selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 07:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 618 Next
Author Message
PostPosted: Fri Mar 05, 2010 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Att IÖ har en helt annan syn på ljudåtergivning än vad Linn har är inte något kontroversiellt. Det vet alla som följt diskussioner där IÖ deltagit. Att han sedan har lyckats göra en högtalare som uppskattas av ett antal Linnentusiaster är väl inte direkt chockerande. Och om den är så bra som vissa påstår, ja då tycker jag det är en stor bedrift! Det är alltid kul när Linn får konkurrens, tycker jag.
+1

/M

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 10:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

P
haraldur wrote:
Tillgängligheten på Kaber exempelvis,en annan är att det inte finns några element till dem då de dör,du kan köpa beggade element på epay,har man extremt tur NOS men det är ofta dyrare att köpa där än hemma verkar det som,har på skoj varit med på lite dueller om både diskantelement och mellanregister och funnit att de kan kosta nypris eller mer. Diskant kan man plocka från Ninka och mellanregistret finns ju en Peerlessvariant. Basen däremot tror jag blir svår..
Men börjar du tatta delar från lite av varje så är det inte ett par Kaber längre..

Men förutom ovanstående så tar jag hellre Kaber...

piP elementen köper du inte heller direkt från någon elementtillverkare,elementen är,som med exempelvis Kaber synnerligen goda element,som efter konstruktörens önskemål förändrats till det bättre. Vänder du ut och in på ett element eller eldar upp en diskant så skickar han ersättare för moderat slant.

För den som vill "leka" har jag hört sägas,dock inte direkt från IÖ, att det kan vara möjligt att få köpa endast elementsatsen, filtren samt vidahängande "fluff" till en vettig peng. Därav min ide om att göra den Linn-KAN Liknande. Detta rekomenderades dock inte då det skulle påverka egenskaperna negativt,inte minst utseendet :-)

Jag tycker du har rätt i ditt inlägg,och framför allt så är det ju ett halvfabrikat vilket jag tidigare påpekat. Linn hade oerhört hög klass på sina kabinett och för mig är fanerarbetet på högtalarna också betydelsefullt. Så det är klart att om ett par begagnade Katan går loss för 3-4000:- eller man får ett par Kaber för 3500-5000:- så är det väldigt frestande,något som väger tungt är ju förstås att Linn är känt worldwide. På samma sätt som att vi Linnister kan vara både märkestrogna och kanske lite -Linnsnöade, så betyder det att tryggheten i att köpa något som brukar vara bra även gör det säljbart ifall det visar sig inte uppfylla förväntningarna eller man helt enkelt vill byta till något annat. Nu har jag fattat att efterfrågan på piP är större än tillgången så det borde vara lika säkert på så vis. Han har ju dessutom inte ett gäng högtalare att välja på utan endast ett fåtal. Det finns en fullregisterhögtalare som jag inte vågar lyssna på. Den är dessutom fånigt billig den med..
PiP i "Guru 10"-form verkar ha fått väldigt fina recensioner, i hela världen.

Här finns en recension av Guru 10, i Engelska hifitidningen Hifi choice. De skriver ofta positivt om Linn och Naim. De vet vad Tunedem är. Om Guru skriver de: "Brilliant time coherency" och "seriously addictive".
http://guruproaudio.com/wp-content/revi ... choice.pdf

Guru verkar säljas och importeras i England av Naim-återförsäljare, vilket står i testen.

Här är en annan test, där Guru påstås spelar djupare i basen och generera bättre stereobild än tex ATC SCM 11.
http://www.guruproaudio.com/wp-content/ ... cflare.pdf

Här är ett intressant test med Naimgrejor som signalkälla:
http://www.tomtomaudio.co.uk/new-products.html#guru

Kommentarer från Englands naim-forum:
http://forums.naim-audio.com/eve/forums ... 6622904417

Här skrivs det att placeringen är kritisk för ett verkligt bra resultat med dessa högtalare. Och att Guru 10 ev. låter bättre än Kudos Cardeia c20- som är mycket populära i England bland både linn och naimförsäljare.

