Det absolut största problemet för Linn är det som bevisas i den här diskussionen - nämligen att t.o.m. inbitna entusiaster är missnöjda med utvecklingen. Om Linn med dagens affärsidé tappar även sina trognaste kunder - ja då måste de hitta nya kunder, och de enda kunder som då är kvar är lyxkonsumenter som kanske inte bryr sig så himla mycket om något annat än att anläggningen är "bäst" - eftersom de har råd.
Dessutom tror jag uppriktigt sagt inte att Sveriges Linn-handlare är nöjda heller eftersom jag tror de får det allt svårare att gå ihop om de enbart ska sälja Linn-produkter.
Det kan tyvärr bli ett snabbt sorti för Linn...
Jag har vissa föraningar om strukturaffärer där Linn är inblandade.
Linn MÅSTE nå en bredare marknad för att ha en chans att få råd med den R&D de behöver för att göra High-End.
När jag köpte prylar i somras hade jag gladeligen lagt ut +60tkr på Linn-prylar, men jag fick helt enkelt inte ihop vad jag förväntade mig för den pengen, och dessutom är DV137 överlägsen SC bildmässigt.
Sist men inte minst försvann också den lokala Linn-handlaren all världens väg...
Anledningen till att Linns utvecklingskostnader är höga per såld låda är SJÄLVKLART att det säljer för få lådor. Det är ju så elementärt att man undrar hur de tänker när de uttalade sig på det viset.
Jag tror absolut inte alls att de kommer att tjäna mera pengar när de nu höjer priserna. Tvärtom tror jag det är fullständigt vansinnigt av dem - rena självmordet.
Vem ska sälja Linn i framtiden och vem ska köpa Linn? Om de ska fortsätta den väge de nu går så måste de hitta nya säljkanaler och sälja in sig hos de som annars köper Krell, Mark Levinson, och andra tokdyra high-end-märken.
Kanske vill Linn verkligen reducera sig själva till ett litet, litet idealistiskt företag där varje enskild såld låda är viktig för kassaflödet?
Clas wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Ett billigt sätt att ha "entry level" är ju att istället för att lägga ned produkter som ersätts (tex 5125 av Cx100) "paketera om" de gamla o sälja dem billigare.
R/D är ju redan avbetalt o förpackning/tillverkning/service/support procedurer är redan klara = billigt.
Absolut en tanke, gör om tex lk85 i en ny AV låda. Dock kan det uppkomma ett andra problem med denna lösningen, tex beg priset på gammal produkter. En annan sak är att dom Linn inte känns tillräckligt "exklusivt" som Aston Martin känns grymt mer exklusivt än bmw och merc. fast dom har produkter i samma prisklass, beror på att "folk" vet att en Aston Martin inte kan vara billig. 3ed kan vara brist på fabriker vilket leder till stora kostnader att ha "budget" modellerna. Själv tror jag det mest skulle vara en fördel för Linn, en inkörsport till dyrare uppgraderingar.