Jag får tydligen utveckla det där med kablarna...
I ena ringhörnan: 6 längder ny och färsklödd K400 från Tonläget + 2 x 4,5m fabrikslödd Linn Black signalkabel
I andra ringhörnan: Min 13 år gamla 2 x 8m K600 (omlödd på senare år) + 2 x 5m K600 av okänd ålder och skick. Basarna spelade alltså med kortare kabel än diskanterna.
På pappret är ju matchen redan avgjord. Likväl avgick K600 med segern, till min förvåning och förtret.
Elen drogs på samma sätt i de två fallen och alla apparater stod likadant. Enda skillnaden förutom kablaget var att i ena fallet stod harmonihyllan med slutstegen där den står på bilden ovan och i andra fallet stod den mitt mellan högtalarna.
Vi började få ont om tid och det är inte en speciellt snabbt gjord test så vi gjorde bara en A-B, B-A jämförelse, men skillnaden var så pass tydlig att jag känner mig övertygad om resultatet om än inte orsaken.
Kanske är K600 bättre än K400? (Knappast.)
Kanske stod slutstegen sämre i det andra fallet, eller kanske påverkade hyllan så mycket akustiskt att det försämrade det hela.
Kanske är någon lödning någonstans kass.
Kanske är lång högtalarkabel bättre än lång signalkabel, åtminstone på de här kabeltyperna.
En vetenskaplig test skulle förstås försökt reda ut det här, men jag har varken ork eller kunnande att ge mig på det. (Lödning är uppenbarligen inte trivialt.)
Jag fick dock gott hopp om att den lösning jag valde skall låta bra: Fyra färska (och lika långa) längder K600.
Som bonus får man ett samtalsämne..