Om någon är intresserad av vad i hela världen Kudos är för ett högtalaremärke kan läsa här:
http://www.uhes.co.uk/kudos.htm

Last edited by Rutger on Mon Mar 08, 2010 13:38, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det skulle verkligen göra sig bra med ett par piP här i vardagsrummet,mitt stora problem är att få tag i dem,jag antar att de är få eller ingen på det här forumet som vill svänga förbi IÖ och hjälpa mig att komma över ett par högtalare,tänke faktiskt fråga på moppeforumet där jag oxå hänger,vi har haft mycket god hjälp av varandra där. Min ena hund bor numera i Göteborg hos en mycket god forumvän sedan hans kisse hastigt lämnade jordelivet strax före förra julen och husse behövde uppmuntran. Det hela löste sig så fiffigt att forumkompis nummer två bofast i Luleå och med sin nya kärlek i Götet tog med ett stycke hundbagage på flyget. Klockrent!
Går inte att göra med ett par Isobarik :)

Skickade faktiskt Göteborgaren på uppdrag efter ett par KAN för någon vecka sedan men det blixtrade bara till så var de borta,snacka om åtråvärda,särskilt för tusen spänn-med stativ!

För att återgå till IÖ och hans skyddslingar så fick jag uppfattningen av att han själv inte var helt nöjd med att exempelvis jag skriver snälla artiklar om hans byggsatser,märkligt nog. Att alla inte visste vad det var,att det var knagligt att få handla,samt andra "spärrmekanismer" som bromsade triggning av köp,gjorde att han fick lagom snurr på ruljansen. Han var varken sugen på att göra big buissness av det hela,anställa folk för att klara av ökad efterfrågan utan han ville i sin egen takt,som i med stigande ålder troligtvis skulle minska förstås,tillverka dessa högtalare med högsta ambitionsnivå.

Han skrev till mig att han absolut inte ville se att jag ägnade mig åt någon märkesdyrkan,att jag höjde honom eller hans högtalare på linnvis till skyarna,det här med altare som jag hade skrivit om tyckte han inte om heller. Han ville helst ta bort all eletronik från synfältet,blev man "ett med musikerna" då hade han nått sitt mål. Detta anser jag är goda ambitioner. Hur de mäter har jag ingen aning om men om man pratar det språk som vi här inne är van så plockar de duktigt med tunedem poäng i vart fall.

Lite sjukt hur det blev efter den där "avprogrammeringen" egentligen. Jag avskyr Carlsson men efter att ha hört ett par renoverade burkar som IÖ för övrigt varit med och brytt sig i utveckligen av nya baselement diskanter och filter så måste jag erkänna att även de hade ett slags välljud i sig om än inte som piP.

Stefan på träffen hade rubbat sin kompis med skapligt dyrt Linnstsystem i sin tro efter att ha fått demonstrera ett inosystem med basstöd,kompisen hade tyckt att det väldigt likt Linn men att det är "-Klart att du har bra med tryck i burkarna,med det där basstödet" varpå Stefan tände slutsteget till basarna och ögonen höll på att poppa ut på vår käre Linnistbroder.

Något erkännade om "bättre än hemma" fick han inte men väldigt många frågor. Han bad att få återkomma,varpå han nästföljande dag,försedd med, som Inoiten uttryckte det,"Linnvänlig musik som han kände igen från takt & Ton"

Någon Steve Gibbons platta senare,Lite Robbie Robertson,och några andra taktfasta plattor längre fram i besöket så såg vår vän ännu mer konfunderad ut. Frågor om pris hade ställts och det hade kommit fram till att han spenderat kanske en femtedel av Linnvännens välljudsbudget. Mer ville jag inte höra av denna kusiga saga och tänkte att detta måste vara en förljugen man,sedan kom den att berättas av en annan person som jag sprang på här på Linnforumet..

Vi kan väl försöka komma överens om att INO är bra grejor och att Ingenjör Öhman nog inte är vilse i pannakakan i alla fall,vägarna till målet kan kanske se olika ut men fram kan man komma enligt bägge lärorna. Kombinerar man MRTweaks och Lejontassens nogrannhet med dessa högtalare,omsorgsfullt utvald elektronik,inte nödvändigtvis av fabrikatet LINN så kan det säkert bli ENORMT bra, säkert mycket bättre än vad jag upplevt.

För den som har råd och har bråttom,vill köpa färdig produkt heter det fortfarande GURU.LINN eller annat högklassigt fabrikat.

Börjar fundera mer och mer på varför jag gillar det gamla Linn mer? Kanske inte ljud nödvändigt ska vara så jäkla rätt,låta mer "LIVE" grejorna vara "bäst på allting" som det kaxigt påstås lite här och där.

När nu Linn börjar låta mer likt det ideal som eftersträvas bland faktianerna,då är dom bara ännu en tillverkare i mängden,en dyr,överprissatt sådan dessutom...

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är din definition på "överprissatt"?

Visst kanske vissa produkter kan vara överprissatta enligt vissa, men är a l l a nuvarande Linn-prylar det?

Är t ex Sneaky DS överprissatt? Med tanke på att den är både bättre och billigare än t ex Logitechs dyr-
streamer så verkar det konstigt att kalla Sneakyn för "överprissatt".

En Classik Music som är bättre än separata delar från andra tillverkare (som kostar betydligt mer) är den
också "överprissatt"?

/M

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 14:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Magnus wrote:
Vad är din definition på "överprissatt"?

Visst kanske vissa produkter kan vara överprissatta enligt vissa, men är a l l a nuvarande Linn-prylar det?

Är t ex Sneaky DS överprissatt? Med tanke på att den är både bättre och billigare än t ex Logitechs dyr-
streamer så verkar det konstigt att kalla Sneakyn för "överprissatt".

En Classik Music som är bättre än separata delar från andra tillverkare (som kostar betydligt mer) är den
också "överprissatt"?

/M
I sneaky DS fall verkar man få väldigt mycket elektronik för pengarna. Jag antar att haraldur talar om de dyrare produkterna. Högtalaren Guru är ju också väldigt kostsam- det kanske måste bli så med en fin finish och att det dessutom ska gå att tjäna pengar på högtalaren. Det borde vara likadant för linn. Jag tycker ivartfall inte att sneaky DS är överprissatt, med tanke på det. Inte heller att Majik 140 är det. Jag gillar den högtalaren. Den rockar som fan.
Begagnatpriserna på Linn-grejor är förövrigt väldigt attraktiva.

Det är väldigt synd att Linnhandlare och IÖ inte kommer överens i Sverige tycker jag. Utomlands säljs Guru som det verkar både till Linn och framförallt Naim. PiP (eller Guru) tycker jag spelar melodier i ungefär samma höga kvalitet som akurat 242. Majik 140 spelar dock större, starkare och kanske mera imponerande än piP. Den mindre Majik 109 har inte en suck mot piP -tycker jag.
Men Majik 109 är trots det en mycket snyggare men prisbilligare högtalare än Guru, så det är väl bara som det ska vara vid en fungerande prissättning i en marknadsekonomi.

Vi får också komma ihåg att det finns många verkligt dåliga högtalare till mycket högre pris än linns och Guru.

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Guru-högtalarna tycker jag är snygga. Hur mycket/lite kostar de?

Skulle tippa att Pip-högtalarna skulle kosta omkring 20-25.000kr om de såldes via distributör och butik.

Dels så skulle fabriken/ino behöva lägga på några kronor till för att täcka upp merkostnader, sedan ska
både disten och butiken ha sin marginal, och slutligen blir momsen mångfalt större p g a mellanleden.

Så om högtalarna låter lika bra som de mäter så är de nog ett fynd för de ca 6.000kr (?) som de kostar
idag.

/M

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
I sneaky DS fall verkar man få väldigt mycket elektronik för pengarna. Jag antar att haraldur talar om de dyrare produkterna.
Läs detta:
haraldur wrote:
ännu en tillverkare i mängden,en dyr,överprissatt sådan dessutom...
Linn överlag alltså...

/M

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Det är väldigt synd att Linnhandlare och IÖ inte kommer överens i Sverige tycker jag. Utomlands säljs Guru som det verkar både till Linn och framförallt Naim.
Jag tror inte att det råder någon schism mellan Linn-butikerna och Ino, framförallt p g a att de
flesta butikerna förmodligen aldrig har haft kontakt med Ino eller dess produkter.

Ino är nog för Linn-handlarna bara ett bland många andra hifi-märken och inte något som har
lagts något större intresse på.

Skulle Ino/Guru lägga ner lite tid på insäljning av sina produkter så skulle kanske någon handlare
nappa. Men utan intresse att sälja in sina prylar hos butikerna, så blir nog responsen hos butikerna
rätt lågt av naturliga skäl. Så problemet är nog snarare brist på intresse, än att de inte kommer
överens.

Däremot så är ibland tongångarna på selleri.de och faktiskt.se rätt negativa från "anhängare" av
både det ena och det andra lägret.

/M

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Jag tror inte att det råder någon schism mellan Linn-butikerna och Ino, framförallt p g a att de flesta butikerna förmodligen aldrig har haft kontakt med Ino eller dess produkter.
Ino säljs inte i butik någonstans. piP kan man skicka efter från Öhman själv men dom flesta hämtar upp själva för det sparar man månader leveranstid på :-) Övriga Ino-högtalare måste man komma och lyssna på i Täby innan man får köpa. Guru är inte tänkt att säljas i Sverige men det går tydligen att köpa dom om man tjatar lite.

Om jag nu är rätt underrättad...

/ B

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 21:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Magnus wrote:
Guru-högtalarna tycker jag är snygga. Hur mycket/lite kostar de?

Skulle tippa att Pip-högtalarna skulle kosta omkring 20-25.000kr om de såldes via distributör och butik.

Dels så skulle fabriken/ino behöva lägga på några kronor till för att täcka upp merkostnader, sedan ska
både disten och butiken ha sin marginal, och slutligen blir momsen mångfalt större p g a mellanleden.

Så om högtalarna låter lika bra som de mäter så är de nog ett fynd för de ca 6.000kr (?) som de kostar
idag.

/M
28000:- ( motsvarande svenska kronor ) kostar Guru i USA om jag inte har helt fel.
PiP kostar drygt 5000:- paret inklusive omålade färdigmonterade mdf-lådor, men då verkar kunden få montera och löda ihop allting själv.
Färdigbyggd kostar visst piP drygt 10000:- inkl. fanerade lådor, utan mjukfötterna och stativ.

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Magnus wrote:
Jag tror inte att det råder någon schism mellan Linn-butikerna och Ino, framförallt p g a att de flesta butikerna förmodligen aldrig har haft kontakt med Ino eller dess produkter.
Ino säljs inte i butik någonstans.
/ B
Precis, det var det jag menade. Så att det skulle finnas något otalt mellan butikerna och Ino känns lite långsökt.

/M

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Börjar fundera mer och mer på varför jag gillar det gamla Linn mer? Kanske inte ljud nödvändigt ska vara så jäkla rätt,låta mer "LIVE" grejorna vara "bäst på allting" som det kaxigt påstås lite här och där.

När nu Linn börjar låta mer likt det ideal som eftersträvas bland faktianerna,då är dom bara ännu en tillverkare i mängden,en dyr,överprissatt sådan dessutom...
Mot bakgrund av den förhållandevis tunna redovisning av och/eller eventuella brist på erfarenhet så ställer jag mig tveksam till på vilka grunder ett sådant påstående vilar. Att det däremot finns otaliga överprissatta hifi-produkter på marknaden är förvissa sant, men att Linn skulle vara ett av dessa märken vill jag hävda är helt fel. Att Linn numera låter mer som andra märken är också helt vilset, i varje fall ur ett musikaliskt perspektiv där Linn var bra förr och ännu mycket bättre nu. De flesta konkurrenter kan fortfarande inte ens konkurrera med Linns äldre prylar...

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Vi kan väl försöka komma överens om att INO är bra grejor och att Ingenjör Öhman nog inte är vilse i pannakakan i alla fall,vägarna till målet kan kanske se olika ut men fram kan man komma enligt bägge lärorna.
haraldur wrote:
Men förutom ovanstående så tar jag hellre Kaber...
Haraldur, det som jag tycker är konstigast med den här recensionen är att du skriver som att du tycker att Pip är en jätte-jätte bra högtalare, men samtidigt så föredrar du Kaber framför dem?

Alltså passiva Kaber (det var länge sedan jag själv hörde Kaber så jag baserar detta uttalande helt på vad jag har läst mig till och vad jag hört andra säga om dem) ska inte ens vara någon höjdare över huvud taget, och framför allt så är Kaber extremt svåra att få till, otroligt kinkiga med källa, elektronik och placering. Jag skulle tro att det finns rätt många högtalare som presterar bättre än Kaber med de förutsättningar du verkar ha gett dem (exempelvis skulle jag gissa att Unik skulle göra det, Keilidh nästan helt säkert och antagligen faktiskt Helix också).

Min tolkning av det hela är att du ger InoP (eller vad de nu heter) en rejält risig recension och att man kan köpa en bättre högtalare på Blocket för 1500:- så jag har verkligen ingen lust att "komma överens" om att "Ingenjör Öhman" skulle vara på banan, givet det du skriver så verkar han faktiskt vara rätt kass på att göra högtalare.

Och det du skriver att "alla vägar bär till Rom", det låter ju trevligt och så, men det är faktiskt trams. LTS håller på med något helt annat än jag och många med mig här på Selleri. Det är snarare som att ta vägen mot (till exempel) Trångsund istället, och visst man kan gilla Trångsund mer än Rom - inget fel med det! men det är faktiskt inte samma sak (Hoho, jag har inte varit i Rom, så hur kan jag veta det? Jo! Jag har varit i Trångsund!).

Last edited by henriklh on Tue Mar 09, 2010 07:38, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Min tolkning av det hela är att du ger InoP (eller vad de nu heter) en rejält risig recension och att man kan köpa en bättre högtalare på Blocket för 1500:- så jag har verkligen ingen lust att "komma överens" om att "Ingenjör Öhman" skulle vara på banan, givet det du skriver så verkar han faktiskt vara rätt kass på att göra högtalare.
En märklig tolkning. piP har väl inget med Kaber att göra? Att Kaber är skitsvåra att få till (hörsägen?) och att IÖ är kass på att göra högtalare tycker jag är en konstig slutledning av vad Haraldur skriver. Vad är det som säger att inte H fick ordning på sina Kaber?

/ B

PostPosted: Tue Mar 09, 2010 00:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja men så här är det alltid, LINN ÄR BÄST I VÄRLDEN allt annat beror på att personen i fråga inte kunnat tuna in grejerna rätt, Det finns inga andra märken som kommer i närheten av Linn och det kommer aldrig att finnas heller, och kom ihåg att hör ni några andra grejer som ni tycker svänger, så beror det på att det Linn system ni jämförde med inte var rätt Intunat

Jag tycker att Linn gör bra grejer, men att dom är ensam om i värden om att veta hur musik ska serveras, är lika sant som för en kristen att Islam är den enda sanna religonen

Men att tycka att något annat än Linn kan vara ok, gör att vissa agerar som att de har blivit smutskastade,nästan som att man skulle kunna dra en parallell. Du ska inte ha några andra HIFI märken jämte Linn

Att man har en åsikt om sånt man hört är helt ok, men att dra slutsatser bara för att man tror något, är inte ok

Jag tycker att det är kul att läsa, när folk som har Linngrejer hittar nya saker som de tycker är bra för då finns det ialla fall en liten chans att det är i samma smak som man själv har.

Själv har jag gjort missen att läst en massa innan jag köpte Linngrejer att b.l.a läsa på LTS och fått veta att Pioneer 668 var bästa cd spelaren undet 100 tusen av en drös av forumfolk, nu fick man ju bita i det sura äpplet och få se den slagen av en gammal Arcam cd, tror jag ägde 668 i 2 veckor

Linn är ett smart förtag som byggt upp sin försäljning på att påvissa för köparen att deras produkter presterar bättre än konkurenterna i ett A/B test vilket är ett mycket bra försäljnings knep

Men det finns fler grejer som de gör som vi inte tänker på, t.e.x man börjar alltid att dema på den sämre spelaren, vilket gör att efter första lyssningen kommer vi uppfatta andra lyssningen bättre oavsett om de inte byter apparat, om man dessutom då byter mot en bättre maskin kommer skillnaden att vara mycket mera påtaglig eftersom, 1 vi har i första lyssningen lärt oss lite av slingan, 2 bättre apparat, så lite blir det 1+1=3

Om man skulle göra demon baklänges skulle inte skillnaden upplevas lika stor för ett otränat öra, och det skulle då bli betydligt svårare att sälja en 10 gånger så dyr spelare

Det största problemet som jag ser det är att många har svalt detta bete så ljupt att de inte ens behöver jämföra längre för att veta att Linn är bäst

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 618 Next

All times are UTC+02:00