selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
fredde wrote:
Det är nog inga nya Cirkus om det är Cirkus på dem. Förövrigt är det rena fantasipriserna de satt på de verken. De kostar alldeles för mycket.
Precis jag vill helst sponsra min "lokala" affär men dom är dyyyyyyra
Men ska du montera LP12 själv då eller? Värt varje spänn attt få den justerad korrekt.
Har man inte pengarna - köp en beg o justera hos affär.
Nej ska absolut inte göra nått själv, så hursomhelst måste jag få den justerad och så på affär. En av anledningarna varför jag väntar med en 12:a, förutom pengarna, är att jag vill ha nära till en Linnhandlare för servcie och justering kommer nog att flytta inom inte allt för lång framtid)

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:

Vi snackar inte enbart om bästa möjliga ljud här.

don Tomaso bad om rekommendation vilken tolva vi tyckte att han skulle köpa. Jag vet att det är extremt vanligt att LP12-ägare byter verk. Jag känner minst tre som har bytt Cirkus-utrustade verk mot nya och påstår att det blir mycket bättre. Något måste ha fått dessa människor att motivera prisskillnaden till ett nytt verk... Och det kan omöjligt endast handla om att få en ny fräsch plint.

/ MC
Jag skulle absolut inte ha något emot att ha ett nytt verk, de låter bättre och framförallt så är det nytt men sett till ursprungsfrågan där det inte ska uppgraderas är jag tveksam.

Att det skulle vara extremt vanligt att LP12 ägare byter verk tycker jag verkar konstigt eftersom begagnade LP12or är så pass ovanliga på begagnatmarknaden.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 15:38 
fredde wrote:
Jag skulle absolut inte ha något emot att ha ett nytt verk, de låter bättre och framförallt så är det nytt men sett till ursprungsfrågan där det inte ska uppgraderas är jag tveksam.
Jo, får man inte uppgradera blir det väldigt svårt. Annars tycker jag att om man har råd med ett nytt verk är det självklart att man ska ha det.
fredde wrote:
Att det skulle vara extremt vanligt att LP12 ägare byter verk tycker jag verkar konstigt eftersom begagnade LP12or är så pass ovanliga på begagnatmarknaden.
Extremt vanligt är fel ord, men det händer. Många gånger hamnar nog såna verk hos Linn eller handlarna när skivspelaren byts ut, och sätts ihop till enklare tolvor med basic-utrustning på. Såna säljs ju då och då, även om de inte sätts ut på handlarnas begagnatsidor.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 16:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Som vanligt är det pris-prestanda som gäller och då är det
svårt att slå begagnat. Skall man ha money-no-object prestanda
skall man köpa nytt eller då det kan vara svårt att hitta
begagnade produkter. Ett annat skäl till att inte köpa begagnade
kan vara brist på reservdelar typ lasers till CD. Lyckligtvis är LP12
befriad ifrån allt vad reservdelsbrist heter.

Linn är ett av dom bästa märkena att köpa begagnade eftersom
produkterna är av bra kvalitet, finns kvar relativt länge, dom
kan servas och repareras.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanske lite sent inlägg men ändå.

För det första LP12orna sedan 92-93 förbättrats kontinuerligt inga stora grejor men sammantaget gör det mycket.
Ja Linn gör en del förbättringar hela tiden med i stort sett alla sina produkter inklusive LP12an utan att tala om allt de gör.

Bland annat fick jag reda på idag att de nya motorerna låter bättre än de äldre och då talar vi 92-93. Fick det beskedet eftersom lagret i min motor håller på att ge sig så jag kunde se det som en uppgradering istället för reservdel enbart.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:

För det första LP12orna sedan 92-93 förbättrats kontinuerligt inga stora grejor men sammantaget gör det mycket.
Ja Linn gör en del förbättringar hela tiden med i stort sett alla sina produkter inklusive LP12an utan att tala om allt de gör.
Frågan är då om dessa förbättringar sitter i Cirkus, så att man får motsvarande senaste 12a med ett nytt Cirkus?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
hepcat wrote:

