selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 08:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 611 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
tilläggsfråga #2
Anta att korta kögtalarkablar är bättre, hur ska du då ställa slutstegen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
sportbilsentusiasten wrote:
Är det verkligen 8 svarta kablar?
Japp.
Quote:
O hur blev justeringarna på filtren?
Tja, det är väl egentligen ointressant då det ju bara är relevant för mitt rum, men för den akademiskt intresserade: -1 på lägre basen, -1 på lägre diskanten. Resten oförändrade. :)
Quote:
Tusan...blir lite sugen på att köpa ett par 242'or. Mina 212 ser lite fjuttiga ut :?
Äh. Fjutta inte runt med Akurate, Jan. Köp de du vill ha istället. ;) :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Jag får tydligen utveckla det där med kablarna...

I ena ringhörnan: 6 längder ny och färsklödd K400 från Tonläget + 2 x 4,5m fabrikslödd Linn Black signalkabel

I andra ringhörnan: Min 13 år gamla 2 x 8m K600 (omlödd på senare år) + 2 x 5m K600 av okänd ålder och skick. Basarna spelade alltså med kortare kabel än diskanterna.

På pappret är ju matchen redan avgjord. Likväl avgick K600 med segern, till min förvåning och förtret.

Elen drogs på samma sätt i de två fallen och alla apparater stod likadant. Enda skillnaden förutom kablaget var att i ena fallet stod harmonihyllan med slutstegen där den står på bilden ovan och i andra fallet stod den mitt mellan högtalarna.

Vi började få ont om tid och det är inte en speciellt snabbt gjord test så vi gjorde bara en A-B, B-A jämförelse, men skillnaden var så pass tydlig att jag känner mig övertygad om resultatet om än inte orsaken.

Kanske är K600 bättre än K400? (Knappast.)
Kanske stod slutstegen sämre i det andra fallet, eller kanske påverkade hyllan så mycket akustiskt att det försämrade det hela.
Kanske är någon lödning någonstans kass.
Kanske är lång högtalarkabel bättre än lång signalkabel, åtminstone på de här kabeltyperna.

En vetenskaplig test skulle förstås försökt reda ut det här, men jag har varken ork eller kunnande att ge mig på det. (Lödning är uppenbarligen inte trivialt.)

Jag fick dock gott hopp om att den lösning jag valde skall låta bra: Fyra färska (och lika långa) längder K600.

Som bonus får man ett samtalsämne.. ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
teatime wrote:
Äh. Fjutta inte runt med Akurate, Jan. Köp de du vill ha istället. ;) :D
Vete tusan om jag vill köpa Artikulat med tanke på Linn's senaste policy att inte erbjuda långsiktig uppgraderingar o support.
Man lägger över 300k o sedan kommer det nya produkter som gör 350 föråldrad.
Separata slutsteg, filter, o burkar kan uppgraderas i steg, men vad gör man då allt sitter ihop...
Att de sedan vägrar avslöja kvaliteten på de inbyggda slutstegen/filtren ökar inte direkt förtroendet.
Vi får väl se vad nästa steg blir...dyker det upp ett par beggade 242 så vete tusan :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 01:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
sportbilsentusiasten wrote:
Vi får väl se vad nästa steg blir...dyker det upp ett par beggade 242 så vete tusan :wink:
Tja, det är ju en bra burk. ;)

Tonläget har precis ställt ut sina demoex... :twisted:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 01:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
teatime wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Vi får väl se vad nästa steg blir...dyker det upp ett par beggade 242 så vete tusan :wink:
Tja, det är ju en bra burk. ;)

Tonläget har precis ställt ut sina demoex... :twisted:
Tänkte just det, det är mycket högtalare för de pengarna!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 09:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
teatime wrote:
Tonläget har precis ställt ut sina demoex... :twisted:
Vet du eller tror?
Jag tror att det är ett kundex.
Anders borde haft sina mer än ett år o dessutom... varför byta demoexen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Hmm.. ja, nu blev jag osäker. Jag fick för mig att det var demoexen, men du har rätt, de står ju i begagnatlistan.

