selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 16:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
...
Vad gäller Linns top end prylar som kan låta uurk om fel ihopsatt:
Många kloka ord har sagts och jag måste motvilligt "hålla med" även här:
Hur kan någon vara säker på att:
- ens egna förväntningar inte färgar lyssningsintrycket?
- ens känslomässiga "mode" för dagen inte kan vara minst så avgörande?
- ens omedvetna del inte letar fel när man är medveten om att det är/inte är enbart Linn i riggen?

Att vara helt öppen och befinna sig i ett tillstånd som inte är påverkat av förflutna erfarenheter är kanske det enda som kan ge ett "sant" lyssningsintryck - detta gör det förstås omöjligt att jämföra något med något annat och då kommer nästa fråga:
Är det möjligt att uppleva att något låter helt perfekt utan att ha referenser?

/Björn (tyckte det var dags att inte bara heta Braincooler) :D
Det är lätt att vara överkritisk mot förändringar under en fas (kort eller lång), speciellt om man tror sig vara övertygad över att man sett "ljuset", men inte tål ifrågasättande (t.ex. p.g.a. osäkerhet). Det som brukar råda bot på detta är erfarenhet. Att jämföra och åter jämföra prylar, Linn och annat, lyssna på andra anläggningar (helt utan Linn-influenser) etc. Med tiden verkar det som att man blir lite avtrubbad. Då är det plötsligt lättare att jämföra utan att biasera resultatet. På samma sätt är det med blindtester. Första gången kan det kännas som att det är man själv som testas. Då är det nästan omöjligt att slappna av och höra relevanta skillnader. Efter några ggr så är det lika lätt att jämföra blint. Det handlar om att vara bekväm i situationen för att man skall höra och dra vettiga slutsatser. Vem som helst kan nog pressas att inte kunna höra något alls.

Absolutbedömningar är nog alltid påverkade av den sinnesstämning man är i för tillfället (samt hur aktuellt musikval resonerar mot/med den egna sinnesstämningen).

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 19:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skillnader i ström borde bara påverka den absoluta nivån på prestandan, o inte leda till om-tuning.
Samma sak om man byter strömkablar.
Om högtalarna plötsligt låter bättre på en annan position, är det troligare att det inte var rätt från början.

Några fler som har erfarenhet av detta?

En sak som verkligen påverkar är racket. När mitt system blir "lite trött", så efterdrar jag min harmonihylla - tillbaks till "normalt" igen. (små skillnader återigen)

Inte otroligt att temp/luftfuktighet påverkar med!
trots allt levande material vi har i LP12, högtalare, HIFIhyllor...
Vill minnas av fysikstudierna att akustiken påverkas av temp/luftfuktighet med. Lite men ändå :wink:

Sedan får man massera kontakter typ varje halvår för att få bort oxid.
Inte heller det ger superlyft, men ändå...

Men alla dessa variationerna är trots allt rätt små totalt sett. Är ju inte så man vill kasta ut skiten genom fönstret :wink:
Varierar mellan förjävla bra o förjävla skitbra :D

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Skillnader i ström borde bara påverka den absoluta nivån på prestandan, o inte leda till om-tuning.
Samma sak om man byter strömkablar.
Om högtalarna plötsligt låter bättre på en annan position, är det troligare att det inte var rätt från början.

Några fler som har erfarenhet av detta?
Jag hade helt kass ström i vårt hus som vi flyttade in i 2001. Mina då helt nya Ninka fick stå så nära väggen som möjligt för att låta så lite dåligt som möjligt. (Fick löda kablarna i vinkel på bananerna som på den gamla SARA tiden...) Jag fick ingen som helst bas annars och helt utan bas försvann för mycket av melodin. Efter att ha dragit ny el flyttades de över 10 cm! Det var i.o.f.s. extremt dålig el, otrolig tur att huset inte brann ner...
En sak som verkligen påverkar är racket. När mitt system blir "lite trött", så efterdrar jag min harmonihylla - tillbaks till "normalt" igen. (små skillnader återigen)

Inte otroligt att temp/luftfuktighet påverkar med!
trots allt levande material vi har i LP12, högtalare, HIFIhyllor...
Vill minnas av fysikstudierna att akustiken påverkas av temp/luftfuktighet med. Lite men ändå :wink:
Jag hade mycket sådana problem innan jag bytte möbel. Efter att ha bytt till ett tillfälligt blå skåp (syns på ett bildhörn i min presentation) så var prestanda helt plötsligt konstant! Jag hade även problem med att fjädringen på min Ikemi kom i olag av (förmodligen) självsvängningar i möbeln. Ikemin lät värdelöst efter 2-3 veckor i möbeln. Men det fanns bot mot det! Strömmen varierar alltid förstås, det låter alltid bättre på helgerna. Söndag kväll mmm.... Nu har jag en annan möbel som hittills beter sig konstant.

En sak jag tror många missar är att saker nära stereon kan påverka mer än vi ibland tror. Om någon i hushållet eller du själv ibland har en mobilladdare, halogenlampa eller annat tillfälligt ipluggat så kan systemet bli mycket sämre utan att någon tänker på vad skillnaden beror på. Detta gäller även om apparaten som kopplas in är i ett annat rum eller på en annan fas. Jag har trimmat en kompis system till en helt annan nivå bara genom att gå igenom alla laddare m.m. i lägenheten och vända kontakterna rätt på dem för att uppnå systemets verkliga potential. (Vi gjorde en hel del annat också, men det var den åtgärd som överaskade mest.) Jag kanske inte behöver nämna att det kan komma in saker i rummet, bärbara telefoner leksaker m.m. som kan påverka.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil, har du provat att dra kablar direkt från proppskåpet? Jag har inte gjort det men det ska tydligen ge en viss förbättring.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil - håller med om att många apparater "smutsar ned" elen.

Grymt häftig berättelse med elen i huset, beskriv hur elen var före/efter modd!
Detta måste vi grotta lite i :D

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 02:18 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Kloka ord från många, tackar..:)

@hardcorelinnie: "Ang. Bonnec:en så är det väl ingen ko på isen!? För att få ett hum hur den och din CD ligger till relativt nyare Linn prylar så är det ju bara att släpa med sig dom till HF eller (även om det kräver mer fraktande) låna hem grejerna hem. Det kan ju dessutom vara lite underhållande (om man är lagd åt det hållet). "

bra ide som kommer att utföras snarast :)-Föv. kul att bladeliusen inte hade något att säga till om (för det var väl det du menade?) den är ju väldigt mycket höjd till skyarna.. :twisted:

@linnofil: fantastiskt arbete/research du tycks ha gjort med dessa mer finfysiska och subtila aspekter - mycket intressant..

@jan: håller med: om det låter kasst nästa dag fast inget är rört, kan det nog ofta handla om att ens sinnen upptäckt flera nya brister i systemet som man nu får möjlighet att ändra.

Jag har iaf beslutat att jag inte ska biampa utan endast byta till k400 och biwira, detta är alltså inte utfört ännu:
1. biwira med k400
2. faskontroll av all el
3. sidväggsreflektioner kontra bakvägg
4. ska dra ner till HF med min Marantz dv-12s2 och jämföra hur mycket sämre den är än unidisc 1.1
5. sen bjuder jag in nämnda person från HF och Komrikillen på middag för slut-tweakning 8)

Högtalare: Mirage OM-5

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:

4. ska dra ner till HF med min Marantz dv-12s2 och jämföra hur mycket sämre den är än unidisc 1.1
Kanske lite orättvist. Skiljer ju en del i pris :wink:
Vore kul om du kunde dema mot Ikemi eller SC med.
Men det är ju en 1.1 du ska ha...tveklöst :!:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:

Kanske lite orättvist. Skiljer ju en del i pris :wink:
Vore kul om du kunde dema mot Ikemi eller SC med.
Håller med. Det är en intressant jämförelse, och det skall bli kul att höra vad du tycker.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 13:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ja, jag sticker ner nu på fredag o testar den mot div spelare. Återkommer med rapport :)
Hörde föv att han har ett par keltic där för 25.000, är inte det väldigt billigt?

@jan: fina grejjer du har - uni 1.1/Kontrol/2*C4200/aktiva Akurate 212/Artikulat 345 sub - men jag förstår din längtan till lite mer bas.
Varför sålde du dina keltic? vad saknade du?

/björn

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
Varför sålde du dina keltic? vad saknade du?
Saknade ingenting.
O nu saknar jag dom... (min nuvarande setup är bättre på tunedem men saknar trycket i keltik)
Varför byta är en lång historia, o den finns i min medlemspresentation men korfattat så ville Linn inte göra några keltikfilter passande Chakrastegen.
Klout --> nya 2250 var för liten skillnad hänsyn tagen till kostnad så jag beslöt vänta till nästa generation slutsteg (200w chakra)
Att 2*C4200 kunde ersätta 4Klout var också kalasbra.

När inte det gick (inga filter som passar) blev jag förbannad över hur Linn tar hand om gamla kunder som trots allt lagt ner en hel del slantar. :evil:
Som en konsekvens kommer jag inte att köpa de (svindyra) Artikulat. De kommer väl också att bli för gamla för Linn om en 10 år eller så... :x

25k för Keltik är skitbilligt, men tänk på att de kräver 4 BRA slutsteg för att låta bra --> dyrt totalt. Dessutom bör man har finfina grejjer som källa/försteg innan man lägger så pass mycket flis på avspelningssidan --> liten marknad --> lågt pris.
De ligger runt 25-35k normalt beroende av skick/medföljande filter.

Slutligen passar Keltik endast en del av Linnisterna. Diehard dune dem- fantasterna kan få mer för pengarna på andra prylar.
Dock är keltik fantastiska på att återge musik så det låter live

Har haft Kairn/Bonnec/Exotik/Kontrol i denna setup o alla har varit stora lyft!
Så dema först CD, men sedan ska du gå på försteget.
Har hänt en HEL del på 10+ år sedan Timpanon gjordes.
Det kommer att höras väldigt bra med så pass bra grejjer du har!

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 21:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ja.. ibland saknar man ingenting förrän man testar något nytt.
Var i dag inne ppå HF med min Marantz spelare och det var väldigt intressant och mycket skoj.

Kopplade in den med:
Klimax twinchakra
Klimax control
Akurate 242 med k400 multiwirat

Det lät mycket bra, lyssnade igenom de tre medhavda ref cd:s och kände mig mycket nöjd med soundet som var svängigt, rent och fylligt. Kalle sa direkt att han inte tyckte det var Marantzen som just nu är flaskhalsen utan att den duger gott ett tag till..

Kopplade sedan in en Unid. 2.1:a (1.1 var ute på test vilket också gällde cd 12:an) Efter ett par låtar stod det helt klart att det som varit mycket bra blev endast bra, dvs Marantzen flyttades hastigt ner till bra.
2.1:an engagerade mer, spelade mer dynamiskt och bandet som spelade blev mer samspelta och ändå framgick deras individuella musicerande klarare och tydligare.

Linn gubbarna i England verkar verkligen veta vad dom gör. Linn verkar helt enkelt vara Bääääst :D

Utöver detta fanns det andra mr ointressanta HIFI aspekter till för och nackdel för båda apparaterna.

Jag var orolig för att skifta tillbaks till min Marantz efter detta.. kopplade in den och insåg att den faktiskt låter och spelar ganska annorlunda men fortfarande fullt acceptabelt. Ligger ungerfär i nivå mellan 2.1:an och Linns gamla bästa cd spelare, ansåg man på HF. - dvs ett ganska bra betyg ändå med tanke på att den fortfarande har mycket hög referenceclass vad gäller bildkvalite ut på comp video och dvi.

Ska nu hemmavid koppla in mitt system med K400 samt biwiring..
Då får man se vad man saknar efter denna förbättring :)
Dessa uppgaderingar av systemet verkar följa en oändlig väg som kan ge hur mycket ekoeffekt i plånboken som helst.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du tror inte att det kan vara så att Kalle vill kränga på dig lite förstärkare + högtalare... eftersom du visar intresse för Linn produkterna trots allt?
Psykologisk påverkan....

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 11:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ska du verkligen skaffa dig ett par K400 :?
Är nog den ENDE på detta forum som inte gillar dessa högtalarkablar.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 12:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tursamt nog blir jag betydligt gladare av att lyssna på Linn än på Kalle - det i en jämförelse där Kalle ändå framstår som en vettig person 8)
Dessutom är ju både C2200:an och Bonnecen från honom.

Mina Mirage OM-5 har ett fantastiskt samarbete med dessa prylar och trivs kanske bättre än några Mirage någonsin har gjort, med tanke att så här fin förstärkarteknologi inte fanns att uppbringa när högtalarna konstruerades. No way att jag skulle sälja dessa och ersätta med Linn högtalare - säger jag nu iaf... :D

K400 andas mer och ger musiken högre i tak.. iaf. hemma hos mig är detta 100% säkert. Hur kan du ogilla dessa suuuper dunderr kablar? har du vänt dom bakofram? :)

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 12:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Braincooler wrote:
K400 andas mer och ger musiken högre i tak.. iaf. hemma hos mig är detta 100% säkert. Hur kan du ogilla dessa suuuper dunderr kablar? har du vänt dom bakofram? :)
Alltså.Var ska jag börja.Jo,jag börjar med att säga att detta inte är menat som förolämpning till någon användare av Linns högtalarkablar.Är ni nöjda med dom,fine!

Linn kan göra många bra produkter.Kablar hör inte till denna kategori i MIN mening.
Det var länge sedan jag testade nu men utfallet den gången jag testade mot Norodost Red Dawn och en Transparent Music Link var inte rolig för Linn kabeln på det icke Linn system vi testade på.Det fanns INGEN och jag menar ingen parameter som Linn K400 kabeln var bra på i jämförelse.Det blev bättre drag under galoscherna med de andra,kanske speciellt Transparent kabeln då som var lite mjukare än Nordost.

Nu kan vi sedan snacka Tune-dem och utfall av sådana tester.Kan du följa melodin etc.Men det lät som att Linn kabeln filtrerade ljudet.Det lät instängt i jämförelse med de andra.De var fyra pers som var eniga på den punkten.

mvh/n.o

Post new topic  Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00