Frågan är då om dessa förbättringar sitter i Cirkus, så att man får motsvarande senaste 12a med ett nytt Cirkus?
det mesta sitter nog där iallafall men inte motorn.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 23:03 
fredde wrote:
Nej, det är skillnader gjorda även på övriga delar av LP12, inte bara Cirkus.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:

/ MC
Vad finns det för vitala delar förutom Cirkus och motor i drivverket?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
fredde wrote:

/ MC
Själva plinten bland annat olika typer av limm kan anvädas till exempel sedan kommer jag inte på något men det finns säkert mer.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 23:32 
fredde wrote:
Plinten, och hur spelaren är ihopmonterad. Lejonklou! Kom in och berätta hur det ligger till!

På senaste Kliniken tittade jag in i lite tolvor. På insidan satt ett kretskort, och när jag jämförde min tolva med min kompis tolva (med cirkus) tyckte iaf jag att kortet såg annorlunda ut. Vet ej om det berodde på ölen eller om det är sant.

Linn verkar förtegna med detta, förutom när jag pratade med dem på plats under Kliniken.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 08, 2004 10:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Visst kanske en ny LP12 låter bättre än en 10-20 år gammal,
men är den nya verkligen så mycket bättre ?

Jag tycket att forumet ibland nagelfar detaljer för mycket
och glömmer helheten. Visst en ny motor till LP12 kanske
är bättre än den som fanns för 20 år sedan, samma sak
med trälådan, men i det stora hela spelar det ingen roll.
Det viktiga är att ha en LP12 att spela med.

En gammal LP12 spelar bättre än ingen alls.

Last edited by peal on Wed Dec 08, 2004 11:21, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 08, 2004 10:57 
peal wrote:
Visst kanske en ny LP12 låter bättre än en 10-20 år gammal,
men är den nya verkligen så mycket bättre verkligen så mycket
bättre?

Jag tycket att forumet ibland nagelfar detaljer för mycket
och glömmer helheten. Visst en ny motor till LP12 kanske
är bättre än den som fanns för 20 år sedan, samma sak
med trälådan, men i det stora hela spelar det ingen roll.
Det viktiga är att ha en LP12 att spela med.

En gammal LP12 spelar bättre än ingen alls.
Helt rätt.. Bra att flika in med det!

Däremot snackas det ofta om hur dyr LP12 är ny, vilket min plånbok kan intyga, men iaf jag kände att det var värt det med tanke på att den lät bättre och att den var helt ny och jag är enda ägaren (ingen som trixat med den eller behandlat den illa). Säkerhet kostar, men ofta går det precis lika bra att köpa begagnad om man låter handlaren kolla igenom den ordentligt.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 08, 2004 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är väldigt intresserad av denna diskussion. En ny 12a är väldigt dyr. Så dyr att de flesta inte har råd med en. Den diskussion som är mest intressant är hur mycket bättre en ny 12a är än en gammal med nytt cirkus. De flesta har inte de ekonomiska möjligheterna att köpa ett nytt drivverk och bra tonarm samt motorstyrning. Det bästa är givetvis en ny maxad 12a men det är ett mål som inte går att nå för de flesta. Därför är jag intresserad av om det är värt att satsa på ett nytt drivverk och snåla in på tonarm och motorstyrning eller om det är bättre att köpa ett begagnat verk utan cirkus för att sedan efterhand bygga på med först nytt cirkus, sedan en bra tonarm och bra motorstyrning efterhand då man får råd. Att köpa allt nytt på en gång innebär ofta många år av sparande och utan en 12a alls.

Sen skulle jag också vilja veta exakt vad som skiljer att nytt verk mot ett gammalt med nytt Cirkus.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 08, 2004 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har i princip bestämt mig för att ta vinylspåret men första insteget om jag vill ta det i etapper blir ändå ganska dyrt om jag ska ha ett nytt drivverk.

Verk + trampolin + Valhalla ca 23 000:-

btw ska jag ha trampolin. Jag har en vanlig bokhylla som är rejält tung men den isolerar inte så bra från parketten = risk för vibrationer och stötar (se bilder i min tråd på medlemspres)

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next

All times are UTC+02:00