selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 68 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 13:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn wrote:
Linnofil wrote:
Fullständig idiotdiskussion! :!: Ingen av er kan komma överens efter ni/vi talar om helt olika saker. Låt oss utgå från att den Sellerimedlem som frågar efter råd här har sunda, vettiga kunskaper om musikåtergivning. Då gäller source first (och tunedem) utan snack. Det handlar inte ett dugg om personlig smak eller vad man föredrar, om vi utgår från samma (enda vettiga!) värderingssystem. Det är inget som jag tycker vi ens behöver diskutera här. Det är en av förutsättningarna för allt som pågår här. Förstår man inte det bör man tänka efter om man ska vara här, man kommer bara på tvärs med alla andra. Så varför insistera på att vara här? Det finns gott om baktunga korkade hififorum att finnas till på istället.
Den där attityden vore det trevligt om vi kunde slippa här. Att tune dem är en viktig grund för många här och att det är ett bra sätt att hitta gemensamma uttryck genom håller jag fullständigt med om, men att gå från det till att såga alla som inte skriver under helt och hållet på samma filosofi känns inte alls kul. Jag tycker det är trevligt med ett forum där folk kan få ge sin syn på Linn och hifi utan att bli sågad med fotknölarna av oliktänkande, och vill att Selleri ska vara det forumet. Annars blir det inskränkt och jag är övertygad om att det inte blir lika givande.
Håller med Ayn. Trist attityd från vissa. De verkar heller inte inse att jag inte är emot "Source first" utan det jag är emot här är ju "Source ONLY" som många verkar förespråka med att insistera på att 2.1 sänker detta systemet. Så dålig är inte Unidisk 2.1 att den ska behöva bytas i 1:a hand i detta system som diskuteras och ska man behöva bli idiotförklarad och hänvisad tll andra forum för den åsikten?

Hur tänker du när du säger att en UD 2.1+Exotik bara utnyttjar 5% av några högtalare? Så risiga grejor har väl Linn aldrig gjort? :shock:
Sen att kasta ur sig förslag som att köpa CD12/K.Kontrol/2xK.Solo för 3-400K för att driva ett par Ninka tillför ju inget vettigt till någon som tänkt investera kanske 150K :roll: Hade han ingen budget eller tidsplan så kan han ju köpa allt han vill.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Fullständig idiotdiskussion! :!: Ingen av er kan komma överens efter ni/vi talar om helt olika saker. Låt oss utgå från att den Sellerimedlem som frågar efter råd här har sunda, vettiga kunskaper om musikåtergivning. Då gäller source first (och tunedem) utan snack. Det handlar inte ett dugg om personlig smak eller vad man föredrar, om vi utgår från samma (enda vettiga!) värderingssystem. Det är inget som jag tycker vi ens behöver diskutera här. Det är en av förutsättningarna för allt som pågår här. Förstår man inte det bör man tänka efter om man ska vara här, man kommer bara på tvärs med alla andra. Så varför insistera på att vara här? Det finns gott om baktunga korkade hififorum att finnas till på istället.

Att utnyttja en högtalare till 100% är en korkad illusion! :!: Högtalaren är säkert i drift i 99% av all musiklyssning. Låt oss för enkelhetens skull säga att killen/tjejen inte har hörlurar, så att 100% gäller. Det har ingenting med 100% utnyttjande att göra! Lika korkat som att säga. "-Jag hör att ljudet kommer därifrån, då måste dom klumparna vara viktigast för musiken."

Att utnyttja 40-50% av ett par Linn Ninka, t.ex. genom att ha CD12/K.Kontrol/2xK.Solo ger så otroligt mycket mer musik än att utnyttja 5% av ett par Artikulat 350A genom att mata dem med Unidisk 2.1/Exotik. 100%? My ass!

*Nedsatt fot.*
Jag håller med om vad du säger om att source first gäller, men att stänga ute alla oliktänkande eller de med mindre kunskap för att de har en annan åsikt är ju rena sektvarningen. Kanske därför många andra, icke Linn-ägare, bland hifi-folket inte ens blir intresserade om de inte ens kan fråga saker utifrån sin egen uppfattning utan att bli idiotförklarade för att de har en annan idé hur man tolkar musikåtergivning?

