selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 09:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Mon May 19, 2014 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Tack HCL. Med ljudmässigt bra menar jag att det lät väldigt naturligt och oerhört tydligt, det lät mindre CD (eller rättare sagt rippad CD). Nu jämförde jag inte med något annat. Hade jag varit med och jämfört med KDS/KK/Akubarik så hade säkerligen jag också tyckt Exakt varit även ljudmässigt återhållet. Problemet var att det var återhållet så tillvida att jag inte fick den där musikaliska kicken man förväntar sig av ett sådant här system, inte ens från värsting-LP12:an.

Men det växte på en vartefter. Lär ju bli fler lyssningar på det systemet, jag behöver ju inte ge hiss eller diss precis just nu. Jag är konfunderad som sagt, kan det vara att det är så mycket bättre att jag inte förstår det?


Last edited by stefan on Mon May 19, 2014 11:46, edited 3 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Mon May 19, 2014 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
På de beskrivningar som ges, bla av HCL, så är det precis vad jag upplevt på de relativt korta lyssningssejourerna. Dvs ljudet blir mycket bättre och på många sätt ökar även upplevelsen av det musikaliska innehållet. Precis som det alltid gjort på god hifi och som tex rörelektronik är mäktiga att leverera - när de är som bäst. Men det musikaliska framförandet blir inte bättre, än så länge är väl bäst att tillägga. Det svänger inte bättre med Exakt än med något annat. I alla fall inte med de korta jämförelser jag har haft. För mig så har Linn dock minskat gapet mellan ljud- och musikåtergivare (inte bra uttryckt men jag hoppas ni förstår vad jag menar) och passerat många goda hifi-återgivare på vägen. Jag är dock inte övertygad om att Exakt kommer fixa den "musikaliska delen" eftersom den i högre grad är beroende på sådant som Exakt knappast kan förändra. Att man flyttar sin lyssningsplats tills man är nöjd har ju mer med rummet att göra än vad som strålar ut ur högtalarna, för att ta ett exempel. För att göra det enkelt alltså, rummet och högtalarna samarbetar ju på ett synnerligen sofistikerat sätt och ska man anpassa högtalarna efter rummet krävs det mer än att mata in några dimensioner.

Men för mig, hos HF i förra veckan, Akubarik Exakt var synnerligen övertygande och har en mycket stor potential. Bättre än KDS/K350A (om nu bokstäver och siffror är korrekta)enligt min mening. Nu var det ett tag mellan lyssningarna och det var helt olika musik. Men Akubarik Exakt fick mig att förstå vad som pågick på ett mycket påtagligt sätt där jag med KDS/K350A bara fick en hint.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Tue May 20, 2014 13:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
Nu kan man köpa Exakt 'separat' enheter.

http://linnhifi.blogspot.se/

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Tue May 20, 2014 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
peoplesandschmidt wrote:
Nu kan man köpa Exakt 'separat' enheter.

http://linnhifi.blogspot.se/
Men vad är vitsen med att köpa separata enheter om man inte kan använda dem med andra enheter/fabrikat?

(playing the devil's advocate here :-))

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Tue May 20, 2014 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Men vad är vitsen med att köpa separata enheter om man inte kan använda dem med andra enheter/fabrikat?
:shock:

Du tror inte att någon vill köpa Klimax Exakt DSM och Exakt Akubarik eller andra kombinationer?


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Tue May 20, 2014 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Men vad är vitsen med att köpa separata enheter om man inte kan använda dem med andra enheter/fabrikat?
:shock:

Du tror inte att någon vill köpa Klimax Exakt DSM och Exakt Akubarik eller andra kombinationer?
Ja, jo, så kan det vara. Men jag trodde nog att sådana kombinationer gick att köpa om man önskade, även om de inte fanns i någon prislista.

Problemet är fortfarande att man inte kan börja med någon enstaka enhet och sedan uppgradera, inte heller att kombinera med andra företags produkter. Än så länge kommer försäljningen domineras av kompletta system och då är prisbilden typ 280 tusen (om jag minns rätt) för Akubarik Exakt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Tue May 20, 2014 16:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Där fanns ju också tunebox-varianten, vilket öppnar upp för fler varianter. Eller den kanske funnits länge?

