selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 12:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 610 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

surroundhögtalare låter ju nästan ingenting så jag skulle köpt något billigt (o diskretare) och lägga mer slantar på centern.
Lysnade på en Klassik Movie, med KAN 4 som surroundhögtalare - o de lät fasiken inte mycket alls trots hög volym.
Fram var det katan, trikan o sizmik 10.
Skitkul på både film o livemusik!

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo centerhögtalare über alles när det gäller multikanalsljud, men jag har ju Ekwal redan. Känns inte speciellt aktuellt att uppgradera den .. fast aktivera lär jag göra, i sinom tid.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 13:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Den största anledningen till att jag upplevde Tukan som en bättre surroundhögtalare berodde nog mest på att deras ljud påminner en hel del om det som mina frontar återger. Om någon undrar så kör jag med aktiva Kaber som frontar och en AV5103 som processor/försteg. Tukan/Kaber är från samma generation och har likadana diskanter och delar dåtidens "Linn sound". Skillnaderna vid panoreringar eller direktljud från olika håll blir därför mindre. Ett bra exempel är när "Agent Smith" och Nero fightas uppe på taket av den byggnad som de försöker frita Morpheus från. Då låter ursprungsljudet från Smiths Desert Eagle .57 likadant trots att kameran panorerar runt och utgångspunkten samt avståndet till skytten hela tiden förändras.

Om du har möjlighet att sträcka budgeten lite till kanske ett par Katan vore det optimala? Då har du ju samma generation av högtalare samt samma diskanter i hela systemet...

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

El Mero Mero - med 5103, kan du ändra volym/frekvensgång/delay mm på bakhögtalarna?

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 17:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Japp! Det går att ändra volym, tidsfördröjning och storlek på högtalarna (small/large).

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 01:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

1) Det har blitt Tukans baktill :)
2) Har äntligen lyckats övertala tjejen att TV-apparater är av ondo, så den åkte in i sovrummet istället :)

Uppdaterade första-posten samt lade till bilder!

Edit: länkar in bilder här åxå:
Image
Image

Last edited by daniel.n on Tue Mar 01, 2005 01:29, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 01:52 
Site Admin
Site Admin

Härligt! Gillar hur bra du fått till det, jag kan ju inte höra hur det låter men gissar på att det låter minst lika bra som det ser ut, dvs tokbra. :)

Och helt rätt att slänga ut TV:n!

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 01:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack Ayn! Jo jag är helnöjd med ljudet, rummet är lite litet (20kvm) men förhållandet mellan dimensionerna väldigt hifi-rätt (5.6x3.6x2.4 = 1:1.5:2.33). Ninkorna trivs faktiskt där dom står, även om det ser lite "in i hörnet" ut. Hålet till höger (öppningen) samt media-hyllornas (medvetna) placering hjälper förstås. Storleken blev otroligt hjälpt av att slippa en TV rent visuellt.

Estetiskt är jag också nöjd, det är mysigt där och helt i min smak. Smågrejjer som kabelkanaler och fjärrkontrollerad belysning med dimmers från Clas Ohlson ger det där lilla extra för rätt få extra pengar. En Pronto Pro NG skulle vara ett lyft för den biten också faktiskt, att kunna krympa fjärrantalet som alltid ligger framme (dvd, receiver, linn, projje, belysning) till en enda, som dessutom ser COOL ut :P, det vore trevligt.

Det enda jag egentligen inte gillar med rummet är möbleringsrelaterat, subben trivs inte riktigt där den står nu, men där den trivs ser det fördjävligt ut. Då jag bara använder den för film så fick dock prestandan ge vika. Det är fortfarande ett lyft mot att vara utan den. Sen bor jag ju inte ensam här heller, så helt fria tyglar har jag ju inte :D. Klurar lite på Velodynes nya bashanteringslåda (elektroniken från DD-subbarna i egen lådda i princip), med den kanske jag skulle kunna få till det über-bra? :) Inte alls dyr heller, 5-6kkr om förhandsinfon stämmer.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Snyggt Daniel vilket rejält lyft det blev för ditt vardagsrum, det ser superbra ut nu. Ny Proj, bort med TVn,säkert annat och vips fick du ett helt nytt boende.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ser snyggt och rent ut, bara en detalj som jag undrar över rent praktiskt.. Nu med stora duken och ett ljud som snäpper många på fingrarna, borde det locka kompisar, föräldrar, jobbarkompisar och bortglömda kompisar till att se lite film. Hur fungerar det i det där rummet. Du har ju varit så "ego" att du har placerat en sweetspot-fotölj åt dig själv, medan resten av platserna inte kan se stora duken...

