selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 30, 2006 19:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zombie wrote:
Enligt lejonklou får man ju inte flytta på högtalaren...
Eh... Du började ju med att prata om jämförelse av pickuper! Och frågade då om man ska flytta ena högtalaren. Ta en sak i taget, är du snäll. Jämför du pickuper så flyttar du inte på högtalaren samtidigt. Då har du ju ingen aning om vad som gör vad.

Om du undrar vad Tune Dem är för något kanske den här texten kan vara av intresse:
http://www.lejonklou.com/?page=36

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 30, 2006 19:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ahaaa...tunedem = provlyssning på Linn-speak?

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 30, 2006 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zombie wrote:
Snarare:
tunedem = injustering av anläggning ELLER utvärdering av en produkt.
Det jag gjorde var att med samma låt flytta högtalaren för att hitta den placering som svänger (= låter) bäst.
Inget annat ändrades

Om man ska utverdera (=jämföra) produkter ändras bara den; tex spela ett stycke musik med ett försteg - byt försteg - upprepa musikstycket då alla andra delar i anläggningen är orörda.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 31, 2006 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zombie wrote:
Läs länken du fick av Lejonklou :!: :!:

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 31, 2006 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I just det här mycket speciella forumet hoppas de flesta av oss att ALLA pratar "Linnspeak"! Alla som vill lära sig är givetvis välkomna, men bör lära sig på vilka grunder vi diskuterer. Annars blir det liksom ingen idé att ha något utbyte och forumverksamhet. Om vi har olika mål bör vi undvika att fråga varandra om råd för hur man hittar dit. Här har vi enats om ett gemensamt mål för att få nytta av varandras råd och erfarenheter. Alla med gemensamma mål bör samlas i sina grupper och jobba för det. Det innebär att alla inte ska komma hit för att försöka hitta sitt mål, bara för att vi har det enda rätta målet...

Nu var det inte min mening att vara otrevlig, bara tydlig. Läs Lejonklous länk var ett bra tips tycker jag!

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 31, 2006 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med om allt Fredrik skriver på sin hemsida om tune dem, men sista stycket kan man diskutera...
Quote:
Är det inte lättare att följa melodin på en anläggning som återger mindre information
Fredriks svar är korrekt men anta att en anlägggning bara återger grundbeatet?
Upplever att med ökad detaljeringsnivå (HIFI) så kan man lättare "luras" att lyssna på detaljer istället för musiken.
Äldre Linn prylar var inte direkt analytiska men kul ändå pga att grundtakt, komp, gitarr o sång svängde.
Med ökad detaljnivå (andrastämma, andra gitarr, massa percussion mm) ökar kravet på tune dem i anläggningen. Annars bli det rörigt
Mao..om något inte spelar med, blir det störande om man hör det tydligt.
Är detta som gör att högupplöst HIFI typ elektrstater, kan vara en pina.

O andra sidan blir det ett herrans drag om anlägningen förmår återge alla detaljer rätt o dessutom i takt. :wink:

Mao, när man tunar/uppgraderar ska man fokusera på musiken, att fokuserar på att förbättra HIFI kan försämra upplevelsen.
Frågan är om en uppdatering som gör HIFI 20% bättre medan tune dem inte förbättras rent utav är sämre?

Följer man bara musiken o förbättrar "tune dem" är dock min erfarenhet att HIFI också förbättras liksom automatiskt.
Kanske för att hjärnan hinner med att tolka all information...

En annan erfarenhet är att om man kommer på sig att tycka "vad snyggt det låter" - så är något fel.
Är det rätt så tänker man bara på hur bra låten är eller hur bra de spelar.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 31, 2006 12:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Postulatet "Är det inte lättare att följa melodin på en anläggning som återger mindre information" måste väl vara grunden för att man kan tunedema per mobil...
Quadelektrostater är inte direkt detaljrika eller analytiska, de har bara ungefär lika låg distorsion som reguljära förstärkare. Om inspelningen är skit, låter det skit, hur mycket tunedem etc. man än bemödar sig om att utföra...elektrostater och andra bra högtalare avslöjar det.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 31, 2006 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zombie wrote:
Postulatet "Är det inte lättare att följa melodin på en anläggning som återger mindre information" måste väl vara grunden för att man kan tunedema per mobil....
Inte riktigt - tänk på att man endast bedömmer skillnaden i tun dem = bättre eller sämre.
Då har överföringen (i detta fall GSM) mindre betydelse.

Zombie wrote:

Quadelektrostater är inte direkt detaljrika eller analytiska, de har bara ungefär lika låg distorsion som reguljära förstärkare. Om inspelningen är skit, låter det skit, hur mycket tunedem etc. man än bemödar sig om att utföra...elektrostater och andra bra högtalare avslöjar det.
Det lustiga är att en anläggning som har hög "tune dem faktor" klarar att spela skitskivor!
Ofta har jag efter en uppgradering fått erfara att sk skitskivor ÄR bra, det bara inte märktes tidigare :oops:
En skiva med dålig dynamik som låter HIFI mässigt uselt kan blomma upp o låta HIFImässigt underbart. Märkligt o måste upplevas.

O visst är Quadelektrostater analytiska. Men som jag varit inne på, det kanske bara verkar så iom att de är så "out of tune"?
Skit samma varför musiken blir sämre :wink:
Sämst brukar det vara på elektrostater med dynamsik bas (vanligt baselement)

Lustigt nog är en del Quadstärkare o framför allt radios riktigt bra!

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 31, 2006 13:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

en del quad låter duktigt illa också, det kan jag lova dig...

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 31, 2006 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo det är ju det som händer då tillverkare inte systematiskt förbättrar sina produkter.
Kommer o tänka på en Pioneer stärkare (hette den A400?) som för en 15 år sedan var skitbra sett till priset 4-5k, sedan förbättrade de den (lade till ett X i namnet tror jag) o den blev kass...

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 31, 2006 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Utvecklande tråd att läsa detta, har innan suttit på lyssningsplatsen och jämfört högtalarplaceringar. Ibland har det gott bra och ibland har jag virrat bort mig. Testade nu att stå på ett annat ställe i rummet och lyssna. Hoppsan vad lätt det blev att höra mycket små skillnader på olika placeringar. Förutom att jag förbättrade placeringen i sidled hörde jag även att mitt gamla mått från bakvägg faktiskt var det rätta.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 01:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Inte riktigt - tänk på att man endast bedömmer skillnaden i tun dem = bättre eller sämre.
Då har överföringen (i detta fall GSM) mindre betydelse.
Precis! Körde en lyssning via mobilen idag, men störningar krånglade till det lite. Fast telefoni (PSTN) kan vara mer lättjobbat.

Helt olika återgivningar av musiken i dessa två system! En del låtar kan låta helt sjösjuka via GSM, men lik förbaskat hör man direkt när det svänger bättre. Jag blir faktiskt lika förvånad varje gång det fungerar så klockrent. Kan inte nog rekommendera denna metod.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 06:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

kanske ett dumt förslag- men om det är någon som har tid/ lust kanske de kunde spela in en tune dem med två tydliga exempel- dåligt // bra på en ljud fil och posta den på forumet eller annorstädes

så kan alla prova framför sin dator. funkar det så bra som det siges bör det vara övertygande

hearing is believing

Lejonklou- jag skulle gärna köpa en timmas konsulting /tune dem via tlf när vardags rummet har fallit på plats och systemet skall tunas:)

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 10:13 
Site Admin
Site Admin

eliasson_jonas wrote:
kanske ett dumt förslag- men om det är någon som har tid/ lust kanske de kunde spela in en tune dem med två tydliga exempel- dåligt // bra på en ljud fil och posta den på forumet eller annorstädes
Mja, fast tune dem-metoden sitter ju inte i inspelningen utan snarare i hur du upplever inspelningen. Det man behöver lära sig är att känna vad man ska lyssna efter.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

eliasson_jonas wrote:
Frågan är om det fungerar? Är inte grejen med telefonen att den är i realtid - och därmed inte förstör timingen?

/Henrik

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00