selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 25, 2013 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Självklart skall man lyssna själv. Jag har läst en del just om 320 i och med att det tidigare har legat lite olika par på Ebay till snuskigt låga priser. Jag har provat lite olika högtalare genom åren men det är bara Kaber som har varit kvar då jag just altid tyckt att det blivit mer pang för pengarna när jag lagt slantarna på källan.

I och med att det har gått att få full klimax playback med dynamik för runt 50k genom 320 så har jag ju funderat på om jag skulle få det att lira med min elektronik.

Jag tror i många fall på matchning och det kommer nog att sluta med ett par 242 när jag hittar ett par i snygg färg och till rätt pris.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 25, 2013 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
Jag tror i många fall på matchning.
Matchning är bara ett påhitt av säljare.

Om du väljer mellan 320 o 242 ska du jämföra hemma tycker jag, båda är prisvärda idag.


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 25, 2013 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Quote:
Matchning är bara ett påhitt av säljare.
Så du menar att bättre alltid är bättre för att uttrycka mig luddigt. Ja, kanske jag har flera erfarenheter av produkter som upplevts som "för bra" för systemet. Dock aldrig källan var på jag alltid tänkt att det är med den logiken Sour First tanken skapats, till förmån för "Everything Counts" som David Gahn hade sagt.

Jag har tidigare utryckt att jag tycket att man skall exemplifiera bättre eller sämre så jag får inte vara sämre själv, nu när jag lirar på Kan II med KCT kan jag förbryllas över hur bra mina Kan I låter med samma källor och Naim Nait. Helt enkelt för den diskvalificerar en massa register och ljud. Även när jag lirade 212orna med en MDI så tyckte jag att enklare högtalare helt enkelt gjorde det lite mer lättlyssnat.

Men som sagt så lyssnar vi på olika saker och jag tror att det är samma mekanism som gör att vissa föredrar single wire med andra kör bi. Vissa av oss accepterar förluster i register eller detaljer mot ett mer lättlyssnat ljud.

varför har dessa inte blivit sålda?
http://www.ebay.co.uk/itm/Linn-Artikula ... 33799b3a30

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 25, 2013 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Lupus wrote:
Jag tror i många fall på matchning.
Matchning är bara ett påhitt av säljare.
Inte bara.

Rent ljudmässigt kan matchning vara en fördel, och det är ju faktiskt vad du gör om du tex väljer högtalare efter rummet. Det är ju inte säkert att en "bättre" högtalare är det just i ett specifikt rum. En bättre högtalare ur tunedem-perspektiv kanske maskeras totalt av att de ljudande egenskaperna inte passar i rummet. Det brukar iofs kunna fixas med rumsåtgärder i form av dämpning och diffusion men knappast med en bättre cd-spelare (även om du kan få en något lite bättre återgivning)...

Men att tex ett Klimax försteg skulle vara "för bra" för att driva tex en LK140 har jag svårt att inse.

Tonalt kan man dock matcha apparater, en lite tunn högtalare låter säkert bättre med elektronik med lite "fläskigare" ljud - men bara ur ljudperspektiv, inte ur tunedem.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 25, 2013 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Lupus wrote:
varför har dessa inte blivit sålda?
http://www.ebay.co.uk/itm/Linn-Artikula ... 33799b3a30
Kanske för dessa kommentarer?

- "Postage:
May not post to Sweden"

- "This seller does not post to Sweden"

Tycker nog att det är tydlig att säljaren bara vill sälja i UK men kanske några svenskar ändå har hört av sig?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 25, 2013 11:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 08, 2010 09:07
Posts: 115
Bill50x wrote:
Lupus wrote:
varför har dessa inte blivit sålda?
http://www.ebay.co.uk/itm/Linn-Artikula ... 33799b3a30
Kanske för dessa kommentarer?

- "Postage:
May not post to Sweden"

- "This seller does not post to Sweden"

Tycker nog att det är tydlig att säljaren bara vill sälja i UK men kanske några svenskar ändå har hört av sig?

/ B
Peter Tyson säljer enbart inom UK

_________________
LP12SE


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 25, 2013 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Lupus wrote:

Men att tex ett Klimax försteg skulle vara "för bra" för att driva tex en LK140 har jag svårt att inse.

Tonalt kan man dock matcha apparater, en lite tunn högtalare låter säkert bättre med elektronik med lite "fläskigare" ljud - men bara ur ljudperspektiv, inte ur tunedem.

