ulfbnilsson wrote:
... Mitt förslag till fråga 1. Jag tycker definitivt att du bör lyssna på andra märken. Nu speglar väl kanske mina åsikter inte övriga medlemars här på forumet, men jag tycker att det finns många märken som är väldigt bra, varav Linn är ett av dem.
Ett öppet sinne och att sondera marknaden efter vad man kan tänkas fatta tycke för är aldrig fel. Det är bara det att det är så lätt att bli kategorisk när man gång efter gång stöter på handlare som inte kan installera hifi och inte själva hör skillnad eller kan (eller vill) bedöma vad som är bra/dåligt. Jag har för länge sedan tappat räkningen på tillfällen då man varit inne i butiker och lyssnat på även rätt dyra system som spelar sämre än även de enklare Linn-systemen. Jag brukar försöka prova/lyssna på apparater som lovordas av flera oberoende bedömare, men har hittills inte hittat något som brädar motsvarande (prismässigt) Linn-apparat. Det är tveklöst Naim som kommer närmast och jag kan definitivt förstå varför någon kan välja Naim före Linn även om inte jag gör det (längre - har haft Naim förr). Det är nog på samma sätt för Naim-anhängare som för Linn-anhängare. Kan man inte vara utan det som Naim gör bäst så är det svårt att hitta några konkurrenskraftiga alternativ och på samma sätt är det med de kvaliteter som Linn är bäst på. För mig går det inte välja bort dessa till förmån för några andra egenskaper (hur lockande de än må vara). Skam den som ger sig dock. Varje gång det drar ihop sig till uppgradering brukar även andra märken testas (senast prylar som jag testat seriöst: Velodyne DD10, Bladelius Gondul). Körde en rätt seriös test av Thule+B&W803 och Classé+B&W802 på Hifi-Klubben, men det gav inte någon mersmak så jag gick inte vidare för hemlån.