selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att Linn bygger hela system medför också att man automatiskt kan räkna med att grejerna är matchade mot varandra. För att inte tala om möjligheten till aktiv drift...

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 14:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Som ni fattar av min NIC så gillar jag bilar.
Jag måste tillstå att Porsche har nåt som biter sig fast, precis som LINN.
Finns snabbare bilar...bättre bilar... men Porsche ÄR roligast!
Leendet bakom ratten infinner sig även på en gammal snikporsche, på ett sätt som INTE någon annan ny värstingportbil kan frambringa.

PRECIS som hos Linn :D PRECIS :wink:
Här har vi ju tydligen nån som har koll på läget... Har man hittat rätt så har man hittat rätt.

När jag sålde min senaste Alfa Romeo för att köpa en barnvagnslastbil (Saab 9-5 Kombi) så var det med aniiiiiingen ångest :shock: när jag bara några dar senare märkte att det kliade i Alfa Romeo tarmen, och inte har det slutat nu efter 1 år.

Samma sak inatt när CMS:en är inne på garantiservice... samma symptom fast nu kliar det i Linn-tarmen.

Så kontentan är ju det att när man hittat hem kan man inte tänka sig annat.

/Thomas

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Att Linn bygger hela system medför också att man automatiskt kan räkna med att grejerna är matchade mot varandra. För att inte tala om möjligheten till aktiv drift...
Ja, de tom bygger studios o spelar in/tillverkar CD&LP.
Är det NÅGON annan tillverkare som har koll på hela processen?

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 14:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det är säkert ingen tillfällighet att tidigare ägaren
till High Fidelity körde Alfa Romeo GTV6!

Som leveransbil hade dom också en gammal
alfetta.

Alfa och Linn har mycket gemensamt framför allt
körglädje i stora mått.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 14:51 
Haakan wrote:
men det är iofs inget "fel" att tänka som mc, blir ju så mycket mindre att tänka på också :wink:
Exakt hur tänker jag? :?

Problemet är ganska enkelt: ni förstår inte att jag resonerar precis som er. Men jag råkar tycka att Linn gör de bästa högtalarna, inte Sonus Faber, HFLS (eller vad de nu heter) eller vad som helst! Jag använder det jag trivs bäst med, det som ger mig störst upplevelse. Precis som ni! Konstigt? Nej! Inte alls! Människor är olika! Det är inte omöjligt att en person kan föredra Linn framför alla andra hifimärken på jorden!

Jag säger det för sista gången: Jag är inte insnöad. Jag lyssnar på alternativ så ofta jag orkar och får möjlighet. Den dagen jag hittar en komponent som slår något i mitt befintliga system (oavsett om det är Linn eller inte) och jag är beredd att lägga pengarna kommer jag att byta.

Så - sluta tänka fel om hur jag tänker. Tack.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hehe precis så var det jag tänkte att du tänker :D rätt lustigt att du nämner hfls-1...för den är jag 100% säker på att du inte hört...du har säkert heller inte hört ino audios högtalare.... mycket kvar som du borde lyssna på

inte för att hfls-1 är en riktig highend högtalare men det kan jag inte säga att katan är heller

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peal wrote:
Det är säkert ingen tillfällighet att tidigare ägaren
till High Fidelity körde Alfa Romeo GTV6!

Som leveransbil hade dom också en gammal
alfetta.

Alfa och Linn har mycket gemensamt framför allt
körglädje i stora mått.
Lustigt, tänkte faktiskt lägga till Alfa till mitt "bil inlägg"...
Entusiaster, verkligen samma typ av företag (o känslor) som Linn.
Men så länge de har framhjulsdrift, går de fetbort!
Sportbil med felhjulsdrift :x

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bilnörd kan jag väl själv också kalla mej efter ca 45 bilar på 15 år fast mitt hjärta ligger mest hos saabs turbomodeller men det är en annan historia.
(Skulle inte vilja jämföra Linn med Alfa Romeo, tänk om man beslutade sej en kväll för att lyssna på en skiva och istället för musik vägrar anläggningen starta och när man väl en stund trixat med lite kablar och ärgade kontaktstycken visar det sej att displayen ser ut som ett discotak där det blinkar hej vilt,,,hoppas ni har ironiknappen på nu :D liknelsen Alfa och Linn i körglädje kan jag tänka mej, lika så antal servieställen i sverige. )

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 15:13 
Haakan wrote:
hehe precis så var det jag tänkte att du tänker :D rätt lustigt att du nämner hfls-1...för den är jag 100% säker på att du inte hört...du har säkert heller inte hört ino audios högtalare.... mycket kvar som du borde lyssna på

inte för att hfls-1 är en riktig highend högtalare men det kan jag inte säga att katan är heller
hfls-1 har jag inte hört själv, nej. Tyvärr är det ingen köpbar högtalare, och eftersom DIY inte tilltalar mig är den inte intressant. Jag tror heller inte att den har en gnutta av en chans mot Katan, möjligtvis om man lyssnar på Diana Krall och Norah Jones (dvs sån musik de togs fram för av killarna på hififorum), men inte musiken jag lyssnar på. Men får jag chansen att höra ett par ska jag göra det!

Ino Audio har jag visst hört. Jag har hört den beryktade pIP (osäker på caseing). Den låter imponerande, men det funkar i en minut, sen tröttnar jag och undrar var musiken är någonstans. Elementet klarar inte att spela så djupt som den sägs göra när man spelar på live-volym (som jag gillar att göra). Det blir grötigt och den hänger inte med. Sen må den vara bättre konstruerad enligt fysikens regler, men om man inte gillar det man hör är det strunt samma.

Sen har man ju alltid rumsfaktorn som påverkar. Många grejer jag hört skulle säkert låta bättre på min kringutrustning och i mitt rum. Men man har ändå ett "minikrav" på hur bra det måste låta för att man ska vilja bemöda sig med att låna hem grejerna och testa (särskilt högtalare är ju besvärligt) och jag har i ärlighetens namn inte hört något som varit i närheten av tillräckligt bra för att jag skulle orka låna hem det.

Det tristaste med hifi-världen är att det är så obegripligt för vissa att förstå att man kan vara nöjd och ha hittat rätt. Ständigt detta letande efter bättre prylar med mer detaljer och större ljudbild. Uppgraderingsångest utan dess like. Som Linn-ägare är jag nöjd och har stenkoll på vilken uppgradering som bör komma härnäst för största lyft. Tack för det, Linn!

/ MC

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
Haakan för att fortsätta parallellen med bilar.
Anta att Renault, Honda, chrysler, Mazerati, kommer ut med en ny bil...
Jag behöver inte prova dem för jag inser att jag kommer att föredra porsche ändå...
Ok, jag kan prova för att det är kul (jag kör en hel del) - men som vanligt är det ingen match... finns hitills ingen annan bil som är i närheten
Precis som när man hör annat än Linn...

Visst kan man sakna saker hos Linn/Porsche som andra har men ändå... de är roligast

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra liknelse faktiskt, inte tänkt på det viset :D

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Bilnörd kan jag väl själv också kalla mej efter ca 45 bilar på 15 år fast mitt hjärta ligger mest hos saabs turbomodeller men det är en annan historia.
(Skulle inte vilja jämföra Linn med Alfa Romeo, tänk om man beslutade sej en kväll för att lyssna på en skiva och istället för musik vägrar anläggningen starta och när man väl en stund trixat med lite kablar och ärgade kontaktstycken visar det sej att displayen ser ut som ett discotak där det blinkar hej vilt,,,hoppas ni har ironiknappen på nu :D liknelsen Alfa och Linn i körglädje kan jag tänka mej, lika så antal servieställen i sverige. )
HAHAHAHA :wink:
45st på 15 år :shock:

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Bra liknelse faktiskt, inte tänkt på det viset :D
Vi kan fortsätta... jag behöver inte dejta brunetter för att inse att jag föredrar blondiner... :lol:
Om en ny Nokia mobil kommer ut struntar jag i - jag köper ju Ericsson ändå...

Finns en massa paralleller till varför man inte behöver testa alla HIFI tillverkares produkter.
Vissa föredrar brunetter.. vissa föredrar "rörljud" - vad bryr jag mig om det?
Inget är mer "RÄTT", bara annorlunda

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 15:56 
Men... Nu är det fel på brunetter också... :evil:

:)

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
angående Audiovector.... Någon här som lyssnat på dom högtalarna och kan uttala sej om dom passar bäst på en reklamsida eller om man kan köra ett Linnsystem
Jag kan inte säga att jag har provat allt för många olika märken, men hade gärna gjort det. När jag senast köpte högtalarna lyssnade jag på Katan, Kan IV och ett par Audiovector i samma prissklass som Kan:arna.

Allting spelades med Classik K och K400 och inte var Audiovectorerna dåliga. Tror de hade ett ljud som passar många lyssnares krav bättre. Dom hade mer "fläskig" bas och var rätt roliga att lyssna på. Sen så är väl Kan IV och en Classik som gjorda för varandra så Kan:arna vann väl den duellen. Blev ingen direkt jämförelse mot Katan detta tillfälle, men av tidigare intryck så fungerade inte Classik & Katan så bra tillsammans.

Jag "tror" att det finns en massa prylar som låter bättre än Linn och kan byta ut varje komponent i ett system. Linn har dock varit nära att komma åt för min del. Då den enda butiken i stan är Takt och Ton... sen har man kompisar som har Linn prylar.

Hur som helst så skulle jag mer än gärna vilja göra seriösa lyssningar på andra prylar än Linn.

Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next

All times are UTC+02:00