Som sagt jag håller med dig Linnofil vad det gäller sorce first, men inte hur du tycker att man ska gå tillväga med de som inte tycker som du

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är tråkigt med en uteslutande attityd, det håller jag med om. Men samtidigt så var rådet verkligen genuint dåligt, forumets kvalitet blir lägre om råd av den typen får passera.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK, jag inte bara stampade ner foten hårt, jag stack ut hakan också. Visst kan jag tyckas tråkig (och det är jag ibland). Men jag ser bara att irritationen tilltar på båda sidor när ingen förstår varann. Mikael2 verkar inte ha förstått forumet på samma sätt som jag har förstått forumet. En av oss fel, eftersom båda inte kan ha rätt.

Min avsikt var bara att få slut på en tråd som aldrig kommer i mål, även om vi gör den 10 sidor lång. Den hade slutat handla om att ge råd till en forumkollega utifrån hans synpunkt. Jag fick en känsla av att en fot behövde sättas ned. Eftersom min haka kan ta en cybersmäll så valde jag att själv gör det. Sen kvarstår frågan varför man ger sig in i en konflikt på "bortaplan"? Jag går inte in på ett fotollsforum och tycker skribenterna är konstiga som snackar fotbollstaktik och gillar att pubertalt vråla på läktare, bara för att jag äger en fotboll. (När det är så mycket roligare att sitta ner med en whisky och snacka med varan över några sköna plattor.) Komma till ett Linnforum och prata baktungt, inte vilja förstå source first eller tunedem. :?: Jag förstår det bara inte! Det är vad Linn bygger hela sin verksamhet på! :!: Forum om Linn => tunedem/Source first/GI-GO o.s.v. enkelt.

Min diskusison om Artikulat/Ninka handlade inte om konkreta investeringsråd. Det var en illustration för att beskriva vad som är 100% ur en högtalare. (Något som ingen av oss vet något om.) Men min ärliga uppfattning är att Unidisk 2.1 och Exotik tar ut klart mindre än 5% av prestandan i ett par Artikulat 350A. Jag var generös och skrev 5% för att det inte skulle bli någon diskusisson...

Jag är självklart mycket villig att återgå till trådens fråga och ge råd i enlighet med den. Mitt konkreta investeringsråd är därför följande:

Om uda har mest CD:
Lingo 2, Unidisk 1.1 och Klimax Kontrol. (I den ordningen)
Kan fås för 150k med inbyten. (Hur snäll är handlaren?)
Därefter Keel, Beg Ekos2 (ev beg Ittok före Keel), Adikt

Om uda har mest LP:
Lingo 2, Keel, Beg Ekos2 (kommer in snart), Adikt, Slipsik 2.0, Klimax Kontrol (I den ordningen)
KAN gå att få för 150K, beroende på hur snäll handlaren är.

Vad uda spelar mest just nu har inte så mycket med intresset att göra utan att udas LP12:a behöver en uppfräschning!

I vilket fall som helst ska uda absolut inte rubba playbackdelen. (I enlighet med hans funderingar.) Den räcker och blir över ett bra tag. (Alternativet är i så fall att gå ner i prestanda till Komponent 110/120 för att få mer pengar till source/Control, tex i LP fallet ovan.)

Detta var nu mitt konkreta inlägg i denna tråd. Tack alla supporters, ursäkta alla andra.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, det måste finnas plats för andra åsikter än sekteristiska Linn-anhängares. Vi lär oss inget av att sitta och klia varandra på ryggen och idiotförklara alla som inte är med i spelet.

Visst finns det en bra grund med source-first principen, men som jag ser det ska man inte driva tesen in absurdum. Jag ska alltså inte uppgradera mina 20 år gamla Kan högtalare förrän jag har en maxad LP12:a för 150 tusen? Tror inte det...

Dessutom, source-first inkluderar även fonogrammet. Faktum är att en bra inspelning med riktig dynamik låter bra som mp3:a på en relativt medioker anläggning.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Ja, det måste finnas plats för andra åsikter än sekteristiska Linn-anhängares. Vi lär oss inget av att sitta och klia varandra på ryggen och idiotförklara alla som inte är med i spelet. Men visst, idiotförklaringar är ju sällan trevliga och trevlig ska man ju (helst alltid) vara.

Visst finns det en bra grund med source-first principen, men som jag ser det ska man inte driva tesen in absurdum. Jag ska alltså inte uppgradera mina 20 år gamla Kan högtalare förrän jag har en maxad LP12:a för 150 tusen? Tror inte det...

Dessutom, source-first inkluderar även fonogrammet. Faktum är att en bra inspelning med riktig dynamik låter bra som mp3:a på en relativt medioker anläggning.