Iofs är man väl vanligtvis 2 personer så då går det bra at vinkla den andra fotöljen antar jag. Hehe.. bara en sån där praktiskt detalj jag retade mig lite på.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Svaret på din fråga är att golvet börjar bli väldigt nött :). Vi knuffar den "andra" fåtöljen fram och tillbaks som galningar. Måste fixa hjul på den. Väl knuffad är det tre bra platser - två fåtöljer + liggplats i soffan (som det ofta blir slagsmål om, soffan är poppis). Bumlar lite i soffan men det vägs upp av att det är så skööönt att ligga ner :).

När vi är fler än tre så är det ibland nackspärrs-platser i soffan och ibland lyfter vi in en extrastol vi köpt för ändamålet (typ ikea-aktig billi-fåtölj för en tusing som duger för 2h film).

I extremfall (som senast LOTR:FOTR/TTT/ROTK-EE rallyt) blir det rentav massiv ommöblering, tvärställer soffan. Då blir det fem platser men är ruskigt jobbigt.

Normalfallet är dock 1-3 personer vilket funkar bra as-is. JohanF här på forumet är den vanligaste 'extra' så vi är sällan fler än tre. Plus jycken som tycker det är soft att sova i knät när man ser film :).

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 15:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Riktigt mysigt rum du har fått till.

Är det stor skillnad med både sido och bakre surround?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det beror på :). Själv har jag inte varit helt nöjd med min surroundprestanda då jag körde 7.1 med 4st JPW Mini Monitors baktill, men fick ändå slita hund med Tukan-testandet när dom blev påtänkta, för att uppnå ett minst lika bra resultat. Just nu vet ajg inte riktigt hur jag ska göra med JPW-paret upptill, Tukans är utplacerade efter bästa möjliga 5.1-prestanda nämligen .. vid 7.1 brukar man normalt dra fram sido-surroundisarna rejält. Jag får böka och borra vidare lite innan jag vet säkert :).

En grej att tänka på med 7.1/6.1 är att det är inte lönt ifall man sitter pall mot bakväggen, det blir inge bra resultat med surroundhögtalare alldeles inpå en, vare sig det är "sido" eller "bakre" surroundhögtalare. I mitt fall har jag 80-90cm till bakvägg från skallen och upplever det egentligen som för lite, tak-JPW'arna hamnar lixom rakt ovanför en. Har klurat på hänga dom i taket istället för på väggen å skjuta ner mot golvet istället för framåt.

Surround är jobbigt.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 29, 2005 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wii .. ny pryl på ingående som är tänkt att jämna ut där det behöver jämnas ut :). Postas idag är det tänkt, så jag borde ha den innan veckans slut. :D

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hurra, det var inte tegelsten i paketet! :D

OK, på skärmen blinkar kompileringsfel för att någon programmerat som ett !#%!#%, bredvid den ligger ett nytt slutsteg. Sällan har någon längtat mer efter att få åka hem och koppla :)

Inkommet är alltså ett LK140 som ska fasa ut LK85'an från Ninkorna. LK85 ska bli Ekwal-steg. Aktivt Ekwal-filter beställs idag. Uppgraderingarna är alltså;

Ninka: LK85+LK140 -> 2xLK140
Ekwal: proton biamp -> LK85 biamp
Ekwal strax: LK85 biamp -> aktiv LK85

Hoppas det regnar i sommar :)

Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 610 Next

All times are UTC+02:00