Ayn wrote:
henriklh wrote:
Ayn wrote:
Personligen tycker jag att det är dags att dra i bromsklossen.
Jag håller alltså inte alls med.
Att lyssna på musik är ju inget som man måste "lära sig" innan man vet om man gillar det, vi flyger inte radiostyrda flygplan här.
För den angivna budgeten på 15-20 tkr får man tag på bättre grejer än Classik, så varför inte rekommendera dem?
Bättre grejer utifrån ett visst perspektiv. Om det verkligen var som du sa skulle alla sitta med Linn-anläggningar hemma. Så är det inte. Hur konstigt man än kan tycka att det är så uppskattar inte alla samma sak.
Därför tycker jag att det är fel att omedelbart föreslå en extremt framtung anläggning, trots att jag inte tvivlar alls på att man tipsar i all välmening för att det är kombon som man tycker låter roligast för pengarna.
Därmed inte sagt att det inte är okej att tipsa, för det är ju självklart bra att veta vad folk tycker låter bäst för pengarna. Men min personliga åsikt är att det är bättre att ha någonstans att börja, och sen känna efter själv åt vilket håll man vill utvecklas. Jag tror det blir mycket roligare i slutändan då.
Jag håller som sagt heller inte med. Jag tycker att om vi kan sträcka på budgeten en liten aning så kan man i mitt ursprungliga förslag ersätta Inteken med en Majik integrerad för ca 3-3500 kr. Ett kanonsystem med Unik! Absolut optimalt prestandamässigt. Absolut snyggast om högtalarna ska väggmonteras. Absolut bäst flexibilitet för uppgraderingar. Enda nackdelen som jag kan se är att man måste ha plats med två LK lådor. Anledningen till att jag rekomenderar Unik är att:
A: De är mycket bättre än vad många tror, med rätt källa.
B: De låter ofta bättre på väggen än senare Kan, Tukan och ev. även Katan.
(Med Brakit kommer dessa högtalare för nära, Brakit har däremot rätt avstånd för Unik/5110.)
C: Unik som är rätt (tunedem) placerade på väggen låter sannolikt mycket bättre (musikaliskt) än Katan på en bänk.
D: Väggljuden är oftast inget problem, det beror på många faktorer. I.a.f. med Unik.
E: Snyggast! Kan/Tukan/Katan på väggen ser inte klokt ut, sticker ut för mycket, trots fel avstånd.
Ayn wrote:
en extremt framtung anläggning
Nu tycker jag absolut inte att den är framtung, snarare väl avvägt balanserad. Det som ger mest prestanda för pengarna måste väl vara det som är bäst balanserat, eller? Inte har vi väl på Selleri iden att man ska lägga 5 tusen på varje burk om man vill ha CD/först./högt.? Eller ska vi köpa mycket bra högtalare (Katan) med sämre källa och utveckla källan, när man kan köpa en bra källa först och sedan utveckla högtalaren?
Jag har en kompis som har Unidisk 1.1 med Direktor och Unik. (Jag tror att Majik är bättre än Direktor, delvis beroende på årgångar m.m.) Ett mycket "värre" system i din värld. Han tycker inte att systemet är det minsta framtungt. Han vill bara lägga ännu mer pengar på signalkällan. (Ev. en Akiva till LP12:an eftersom den inte är maxad på p.u. och Unidisken redan är topp CD:n idag.) Alla förbättringar han gör i sitt system märks i hans Unik. De "hänger med" uppåt. Det smarta steget från mitt förslag är att köpa en ännu bättre CD! (Eller LP12!)
Ayn wrote:
Bättre grejer utifrån ett visst perspektiv.

Vilket annat perspektiv än "Att spela bra musik" är det vi talar om? Är det en dåld kåthet på träfaner som ruvar på Selleri?
Till Gforce kan jag även säga att jag gissar (med stor sannolikhet) att den enda produkt utanför Linns sortiment som kommer i närheten av Classik Musik är Naim N-Vi för ca 48 tusen. Nu har den visserligen funktionalitet som en Movie, men det är den enda cd/dvd-receivern som borde komma i närheten. Men bättre eller sämre?
Vill du ha roligare från början och roligare hela vägen med ett maximalt flexibelt/uppgraderbart system så är det nog mig Roland och Henrik du ska lyssna på. Varför börja med något som är sämre, bara för att du kan "utvecklas", när det dessutom blir svårare? "Source first" gäller alltid, var sig vi är kåta på träfaner eller inte, så är det bara.