Tack för tipset och inputen om pre dynamik!
Från tretiden i eftermiddags och fram tills nu så har Pekka och jag rått om varandra ordentligt. Som alltid jättekul och klockan springer snabbt iväg. Det blev en del kopplande och lyssnande. Jag började pika Pekka att jag snart kräver en ren musikafton utan gymnastiska övningar. Hur som helst så kanske Pekka kan redogöra mer korrekt än mig vad vi pysslade med men jag kan börja litegrann i alla fall:
Vi inledde med att inventera Pekkas medhavda skivbunt,Andreas dök upp ungefär samtidigt med en tjock EP box med Metallcas garagetejper. Denna afton spelades det endast vinyl då Iphonen höll på att installera IOS5 för bättre sväng
Andreas valde Breadfan med Metallica och jag plockade ut The Doors: Break on through och Light my fire. Pekka något som skulle kunna lokalisera skav i öronen.
Kloutar i toppen och 5105/2250D i basen,en KK MK1,Linto,och en gammal Ekostolva med Karma PU,Cirkus och Lingo 1. Skivspelaren placerad i en sound organisation vägghylla.
Vi spelade en stund på denna setup samt intog en kaffekopp. Andreas noterade att det var mer fart i basgångarna tidigare när klout huserade där men att det onekligen satt fint med Klout i toppen och att han föredrog dem där när det nu inte fanns steg så det räckte till alla element.
Därefter beordrade Pekka mig att byta ut KK mot KK MKII och vi körde igenom plattorna igen. Tror vi var rätt överens om att det blev en viss skillnad. Sött kommer onekligen med surt och en lite raspigare platta straffade Klimaxkontrolen ut skoningslöst. Tursamt nog har jag gott om dubletter..
Nu fick mitt förstärkeri ledigt och Pekkas omtalade 4200 fick göra entre tillsammans med KK MK1. Det här var något helt annat kan jag säga utan att överdriva. Helt annan dynamik,mer musik och mer lir,det enda jag inte gillar är att fortfarande så spelar inte filtren i min smak vilket gör att det övertygar mer på plattor som har råd att offra lite energi på mitten medan andra för mig blir själlösare,jag saknar köttet i VOXen på Doors spåret,spelar mer rätt gör det säkert och Dylan blir begriplig -till och med för Pekka som ännu inte är frälst på honom.
Sist fick KK MKII göra entre och som väntat gjorde det en jätteskillnad. Bättre på allt utom på riktigt slitna skivor vilka blev väldigt obehagliga.
Jag ger Pekkas slutstegsmodd fem linnloggor av fem möjliga,stilpoäng för det ruffliga utseendet. Chakrafiltren ger jag tre linnloggor för hålet i mellanregistret,eller det mer rätta soundet vilket jag ogillar, dock så gräver det ur så mycket mer ur plattorna-kanske lite för mycket i bland för min skivspelares bästa..helt klart så har jag anledning att gruva mig för att lyssna på MNn´s A242 och inte minst på Archangels Komri..
Skickade med Pekka mina reservmellanregister av tidigare snitt så han kan åtnjuta samma härliga svartlakrits hemma hos sig.
Passar på att tacka för en trevlig stund,synd att han kom ihåg att ta med sig försteget hem bara!
Nästa träff är det meckarförbud och absolut förbjudet att prata Linn,dags för rent musiktema...