Anders brukar ju byta demogrejer efter något drygt år, gissningsvis för att inte plötsligt sitta där med 5 år gamla grejer som presterar sämre än de nya gör.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 26, 2005 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Butiker får köpa in demoex en gång per år till reducerat pris.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 21:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Mar 05, 2005 23:52
Posts: 121
teatime wrote:
Sly and the family Stone och första låten på Fresh. Det visade sig ironiskt nog vara "In Time" för in time var precis vad Kontrol var. Det som slår en först är den otroliga timing den besitter. Allt känns som on det sitter precis där det skall. Kontrasten fick det att verka som om Steely Dan satt i kontrollrummet. Exotik låter förtegen och förvirrad vid en direkt jämförelse.
Kanonsystem!
Intressant med jämförelsen Kontrol / Exotik. Jag håller defintivt med det första om tajming men är det verkligen så illa med Exotiken förtegen och förvirrad låter mer som en bakfull arbetskamrat till mig :wink: och inte som ett aktivt Linnsystem :!:

Har du någon aning om vad det är för hyllsystem du har som pallar alla dina skivor :?:

Dubbla Linto´s fy vad fubbigt jag som letat en beggad ett tag :(

Keep spinning! / Zee

_________________
Silent can be violent!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Zeedje wrote:
Har du någon aning om vad det är för hyllsystem du har som pallar alla dina skivor :?:
De till vänster om tolvan är bara två IKEA-kuber. Minns inte vad de heter, men de kostade ett par hundra för 5-6 år sedan. Funkar fint för vinyl, även om de är någon decimenter djupare än en LP är bred.

Den stora hyllan, brevid högtalarna, är en 30 år gammal dansk skivhylla (alltså tillverkad för ändamålet!) som jag kom över begagnad. Den är kanonbra och jag skulle gärna finna några sektioner till. En annan tanke vore att kontakta en snickare och få några tillverkade. Gissningsvis rätt dyrt, dock.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 24, 2006 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Sitter här och lyssnar på Robyn på P3 Live och det slår mig att jag undlåtit att rapportera min senaste uppgradering! :)

En Linn Pekin ersätter en Rotel RT970BX (som jag i ärlighetens namn inte använt på åratal).

Jag tog vad jag misstänker är sista chansen att lägga vantarna på en ny Linn-tuner. (Jag kan ju ha fel, men jag tvivlar på att det finns marknad för dem att släppa en ny ren tuner när de nu enbart tycks släppa produkter i prissegmentet 20000+ kr.) Fick Tonlägets demoex för ett bra pris ("den är nog aldrig använd", sade Anders). :)


Så här långt är det mest smörja på radio, fast P3 Live är som sagt inte så dumt. Har inte lyssnat regelbundet på radio på åratal, förhoppningsvis finns det väl något man gillar...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 25, 2006 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Radio ÄR bra bara man har en bra tuner, source first som alltid annars. :D Jag har en Naim NAT 02 som jag använder dagligen. Mycket pengar för en tuner men slår man ut det per lyssningstimme är det inte farligt och till skillnad från en pick-up nöts den inte ut. Vem behöver DAB :?:

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 25, 2006 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
när det gäller "source first" så undrar man ju då också vad ni har för typ av antenn? :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 25, 2006 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Sondek wrote:
när det gäller "source first" så undrar man ju då också vad ni har för typ av antenn? :?
Jag har skruvat upp en egen antenn på fastigheten (helt mot vad som står i fastighetsbestämmelserna). Tyvärr är det en relativt rundupptagand men det är oändligt mkt bättre än en inomhusantenn. Vid husköp blir det en Ron Smith "Galaxie 17".

/Erik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 611 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited