selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 05, 2006 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var in i butiken senast idag och de har fortfarande inte kopplat in högtalarna i det enda lyssningsrummet....

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 05, 2006 23:46 
Site Admin
Site Admin

:?

PostPosted: Fri Oct 06, 2006 00:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker ju tyvärr att trenden verkar mycket tydlig.

En alltför stor andel av Linn-handlarna verkar ha allvarliga problem ungefär samtidigt för att det ska vara bra för försäljningen av Linn-produkter totalt sett.

Jag vill inte vara någon olyckskorp, men jag tycker ju verkligen inte att det ser bra ut.

Anledningen till denna mycket skakiga utveckling är ju helt klart Linns hybris, och märkliga val av kundsegment och prisnivå. Förvisso står det väl i relation till den allmänna utvecklingen där on-off, elgiganten och internet-butikerna tar över alltmera.

Vad jag förstår har väl Linn ingen ordentlig generalagent i Sverige längre, utan handlarna jobbar direkt mot Linn? Det tror jag är en katastrofalt usel lösning just när man försöker konkurrera med massmarknadsprylar, vilket man nog faktiskt måste göra för att överleva.
Eller så blir det BARA lyxjakter, lyxhotell och Aston Martin för Linn i framtiden.

Skakigt och trist.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 06, 2006 00:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I uppsala med massor av studenter borde ju en Linnaffär gå galant bra.

Vad gjorde de i affären? ja menar...varför var burkarna inte anslutna?
renoverer de, inreder eller flyttar om.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 06, 2006 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
ljudkompaniet.com
This domain name expired on 09/28/2006 and is pending renewal or deletion.
http://www.ljudkompaniet.se funkar bra.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 06, 2006 00:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I uppsala med massor av studenter borde ju en Linnaffär gå galant bra.

Vad gjorde de i affären? ja menar...varför var burkarna inte anslutna?
renoverer de, inreder eller flyttar om.
Varför borde en Linn-butik gå bra bland studenter? Dom har väl inte råd med 30 papp för en cd-spelare?

Linn har idag valt en väg som exkluderar musikälskare utan istället vänder sig till de som har råd att betala fantasipriser för en ljudutrustning. För 20 år sedan skojade man om "sälj bilen och köp en riktig stereo". Idag får man snarare säga "sälj huset och köp en riktig stereo"...

När det gäller att nå rätt målgrupp och göra goda affärer så gör Linn definitivt rätt. När det gäller att ge god musikåtergivning per satsad krona har dom spårat ur för länge sedan. Det hindrar inte att för den som söker det ultimata kan Linn fortfarande var det rätta, men för mig? Mjae....

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 06, 2006 09:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Å hur tolkar man detta??

ljudkompaniet.com
www.ljudkompaniet.se är adressen.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 06, 2006 09:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad gjorde de i affären? ja menar...varför var burkarna inte anslutna? renoverer de, inreder eller flyttar om.
Ayn wrote:
:?
dr Hollow wrote:
Jag var in i butiken senast idag och de har fortfarande inte kopplat in högtalarna i det enda lyssningsrummet....
Butiken har nyss öppnat och när jag var där sist hade de inte bestämt sig hur de skulle ha det i rummen. Det är inte världens rymligaste lokaler och jag kan tänka mig att de inte är helt nöjda med hur det låter än.

Förhoppningsvis kommer grejerna igång snart!

Visst är det tråkigt att inte alla grejer spelar, men jag tycker att det är en riktigt risig och gnällig attityd härinne. Jag själv är superglad att butiken fortfarande finns kvar och hoppas att de nya lokalerna även kan duga till lite demo. I kombination med läget kan det bli superbra.

