selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 124 25 26 27 2834 Next
Author Message
PostPosted: Thu Nov 03, 2011 15:53 
Site Admin
Site Admin

Perka wrote:
Nu får ni väl ge er :roll: Ibland känns diskussionerna man haft med dagisbarn genom åren riktigt vuxna relativt vissa inlägg på Selleri. Hur orkar ni?

Jag tror det finns många som läser riktiga kontentan av denna tråd med stort intresse - men allt detta j*vla trams? :roll:

Per
Precis. Trams-inlägg borttagna. Håll er till ämnet!

PostPosted: Thu Nov 03, 2011 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Mitt problem med det som skrivs i den här tråden inte går ihop i slutändan och att tekniska förklaringar baserade på i mitt tycke bristfälliga undersökningar om orsaken och att de presenteras som fakta. I och för sig spelar det mindre roll vad orsaken är eftersom det är slutresultatet som räknas, men; jag tycker det presenteras raljerande och på fel sätt! Bristfälliga tekniska förklaringar presenterade av amatörer är störande.

Om det är den här nivån som gäller på selleri må så vara. Frustrerande tycker jag.
Det provas och fixas bra mycket mer här än på linns egna forum med enorma mängder energi nerlgda i denna fråga bland annat. Det är HÖG nivå enligt mig, om du visste vilket jobb som ligger bakom detta.

Det telniska kan man dock bara spekulera kring, då konstruktörerna till stegen inte vill yttra sig i frågan. Min generella gissning är att dynamiken inte hinner fylla på med ström när fyra förstärkare ska slurpa soppa. Medtvå så går det bra.

Sen spelar det egentligen inte nån roll vad det har för tekniska orsaker, huvudsaken är att det funkar. Och att man hittar en lösning. Vilket vi nu verkar ha gjort. Två killar i norr på selleri har löst det man haft problem med länge på linns forum och som linn själva inte ens haft en lösning eller förklaring på. DET säger väl något om nivån här.

PostPosted: Thu Nov 03, 2011 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Liten teknisk fråga. Är det någon som har bilder på insidan av A2200:an?
Får det plats en extra Dynamik-nätdel i den?
Det skulle ju i så fall potentiellt kunna vara ett grymt tweak.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Thu Nov 03, 2011 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
för att undvika alla spekulationer hur jag kommit över nätdelarna, vill jag bara tala om att de är inhandlade på ebay.......vill inte att detta ska drabba någon handlare negativt
Grymt intressant tweak, posta gärna en bild.
Om detta ger bättre resultat borde alla handlare vara angelägna att kunna leverera detta mervärde. Sedan är det det dina slutsteg och du får göra vad du vill med dem!

PostPosted: Thu Nov 03, 2011 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
pekka71 wrote:
för att undvika alla spekulationer hur jag kommit över nätdelarna, vill jag bara tala om att de är inhandlade på ebay.......vill inte att detta ska drabba någon handlare negativt
Grymt intressant tweak, posta gärna en bild.
Om detta ger bättre resultat borde alla handlare vara angelägna att kunna leverera detta mervärde. Sedan är det det dina slutsteg och du får göra vad du vill med dem!
bilder finns på sidan 18

Tyvärr så finns det ingen anledning med en till nätdel i 2200 eftersom det bara finns en strömkontakt på Audioborden, men visst skulle det ledigt rymmas en till nätdel i den

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Nov 03, 2011 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bilden på sidan 18 visar en A4200. Hur ser A2200 ut inuti? Likadant fast med kort enbart på ena sidan?
Är det säkert att inte nätdelen har separat kabeldragning till varje kanal, det är ju rätt många utgående kablar?

Post subject: Effektförbrukning A4200
PostPosted: Thu Nov 03, 2011 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nja det är en tom 5125 med 2 st dynamiknätdelar

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Nov 03, 2011 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Noll rätt :lol:

OK! då fattar jag lite mer.
Jag tyckte väl att det såg lite konstigt ut.

Jag får så många ideer när jag funderar på detta med nätdelarna.
Hur bra skulle en A1200 bli?
Vad händer om man monterar en nätdel extra till min C6100?
Varför har inte Linn gjort en A2200 med två nätdelar?

Det känns som att Linn pressat marginalerna väldigt hårt när de använt
samma nätdel i alla sina slutsteg från 2x50W till 4x200W.
Visst är det smart med modultänkande men frågan är utifrån vilket behov som nätdelen dimensionerades från början?
Nästa fråga är förstås:
Hur bra är effektdelen i slutstegen egentligen (om de får en dedikerad nätdel vardera).

PostPosted: Thu Nov 03, 2011 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

2200 är tom på ena sidan,alltså en halv 4200 med alldeles egen nätdel!
Plockar du ut ena kortet ur en 4200 Viola´en 2200!

Fler nätdelar kräver separerade audioboards. Du kan bara göra detta där konstruktionen tillåter. Du kan inte koppla ihop flera switchade nätdelar, så man kan, så att säga, inte paralellkoppla dem.

Som jag sa tidigare så vore det mest kompromisslösa ett kort från en 3200 med egen dynamik nätdel det bästa. Det är så att säga en halv 2200 dvs en mono...

Edit:
Vi får se hur mycket vi hinner med under Fredagen,det förefaller som om Pekka tänker ta sitt system med sig till mig i dag och "frälsa mig"

Jag hoppas det inte blir lika omvälvande som hos MNn men risken är förstås överhängande. Riktigt elakt vore det av honom att ta med LP12án och en Shootout mellan min gamla krigare och den RadiKeelade maskin som han har.

Han tvekade då jag föreslog att han kunde ta med sig högtalarna också för en jämförelse och hänvisade till vikten och volymen,så i hemläxa får han i stället med sig ett par mellanregister hem att löda in i burkarna..

Beträffande nätdelar så köptes nyss en Chakranätdel. Jag tänker att den kunde testas i exempelvis en 4200 ifall någon vågar ställa upp som försökskanin..

Jag vet inte hur en 4200 utan dynamik låter men enligt uppgift så är det jätteskillnad,frågan är om det blir "sämre på allt" eller bara just -mindre dynamik?

PostPosted: Fri Nov 04, 2011 09:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
HerrJanzon wrote:
Så om man ska hitta sina 5x2200, undra hur många exemplar man måste ha i urvalsprocessen då för att hitta 5st som låter lika, och dessutom bra.
Som Jajo skrev kommer det inte att spela lika stor roll när du kör aktivt.

Att slutstegskanaler (och nätdelar) av samma typ presterar olika bra spelar däremot stor roll när det gäller passiv multiamping.
Varför gör det inget om slutstegen låter lite olika om man kör aktivt?

PostPosted: Fri Nov 04, 2011 10:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Haraldur, jag har jämfört x100 och x200 med och utan dynamik och jag tyckte det var en rent fruktansvärd skillnad till det bättre med dynamik. Därför köpte jag en ny M6100 med dynamik istället för en billigare äldre C6100 utan. Spelar som ingen roll hur stor prisskillnaden är i mitt tycke när det är såpass markant skillnad mellan med och utan.

PostPosted: Fri Nov 04, 2011 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Okej,tack för den informationen. Nätdelen kanske får tjäna som brevpress då i stället eller placera den i min 2250 och flytta över Dynamiken i annat steg alternativt sälja till drabbad 4200 ägare:-)

Mer seriöst så,nätdelen kostade en ölback och säljaren hade mer linngodis på hyllan. Köper en kartong "Linnlego" och upptäcker andras upptäckter=billig hobby

PostPosted: Fri Nov 04, 2011 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sätt nätdelen i 5105:an!
Intressant att se vad som händer med den.

PostPosted: Sat Nov 05, 2011 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för tipset och inputen om pre dynamik!

Från tretiden i eftermiddags och fram tills nu så har Pekka och jag rått om varandra ordentligt. Som alltid jättekul och klockan springer snabbt iväg. Det blev en del kopplande och lyssnande. Jag började pika Pekka att jag snart kräver en ren musikafton utan gymnastiska övningar. Hur som helst så kanske Pekka kan redogöra mer korrekt än mig vad vi pysslade med men jag kan börja litegrann i alla fall:

Vi inledde med att inventera Pekkas medhavda skivbunt,Andreas dök upp ungefär samtidigt med en tjock EP box med Metallcas garagetejper. Denna afton spelades det endast vinyl då Iphonen höll på att installera IOS5 för bättre sväng :lol:

Andreas valde Breadfan med Metallica och jag plockade ut The Doors: Break on through och Light my fire. Pekka något som skulle kunna lokalisera skav i öronen.

Kloutar i toppen och 5105/2250D i basen,en KK MK1,Linto,och en gammal Ekostolva med Karma PU,Cirkus och Lingo 1. Skivspelaren placerad i en sound organisation vägghylla.

Vi spelade en stund på denna setup samt intog en kaffekopp. Andreas noterade att det var mer fart i basgångarna tidigare när klout huserade där men att det onekligen satt fint med Klout i toppen och att han föredrog dem där när det nu inte fanns steg så det räckte till alla element.

Därefter beordrade Pekka mig att byta ut KK mot KK MKII och vi körde igenom plattorna igen. Tror vi var rätt överens om att det blev en viss skillnad. Sött kommer onekligen med surt och en lite raspigare platta straffade Klimaxkontrolen ut skoningslöst. Tursamt nog har jag gott om dubletter..

Nu fick mitt förstärkeri ledigt och Pekkas omtalade 4200 fick göra entre tillsammans med KK MK1. Det här var något helt annat kan jag säga utan att överdriva. Helt annan dynamik,mer musik och mer lir,det enda jag inte gillar är att fortfarande så spelar inte filtren i min smak vilket gör att det övertygar mer på plattor som har råd att offra lite energi på mitten medan andra för mig blir själlösare,jag saknar köttet i VOXen på Doors spåret,spelar mer rätt gör det säkert och Dylan blir begriplig -till och med för Pekka som ännu inte är frälst på honom.

Sist fick KK MKII göra entre och som väntat gjorde det en jätteskillnad. Bättre på allt utom på riktigt slitna skivor vilka blev väldigt obehagliga.

Jag ger Pekkas slutstegsmodd fem linnloggor av fem möjliga,stilpoäng för det ruffliga utseendet. Chakrafiltren ger jag tre linnloggor för hålet i mellanregistret,eller det mer rätta soundet vilket jag ogillar, dock så gräver det ur så mycket mer ur plattorna-kanske lite för mycket i bland för min skivspelares bästa..helt klart så har jag anledning att gruva mig för att lyssna på MNn´s A242 och inte minst på Archangels Komri..

Skickade med Pekka mina reservmellanregister av tidigare snitt så han kan åtnjuta samma härliga svartlakrits hemma hos sig.

Passar på att tacka för en trevlig stund,synd att han kom ihåg att ta med sig försteget hem bara!

Nästa träff är det meckarförbud och absolut förbjudet att prata Linn,dags för rent musiktema...

PostPosted: Sat Nov 05, 2011 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Image

Image

Image

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 124 25 26 27 2834 Next

All times are UTC+02:00