selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Ok trodde att Lingo gjorde större skillnad än så men det är klart ju bättre verk man har desto mer gör väl Lingo.
Större skillnad än vad?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 13:53 
don Tomaso wrote:
Ok trodde att Lingo gjorde större skillnad än så men det är klart ju bättre verk man har desto mer gör väl Lingo.
Observera att jag INTE jämfört skillanden mellan verken mot skillnaden mellan valhalla/lingo, det var bara en uppskattning av hur stor jag upplevde förändringen mellan Cirkusverken (från 98 mot 03). Självklart tror jag att Lingo gör större skillnad, men skillnaden att uppgradera verket påminner om när man sätter på en bättre strömförsörjning.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
don Tomaso wrote:
Större skillnad än vad?
kom in lite snett med inlägget det hade legat i editering typ 1 timme, sen dess hade det sprutat in inlägg i tråden.

MC trodde att skillnaderna var ganska små mellan ett nytt verk med Valhalla och ett äldre med Lingo II, det var det jag försökte kommentera

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med Cirkus byter man ut de mest vitala delarna för ljudåtergivningen. Hur kan då ett nytt drivverk vara mycket bättre än ett gammalt med nytt Cirkus? Det kan jag inte begripa. Drivmotorn är dessutom densamma. Att några skruvar skulle uppväga skillnaden mellan Akito 1 och Ekos 1 tror jag inte en sekund på.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 14:05 
fredde wrote:
Med Cirkus byter man ut de mest vitala delarna för ljudåtergivningen. Hur kan då ett nytt drivverk vara mycket bättre än ett gammalt med nytt Cirkus? Det kan jag inte begripa. Drivmotorn är dessutom densamma. Att några skruvar skulle uppväga skillnaden mellan Akito 1 och Ekos 1 tror jag inte en sekund på.
Vi snackar inte enbart om bästa möjliga ljud här.

don Tomaso bad om rekommendation vilken tolva vi tyckte att han skulle köpa. Jag vet att det är extremt vanligt att LP12-ägare byter verk. Jag känner minst tre som har bytt Cirkus-utrustade verk mot nya och påstår att det blir mycket bättre. Något måste ha fått dessa människor att motivera prisskillnaden till ett nytt verk... Och det kan omöjligt endast handla om att få en ny fräsch plint.

Jag fick själv en chans att testa detta, eftersom min lokala handlare hade två tolvor inne med exakt samma utrustning (ny pickup/tonarm, samma strömförsörjning, samma bottenplatta, nyjusterade). Skillnaden var stor! Ingen hade varit gladare än jag om skillnaderna inte funnits, men de fanns.

Jag drar alltså slutsatsen att det ÄR skillnad mellan olika verk. Sen att skillnaden inte är lika stor som mellan Akito1 och Ekos1 är självklart, men ur uppgraderingssynpunkt och som startpunkt för sin första tolva tycker jag att alternativ 1 är bättre. Punkt.

Sen håller jag helt och hållet med om att det är ologiskt att en ny tolva ska vara bättre än en äldre med Cirkus, men så upplevde jag det, och andra också. Kanske berättar inte Linn allt de gör med spelarna, vad vet jag.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
fredde wrote:
Vi snackar inte enbart om bästa möjliga ljud här.

don Tomaso bad om rekommendation vilken tolva vi tyckte att han skulle köpa. Jag vet att det är extremt vanligt att LP12-ägare byter verk. Jag känner minst tre som har bytt Cirkus-utrustade verk mot nya och påstår att det blir mycket bättre. Något måste ha fått dessa människor att motivera prisskillnaden till ett nytt verk... Och det kan omöjligt endast handla om att få en ny fräsch plint.

Jag fick själv en chans att testa detta, eftersom min lokala handlare hade två tolvor inne med exakt samma utrustning (ny pickup/tonarm, samma strömförsörjning, samma bottenplatta, nyjusterade). Skillnaden var stor! Ingen hade varit gladare än jag om skillnaderna inte funnits, men de fanns.

Jag drar alltså slutsatsen att det ÄR skillnad mellan olika verk. Sen att skillnaden inte är lika stor som mellan Akito1 och Ekos1 är självklart, men ur uppgraderingssynpunkt och som startpunkt för sin första tolva tycker jag att alternativ 1 är bättre. Punkt.

Sen håller jag helt och hållet med om att det är ologiskt att en ny tolva ska vara bättre än en äldre med Cirkus, men så upplevde jag det, och andra också. Kanske berättar inte Linn allt de gör med spelarna, vad vet jag.

/ MC
Men i ditt fall blir det ju att jämföra gammalt och nytt Cirkus, inte nytt drivverk mot gammalt med nytt Cirkus.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Carl Nyqvist wrote:
don Tomaso wrote:
Större skillnad än vad?
kom in lite snett med inlägget det hade legat i editering typ 1 timme, sen dess hade det sprutat in inlägg i tråden.

MC trodde att skillnaderna var ganska små mellan ett nytt verk med Valhalla och ett äldre med Lingo II, det var det jag försökte kommentera
Ok jag förstår

Tillbaka till dina val, allt handlar ju om hur gammal tolva vi pratar om, men om du hittar en av senaste spec dvs 93 och framåt skulle jag satsa pengarna på andra delar på spelaren. Alternativ 2 låter som en kanonkul start. Du kan alltid gå vidare sen och uppgradera efter behag.

Lycka till

Carl

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är sååå synd att det inte finns möjlighet till demo på butik när det gäller detta. Jag skulle vilja höra skillnaderna själv. Alla jag pratat med tycker att det är vansinne om jag, som har ett relativt nytt Cirkus skulle köpa ett nytt drivverk. Det ger mycket mer att byta tonarm och motorstyrning.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Det är sååå synd att det inte finns möjlighet till demo på butik när det gäller detta. Jag skulle vilja höra skillnaderna själv. Alla jag pratat med tycker att det är vansinne om jag, som har ett relativt nytt Cirkus skulle köpa ett nytt drivverk. Det ger mycket mer att byta tonarm och motorstyrning.
Vi får peppa T&T att sätta upp deras nya 12:a och en av de gamla som de har, fast alla gamla verk dom har inne kanske är utan cirkus?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
fredde wrote:
Vi får peppa T&T att sätta upp deras nya 12:a och en av de gamla som de har, fast alla gamla verk dom har inne kanske är utan cirkus?
Det är nog inga nya Cirkus om det är Cirkus på dem. Förövrigt är det rena fantasipriserna de satt på de verken. De kostar alldeles för mycket.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det inte ett ypperligt tillfälla att testa MÅNGA 12:or då de har linn-klinik?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
don Tomaso wrote:
fredde wrote:
Det är nog inga nya Cirkus om det är Cirkus på dem. Förövrigt är det rena fantasipriserna de satt på de verken. De kostar alldeles för mycket.
Precis jag vill helst sponsra min "lokala" affär men dom är dyyyyyyra

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
fredde wrote:
don Tomaso wrote:
Precis jag vill helst sponsra min "lokala" affär men dom är dyyyyyyra
Men ska du montera LP12 själv då eller? Värt varje spänn attt få den justerad korrekt.
Har man inte pengarna - köp en beg o justera hos affär.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Är det inte ett ypperligt tillfälla att testa MÅNGA 12:or då de har linn-klinik?
Vet inte om det var inne så många 12:or på den senaste kliniken.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Vet inte om det var inne så många 12:or på den senaste kliniken.
Vill minnas att de hade inne mellan 20 och 30 stycken faktiskt.

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00