/ B
Nu försökte jag vara tydlig med att frågan snarare gäller över analytiska högtalare till enklare källa/försteg. Så jag förstår inte riktigt varför du tog upp Klimax försteg som exempel

Vad betyder tonalt? Du får gärna exemplifiera så jag förstår din invändning.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 25, 2013 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Lupus wrote:
Bill50x wrote:
Men att tex ett Klimax försteg skulle vara "för bra" för att driva tex en LK140 har jag svårt att inse.

Tonalt kan man dock matcha apparater, en lite tunn högtalare låter säkert bättre med elektronik med lite "fläskigare" ljud - men bara ur ljudperspektiv, inte ur tunedem.
Nu försökte jag vara tydlig med att frågan snarare gäller över analytiska högtalare till enklare källa/försteg. Så jag förstår inte riktigt varför du tog upp Klimax försteg som exempel

Vad betyder tonalt? Du får gärna exemplifiera så jag förstår din invändning.
Att jag tog upp Klimax/LK140 var just för att vissa har hävdat att den kombon inte skulle fungera så bra därför att de tillhör olika generationer. Alltså en fråga om matchning, ett exempel bara. Ber om ursäkt att jag var lite otydlig på den punkten.

Tonalt betyder ungefär samma sak som klangfärg, dvs det handlar i stort om frekvensgångsmässiga skillnader. Har man en ljust klingande källa så kan man mycket väl matcha denna med en mörkare klingande apparat senare i ledet och på så sätt få lite bättre balans - om man nu skulle vara känslig för sådant. Enligt TuneDem har jag svårt att se att en sådan matchning skulle kunna ske, "tappad TuneDem" kan knappast kompenseras någon annanstans :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 25, 2013 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Ja, tonalt. När du säger ljusare och mörkare så förutsätter jag att du menar att de färgar ljudet så att de spelar högre eller lägre i registret. Jag har aldrig själv stött på det problemet. När jag menar matchning så är min erfarenhet just den att en Karik Numerik kombo kan lira jätte bra i ett äldre toppat system, och att ett par klimax 320 som jag nu är sugen på potentiellt kan låta sämre (efter mina referensramar) än ett par 212. Men jag har ju inte provat än.

Ang just dessa klimax högtalare så känns de så lågt pris-satta att det vore värt att åka dit och köpa dem.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 25, 2013 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Lupus wrote:
Ang just dessa klimax högtalare så känns de så lågt pris-satta att det vore värt att åka dit och köpa dem.
Jag tror inte det går heller verkar bara som dom skickar inom UK ingen avhämtning

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 25, 2013 22:52 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
För ett sånt par högtalare till det priset kan man väl överväga att åka över personligen och hämta? :)


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sun May 26, 2013 10:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
don Tomaso wrote:
Lupus wrote:
Ang just dessa klimax högtalare så känns de så lågt pris-satta att det vore värt att åka dit och köpa dem.
Jag tror inte det går heller verkar bara som dom skickar inom UK ingen avhämtning
Det är väl bara att be dem skicka högtalarna till hotellet där man ska bo? (Om man nu inte har någon kompis att vara hos)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sun May 26, 2013 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
off topic


Last edited by Comstedt on Wed May 29, 2013 15:52, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sun May 26, 2013 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
HCL wrote:
Tryck och "smäll" kräver inte direkt full-range, snarare hög verkningsgrad i mellanbasen (50-150 Hz, eller högre)
Det tror jag med.
Problemet är dock att stativare normalt inte är så stora att det du beskriver ovan funkar. (Tex 212 eller 320)
Med den delning man har i Komri så är väl de i princip 4xA226 och 2xA212 i två stora lådor. Skillnaden är inte våldsam om man låter basen i 212 slippa gå hela vägen ner.


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sun May 26, 2013 21:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 798
Location: Förenade Arabemiraten
Lupus wrote:
Självklart skall man lyssna själv. Jag har läst en del just om 320 i och med att det tidigare har legat lite olika par på Ebay till snuskigt låga priser.
Har som du gått från Kaber till 320A. Tokdiggar. :) Körde dem genon Kinos men nu genom KDSM aoch K345A.. Du spar in på sladdar och slutsteg! Strömsladden till subben hade åkt ut i städning en gång, tog två månader innan jag märkde det. Så visst finns det bas.. Beroende på rum.. Hade tittat på alternativ till Exotik, kanske ADSM eller nya Akurate Kontrol. Beggad KISTO/KINOS borde ge saftigt lyft också.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited