selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Ayn wrote:
Personligen tycker jag att det är dags att dra i bromsklossen. Jag tycker det är perfekt att införskaffa Classik och Katan eller Tukan. Det är en mycket bra anläggning redan det. Ikemi och annat jox tycker jag man kan satsa på sen nån gång om man känner behovet. Då får man dessutom nöjet att uppleva förbättringar steg för steg under resans gång...ELLER så kan man helt enkelt sitta nöjd med Classik+Katan/Tukan!
Jag håller med!

/ jajo
Håller också med det är ett mycket bra system att börja eller leva med en längre tid. Vet inte varför man "måste" ha antingen Ikemi eller en LP12:a och sen köksradio efter :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Personligen tycker jag att det är dags att dra i bromsklossen.
Jag håller alltså inte alls med.

Att lyssna på musik är ju inget som man måste "lära sig" innan man vet om man gillar det, vi flyger inte radiostyrda flygplan här.

För den angivna budgeten på 15-20 tkr får man tag på bättre grejer än Classik, så varför inte rekommendera dem?

PostPosted: Fri Oct 20, 2006 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
...systemet behöver inte lämna hög effekt..
...jag är ute efter något välljudande...
Finns det någon annan kombination (med separata delar) som är mer sprisvärd och klarar min budget?
Om jag för att öka mina valmöjligheter (och för att få ännu bättre ljud) lägger på 5000kr (totalt 20000kr), hur ser rekommendationen då ut med nämnda kriterier?
Ikemi
Majik-IL
Tukan

Jag har ägt alla de delarna själv och vet att det skulle spela otroligt bra tillsammans. Skulle mycket väl kunna tänka mig att ha det som system nr. 2. Idagsläget kan du hitta det för 11000:- + 3500:- + 3500:- utan större problem.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Vet inte varför man "måste" ha antingen Ikemi eller en LP12:a och sen köksradio efter :wink:
Vem har snackat om en köksradio? Anledningen till att rekommendera Ikemi + förstärkare hellre än Classik är enkel att förstå: Det låter bättre.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 12:57 
Ny Medlem
Ny Medlem

Om du planerar att använda grejerna under en längre tid är det nog klokt att inte handla allt för gammal utrustning. Laserbyte t.ex. är ju tyvärr inte gratis direkt.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Om man tänker så, vilket kanske inte är helt rätt men i alla fall lättare för mig att förstå, vilket ungerfärligt pris (nypris) ligger en "vanlig" cd + recieverkombination på som kan matcha music?
Svårt att svara på, men om vi bara snackar "tune dem" så har Naim ju grejjer som troligen blir dyrare då de fokuserar på lita sndra saker, tex PRaT.
Snackar vi total musikupplevelse är det få om ens någon (oavsett pris) som kan matcha Linn/Naim.
Har hört många dyra supersystem som är jäsp-trista. Att inte kunna förmedla känslan i musiken gör det ointressant för mig att lyssna...
De flesta som utvecklar HIFI fokuserar på LJUDET o inte musiken. :roll:

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 15:10 
Site Admin
Site Admin

henriklh wrote:
Ayn wrote:

Att lyssna på musik är ju inget som man måste "lära sig" innan man vet om man gillar det, vi flyger inte radiostyrda flygplan här.

För den angivna budgeten på 15-20 tkr får man tag på bättre grejer än Classik, så varför inte rekommendera dem?
Bättre grejer utifrån ett visst perspektiv. Om det verkligen var som du sa skulle alla sitta med Linn-anläggningar hemma. Så är det inte. Hur konstigt man än kan tycka att det är så uppskattar inte alla samma sak.
Därför tycker jag att det är fel att omedelbart föreslå en extremt framtung anläggning, trots att jag inte tvivlar alls på att man tipsar i all välmening för att det är kombon som man tycker låter roligast för pengarna.

Därmed inte sagt att det inte är okej att tipsa, för det är ju självklart bra att veta vad folk tycker låter bäst för pengarna. Men min personliga åsikt är att det är bättre att ha någonstans att börja, och sen känna efter själv åt vilket håll man vill utvecklas. Jag tror det blir mycket roligare i slutändan då.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
henriklh wrote:
Ayn wrote:

Bättre grejer utifrån ett visst perspektiv. Om det verkligen var som du sa skulle alla sitta med Linn-anläggningar hemma. Så är det inte. Hur konstigt man än kan tycka att det är så uppskattar inte alla samma sak.
Därför tycker jag att det är fel att omedelbart föreslå en extremt framtung anläggning, trots att jag inte tvivlar alls på att man tipsar i all välmening för att det är kombon som man tycker låter roligast för pengarna.

Därmed inte sagt att det inte är okej att tipsa, för det är ju självklart bra att veta vad folk tycker låter bäst för pengarna. Men min personliga åsikt är att det är bättre att ha någonstans att börja, och sen känna efter själv åt vilket håll man vill utvecklas. Jag tror det blir mycket roligare i slutändan då.
Jag håller som sagt heller inte med. Jag tycker att om vi kan sträcka på budgeten en liten aning så kan man i mitt ursprungliga förslag ersätta Inteken med en Majik integrerad för ca 3-3500 kr. Ett kanonsystem med Unik! Absolut optimalt prestandamässigt. Absolut snyggast om högtalarna ska väggmonteras. Absolut bäst flexibilitet för uppgraderingar. Enda nackdelen som jag kan se är att man måste ha plats med två LK lådor. Anledningen till att jag rekomenderar Unik är att:
A: De är mycket bättre än vad många tror, med rätt källa.
B: De låter ofta bättre på väggen än senare Kan, Tukan och ev. även Katan.
(Med Brakit kommer dessa högtalare för nära, Brakit har däremot rätt avstånd för Unik/5110.)
C: Unik som är rätt (tunedem) placerade på väggen låter sannolikt mycket bättre (musikaliskt) än Katan på en bänk.
D: Väggljuden är oftast inget problem, det beror på många faktorer. I.a.f. med Unik.
E: Snyggast! Kan/Tukan/Katan på väggen ser inte klokt ut, sticker ut för mycket, trots fel avstånd.
Ayn wrote:
en extremt framtung anläggning
Nu tycker jag absolut inte att den är framtung, snarare väl avvägt balanserad. Det som ger mest prestanda för pengarna måste väl vara det som är bäst balanserat, eller? Inte har vi väl på Selleri iden att man ska lägga 5 tusen på varje burk om man vill ha CD/först./högt.? Eller ska vi köpa mycket bra högtalare (Katan) med sämre källa och utveckla källan, när man kan köpa en bra källa först och sedan utveckla högtalaren?

Jag har en kompis som har Unidisk 1.1 med Direktor och Unik. (Jag tror att Majik är bättre än Direktor, delvis beroende på årgångar m.m.) Ett mycket "värre" system i din värld. Han tycker inte att systemet är det minsta framtungt. Han vill bara lägga ännu mer pengar på signalkällan. (Ev. en Akiva till LP12:an eftersom den inte är maxad på p.u. och Unidisken redan är topp CD:n idag.) Alla förbättringar han gör i sitt system märks i hans Unik. De "hänger med" uppåt. Det smarta steget från mitt förslag är att köpa en ännu bättre CD! (Eller LP12!)
Ayn wrote:
Bättre grejer utifrån ett visst perspektiv.
:?: Vilket annat perspektiv än "Att spela bra musik" är det vi talar om? Är det en dåld kåthet på träfaner som ruvar på Selleri? :)

Till Gforce kan jag även säga att jag gissar (med stor sannolikhet) att den enda produkt utanför Linns sortiment som kommer i närheten av Classik Musik är Naim N-Vi för ca 48 tusen. Nu har den visserligen funktionalitet som en Movie, men det är den enda cd/dvd-receivern som borde komma i närheten. Men bättre eller sämre?

Vill du ha roligare från början och roligare hela vägen med ett maximalt flexibelt/uppgraderbart system så är det nog mig Roland och Henrik du ska lyssna på. Varför börja med något som är sämre, bara för att du kan "utvecklas", när det dessutom blir svårare? "Source first" gäller alltid, var sig vi är kåta på träfaner eller inte, så är det bara. :)

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 17:53 
Site Admin
Site Admin

Jag tror inte du lyssnar på mig riktigt. Eller så uttrycker jag mig virrigt. :)

Jag upprepar: om alla skulle hålla med om vad vi 'linnister' tycker är viktigast i musikåtergivning, då skulle alla sitta med Linn-system. Eftersom verkligheten ser annorlunda ut får man då dra slutsatsen att alla inte håller med.

Sen ogillar jag att få saker presenterade som att de är si och så "i min värld". Allt jag sagt är att alla inte delar uppfattningen om source first. Jag tillhör inte de personerna. Jag gillar source first och tune dem. Men för den delen antar jag inte att alla gör det.

I slutändan är det helt enkelt bäst att gå och lyssna vad man gillar själv. Det som låter bättre, är bättre. Vi kan diskutera länge och väl om vad för system som blir lämpligast, men när man väl sitter och lyssnar blir det ofta väldigt enkelt. Systemet som får en att dra på smilbanden och känna att man vill lägga på en till platta. :)

Därför är mitt förslag helt enkelt att ta tipsen i beaktande, och undersöka möjligheterna att lyssna på olika system.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 18:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Soure first gäller INTE :!: Det är bara marknadsföring, och dessutom det som gör att Linnister ses som galenpannor.
Alla hifi tillverkare utom Linn (och möjligen Naim) har en mer pragmatisk hållning till systemsammansättning. Har alla utom Linn och Naim fel? Det faller på sin egen orimlighet. SYMMETRI är A och O i en god anläggning.
Vissa forummedlemmar borde ta av sig foliehatten.

Edit: Bra inlägg Ayn!

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 18:14 
Site Admin
Site Admin

Du utgår från att det finns ett "rätt" och "fel". Nej, Linn och Naim har inte fel. De tänker annorlunda.

Att folk som gillar Linn framstår som galenpannor kan de/vi nog leva med, så länge vi får lyssna på musik :)

Edit: *host* Men bra inlägg ändå! :oops: ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Soure first gäller INTE :!: Det är bara marknadsföring, och dessutom det som gör att Linnister ses som galenpannor.
Alla hifi tillverkare utom Linn (och möjligen Naim) har en mer pragmatisk hållning till systemsammansättning. Har alla utom Linn och Naim fel? Det faller på sin egen orimlighet. SYMMETRI är A och O i en god anläggning.
Vissa forummedlemmar borde ta av sig foliehatten.
Visst gäller det, i alla lägen och det vet alla som testat med "tune dem" som redskap. Jag tycker dina åsikter och ditt nick tyder på att det vilar en sexuell frustration och en storpenis-avvund som gör att du slår huvudet i det som bevisligen är en vägg. :wink: Nämligen "Source first" och "tune dem" på ett Linnforum. Det man kommer fram till med "tune dem" är inga åsikter, det är fakta, för det aktuella testet/situationen. På med foliehatten säger jag! :!:

"Har alla utom Linn och Naim fel?" Ja, hurså?
"Linnister ses som galenpannor" Jag är gärna en galenpanna, så länge jag med 100% säkerhet vet att jag har rätt, som t.ex. i det här fallet.

Men jag måste erkänna att du förutom ett underhållande och skämtframkallande nick har den just nu roligaste avataren!

Edit:
Ayn wrote:
Du utgår från att det finns ett "rätt" och "fel". Nej, Linn och Naim har inte fel. De tänker annorlunda.
Jag tycker du har fel. Linn och Naim tänker inte annorlunda, de tänker rätt! :D

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:?

Att säga att source first enbart är marknadsföring är det dummaste jag hört. Det är marknadsföring, men också en princip som många upplever stämmer i nästan alla fall. Jag är en av dem. Det beror nog i grund och botten på vad man vill med sin anläggning. För att undvika pajkastning och idiotförklaring hit och dit föreslår jag att vi glömmer det svart-vita tänkandet för en stund - sånt ger bara avsmak för allt vad hifi heter och det är väl INTE vad vi vill när ska rekommendera prylar till en som precis ska upptäcka det här intresset :?: :?: :?:

Mer respekt och fler nyanser i era resonemang tack!

Det är bra att det kommer tips både från source-first-lägret och de som argumenterar för en "symmetrisk" anläggning. Jag håller t.ex. med om att Unik är gränsfall vad jag skulle överleva med som huvudhögtalare i mitt system. Har testat ganska mycket när jag tunade in mina Unik som surrounder . Det lät mycket bra men steget upp till Tukan eller ett par Kan är mycket stort. Så Classik/Tukan är inte så dåligt råd, men Ikemi/Majik/Tukan är önskvärt om budgeten kan stretchas.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 20:10 
Site Admin
Site Admin

Briljant inlägg jajo, håller med om allt. :)

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 20:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hoppsan, vad det hettar till när man är borta några timmar :)

Från början var jag tvärsäker på katan för det var dom jag lyssnade på, men sen så framhöll många tukan och sen några unik. Rent utseendemässigt passar unik klart bäst till vårt framtida vardagsrum (har bara ritningar än så länge :lol: ). Frågan är bara om de inte är för klena i basen? Jag är absolut ingen basknarkare, det är bara svårt att fatta att det kan vara ok bas i så små (volymmässigt) högtalare.

En fråga, kan man använda classik som stärkare till en ikemi? Alltså finns det ingång (analog) för cd spelare? Den har väl bättre stärkeri än majik?
Om det går så kanske man skulle börja med classik T/Unik. Då sparar jag lite av budgeten och lägger undan till nästa uppgradering.
Sedan nästa gång det är dags så kan man ha ikemi/classic(som stärkare och radio) samt unik eller om man då går på tukan/katan.

Men då har väl redan unidisk sc rasat i pris... Härligt med utveckling :lol:

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00