Det skulle verkligen göra sig bra med ett par piP här i vardagsrummet,mitt stora problem är att få tag i dem,jag antar att de är få eller ingen på det här forumet som vill svänga förbi IÖ och hjälpa mig att komma över ett par högtalare,tänke faktiskt fråga på moppeforumet där jag oxå hänger,vi har haft mycket god hjälp av varandra där. Min ena hund bor numera i Göteborg hos en mycket god forumvän sedan hans kisse hastigt lämnade jordelivet strax före förra julen och husse behövde uppmuntran. Det hela löste sig så fiffigt att forumkompis nummer två bofast i Luleå och med sin nya kärlek i Götet tog med ett stycke hundbagage på flyget. Klockrent!
Går inte att göra med ett par Isobarik
Skickade faktiskt Göteborgaren på uppdrag efter ett par KAN för någon vecka sedan men det blixtrade bara till så var de borta,snacka om åtråvärda,särskilt för tusen spänn-med stativ!
För att återgå till IÖ och hans skyddslingar så fick jag uppfattningen av att han själv inte var helt nöjd med att exempelvis jag skriver snälla artiklar om hans byggsatser,märkligt nog. Att alla inte visste vad det var,att det var knagligt att få handla,samt andra "spärrmekanismer" som bromsade triggning av köp,gjorde att han fick lagom snurr på ruljansen. Han var varken sugen på att göra big buissness av det hela,anställa folk för att klara av ökad efterfrågan utan han ville i sin egen takt,som i med stigande ålder troligtvis skulle minska förstås,tillverka dessa högtalare med högsta ambitionsnivå.
Han skrev till mig att han absolut inte ville se att jag ägnade mig åt någon märkesdyrkan,att jag höjde honom eller hans högtalare på linnvis till skyarna,det här med altare som jag hade skrivit om tyckte han inte om heller. Han ville helst ta bort all eletronik från synfältet,blev man "ett med musikerna" då hade han nått sitt mål. Detta anser jag är goda ambitioner. Hur de mäter har jag ingen aning om men om man pratar det språk som vi här inne är van så plockar de duktigt med tunedem poäng i vart fall.
Lite sjukt hur det blev efter den där "avprogrammeringen" egentligen. Jag avskyr Carlsson men efter att ha hört ett par renoverade burkar som IÖ för övrigt varit med och brytt sig i utveckligen av nya baselement diskanter och filter så måste jag erkänna att även de hade ett slags välljud i sig om än inte som piP.
Stefan på träffen hade rubbat sin kompis med skapligt dyrt Linnstsystem i sin tro efter att ha fått demonstrera ett inosystem med basstöd,kompisen hade tyckt att det väldigt likt Linn men att det är "-Klart att du har bra med tryck i burkarna,med det där basstödet" varpå Stefan tände slutsteget till basarna och ögonen höll på att poppa ut på vår käre Linnistbroder.
Något erkännade om "bättre än hemma" fick han inte men väldigt många frågor. Han bad att få återkomma,varpå han nästföljande dag,försedd med, som Inoiten uttryckte det,"Linnvänlig musik som han kände igen från takt & Ton"
Någon Steve Gibbons platta senare,Lite Robbie Robertson,och några andra taktfasta plattor längre fram i besöket så såg vår vän ännu mer konfunderad ut. Frågor om pris hade ställts och det hade kommit fram till att han spenderat kanske en femtedel av Linnvännens välljudsbudget. Mer ville jag inte höra av denna kusiga saga och tänkte att detta måste vara en förljugen man,sedan kom den att berättas av en annan person som jag sprang på här på Linnforumet..
Vi kan väl försöka komma överens om att INO är bra grejor och att Ingenjör Öhman nog inte är vilse i pannakakan i alla fall,vägarna till målet kan kanske se olika ut men fram kan man komma enligt bägge lärorna. Kombinerar man MRTweaks och Lejontassens nogrannhet med dessa högtalare,omsorgsfullt utvald elektronik,inte nödvändigtvis av fabrikatet LINN så kan det säkert bli ENORMT bra, säkert mycket bättre än vad jag upplevt.
För den som har råd och har bråttom,vill köpa färdig produkt heter det fortfarande GURU.LINN eller annat högklassigt fabrikat.
Börjar fundera mer och mer på varför jag gillar det gamla Linn mer? Kanske inte ljud nödvändigt ska vara så jäkla rätt,låta mer "LIVE" grejorna vara "bäst på allting" som det kaxigt påstås lite här och där.
När nu Linn börjar låta mer likt det ideal som eftersträvas bland faktianerna,då är dom bara ännu en tillverkare i mängden,en dyr,överprissatt sådan dessutom...