selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 15:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Ja, men nu är ju inte musik alltid så värst komplex. Vare sig den är ny eller gammal. Ny musik a la Lady Gaga är inte något annat än march-stomp och lite allsångs-hockeyrefräng. Det finns inte en synaps i hela den samlade mänskligheten som inte hänger med där. Anläggning spelar ingen som helst roll. Ny musik som görs av Robyn är inte heller ett dugg svår att förstå, men den gör sig lite bättre med bättre anläggning liksom Lady G också förstås. Inte så konstigt. Men har det med förståelse att göra?

All västerländsk musik med sina tolv toner, skalor och ackordsföljder som man hört tusen miljoner gånger är inte avhängig någon speciell fintuning för förståelse. Även jazzimprovisation går att följa ton för ton vid första lyssning. Musik som bryter helt mot alla konventionella tonala och rytmiska figurer kan vara svår att förstå. Eller kanske inte ändå. Känslor är inte så svåra att plocka fram, det som musik handlar om.

Den där förståelsekurvan är inte hur brant som helst. Där endast vissa bättre apparater, medelst dess intuning, kan inbjuda till fullständig förståelse. Sen är det inte (alltid) så superintrikata intentioner som musiker har när de spelar, så att det inte skulle framgå förrän man sitter med tiptop Linn-utrustning. Och även om det är så. SÅ MÄRKS det och man förstår mer än väl på t. ex. min anläggning. Jag har förstås jämfört med Linn Klimax och LP12 osv. och visst kan det bli bättre eller ibland bara lite annorlunda, men det har inte så mycket med "musikalisk förståelse" att göra. Färg och timing och små små grejer kan göra det hela roligare. Men tråkig musik då? Kan den nå nya höjder? Ja, men den är fortfarande tråkig, men med lite mer finess :D

Finlir när det gäller apparaters prestationsförmåga tvivlar jag inte på. Den finns där. Och det är spännande nog. Men den här förståelse/mer musik-kurvan är lite bedräglig. Det är klart att inspelad musik liksom live elförstärkt (och även akustisk framförd) blir bättre med optimal vad-det-nu-är-> källa/tune/mixning/rumsakustik.

Och det är väl toppen att man vill lyssna på musik istället för apparater. Men musik består av ljud och musiker är som besatta av att spela med personligt och optimalt utformat ljud. Det handlar om spelteknik, strängar, instrument, programering moddning and what have you. Det slipas och putsas med detta till förbannelse. Sen sitter det där i ryggmärgen och då kan det förhoppningsvis bli lite musik också..

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Du skrev ngt som någon/jag aldrig skrev och därefter att det var B-S. Mycket dålig/tråkig debattstil! Inte vackert, men det får stå för dig. Trist dock!
Sorry, då har jag missuppfattat vad du skrev. Jag kanske läste in mer i din text än vad du avsåg/menade?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
[naim]-(LINN) du skriver som om framförandet inte har med den del av musiken som behöver förstås. Jag menar givetvis förståelse att höra hur musikerna spelar - inte bara vilka toner. Olika musiker spelar samma sak på olika sätt. P.s.s. hör olika musiker olika saker när dom lyssnar - olika filter ger olika utresultat. Musiker med gemensam skolning har säkert mycket gemensamt, men ändå mycket som skiljer. Hör man liten musikalisk skillnad mellan olika bra anläggningar skulle jag säga att det beror på att man alltid låter den egna tolken fylla i som den behagar. Man hör vad man förväntar sig att höra inte vad som presenteras för en. Oftast är det nog av godo eftersom man säkert oftast får stort utbyte av musik. Överaskad blir man kanske mer sällan :-)


Top
   
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 18:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
HCL, Nja det är klart att jag hör HUR folk framför saker. Jag hör om det spelas upp eller nerstråk. Hur en stråke är vinklad osv osv. Om det är tight eller om det är slappt spelat om sångare gräver eller wailar sönder saker eller om de har koll och sjunger så att man blir rörd av hela konkarongen. Små detaljer anything.. jag är extremt känslig om man säger så. Jag skulle kunna skriva hur långt som helst om detaljer i lyssningen. Och nej, jag fyller inte i några standardtolkningar. Dessutom skulle jag inte tacka nej till Linn-anläggning med Klimax DS och Radikal LP12, samt 212or :) :wink:.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 19:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
Om man vill höra hur en Townshend Audio Rock 7 låter kan man gå till youtube
http://www.youtube.com/watch?v=l9Bb7szRpRY

