Haakan wrote:
hehe precis så var det jag tänkte att du tänker
rätt lustigt att du nämner hfls-1...för den är jag 100% säker på att du inte hört...du har säkert heller inte hört ino audios högtalare.... mycket kvar som du borde lyssna på
inte för att hfls-1 är en riktig highend högtalare men det kan jag inte säga att katan är heller
hfls-1 har jag inte hört själv, nej. Tyvärr är det ingen köpbar högtalare, och eftersom DIY inte tilltalar mig är den inte intressant. Jag tror heller inte att den har en gnutta av en chans mot Katan, möjligtvis om man lyssnar på Diana Krall och Norah Jones (dvs sån musik de togs fram för av killarna på hififorum), men inte musiken jag lyssnar på. Men får jag chansen att höra ett par ska jag göra det!
Ino Audio har jag visst hört. Jag har hört den beryktade pIP (osäker på caseing). Den låter imponerande, men det funkar i en minut, sen tröttnar jag och undrar var musiken är någonstans. Elementet klarar inte att spela så djupt som den sägs göra när man spelar på live-volym (som jag gillar att göra). Det blir grötigt och den hänger inte med. Sen må den vara bättre konstruerad enligt fysikens regler, men om man inte gillar det man hör är det strunt samma.
Sen har man ju alltid rumsfaktorn som påverkar. Många grejer jag hört skulle säkert låta bättre på min kringutrustning och i mitt rum. Men man har ändå ett "minikrav" på hur bra det måste låta för att man ska vilja bemöda sig med att låna hem grejerna och testa (särskilt högtalare är ju besvärligt) och jag har i ärlighetens namn inte hört något som varit i närheten av tillräckligt bra för att jag skulle orka låna hem det.
Det tristaste med hifi-världen är att det är så obegripligt för vissa att förstå att man kan vara nöjd och ha hittat rätt. Ständigt detta letande efter bättre prylar med mer detaljer och större ljudbild. Uppgraderingsångest utan dess like. Som Linn-ägare är jag nöjd och har stenkoll på vilken uppgradering som bör komma härnäst för största lyft. Tack för det, Linn!
/ MC