/ jajo

Last edited by jajo on Fri Oct 06, 2006 09:36, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 06, 2006 09:34 
Moderator
Moderator

När vi pratade med Linns representanter i Frankfurt frågade jag lite om att prodokterna är så dyra. Deras svar var att Linn inte bestämmer pris eller marknadssegment först, för att därefter bygga en produkt som kan säljas med vinst, utan de utvecklar och bygger de bästa produkter de kan. Priset sätts därefter utifrån vad utveckling och tillverkning kostat. Och då Linns produkter till största del byggs i Skottland, och i små serier blir de så dyra som de är. Dom såg inte möjligheten att bygga ännu billigare elektronik i Storbritanien på ett lönsamt sätt.

Att verkligheten ser ut på detta vis gillar jag inte, men jag kan köpa ovan förklaring. Jag tror inte Linn hade valt bort mellanprissegmentet om de hade haft möjlighet att inte göra det.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 06, 2006 10:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Å hur tolkar man detta??

ljudkompaniet.com
www.ljudkompaniet.se är adressen.

/ jajo
De har haft .com med.
Är den jag har lagrad i min browser som favorite. Slutade funka nyligen...
varför släppa den? :?

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 06, 2006 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

varför släppa den? :?
Jag ska ringa och fråga.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 06, 2006 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
När vi pratade med Linns representanter i Frankfurt frågade jag lite om att prodokterna är så dyra. Deras svar var att Linn inte bestämmer pris eller marknadssegment först, för att därefter bygga en produkt som kan säljas med vinst, utan de utvecklar och bygger de bästa produkter de kan. Priset sätts därefter utifrån vad utveckling och tillverkning kostat.

Att verkligheten ser ut på detta vis gillar jag inte, men jag kan köpa ovan förklaring. Jag tror inte Linn hade valt bort mellanprissegmentet om de hade haft möjlighet att inte göra det.
Ursäkta med det där är skitsnack från Linn's sida!
De har ju tidigare gjort instegsprodukter o NU kan de inte det plötsligt :?

Ett billigt sätt att ha "entry level" är ju att istället för att lägga ned produkter som ersätts (tex 5125 av Cx100) "paketera om" de gamla o sälja dem billigare.
R/D är ju redan avbetalt o förpackning/tillverkning/service/support procedurer är redan klara = billigt.

Quote:
Priset sätts därefter utifrån vad utveckling och tillverkning kostat.
Då skulle du fråga Linn vad i R/D o tillverkning som plötsligt gjort chakra/Ninka mm mm 20+% dyrare över en natt :shock:
Återigen skitsnack.

Linn säljer till det pris de tror de kan få betalt, som alla andra tilverkare!

Åter till ämnet.
Studenter kan man locka in i butiken med billiga BRA produkter o beggade Linn.
Jag köpte en ny 12'a med beggad budget Linnarm/puppa som student o uppgraderade eftersom. Allt går om man vill!
Det fina med studenter är att förr eller senare sitter de på hyftas bra jobb o kan komma tillbaka o köpa dyra grejjer!
De är även vana att vända på slantarna så förmågan att prioritera är hög.

Dessutom skaffer de i regel familj senare = har möjligheter som en småbarnsfamilj inte har att lägga pengar på nöjen.

Återigen, uppmanar jag er som är ensamstående att INVESTERA medan du kan bestämma själv.
Att redan ha ett åbäke stående i v-rummet är bra. Man tenderar som nyförälskad att överse med mycket. O sedan har de vant sig :wink:

Last edited by sportbilsentusiasten on Fri Oct 06, 2006 10:56, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 06, 2006 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Linn har idag valt en väg som exkluderar musikälskare utan istället vänder sig till de som har råd att betala fantasipriser för en ljudutrustning. För 20 år sedan skojade man om "sälj bilen och köp en riktig stereo". Idag får man snarare säga "sälj huset och köp en riktig stereo"...
Jag delar din uppfattning i sak (dvs trist utveckling), men glöm inte bort att PRESTANDA köps billigare idag.
Karik/Numerik/5103/4 Klout/keltik kostade en 350k.
Nu kan du få det systemet för en 100k
O för under 100k idag kan du få en SC/C6100/aktiva Espek. det torde vara GRYMT m bättre än ovanstående. Inte i tryck men tune dem o detaljer.
Så idag skulle det nog vara "sälj moppen och köp en riktig stereo" :wink:
För 25k får man en finfin Linnrigg.
Karik/Numerik/kairn/Klout/kaber (alt Kan eller isobarik) tex!

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 06, 2006 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett billigt sätt att ha "entry level" är ju att istället för att lägga ned produkter som ersätts (tex 5125 av Cx100) "paketera om" de gamla o sälja dem billigare.
R/D är ju redan avbetalt o förpackning/tillverkning/service/support procedurer är redan klara = billigt.
Absolut en tanke, gör om tex lk85 i en ny AV låda. Dock kan det uppkomma ett andra problem med denna lösningen, tex beg priset på gammal produkter. En annan sak är att Linn inte känns tillräckligt "exklusivt" som Aston Martin känns grymt mer exklusivt än bmw och merc. fast dom har produkter i samma prisklass, beror på att "folk" vet att en Aston Martin inte kan vara billig. 3ed kan vara brist på fabriker vilket leder till stora kostnader att ha "budget" modellerna. Själv tror jag det mest skulle vara en fördel för Linn, en inkörsport till dyrare uppgraderingar.

edit: Tog bort ett ord.

Last edited by Clas on Sat Oct 07, 2006 16:28, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 06, 2006 21:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det absolut största problemet för Linn är det som bevisas i den här diskussionen - nämligen att t.o.m. inbitna entusiaster är missnöjda med utvecklingen. Om Linn med dagens affärsidé tappar även sina trognaste kunder - ja då måste de hitta nya kunder, och de enda kunder som då är kvar är lyxkonsumenter som kanske inte bryr sig så himla mycket om något annat än att anläggningen är "bäst" - eftersom de har råd.

Dessutom tror jag uppriktigt sagt inte att Sveriges Linn-handlare är nöjda heller eftersom jag tror de får det allt svårare att gå ihop om de enbart ska sälja Linn-produkter.

Det kan tyvärr bli ett snabbt sorti för Linn...
Jag har vissa föraningar om strukturaffärer där Linn är inblandade.

Linn MÅSTE nå en bredare marknad för att ha en chans att få råd med den R&D de behöver för att göra High-End.

När jag köpte prylar i somras hade jag gladeligen lagt ut +60tkr på Linn-prylar, men jag fick helt enkelt inte ihop vad jag förväntade mig för den pengen, och dessutom är DV137 överlägsen SC bildmässigt.
Sist men inte minst försvann också den lokala Linn-handlaren all världens väg...

Anledningen till att Linns utvecklingskostnader är höga per såld låda är SJÄLVKLART att det säljer för få lådor. Det är ju så elementärt att man undrar hur de tänker när de uttalade sig på det viset.
Jag tror absolut inte alls att de kommer att tjäna mera pengar när de nu höjer priserna. Tvärtom tror jag det är fullständigt vansinnigt av dem - rena självmordet.

Vem ska sälja Linn i framtiden och vem ska köpa Linn? Om de ska fortsätta den väge de nu går så måste de hitta nya säljkanaler och sälja in sig hos de som annars köper Krell, Mark Levinson, och andra tokdyra high-end-märken.

Kanske vill Linn verkligen reducera sig själva till ett litet, litet idealistiskt företag där varje enskild såld låda är viktig för kassaflödet?
Clas wrote:
Absolut en tanke, gör om tex lk85 i en ny AV låda. Dock kan det uppkomma ett andra problem med denna lösningen, tex beg priset på gammal produkter. En annan sak är att dom Linn inte känns tillräckligt "exklusivt" som Aston Martin känns grymt mer exklusivt än bmw och merc. fast dom har produkter i samma prisklass, beror på att "folk" vet att en Aston Martin inte kan vara billig. 3ed kan vara brist på fabriker vilket leder till stora kostnader att ha "budget" modellerna. Själv tror jag det mest skulle vara en fördel för Linn, en inkörsport till dyrare uppgraderingar.

Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00