selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 17, 2006 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Mitt förslag till fråga 1. Jag tycker definitivt att du bör lyssna på andra märken. Nu speglar väl kanske mina åsikter inte övriga medlemars här på forumet, men jag tycker att det finns många märken som är väldigt bra, varav Linn är ett av dem. Har själv haft (bara) Linn i 15 år men har på senaste åren äver kommit i kontakt med andra märken. Personligen tycker jag inte att allt non-linn är dåligt eller inte spelar musik. Snarare att olika märken har sina för och nackdelar och att det är en smakfråga vad man gillar. Så mitt råd är definitivt att gå runt och lyssna på många olika märken och se vad du gillar. Du ska ju spendera en rejäl slant och då ser jag ingen anledning till varför du skulle skippa 95% av utbudet på hifimarknaden. När jag ska uppgradera rejält nästa gång kommer jag att lyssna på flera olika märken. I många andra länder säljs Linn tillsammans med andra produkter, vilket väl också antyder att olika människor gillar olika saker, snarare än att det är "rätt med Linn" och "fel med allt annat bara det att de inte har insett det". Ett öppet sinne och nyfikenhet är aldrig fel.
Så sant som det är sagt! Linn gör otroligt bra saker men det betyder inte att de är de enda som gör bra produkter. Ta till er Ulfs sista mening i ovanstående citat!

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 17, 2006 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ska du köpa cd-spelare i prisklassen 30k+ så tycker jag att du ska ha som krav att få låna hem. Tillåter inte försäljaren det så kan man ju fråga om han är rädd för konkurrensen eller om han inte vill sälja.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 17, 2006 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns ju inget bättre sätt att testa än hemma tillsammas med den befintliga anläggning man ska ha den till. Sitta några stycken i lugn och ro en kväll och testa dom olika spelarna samtidigt.

/Clas

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 17, 2006 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
... Mitt förslag till fråga 1. Jag tycker definitivt att du bör lyssna på andra märken. Nu speglar väl kanske mina åsikter inte övriga medlemars här på forumet, men jag tycker att det finns många märken som är väldigt bra, varav Linn är ett av dem.
Ett öppet sinne och att sondera marknaden efter vad man kan tänkas fatta tycke för är aldrig fel. Det är bara det att det är så lätt att bli kategorisk när man gång efter gång stöter på handlare som inte kan installera hifi och inte själva hör skillnad eller kan (eller vill) bedöma vad som är bra/dåligt. Jag har för länge sedan tappat räkningen på tillfällen då man varit inne i butiker och lyssnat på även rätt dyra system som spelar sämre än även de enklare Linn-systemen. Jag brukar försöka prova/lyssna på apparater som lovordas av flera oberoende bedömare, men har hittills inte hittat något som brädar motsvarande (prismässigt) Linn-apparat. Det är tveklöst Naim som kommer närmast och jag kan definitivt förstå varför någon kan välja Naim före Linn även om inte jag gör det (längre - har haft Naim förr). Det är nog på samma sätt för Naim-anhängare som för Linn-anhängare. Kan man inte vara utan det som Naim gör bäst så är det svårt att hitta några konkurrenskraftiga alternativ och på samma sätt är det med de kvaliteter som Linn är bäst på. För mig går det inte välja bort dessa till förmån för några andra egenskaper (hur lockande de än må vara). Skam den som ger sig dock. Varje gång det drar ihop sig till uppgradering brukar även andra märken testas (senast prylar som jag testat seriöst: Velodyne DD10, Bladelius Gondul). Körde en rätt seriös test av Thule+B&W803 och Classé+B&W802 på Hifi-Klubben, men det gav inte någon mersmak så jag gick inte vidare för hemlån.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 17, 2006 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Det är tveklöst Naim som kommer närmast och jag kan definitivt förstå varför någon kan välja Naim före Linn även om inte jag gör det (längre -har haft Naim förr). Det är nog på samma sätt för Naim-anhängare som för Linn-anhängare. Kan man inte vara utan det som Naim gör bäst så är det svårt att hitta några konkurrenskraftiga alternativ och på samma sätt är det med de kvaliteter som Linn är bäst på.
Utveckla gärna vad du/ni tycker skillnaderna mellan Linn och Naim, vilka kvalitér som skiljer dom två som pekar på att man ska köpa den ena eller andra.

/Clas

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 18, 2006 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bortsett från att jag ägt en Naim Nait och för/slutstegskombinationen NAC32.5+HICAP+NAP250 och jämfört dessa med åtskilliga andra förstärkare inklusive Linn Kairn+, LK100, LK280, LK280+SPARK och på senare tid jämfört Naim:s CDX (utan och med dess bästa nätdel, vad nu den heter?) med Ikemi och nu senast CD3 med Unidisk 1.1 så har jag ändå inte tillräcklig insikt i Naims nuvarande sortiment för att göra en generell jämförelse mellan Naim och Linn. Jag har ju inte installerat någon Naim anläggning på många år. Det har också påtalats att Naim:s CD-spelare inte låter riktigt som de skall när man har en av Linn:s Switchmodeförsedda apparater inkopplade på samma fas. Hur stort problem detta är har jag inte verifierat själv. Känsligheten mellan Naim:s CD-spelare och Linn:s switchade nätdelar gör det hela lite komplicerat eftersom man (om det är ett reellt problem) inte kan jämföra enbart CD-spelarna utan blir tvungen att jämföra hela system. Det är väl inte något större problem, men gör t.ex. hemlån lite mer komplicerade. Med dagens integrerade aktiva filter för Linn:s högtalare blir också kombinationen med Naim-elektronik lite komplicerad. Eftersom Linn:s högtalare visar sin fulla potential först vid aktiv drift gör nog att Naim blir lite mindre intressant om man nu vill ha aktiva Linn-högtalare. Det kan väl i och för sig vara så att man bör välja antingen ett komplett Naim-system eller ett komplett Linn-system för att exploatera respektive ideal full ut. Jag måste nog hålla med om att det är tvunget att uppsöka en affär som kan koppla upp kompletta Linn- och Naim-system på ett vettigt sätt. Tonläget i Göteborg har nyligen möblerat om så att man kan jämföra kompletta uppkopplingar med samma högtalare på ett mycket bra sätt. De har dock ett något begränsat sortiment varför det är bäst att kontrollera så att de har de prylar man vill jämföra inne när man tänker titta förbi.

Min uppfattning är att med väl installerade aktiva Linnsystem får man mycket av Naim:s bästa kvaliteter på samma gång som man får det som Linn är bäst på. Hur mycket av Linn:s starka sidor man når med Naim:s toppsystem vet jag inte, men det ä helt klart att Naim:s bättre apparater blivit klart bättre även på tune-dem under senare år. Vid de jämföresler jag gjort har emellertid inte Naim:s apparater presterat lika bra som Linn vad gäller tune-dem (vid en viss prisnivå).

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00