/ B
Jag håller inte alls med, om man kan komma med råd från vilken utgångspunkt som helst så blir råden värdelösa. Om alla har samma utgångspunkt så blir de däremot värdefulla för de som delar den.

Jag tycker att man ska driva den precis så långt som den är relevant att driva den. Ett par Katan klarar sig fint bakom en maxad LP12:a och kostar bara en bråkdel av denna. Givet en viss budget så kommer ett system med en bättre källa att vara bäst på att spela musik. Det finns ingen anledning att köra med Kan (om man inte råkar gilla dem).

Visst inkluderar resonemanget inspelningen men vad skulle det ha för betydelse?

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med i resonemanget att source first är rätt. Jag har fått för mig att många förespråkare på detta forum sitter med halvtaskiga försteg och aktiva högtalare. Har ni provat Kontrol och passivt?

/Erik

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 17:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ska han nu spendera 150K i en butik så bör han väl kunna få låna hem ett par Artikulat och avgöra själv vad dom tillför. Dom kanske inte alls fungerar i hans rum.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 17:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Erik wrote:
Jag håller med i resonemanget att source first är rätt. Jag har fått för mig att många förespråkare på detta forum sitter med halvtaskiga försteg och aktiva högtalare. Har ni provat Kontrol och passivt?

/Erik
Instämmer men teorin source first kanske inte alltid gäller, bara ibland?

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är heller inte rädd att sticka ut hakan, då jag testat/ägt allt för mycket genom åren. :wink:

.
Quote:
Instämmer men teorin source first kanske inte alltid gäller, bara ibland?
Gäller alltid :!:

Man kan se detta från flera håll; dvs att maximera musikaliteten eller något annat.
Inget är mer rätt än något annat, men om man är ute efter något annat än musikalitet får man skriva VAD man är ute efter.
Tex om man vill öka live feeling o tryck är burkarna viktiga men aktiva Akurate --> Artikulat ger inte någon avgörande skillnad.
Ja menar...Sitter man med Kan så ger ju Artikulat ett stort lyft på det planet. Men det gör ju 5140 med till bråkdelen av priset, så mellanskillnaden kan läggas på försteg/källa - ja ni fattar :wink:

Och om man inte tycker 2.1 --> 1.1 är något större lyft undrar man ju om 1.1 har varit fullt frisk. :?
Även de som skiter i tune dem hör ju att en 1.1 låter så m snyggare.
Samma gäller Exotik/Kontrol.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är heller inte rädd att sticka ut hakan, då jag testat/ägt allt för mycket genom åren. :wink:

Man kan se detta från flera håll; dvs att maximera musikaliteten eller något annat.
Inget är mer rätt än något annat, men på Selleri bara ÄR tune dem o source first det vi använder för att bedöma.
Sedan kan man fokusera på att maximera tex livekänsla o ös o då gäller stora burkar...men aktiva Akurate --> Artikulat torde inte ge någon avgörande förbättring.
En annan sak är ju om man sitter med Kan!
Fast istället för att gå på Artikulat kan man ju gå på 5140 o lägga mellanskillnaden på källa/försteg.
ja ni fattar :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:

/Erik
Jag har fått för mig att vissa sitter med svindyra slusteg och högtalare, men med konstiga, överdimentionerade transformatorer som strömförsörjning till sina skivspelare? :P

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Jag har fått för mig att vissa sitter med svindyra slusteg och högtalare, men med konstiga, överdimentionerade transformatorer som strömförsörjning till sina skivspelare? :P
:P :P :P Nu blev den här tråden glad igen! Även om vi fortfarande driver ifrån att svara på frågan. Men OK, topicens titel kanske antyder att vi får göra det?

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 19:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Erik wrote:

/Erik
Kanske några som blev lite trampade på tårna. :D
Konstiga och överdimensionerade kanske, men iallafall source first :!:
Jag har hört alla linns försteg och Kontrol är totalt överlägsen t ex Exotik så när det gäller source first så tycker jag verkligen att "aktivt till varje pris" känns omotiverat ibland.

Som vanligt, lyssna själv!

/Erik

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu ska vi inte vara spydiga mot Naim.
Glöm inte bort att utan Naim, inget Linn :wink:
Har ägt en 5-6 st Naim stärkare genom åren o kört LP12 o diverse Linnburkar med dem.
Skillnderna mellan Naim o Linn är klart mindre än olikheterna jämfört med ANDRA märken.

No offence men, hur många i denna tråden har erfarenhet av det de snackar om?

Eriks fråga är berättigad. Source first gäller eller?

Post new topic  Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 68 Next

All times are UTC+02:00