selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
PostPosted: Sun Aug 19, 2007 19:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

På Kairn + slutsteg skall man vända på fasen till högtalarna. Om jag förstår ovanstående diskussion rätt skall man helst göra vändningen där signalen från försteget går in i slutsteget? Är fas vändning något som gäller för alla Linn förförstärkare, även för AV5103 och Exotik/Akurate i 5.1 konfiguration? Eller är det också beroende av slutsteget?

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 19, 2007 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Använder man Kairn eller LK1 som förförstärkare så ska man vända fasen (byta plats på + och -) på utgången av slutsteget. Alltså högtalarkabelns anslutning till slutsteget.

Detta gäller inga andra försteg eller slutsteg från Linn, det är endast Kairn och LK1 som inverterar fasen.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 14:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Använder man Kairn eller LK1 som förförstärkare så ska man vända fasen (byta plats på + och -) på utgången av slutsteget. Alltså högtalarkabelns anslutning till slutsteget.

Detta gäller inga andra försteg eller slutsteg från Linn, det är endast Kairn och LK1 som inverterar fasen.
Betyder detta att även då LK1:an endast används som phonosteg så ska fasen vändas vid högtalarna för att få det hela korrekt? Gäller det även (av dig) ombyggda LK1:or?

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, det som fasvänder signalen är utgångssteget. Alltså ska man inte fasvända då man enbart använder LK1 eller Kairn som grammofonsteg.

Den enda modifiering av LK1 till rent grammofonsteg jag känner till är den som jag har gjort (HF modifierar också LK1:or men de använder min beskrivning så det är samma procedur) och den påverkar inte fasen.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 21:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ok, tack då vet jag!

PostPosted: Sun May 23, 2010 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Nu är det så att riktningen anges av texten på kabeln "Linn Products" som skall läsas från förstärkaren till högtalaren.
Lejonklou wrote:
JAG SKREV HELT FEL! Det är så här: Linn-loggan ska alltid vara i högtalaränden. Sedan har den (tyvärr) inte alltid pekat mot högtalaren, men när man läser texten på kabeln så ska loggan vara på den sida som är närmast högtalaren
Jag har en K400 på mitt golv där texten "(|<) LINN PRODUCTS K400 CABLE" läses i riktningen från högtalaren till slutsteg. Samtidigt är Linnlogotypen i högtalaränden dvs innan texten.

Någon av er har ett påstående som är felaktigt och bör rättas till i tidigare inlägg så att ingen använder det som underlag för inkoppling av K400.

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00