Vilka högtalare stödjer den än så länge?

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Tue May 20, 2014 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Harald wrote:
Där fanns ju också tunebox-varianten, vilket öppnar upp för fler varianter. Eller den kanske funnits länge?

Vilka högtalare stödjer den än så länge?
Ingen aning. Martin, ringer du Linn o kollar vad de har för planer?

Är DEN som är verkligt intressant! Med mjukvara kan den ju stödja vad som hellst.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed May 21, 2014 12:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
Harald wrote:
Där fanns ju också tunebox-varianten, vilket öppnar upp för fler varianter. Eller den kanske funnits länge?

Vilka högtalare stödjer den än så länge?
Just nu stöda Exakt Tunebox: Komri, Klimax 350, Artikulat 350, Akurate 242 & Akubarik passive. Det finns spekulation, inget konfirmerat, att det ska stöda vilket högtalare som helst men i framtiden ... varför inte? Att dela frekvens ut till slutsteg som går vidare till en individuellt element ska inte bli nått problem. Rum 'optimistation' är kanske lite mer sofistikerat när man vet inte vilken steg eller element man jobbar med? Eller kanske inte ... det är ett fråga för LINN.

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Last edited by peoplesandschmidt on Wed May 21, 2014 15:15, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed May 21, 2014 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Det är ju fantastiskt om Exakt-teknologin kan komma alla apparater till del, tex att ansluta valfri cd- eller vinylspelare, högtalare osv.

När det gäller högtalare är jag mer pessimistisk, inte för Linns vilja att bredda kundsegmentet utan snarare omöjligheten att kompensera för icke kända element. Hos Linn kan ju anpassning ske för varje element, men den informationen har man ju knappast från andra tillverkare. Det finns troligen inte ens, vilka tillverkare har sparat "Exakt-data" för alla element som producerats?

Så jag gissar att den närmaste tiden kommer Exakt handla om enbart Linn-produkter (vilket är ett bra steg framåt oavsett) och då knappast på detaljnivå när det handlar om enskilda element. Detta är ju givetvis bara spekulationer från min sida, jag har ingen aning om vilka data Linn sparat för respektive element bakåt i tiden. Har de alla "Exakt-parametrar", säg 15 år tillbaka, för alla tillverkade element är det bara att gratulera!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Thu May 22, 2014 07:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Det klarnar en aning : ang. installation av Exakt-system


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Thu May 22, 2014 08:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Med tanke på hur märklig Curt Cobains röst lät från vinyl hos HF, men allt annat riktigt bra, så undrar jag om det inte fortfarande finns en del att jobba med när det gäller Exakt. Jag ser en parellell med JAS-planet (aktuellt i dagarna) som ju gick i backen några gånger för att styrsystemet överkompenserade (enligt uppgift). Ni minns väl "landningen" på Långholmen/Stockholm för ett antal år sedan? Vad jag förstår var det mjukvaran som fallerade och det visar ju bara hur mycket denna betyder, precis som med Exakt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Thu May 22, 2014 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Med tanke på hur märklig Curt Cobains röst lät från vinyl hos HF
Visst var det en samlingsskiva med olika artister/band på?
Hur tycker du att rösten låter när du spelar samma skiva och spår hemma?


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Thu May 22, 2014 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
Det klarnar en aning : ang. installation av Exakt-system
Vad klarnar?


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Thu May 22, 2014 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Med tanke på hur märklig Curt Cobains röst lät från vinyl hos HF
Visst var det en samlingsskiva med olika artister/band på?
Hur tycker du att rösten låter när du spelar samma skiva och spår hemma?
Nej, det var Nirvanas Unplugged in New York som vi spelade. Jag vill minnas att Curts röst lät nästan som i en tunnel, så har jag aldrig hört den vare sig förr eller senare. Det första jag gjorde när jag kom hem på kvällen var att spela samma låt hos mig och då lät rösten bra mycket naturligare.

Men egentligen vet jag ju inte hör rösten låter, jag har vare sig hört masterbandet eller de högtalare som användes vid mixningen. Men i alla andra sammanhang (olika anläggningar, datorhögtalarna, youtube, tv osv) har rösten låtit ungefär likadant, naturligtvis med de skillnader som blir med olika media och apparatur.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited