selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 16, 2006 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst, alla får tycka vad de vill om designen, :D men det vore ju meningslöst
av linn att göra ett par till högtalare i samma prisklass som ninka ifall det
inte fanns någon USP (Unique Selling Point)...

USP i komponent-fallet är just kombinationen bra ljud/design.

Ni som inte gillar designen på Komponent, vad tycker ni om övriga
life-style-högtalare från andra tillverkare? - är de snygga eller fula
då? :?

Som jag har tolkat kritiken här, så verkar det som om komponent-
serien är skitful och att alla andra tillverkares life-style-burkar är mycket
snyggare... (fast de flesta har nog jämfört med ninka/espek, och inte med
andra tillverkare)

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 16, 2006 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Vad menas närmare bestämt med "lifestyle-hifi"? Kan tänka mig att Classik Musik/Movie och Komponent räknas dit? Ssk de förstnämnda har ju ansetts varit väldigt prisvärda.
Egentligen använde jag lifestyle-hifi på ett felaktigt sätt. Det jag menade var hifiprodukter där allt finns i en låda, dvs motsatsen till anläggningar med separata enheter.

Exempel: Classik, Classik Movie. Några högtalare tänkte jag inte på i det här fallet.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 16, 2006 21:54 
Site Admin
Site Admin

henriklh wrote:
Magnus wrote:
Klagomål på designen typ:

"Espek/Ninka etc mkt snyggare bla bla bla"

"Varför inte trälådor istället för metall osv osv"

...menade jag.

/L
Aha! Ja, fula är dom ju! :D
Haha, hårda ord Henrik!

Angående utseendet har du nog rätt i mycket av det du säger Magnus. Ljudmässigt är de ju (nu går jag bara på vad andra säger, har inte hört dem själv) i en annan division (och dyrare iofsig) än de i metall som OnOff och liknande har. Många anser att silver är stilrent och smälter in bättre hemma och då är det dumt att inte tjäna pengar på det. De kanske även kan få in 'OnOff'-köpare på en bättre stereobutik och då är det väl bra. Nya 'budget'-silverlådan som de släppt passar också bra i samma säljkoncept.

Jag tycker personligen att en snygg trälåda är att föredra, silver får mig bara att tänka på plastiga TV-apparater och högtalare. Gissar att fler tänker så här, de som gillar silver-högtalarna kanske inte är lika hetsiga på forum.. :?: :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 16, 2006 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Exempel: Classik, Classik Movie. Några högtalare tänkte jag inte på i det här fallet.
Ok. Själv är jag rätt glad över att de lanserat såna komponenter eftersom det gett mig möjlighet till bra ljud för en rimlig peng (Classik Musik). Om jag uppgraderar blir det nog till en Classik Movie ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 16, 2006 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Ljudmässigt är de ju (nu går jag bara på vad andra säger, har inte hört
dem själv) i en annan division (och dyrare iofsig) än de i metall som
OnOff och liknande har. Många anser att silver är stilrent och smälter in
bättre hemma och då är det dumt att inte tjäna pengar på det. De
kanske även kan få in 'OnOff'-köpare på en bättre stereobutik och då är
det väl bra. Nya 'budget'-silverlådan som de släppt passar också bra i
samma säljkoncept.
Du behöver inte sjunka ända till onoff-nivå för att hitta life-style-burkar,
kolla vad canton, kef, celestion, infinity, jbl m fl m fl erbjuder -det är inte
alltid så billiga grejer det heller...

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 17, 2006 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Lejonkou gick ännu längre vad jag minns...
Minns inte vad jag skrev i detalj, men den forsta demon hos Linn var overvaldigande bra! De senare Komponent jag hort har varit mindre overtygande, varfor vet jag inte. Normalt brukar ju demoexen vara samre an produktionsexemplaren, men i detta fall far jag intrycket att det ar tvart om...

I vilket fall, utmarkta ovre register men basen har en del brister. Det kommer battre varianter med liknande teknik i framtiden, tror jag.

Ursakta bristen pa prickar...

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 17, 2006 00:17 
Site Admin
Site Admin

Magnus: Sant, många andra 'etablerade' hifi-märken har släppt en hel del silver-burkar. Lustigt att silver ska sälja bätte än en (högtalar-)låda i ett fint träslag...

Post subject: ...
PostPosted: Fri Jan 27, 2006 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad tror forumet om när Linn kommer att släppa ersättare för genki och ikemi? Jag kan tänka mig att det blir en spelare som ersätter två. Men vad kommer den att kosta? Blir det en musikspelare eller en multispelare? För det kan väl inte vara så illa att unidisk sc blir den billigaste spelaren.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 27, 2006 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som tidigare har sagts i tråden tror jag att det blir en/två multispelare till som kommer att ersätta Genki och Ikemi. Unidisc 3.1 och 4.1 kanske? Prisbilden beror ju på om det blir en eller två spelare.

Unidisc SC som insteg skulle ju innebära att LINN höjer instegsnivån för CD med 30000 spänn :!: och då skulle de garanterat förlora majoriteten av budget-/midbudgetkunderna. Känns inte särskilt sannolikt. Däremot är det mer sannolikt att de rena CD-spelarna försvinner för att ersättas av multispelare. Tillverkningsprocessen förenklas och dessutom är det på 5.1-fronten det händer mest i nuläget, dvs där det finns mest kunder/pengar att inhämta.

Sen att det finns en hel del av oss som fortfarande kör gammal hederlig stereo, blir ju bara en utmaning för marknadsföringsavdelningen! :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 27, 2006 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror också att det kommer någon sorts multispelare, kanske tom med inbygt försteg? Eller möjligtvis en ren cd spelare i en lite lägre prisklass (dvs ungefär som Genki). Marknaden för en ren cd spelare i prisklassen runt Ikemi är nog tyvärr krympande.

Dessa nyheter borde ju ha kommit för minst ett år sedan. Ikemi måste ju varit en närmast död produkt (som ny) iom att Unidisk SC lanserades. Jag tror dock att Linn verkligen går igenom de nya spelarna extremt noga för att undvika konstigheterna som vissa andra unidiskar hade i början. Linn skulle tappa rätt mycket good will om man släpper ytterligare spelare med initiala problem (även om man var föredömlig med att fixa dem åt de tidigare unidiskkunderna).

Men det ska bli oerhört spännande att se vad de kommer upp med. Naim har ju en del spännande i programmet och Linn kommer säkert med något som matchar det.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 27, 2006 18:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag tror också att det kommer någon sorts multispelare, kanske tom med inbygt försteg? .
Detta är vad jag trott då det verkar mest i linje med deras produktstrategi, men det har antytts att det blir en ren CD. Kanske det kommer två - en "SC light" o en Ikemi/Genki mkII.

Ett skäl till enbart CD vore att det slipper alla DVD problem :wink:
Min 1.1 funkar iof klockrent.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 27, 2006 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det vore ju roligt om det är en ren cd. Då måste den verkligen vara superbra för att kunna konkurrera med multispelarna, dvs erbjuda avsevärt mycket bättre ljud än multispelarna. Linn har ju kapacitet så om det blir en ren cd-spelare så blir det nog något väldigt bra.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 27, 2006 19:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
så om det blir en ren cd-spelare så blir det nog något väldigt bra.
Ja, man kan ju hoppas på det. Jag önskar bättre än Ikemi för mindre än vad Genki kostar.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 27, 2006 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
ulfbnilsson wrote:
så om det blir en ren cd-spelare så blir det nog något väldigt bra.
Ja, man kan ju hoppas på det. Jag önskar bättre än Ikemi för mindre än vad Genki kostar.
Oavsett om det är en Unidisk eller ren CD så måste den vara bättre än Ikemi på 2-kanal.
Allt annat vore skandal.
Hur ska man kunna sälja en ny spelare om en beggad Ikemi är bättre (o billigare)

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 27, 2006 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Undrar om de kommer att ha samma design som den nya Classik Movie. Det verkar ju rätt troligt, eller hur?

Post new topic  Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00