Inom PA-branchen så anges ofta effekten vid 4 Ohm i rubriker och modellbeteckningarna brukar ofta hinta om just effekten
i 4 Ohm. Det har dock blivit vanligare, även bland "seriösa" märken, att modellbeteckningen avspeglar effekten i 2 Ohm.
Inom Hifi så brukar det på liknande sätt vara kutym att ange effekten vid 8 Ohm.
Givetvis så är kombinationen med olika högtalare det som avgör hur mycket effekt som du får ut från förstärkaren, men nu
pratar vi om "siffran högst upp i PDF:en"... i specarna längre ner så framgår effekten vid olika impedans.
Effektsiffrorna b ö r anges som kontinuerlig effekt vid alla kanaler drivna och vid en låg distortion, effekten bör helst vara
mätt vid 20Hz. Vanligt är dock att effekten mäts vid 1kHz istället vilket ofta ger ca 10-15% högre siffra.
Linn har ändrat sitt sätt att ange effekten i modellbeteckningarna.
Problemet är att många av Linns kunder tror att ett 2200 lämnar 2 x 200W @ 8 Ohm, och alltså är klart starkare än t ex ett
AV5125. Så är inte fallet, de är på pappret ungefär lika starka.
Ett 5100 är mycket svagare än t ex ett 5125 vilket inte alla är medvetna om "
det skiljer ju bara 25W...".
Det är nog många kunder som tror att de skickar iväg 100W till resp baselement i sina aktiva 242:or... MEN Akurate 242
har 16 Ohms impedans vardera på baselementen. Ett 5100 lämnar 56 W vid 8 Ohm, och förmodligen kring 30 W vid 16 Ohm.
Så istället för 100W till resp baselement så skickar ett 5100 ca 30W på varje baselement om högtalarna drivs aktivt (används
de passiva filtren så är basarna parallell-kopplade och då får du ut 56W/kanal = 28W per baselement).
Modern musik är dynamisk, så en switchad nätdel klarar ofta av rätt bra att ge tillräckligt med effekt i varje Peak (höga
toner är inte lika effektkrävande, så en gnisslande gitarr är en enklare belastning än en baskick). MEN det är inte snyggt
att mörka i marknadsföring och informationsblad att effekten är mätt i Peak/Burst-mode.
Sedan så är specar och IRL helt olika, bifogat finns en test på ganska många olika PA-slutsteg, både med switchade nätdelar,
och betydligt tyngre sådana. Specad siffra kan skilja mycket från uppmätt dito. Effekten är mätt kontinuerligt, vissa steg
med switchade nätdelar (QSC PL) klarar sig bättre medans andra (Labgruppen 6400) inte orkar alls.
Intressant i testen är att det finns mätningar för både 117V och 96V. Vissa steg klarar lägre spänning i vägguttaget bättre
än andra. Kan vara tänkvärt i dessa tider då det finns switchade nätdelar som klarar allt från typ 100-250V. Har inte någon
aning om hur känsliga Linns förstärkare är för detta.
Kommentar från Bink som utförde testerna:
Quote:
The biggest difference between the real world and my amp test was that my sequence of single sine tone signals with input level rising steadily stepwise over approx. 2-4 seconds to measure distortion vs. power had completely robbed the amp's power supply reserves by the time the signal got near peak.
Musical sources won't do this as they are not normally made up of a single sine tone... Music sources generally hit the amp when it has plenty of reserve juice at that frequency and can cleanly boost the signal just like you'd expect it to. The Labgruppen fP line has plenty of happy users who know how truly powerful it is. It's not a dog.
If I had tested with a tone burst then let the amp rest briefly before the next, slightly hotter burst was applied we would have seen the lightweight amps do better.
One measure of how brutal and unrealistic my test was was that the Powersoft amps fared very poorly (I killed one and the other hit somewhat close to its mark but immediately fell waaay off in output) but now that there's a few Powersoft K10s making the rounds everybody who uses one is hopped up and happy with the sounds it makes.
I think anybody who wants to cheap out and buy a too-small amp to power a too-heavy load might want to get one of the burly amplifiers that was able to deliver close to its rated output under my very tough test conditions. The more modern lightweight designs run out of juice if you hit them with steady state sines; some very neatly with steady output limiting and some rather gracelessly with a big drop in output. If lightweight amps are where you're going, I recommend you get one that is 2x stronger than the task it faces.
Furthermore, the 20kHz distortion test was band-limited so as to drastically attenuate any amp output frequencies coming in above 30kHz. This was done upon the recommendation of my contact at Audio Precision. Other audio engineers that heard of this protocol cried foul: 20kHz distortion would primarily be seen spiking at 60kHz but with a 30k filter the spike wouldn't register. JR in particular moved that all 20kHz test results be ignored.
-Bink
/M