Därefter kan man söka på "LP12" lyssna och jämföra. Efter att ha levt med en LP12:a i 22 år är diskussionen om TAR7 över för min del. Även om vi utgår från att den som lagt upp videon tycker att TAR7 är bra, blir det misshandel av musik i mina öron. De LP12or som finns låter ljusår bättre, även om ljudet i vissa kan beskriva ljudet som färgat eller "wolly". Eftersom jag har varit med om dessa tester, lärt mig tunedem vet jag att skivan på TAR7 kommer att låta bra på en LP12. Musiken kommer att blir begriplig och lyssningsbar istället för oväsen. Inga tonarmar, förstärkare eller högtalare kan ändra på detta. Ingen hade gett ut skivan om den musiken låtit så illa som det låter på TAR7. TAR7 låter som just dålig HiFi. Det går inte att dölja ens på youtube uppspelat på risiga laptop högtalare. Tunedem kvaliten hos LP12 gör det möjligt för mig som lyssnare att fokusera på musiken istället för konstiga hifi-kvaliteer som 100% avspelning av skivan, låg distortion osv.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 19:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Ett litet tips mitt i alltihop. Lyssna på The Splendor! Göteborgsjazzare och bra sådana. Lisen Rylander spelar otroligt fint saxomoPhone (Homer Simpson red. anm.) Båda deras skivor finns på Spotify. Hon intonerar ofta på övre formanten (framförallt på nya skivan), vilket inte är riktigt min kopp, men sviinigt bra ändå. Skönt smörig och vacker ton. 'Mystical Friend' är en favorit.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
bofredrik wrote:
Om man vill höra hur en Townshend Audio Rock 7 låter kan man gå till youtube
http://www.youtube.com/watch?v=l9Bb7szRpRY

Därefter kan man söka på "LP12" lyssna och jämföra. Efter att ha levt med en LP12:a i 22 år är diskussionen om TAR7 över för min del.
Med tanke på att många hör liten skillnad när de flyttar sin LP12:a några millimeter på bordet, eller när man vänder elkontakten rätt så kan knappast en YouTube-video spegla återgivningen på något sätt. Hur mycket kan inte gå fel när man spelar in denna återgivning? Förmodligen magnituder mer än att vända på en signalkabel. I det här fallet har vi ju ingen aning om vilken inspelningsutrustning som använts för TAR7 respektive LP12 (http://www.youtube.com/watch?v=Ay7_57y2CNI) och det finns ingen som helst möjlighet att göra en rättvis bedömning.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Aug 22, 2012 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
[Naim]-(Linn) wrote:
HCL, Nja det är klart att jag hör HUR folk framför saker. Jag hör om det spelas upp eller nerstråk. Hur en stråke är vinklad osv osv. Om det är tight eller om det är slappt spelat om sångare gräver eller wailar sönder saker eller om de har koll och sjunger så att man blir rörd av hela konkarongen. Små detaljer anything.. jag är extremt känslig om man säger så. Jag skulle kunna skriva hur långt som helst om detaljer i lyssningen. Och nej, jag fyller inte i några standardtolkningar. Dessutom skulle jag inte tacka nej till Linn-anläggning med Klimax DS och Radikal LP12, samt 212or :) :wink:.
Information som är borta är borta. Jag tror inte man kan höra mer än det man hör, men fylla i kan man göra hur mycket som helst. Om det var som du påstår skulle den skillnad som jag upplever mellan en Rega och en LP12 inte finnas, d.v.s. skillnaden skulle jag själv skapa i mitt huvud. Alternativt så är det så att du fyller i (omedvetet) och på så sätt lagar skillnaden så att ditt medvetande uppfattar det som att det finns mycket mer information än den som faktiskt finns där. Vem som har rätt kan man nog diskutera i oändlighet, men vi lär inte bli överens. Vi kan möjligen bli överens om att vi är oense.

Om man tycker det saknas information tycker du att man då bör gå en musikerutbildning eller är det vettigare att köpa en anläggning som direkt låter en uppleva det som du tydligen gör äve nmed den billigare anläggningen? Vilket som är vettigast beror nog på vilken tidsaspekt man lägger på frågan om man vill lyssna på musik (all sorts) och om man har intresse/talang nog för att ta sig an en musikerutbildning. hur mycket pengar man kan hosta upp är väl en aspekt också.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 24, 2012 09:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
HCL wrote:
Information som är borta är borta. Jag tror inte man kan höra mer än det man hör, men fylla i kan man göra hur mycket som helst. Om det var som du påstår skulle den skillnad som jag upplever mellan en Rega och en LP12 inte finnas, d.v.s. skillnaden skulle jag själv skapa i mitt huvud. Alternativt så är det så att du fyller i (omedvetet) och på så sätt lagar skillnaden så att ditt medvetande uppfattar det som att det finns mycket mer information än den som faktiskt finns där. Vem som har rätt kan man nog diskutera i oändlighet, men vi lär inte bli överens. Vi kan möjligen bli överens om att vi är oense.

