyft också.
Synd att du bor så långt borta, annars skulle jag be att få komma förbi och lyssna. Jag ska erkänna att jag aldrig hört 320k låta riktigt bra, men för det priset skulle det duga åt mig. Menar du att kinos skulle vara så mycket bättre än exotik/DA, det hade inte jag någon aning om.

Jag har varit i kontakt med Peter Tyson och det skulle fungera med att skicka högtalarna till en adress i England. Men dessa burkar har legat ute i ett halvår och jag börjar misstänka att det är något lurt. Jag fattar inte varför de inte blivit sålda.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Thu Oct 24, 2013 20:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jun 22, 2006 23:08
Posts: 30
Location: Oslo, Norge
Komri wrote:
Som Komri-innehavare kommer här några personliga och korta reflektioner.

So far... har jag inte hört en högtalare som förmedlar en "live upplevelse" (se annan tråd om "live") bättre än Komri, eller i närheten. För mig innebär det att jag upplever att musiken spelas live i mitt vardagsrum, oavsett om jag är i det rummet eller i ett näraliggande rum. Har tidigare ägt bl a både Isobarik och Keltik. Ang. svårigheten att få till en bra installation av Komri skulle jag nog personligen våga säga att Keltik är svårare. Men den upplevelsen hänger väl i ärlighetens namn bl a ihop med att Keltik körs aktivt, m a o fler komponenter som måste fungera optimalt. Jag kör mina Komri f n passivt med två Solo. Här kan nog Lejonklou (som jag tagit hjälp av när jag själv inte nått hela vägen) m fl bistå med kommentarer om "svår installerat".

Har hört bra, men mestadels mindre bra installationer av A350 och K350 och inget som än så länge kan mäta sig med Komri (allt förutsätter som vanligt noggrann installation och bra källor). Har än så länge inte hört Akubarik.

Min enda fundering f n är inte om jag skall överväga någon annan högtalare utan hur mycket bättre Komri kan prestera aktivt och i relation till det, om det är ekonomiskt försvarbart att gå aktivt (vilket naturligtvis är ett högst personligt ställningstagande). Komri är en helt fantastisk högtalare även om den "bara" drivs passivt!
Sist mandag var en gjeng nordmenn på besøk hos Linn products og der fikk vi høre både K350 og Komri med Klimax DSM Exakt og full bestykning med Klimax Solo.
Exakt-filtrene til Komri hadde nettopp blitt klare og vi fikk vite at vi var de første kunder som fikk høre Komri Exakt.
K350'ene var naturligvis fantastiske men med Komri ble det liksom mer av alt. Imponerende var det også å få demonstrert effekten av korreksjon av romakustikk som ligger i Exakt-teknologien. "Eliminate, optimise and correct" er målet og om man kjøper et nytt Exakt-system vil det optimaliseres til de individuelle elementene som sitter i din høyttaler. Om man senere bytter ut et element, vil Linn kunne sende auto-oppdatert Exakt-profil via "cloud'en" basert på serienummeret i de nye elementene.
I tillegg er det slik at Exakt også kan kompensere for "ikke-ideell" plassering av høyttalerne. F.eks. kan man tenke seg at man optimererer plassering med tune-dem, men at høyttalerne står upraktisk plassert i rommet. Da kan man flytte høyttaleren til et litt mer passende sted og la Exakt-teknologien optimalisere lyden.

_________________
Carl Einar

-------------------------------------------------
Majik LP12/Karousel/Akurate Radikal/Kore/Jelco/Adikt, Lejonklou Gaia 2.4, Akurate DSM Exakt/Majik Exaktbox-I/Akurate 212/Exakt Sub Majik 126


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited