selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 29, 2007 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du följer länkarna så kan du se hela diskussionen jag refererade till och vad olika medlemmar tyckte.
per wrote:
Quote:
att enligt tune-dem så är (enligt selleri medlemmarna) Ninkas bättre
Jag kan väl inte komma ihåg att det det funnits något sådant konsensus bland sellerimedlemmar? Har någon ens gjort en jämförelse? Dvs samma rum, samma stärkare och aktiv drift?

(Om någon... så skulle det väl vara stranna..? :) )

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 29, 2007 13:49 
Moderator
Moderator

Jag läste igenom tråden Ninka vs Keltik nu igen. Ingen medlem i den tråden hade erfarenheten att Ninka var bättre än Keltik enligt tune-em. Många verkar referera till något rykte, vilket alla i diskussionen ställde sig skeptisk till, eller avfärdade.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 29, 2007 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Quote:
att enligt tune-dem så är (enligt selleri medlemmarna) Ninkas bättre
Jag kan väl inte komma ihåg att det det funnits något sådant konsensus bland sellerimedlemmar? Har någon ens gjort en jämförelse? Dvs samma rum, samma stärkare och aktiv drift?

(Om någon... så skulle det väl vara stranna..? :) )
Svaret är enkelt. Dåligt uppställda Keltik låter sämre än dåligt uppställda Ninka. Jämför man två korrekt uppställda system är skillnaderna i tunedem relativt små men till Keltiks fördel.

/ Jacob

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 29, 2007 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Eller är det så att olika högtalare tunedemar olika i olika rum, dvs i rum A så kan Ninka tune-dema bättre och i rum B så kan Keltik tune-dema bättre?
Som jag skrev så påverkar rummet och installationen. Det handlar alltså inte om några enkla parametrar, som att Keltik alltid skulle vinna i stora rum (de kan låta suveränt i ett litet studentrum också) utan den samlade effekten av hur bra man får till det i varje enskilt fall.

Jag vill påstå att Katan kan låta bättre än Komri om man installerar de förra optimalt och de senare riktigt tokigt. Faktum är att ju bättre högtalare och ju djupare de går i basen, desto mer kritisk blir installationen. Linn har ibland officiellt hävdat motsatsen ("våra nya superhögtalare är lättare än någonsin att installera, det är bara att koppla in dem så låter de fantastiskt"), men det finner jag helt felaktigt.

Jag tycker absolut att Tune Method fungerar på högtalare, men man bör försöka göra det på ett rättvist sätt. Det kan bli hyfsat rättvist i en butik, när personalen under en längre tid slipat till uppställningen av de olika modellerna.

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00