Om man tycker det saknas information tycker du att man då bör gå en musikerutbildning eller är det vettigare att köpa en anläggning som direkt låter en uppleva det som du tydligen gör äve nmed den billigare anläggningen? Vilket som är vettigast beror nog på vilken tidsaspekt man lägger på frågan om man vill lyssna på musik (all sorts) och om man har intresse/talang nog för att ta sig an en musikerutbildning. hur mycket pengar man kan hosta upp är väl en aspekt också.
Avsaknad av skillnad och bättre reproduktion av inspelat material, med den ena apparaten jämfört en annan har jag ju aldrig framhållit som yttersta sanning. Men det pratas om musikalisk förståelse och följa instrument och melodier. Här tycker jag att skalan görs alldeles för vid. Jag vet att jag inte fyller i annat än den rumsliga upplevelsen som är det som förändras mest med bättre uppspelning och som kan falla kort. Bättre grepp och timing och att det då faller på plats på bästa sätt är väl det som är så tillfredställande med bra hifi. Det finns trots allt väldigt bra grepp i min modesta anläggning (vi pratar pengar här) och det är ingen mossig filtreproduktion alls. Jag hör vad jag hör och det blir ingen chock av infallande nya musikanter, tidigare okända tamburiner och koklockor när samma material spelas upp på allra bästa Linn.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Fri Aug 24, 2012 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
[Naim]-(Linn) wrote:
... Jag vet att jag inte fyller i annat än den rumsliga upplevelsen ...
Hur vet du det?

Hjärnan fyller alltid i så att det vi uppfattar av vad våra sinnen detekterar skall bli så värdefullt som möjligt (oftast). Så har jag fattat det.

När det gäller lyssning på musik så är det säkert så att olika personers hjärnor yller i olika mycket. Det görs dessutom helt utan vår vetskap och syftet lär vara att göra det vi hör så meningsfullt och passande vad vi tror att vi skall höra.

Ursäkta OT!


Last edited by HCL on Fri Aug 24, 2012 19:20, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Aug 24, 2012 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Hej Moderator - nu är det väl dax att dela tråden? Det var länge sedan den handlade om missat köp av LP12...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 09:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
Quote:
LP_tolv skrev:
Hör du ofta anläggningar som inte kan spela musik? Hur låter de då? Jag kan bli glad över musik som strömmar ur en enkel bilradio, bara musiken är bra.
Bra "LP_tolv" du gillar musik. :D Använd samma kriterier när du väljer stereo, och skivspelare. Ställ bara frågor som har en musikalisk mening typ hur spelas pianot, inte om pianot låter som ett piano.
Om du liksom jag uppskattar en bra låt på bilradion, mer än en dålig låt på en bra anläggning, så är vi överens.

En del verkar hävda att bristande tunedem egenskaper eller "percived pitch" hos en skivspelare kan kompenseras genom kablar, förstärkare och högtalare. Jag har aldrig upplevt detta. Om det möjligt vill jag veta hur det är möjligt i praktiken. Ge mig konkreta exempel.

Om man slappnar av lite från att lyssna på bas och diskant annan hifi jargong, och istället lyssnar på musiken och hur musiken framförs av musiker, då går det lätt att hur hur saker låter på Youtube. Istället för att tro och tycka, och uppträda som ett internet troll; lyssna och bidra med egna upplevelser och slutsatser. Bidra till diskussionen istället för att inta dogmatiska ståndpunkter, eller hävda att du och dina kompisar skrattar åt folk som hur skillnad på stereoapparater på youtube. Det finns andra forum där man bedömer hifi efter bas, diskant och 100% återgivning av det som påstås ha spelats in i en studio.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
bofredrik wrote:
Om man slappnar av lite från att lyssna på bas och diskant annan hifi jargong, och istället lyssnar på musiken och hur musiken framförs av musiker, då går det lätt att hur hur saker låter på Youtube.
Det har du rätt i. Jag har lyssnat på saker som har låtit mycket musikaliskt och svängigt på Tuben, trots ganska dålig ljudkvalité.

Men. Det är alltid ett men, eller hur?

OM du hör något som låter totalt ointressant och osvängigt på Tuben, HUR vet du då vari felet ligger? Är det för att det är en Rockport skivspelare eller för att upptagningen är gjord med en mobiltelefon som inte ens vet vad TuneDem är? Och hur förklarar du de klipp som låter kass fast de är gjorda med en LP12:a som källa?

När man bedömer apparater måste man hålla isär vad som är apparaten och vad som kan vara kringutrustningen, när det gäller hur det låter. Man måste också dissekera/analysera var någonstans som eventuella skillnader kan uppstå, inte med en ryggmärgsreflex påstå att det bättre ljudet beror på LP12:an.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 00:34 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Jaha, så fick det bli rensning igen och två röda kort är nu utdelade.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited