selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Sat Mar 10, 2012 21:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lite OT,har läst det tidigare och vet att det har uppmärksammats här tidigare också....men det är bara för underbart :mrgreen:

Då jag hänvisat tidigare i tråden till Göran Rudling (tidigare Linndistributör Sverige) så kommer här ett exempel på hans argumentationsteknik.Detta är från en tråd på Faktiskt.se där han debatterade om spikfötter med mätnissarna på nämnda forum.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Göran kunde ta vilken debatt som helst,man förstår att Linn i Sverige växte som det gjorde under hans tid.
Läs och njut......Göran sa...

Till nåt helt annat som kanske kastar ljus över det hela. När jag vaknar upp på morgonen intill min underbara fru använder jag mina sinnen för att avgöra om jag älskar henne. Jag använder mig inte av ”objektiva mätmetoder” för att avgöra den exakta storleken på hennes bröst, och sen gå in på http://www.bröstfaktiskt.se och diskutera med andra bröstfixerade hur stora morgonbröst ska vara, för att se förstå om jag älskar henne. Anledningen till det är att jag skulle tillbringa mycket mindre i sängen med henne då.

Blev det tydligare?

Just Love It Image

Tillägg: Nämnda tråd är aktiv fortfarande,139 sidor lång......4042 inlägg.Den startade 2009,detta med spikes kontra SD/mjukfötter under högtalarna är brännhett på Faktiskt.se :mrgreen:

Uppdatering :mrgreen: ,Nu ngr dagar senare...tråden 152 sidor. 4533 inlägg.Blir nästan avundsjuk,på det forumet händer det saker iaf :wink:

Nu tråden,160 sidor...inlägg 4783.Tråden ökar med ca 100 inlägg/dag,det är bara den här tråden.
Tänk om vi kunde uppnå säg 10% av det dom har bara i den tråden per dag här.Det hade varit kanonkul :D

Last edited by Foundation First on Fri Mar 16, 2012 18:17, edited 4 times in total.

PostPosted: Sat Mar 10, 2012 21:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

haha, han en bra poäng där :)

PostPosted: Sat Mar 10, 2012 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klockrent.

PostPosted: Sat Mar 31, 2012 14:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nerför finns det mer information jag fick från LINN igår. Siffror jag gav för två väckor sen från LINN för produkter skickat till LINN för problem med 'Dynamik' på A4200 stämmar!

Rakt av om det finns ett problem som kan inte bli replikerat i ett annat system/miljö ... problemen är nått annat och som jag förstår det, det är där situationen sitter just nu, eller delvis hur situationen är just nu. Den stängs inte av nu för exempel?

Jag ställt frågan till LINN: förklara ''output'' för en 4200 steg?
Svaret från LINN är som jag förväntat mig med respekt till 'output'och precis som jag hört förut.

''In brief, for the Akurate 4200 with a Dynamik PSU:

Maximum continuous input power = 300W. This is the maximum power the amp can deliver over a 4 hour period without shutting down.

Maximum input power = 1140W approx. This is the maximum power the PSU can deliver for a short period of time. If more is demanded it will shut down due to protection circuitry.

Maximum output power per channel = 200W rms into 4 Ohms. This value is limited by the voltage used to power the amp boards. The unit can deliver 200W per channel across all 4 channels simultaneously, but it can only sustain this for about 5-10 seconds before it trips due to over-temperature.''

Vidare kommentar om KOMRI:

''The Komris are a particularly hard load to drive with the passive crossover. At 100Hz the impedance of the speaker drops to about 2 Ohms. Any power amp will find this a hard load to drive. The solution is to drive the Komris Aktiv''

Om du vill spela, vad i min åsikt är sjuk högt, det krävs ändå bättre steg eller som LINN sa nerför att kör aktiv (filter kort drivs av slutsteg, dom är i princip digitalt med lite kräv på watt och du slippa driva dom stora passiva coil i KOMRI osv som är motsvarande ineffektiva). Vad är extremt konstiga är att föra ägare spelat framför mig dom exakt KOMRI väldigt högt och för länge. Jag rang föra ägare till dina KOMRI igår för konfirmationen om efter han hade uppgraderat hans 2* 4200 med Dynamik att han fortsätt spela väldigt högt och utan problem. Svaret var ''väldigt högt och bra''! Har du bärretat att du hade problem med din KOMRI förut ... ligger problemen nån annanstans?

För att svara om den tidigare fråga om jag lita på LINN och deras produkter ... absolut ja ... jag satsar snart själve på ett Klimax DSM och ska inte öppnar den alls! Jag skickat ett brev till LINN igår att dom skulle set en tape på alla lådor så att handlare/kunder/gura kan inte pillar på produkter utan den är först godkänt av LINN och att det finns orsak att gör det ... ingen garanti annars! Jag hoppas dom använda mitt forslag! Alan Williams bärretad hur han hört ett Akurate steg som var ''uppgraderat'' av en guru som lätt helt fel, för att ge en exempel! In Sweden!

**tog bort en kommentar från mig själve som helt enkelt ''hjälpes inte'' och var utanför den tekniska**

Om det är nått fel med detta eller nån annan produkt, LINN vill tar ansvar!

En sportbil kan kör på hela 750 hästar men gör det ofta eller länge ... motorerna kommer att sprängas eller elektronisk stängas av för att skida sig själve ... även på Ferrari ... och varför ska man tar risken och kör på max varv?

www.linnhifi.blogspot.com

Last edited by peoplesandschmidt on Mon Apr 02, 2012 12:25, edited 1 time in total.

PostPosted: Sat Mar 31, 2012 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker du kan kolla upp fakta med inblandade innan du lägger upp sånt där peoplesandschmidt. Du har gjort felaktiga antaganden och fått felaktig information av linn.

PostPosted: Sat Mar 31, 2012 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Och ja man kan spela sjukt högt med en fungerande 4200a. Jag Har inte fått en fungerande 4200a att slå av. Nånsin. Problemet är inte de fungerande 4200orna, dom är vrålstarka. Problemet är ju de nätdelar som strulat.

PostPosted: Sat Mar 31, 2012 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

First Martin - You are the only Linn dealer I know that is this dedicated and discuss forum members problems, both here and with Linn - kudos!
But some of the feedback from Linn is weird, hence taking this in English avoiding the language barrier making it easier for you to send off the questions to Linn HQ.

1. If the max continuous input to the 4200 is 300W, you not going to get all 300W out to the amplifier circuit boards. (some of it going to end up as heat) Please ask Linn, what is the max continuous output from the Chakra CPU.

2. As with the PSU the amplifier circuits can't output as much power as they receive from the PSU. Please ask Linn, what is the max continuous output from 2200, 3200 and 4200 , with 2, 3 and 4 channels used

I'm not considering it good advertising when the INPUT power is rated as continuous, but the OUTPUT power rating isn't...
And the max continuous output from each channel on 4200 must surely be half compared with a 2200, as only two of the channels then are in operation but still same PSU is used.

Surly the customer look at the output power rating and assume Linn present the figures as continuous output, as this is the norm in the business.
And playing really loud, the continuous output is the important figure.

3. There are many different methods measuring the continuous output. Please ask Linn to describe what method they used.

To settle this, it would be great to get some facts in the table.

Regardless of facts, the chakra amps are great! Linn should be proud over them but the marketing could be improved imho.
Linn customers are smart.

PostPosted: Sat Mar 31, 2012 20:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det verkar som Linn har problem med att redovisa vad deras slutsteg faktiskt klarar av, dvs. vilken prestanda de verkligen har. Bara det att redovisa effekten i 4 ohm som resten av HiFi industrin slutade med för 20 år sedan är trams.

Judas Priest: British Steel snurrar i DS:en just nu :D

PostPosted: Sat Mar 31, 2012 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Maximum output power per channel = 200W rms into 4 Ohms. This value is limited by the voltage used to power the amp boards. The unit can deliver 200W per channel across all 4 channels simultaneously, but it can only sustain this for about 5-10 seconds before it trips due to over-temperature.
Max ineffekt är kanske mindre intressant. Frågan är hur det omsätts i uteffekt? Ovanst. ger dock rätt mycket info även om man även gärna skulle vilja veta hur mycket effekt steget kan lämna kontinuerligt, alla kanler drivna? Stegets verkningsgrad verkar dock vara väldigt hög (med tanke på att 1140 W in kan omsättas i 800 W ut). Hur det går till skulle vara intressant at veta. Mycket verkar hänga på vilken kylning man kan ge steget. 4x20-50W torde ligga nära vad det kan ge mer långvarigt (beroende av kylning). 20 W kontinuerligt är i underkant för ett 200 W steg, men 40-50 W kontinuerligt lär räcka långt om man inte ligger och driver steget i klippning mer eller mindre kontinuerligt (vilket inte är att rekomendera i vilket fall, oberoende av steg...).

F.ö. är nog fortfarande normen att redovisa effekt vid 4 ohm snarare än 8 ohm. I PA-lägret i varje fall.

PostPosted: Sat Mar 31, 2012 20:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

HiFi är inte PA så där har du fel. Men du kanske inte tittar på resten av HiFi- industrin.

PostPosted: Sun Apr 01, 2012 00:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

nonick wrote:
Det verkar som Linn har problem med att redovisa vad deras slutsteg faktiskt klarar av, dvs. vilken prestanda de verkligen har. Bara det att redovisa effekten i 4 ohm som resten av HiFi industrin slutade med för 20 år sedan är trams.
Det beror väl på vilka högtalare slutsteget ska driva? Effekten vid 4 ohm kan mycket väl vara intressant. Det finns en hel del slutsteg/förstärkare som är optimerade att ge max effekt vid 8 ohm och som kroknar totalt vid lägre resistanser. Det ideala är givetvis att man redovisar effekten vid typ 8, 4 resp 2 ohm - och likaledes redovisar inte bara den nominella resistansen för de högtalare man säljer utan även hur det ser ut över hela frekvensbandet.

PostPosted: Sun Apr 01, 2012 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nonick wrote:
HiFi är inte PA så där har du fel. Men du kanske inte tittar på resten av HiFi- industrin.
Med tanke på hur irrelevanta de flesta vanliga effektangivelser är även för oss som skulle kunna förstå dom så är dom nog ändå i bösta fall inte missvisande. I PA branschen betyder de i varje fall något i och med att de flesta anger effekt på samma sätt. Inte för att själva siffran betyder så mycket mer utan för att det går att jämföra. Kapacitet är också mer intressant i PA världen eftersom för små steg slår ifrån eller riskerar förstöra högtalarna. Dessutom bryr man sig inte om små skillnader utan man talar i huvudsak om storleksordningar hundratal W eller (nu för tiden) antal kW d.v.s. skillnader som är märkbara.

PostPosted: Sun Apr 01, 2012 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:

Surly the customer look at the output power rating and assume Linn present the figures as continuous output, as this is the norm in the business.
And playing really loud, the continuous output is the important figure.
I disagree with the importance of what you describe as continus power output as it is music we are listening to and the PSU is not powering a radar system?

The drum beat will only require power a few ms at a time regarless of listening level.
What you ask for has little to do with music reproduction.

It is like not trusing an Operating System in a computer because I want to be certain to run on the CPU all the time? Well suddenly you will need a lot of CPUs to get your job done, and they will idle most of the time.

I find the numbers from Linn encouraging and interesting.

/Fredrik

PostPosted: Mon Apr 02, 2012 21:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hur som helst väljer Linn sitt eget sätt att redovisa hur "starka" deras effekt förstärkare är. Helt OK men det gör det svårt att jämföra med andra märken.
I branchen i övrigt anger man inte i 4 ohm, det brukar anges inom parantes. Dit räknar jag andra seriösa märken såsom Linn.
X100 eller X200 samt 500 är bara nästan att halvera effekten. Linn sätt att ange effeten är också oklar. Det handlar alltså inte om " 100 watt RMS, inom alla frekvenser inom 20-20k kontinuerlig drift". Annars kunde man ganska enkelt räknat ut effektbehovet beronde på hötalarens verkningsgrad, rum och önskat ljudtryck. Förmåga att driva ner till 1-2 ohm är nästa fråga men man kan ju kanske utgå från att Linn klarar att driva sina egna högtalare med "rätt" slutsteg.
Är jag då missnöjd? Nej absolut inte men jag tror att Linns förstärkare är svagare än vad som framgår av specifikationerna.

PostPosted: Mon Apr 02, 2012 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inom PA-branchen så anges ofta effekten vid 4 Ohm i rubriker och modellbeteckningarna brukar ofta hinta om just effekten
i 4 Ohm. Det har dock blivit vanligare, även bland "seriösa" märken, att modellbeteckningen avspeglar effekten i 2 Ohm.

Inom Hifi så brukar det på liknande sätt vara kutym att ange effekten vid 8 Ohm.

Givetvis så är kombinationen med olika högtalare det som avgör hur mycket effekt som du får ut från förstärkaren, men nu
pratar vi om "siffran högst upp i PDF:en"... i specarna längre ner så framgår effekten vid olika impedans.

Effektsiffrorna b ö r anges som kontinuerlig effekt vid alla kanaler drivna och vid en låg distortion, effekten bör helst vara
mätt vid 20Hz. Vanligt är dock att effekten mäts vid 1kHz istället vilket ofta ger ca 10-15% högre siffra.

Linn har ändrat sitt sätt att ange effekten i modellbeteckningarna.

Problemet är att många av Linns kunder tror att ett 2200 lämnar 2 x 200W @ 8 Ohm, och alltså är klart starkare än t ex ett
AV5125. Så är inte fallet, de är på pappret ungefär lika starka.

Ett 5100 är mycket svagare än t ex ett 5125 vilket inte alla är medvetna om "det skiljer ju bara 25W...".

Det är nog många kunder som tror att de skickar iväg 100W till resp baselement i sina aktiva 242:or... MEN Akurate 242
har 16 Ohms impedans vardera på baselementen. Ett 5100 lämnar 56 W vid 8 Ohm, och förmodligen kring 30 W vid 16 Ohm.

Så istället för 100W till resp baselement så skickar ett 5100 ca 30W på varje baselement om högtalarna drivs aktivt (används
de passiva filtren så är basarna parallell-kopplade och då får du ut 56W/kanal = 28W per baselement).

Modern musik är dynamisk, så en switchad nätdel klarar ofta av rätt bra att ge tillräckligt med effekt i varje Peak (höga
toner är inte lika effektkrävande, så en gnisslande gitarr är en enklare belastning än en baskick). MEN det är inte snyggt
att mörka i marknadsföring och informationsblad att effekten är mätt i Peak/Burst-mode.

Sedan så är specar och IRL helt olika, bifogat finns en test på ganska många olika PA-slutsteg, både med switchade nätdelar,
och betydligt tyngre sådana. Specad siffra kan skilja mycket från uppmätt dito. Effekten är mätt kontinuerligt, vissa steg
med switchade nätdelar (QSC PL) klarar sig bättre medans andra (Labgruppen 6400) inte orkar alls.

Intressant i testen är att det finns mätningar för både 117V och 96V. Vissa steg klarar lägre spänning i vägguttaget bättre
än andra. Kan vara tänkvärt i dessa tider då det finns switchade nätdelar som klarar allt från typ 100-250V. Har inte någon
aning om hur känsliga Linns förstärkare är för detta.

Kommentar från Bink som utförde testerna:
Quote:
The biggest difference between the real world and my amp test was that my sequence of single sine tone signals with input level rising steadily stepwise over approx. 2-4 seconds to measure distortion vs. power had completely robbed the amp's power supply reserves by the time the signal got near peak.

Musical sources won't do this as they are not normally made up of a single sine tone... Music sources generally hit the amp when it has plenty of reserve juice at that frequency and can cleanly boost the signal just like you'd expect it to. The Labgruppen fP line has plenty of happy users who know how truly powerful it is. It's not a dog.

If I had tested with a tone burst then let the amp rest briefly before the next, slightly hotter burst was applied we would have seen the lightweight amps do better.

One measure of how brutal and unrealistic my test was was that the Powersoft amps fared very poorly (I killed one and the other hit somewhat close to its mark but immediately fell waaay off in output) but now that there's a few Powersoft K10s making the rounds everybody who uses one is hopped up and happy with the sounds it makes.

I think anybody who wants to cheap out and buy a too-small amp to power a too-heavy load might want to get one of the burly amplifiers that was able to deliver close to its rated output under my very tough test conditions. The more modern lightweight designs run out of juice if you hit them with steady state sines; some very neatly with steady output limiting and some rather gracelessly with a big drop in output. If lightweight amps are where you're going, I recommend you get one that is 2x stronger than the task it faces.

Furthermore, the 20kHz distortion test was band-limited so as to drastically attenuate any amp output frequencies coming in above 30kHz. This was done upon the recommendation of my contact at Audio Precision. Other audio engineers that heard of this protocol cried foul: 20kHz distortion would primarily be seen spiking at 60kHz but with a 30k filter the spike wouldn't register. JR in particular moved that all 20kHz test results be ignored.

-Bink
/M

Attachments:
AmpShootout_20-20k_results.xls [44.5 KiB]
Downloaded 38 times

Post new topic  Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00