selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 09:59 
peal wrote:
Jag tror inte att "begagnatjägarna" får Linn butiker att
slå igen. Om dom gör det beror på andra saker, som
tex Linns prispolitik med dyra instegssystem.

Begagnadmarknad har alltid funnits och kommer alltid
att finnas. Om man köper en Linn apparat begagnad
(hos en icke Linnhandlare) väcks intresset och nästa
gång man skall köpa något är det Linn som gäller och
då uppsöker man en butik.

Det finns alltid dom som försöker utnyttja systemet med
att provlyssna för att sedan köpa någon annanstans, men
det stora flertalet värdesätter nog den tid och engagemang man
får i en butik.
Jag hoppas innerligt att du har rätt :!:

/ MC

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 10:04 
Site Admin
Site Admin

Mortifikator Crenshaw wrote:
Jag har själv handlat begagnat (på den tiden när jag inte hade någon inkomst), men nu på senare tid har det blivit uteslutande nyköp. Främsta orsaken är att nya prylar är så mycket bättre, jag vet att jag är enda ägaren, garanti, fantastisk handlarkontakt m.m.
Exakt, så vad är det vi diskuterar egentligen? Vi är ju i stort sett överens! När du själv inte hade ekonomisk möjlighet att köpa nya produkter köpte du begagnade Linn-produkter med exempelvis lk85 - Linns billigaste förstärkare och ändå köpte du den inte ny?? Men, och poängen har du ju skrivit själv ovan, du fick upp intresset för resten av deras sortiment och nu har du ett fett Linnsystem som är köpt av en handlare.

Tror du inte att det stora flertalet är precis som dig, köper nytt om man har råd/intresset men kanske begagnat istället för att inte köpa alls. Handlarna har i regel en del begagnade produkter inne så möjligheten finns ju att en butik kan få en lönsam kund trots att kunden egentligen inte har råd / tar sig råd med nya dyra produkter.

Sen är väl du och Jan typexempel på personer som både skriver här och är aktiva och ändå har god handlarkontakt och köpt massor av nya produkter, jag ser inget motsatsförhållande mellan butiken och ett diskussionsforum, båda kompletterar varandra.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 10:17 
Sony wrote:
Exakt, så vad är det vi diskuterar egentligen? Vi är ju i stort sett överens!
Du och jag kanske... Men mycket av det jag talar om handlar om sånt jag även upplever bland mina vänner utanför detta forum - begagnathysterin. Om man handlar begagnat för att man inte har råd att köpa nytt är det en helt annan sak! Men om man handlar begagnat för att man är snål och inte ser hela bilden (vilket ingen kommer att erkänna, men säkert ta åt sig) är det bedrövligt. Folk får såklart fortsätta, särskilt om de tycker att de gör bra affärer, men jag kommer likförbaskat ifrågasätta det bara för sakens skull.

Ingen anklagar mig för att vara oetisk mot handlarna för att jag köper nytt, men gliringar om att jag skulle vara korkad för att jag betalar så mycket mer (en tolva går ju att få för bara 6000! :roll:) är så mycket fulare än raka puckar.
Sony wrote:
När du själv inte hade ekonomisk möjlighet att köpa nya produkter köpte du begagnade Linn-produkter med exempelvis lk85 - Linns billigaste förstärkare och ändå köpte du den inte ny?? Men, och poängen har du ju skrivit själv ovan, du fick upp intresset för resten av deras sortiment och nu har du ett fett Linnsystem som är köpt av en handlare.
LK85 köpte jag iofs begagnad av handlare ;)

Min första Linn-produkt var en Mimik, också begagnad av handlare. Lite dyrare än privat, men ändå prisvärt med tanke på servicen jag fick.

Ibland är jag lite orolig för att folk inte vågar ge handlarna en chans, även när det gäller begagnat. Men du (Sony) fiskade väl upp en Kairn från handlare, som ändå var prisvärd?

/ MC

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 10:22 
Sony wrote:
Sen är väl du och Jan typexempel på personer som både skriver här och är aktiva och ändå har god handlarkontakt och köpt massor av nya produkter, jag ser inget motsatsförhållande mellan butiken och ett diskussionsforum, båda kompletterar varandra.
Jag har inte talat om något motsatsförhållande.

Faktum kvarstår (tack och lov) att om alla aktiva Linn-kunder (som alltid gynnar sina handlare) skulle registrera sig på detta forum skulle användarantalet stiga till ett femsiffrigt nummer. Såna kunder däremot är sällan intresserade av att diskutera på nätet om stereoprylar, de är ju nöjda. Och när de ska köpa ett nytt försteg går de till Linn-handlaren och demar det. Om det är bra slår de till. Musikintresset i fokus, och en mycket lugn och avslappnad syn på det hela. Att få träffa dessa människor på musical evenings, biokvällar och andra tillställningar hos handlaren är en ren fröjd. Det är otroligt behagligt att prata med dem.

Sen är det inget fel i att vara intresserad av prylarna, och tycka att jakten efter det perfekta ljudet är kul. Personligen tycker jag inte det, jag är här av andra orsaker.

Jag tycker att det är roligt att skriva här, och jag är glad att kunna dela med mig av mina erfarenheter som kund hos handlare. Jag kommer att fortsätta så länge jag orkar!

/ MC

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 10:27 
Site Admin
Site Admin

Japp, jag köpte den Kairn som Jörgen hade på begsidan, det dummaste med det var väl att han hann spela några låtar på aktiva Akurate innan jag tog hem min Kairn....lät ju inte direkt dåligt... :shock:

Om de kallar dig korkad är det väl för att de har för liten respekt för att andra människor resonerar på andra sätt. Lika mycket förstår jag den som köper en beg. 12:a för 6000 och får en grym lp-spelare för pengarna någon som köper en ny eftersom man vet att det kommer att användas i många år och därför är värd nypriset. Det handlar väl om hur man prioriterar och hur långsiktigt man ser på saken. Det är ju inte om att det ena är fel och det andra är rätt, bara olika...
Quote:
Sen är det inget fel i att vara intresserad av prylarna, och tycka att jakten efter det perfekta ljudet är kul. Personligen tycker jag inte det, jag är här av andra orsaker.
Samtidigt så är du väl också det, du har ju bytt upp dig ett flertal gånger. Skulle du inte alls vilja diskutera produkter och musik skulle du väl knappast skriva någonting här...sedan att du bestämmer vilken produkt du vill köpa hos handlaren spelar väl ingen större roll..

Last edited by Sony on Thu Dec 16, 2004 10:32, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 10:31 
Sony wrote:
Japp, jag köpte den Kairn som Jörgen hade på begsidan, det dummaste med det var väl att han hann spela några låtar på aktiva Akurate innan jag tog hem min Kairn....lät ju inte direkt dåligt... :shock:
Hehe, akurate är sanslösa.

Hoppas få höra Akurate 242 aktivt om några dagar, det ska bli väldigt spännande med tanke på hur bra de spelar redan passivt. Men nu är jag ganska OT är jag rädd. :roll:

/ MC

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 10:33 
Site Admin
Site Admin

Jo, de här var aktiva med 5125, lät helt ok även om det säkert blir än värre med ett gäng 2250.... men som du säger är det rätt off-topic... :oops:

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan man hitta dom beggade till bra pris tro? :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 10:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag köper inte MC resonemang riktigt, att Linn produkter jagas aktivt som begagnade och är lättsålda är synnerligen viktigt för linnhandlarna och för dig som ny-prylshandlare.
Om Linnprylarna vore kalla som begagnade så skulle du få problem när du köper nytt och skall byta in dina gamla (före detta nya grejor). Detta är ju en av orsakerna till Linns överlägsenhet att man nästan är garanterad ett bra inbytespris.
Jag har köpt många beggade saker men alla utom en (LK100) hos min Linn-handlare (Tonläget). Jag har då kunnat byta in mina andra saker till väldigt bra priser, ofta är det nästan billigare beggat hos handlare än privat. Man slipper allt strul, alla är nöjda, vid nyköp är det bara att lämna in sina välvårdade gamla prylar.
Jag köper nytt när det känns vettigast men ofta så får man mer för pengarna när man köper beggat speciellt om man vet vad man vill ha.
Men samtidigt tar man en kalkylerad risk (livstid, garanti, dolda skador) naturligtvis.
Om inte Linn vore så grymt värdesäkra hade jag aldrig tryggt suttit med en rigg i 60000kr-klassen idag.
De flesta även de med mycket pengar måste göra totalekonomiska överväganden vid sina stereoinköp (speciellt om man har en andra hälft :wink: ).
Det är den nakna sanningen!

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 10:49 
Stephan wrote:
Jag har köpt många beggade saker men alla utom en (LK100) hos min Linn-handlare (Tonläget). Jag har då kunnat byta in mina andra saker till väldigt bra priser, ofta är det nästan billigare beggat hos handlare än privat. Man slipper allt strul, alla är nöjda, vid nyköp är det bara att lämna in sina välvårdade gamla prylar.
Det är ju så det ska fungera! Största fördelen är då att handlaren får kontakt med dig, och du får kontakt med honom. När du sen ska köpa nytt vet du var du ska gå.

Du gynnar handlaren.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag köpte förr oftast allt nytt men eftersom kraven höjs men inte min personliga ekonomi ökar i propotion till vad linnprodukterna idag kostar så blir det mestadels beg nuförtiden.
JAg har köpt så mycket av min handlare och han vet att har han bara rätt produkt inne så handlar jag av honom men ibland har han inte det eller att någon annan privat eller handlare kan erbjuda den produkt jag är ute efter till ett bättre pris då handlar jag givetvis kanske någon annanstans.

Jag har haft mycket hjälp av min handlare genom tiderna men tyvärr så har jag 22 mil enkel resa till honom vilket gör att det ofta blir en provlyssning och sen skickar han prylarna till mej alt man får åka upp en gång extra och hämta sakerna.

Hade jag råd skulle jag givetvis köpa alla nya produkter av honom men tyvärr kan jag inte det.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag försöker så ofta jag har möjlighet att handla nytt. Genom åren har nog det mesta varit nytt som jag köpt. Annars handlar jag begagnat hos handlare och i sista hand på den privata marknaden. Från utlandet skulle jag aldrig drömma om att handla någon dyrare produkt pga risken att bli lurad samt att jag inte orkar sätta mig in i proceduren.. Det finns fördelar med nytt som lockar, de är bättre eftersom produkterna utvecklas hela tiden, de är nya samt att det är riskfritt att man blir lurad på något sätt. Garantin är däremot inget argument. Linngrejerna går väldigt sällan sönder och skulle de göra det finns det ett pristak över hur mycket reparationen kan kosta.

Men det är olika beroende på vad man ska köpa. Eftersom en ny 12a i grundutförande kostar 45 k går det bort direkt, instegspriset är för högt för mig helt enkelt. Jag skulle heller aldrig välja en ny Genki hos en handlare för 16 k istället för en 2 år gammal Ikemi för 15,5 k.

Men att handla nytt för att handlaren ska tjäna pengar skulle jag aldrig göra. Det går ingen nöd på de handlare jag varit i kontakt med direkt. Anledningen till att kanske vissa handlare har svårt att överleva tror jag är att de "billigaste" Linnsystemen är alldeles för dyra för vanliga konsumenter. Man måste ha billigare alternativ som på ToT t.ex. Vid ett besök i den butiken ser man direkt att den inte domineras av Linnprylar utan av många andra produkter i varierande prisklasser. Allt noga utvalt efter vad de presterar. Mycket bra tycker jag. Vill man ha ett billigare Linnsystem finns det bara ett alternativ och det är att handla begagnat och ta att ett gammalt LK140 är klart sämre än ett nytt samt risken att det är misshandlat. Men det är oftast bättre än inget steg alls

Sedan är bemötandet från handlaren mycket viktigt för att odla en kundkrets. Dåligt bemötande av en intresserad kund utan pengar innebär ofta att kunden inte kommer tillbaka då han har en bättre ekomomi, bra bemötande ger motsatsen.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om vi utgår från att marknaden är helt statisk vad beträffar antalet apparater i cirkulation så är det åtminstone lika många som köper nytt som de som köper begagnat. Nytt är förutsättning för att det ska finnas begagnat, en väl fungerande begagnat marknad och bra andrahandsvärden är en förutsättning för nyförsäljning. Nu är marknaden inte statisk, den växer och gör det genom att nya grejor säljs.

Ni borde ta en grogg grabbar och slappna av lite, alla hittar sitt sätt att få bra grejor.

Carl

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 13:25 
Site Admin
Site Admin

Amen Carl.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Jag köper inte MC resonemang riktigt, att Linn produkter jagas aktivt som begagnade och är lättsålda är synnerligen viktigt för linnhandlarna och för dig som ny-prylshandlare.
Om Linnprylarna vore kalla som begagnade så skulle du få problem när du köper nytt och skall byta in dina gamla (före detta nya grejor). Detta är ju en av orsakerna till Linns överlägsenhet att man nästan är garanterad ett bra inbytespris.
Jag köper nytt när det känns vettigast men ofta så får man mer för pengarna när man köper beggat speciellt om man vet vad man vill ha.
Men samtidigt tar man en kalkylerad risk (livstid, garanti, dolda skador) naturligtvis.
Om inte Linn vore så grymt värdesäkra hade jag aldrig tryggt suttit med en rigg i 60000kr-klassen idag.
De flesta även de med mycket pengar måste göra totalekonomiska överväganden vid sina stereoinköp (speciellt om man har en andra hälft :wink: ).
Det är den nakna sanningen!

mvh
Steffe

du har så rätt...att folk handlar begagnat är precis lika viktigt som att folk handlar nytt för handlarna..

vem köper nya grejer om man inte får sålt dom gamla?

jämför bara skoda å ferraris andrahandsvärde...räkna i % förstås

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00