fredde wrote:
Med Cirkus byter man ut de mest vitala delarna för ljudåtergivningen. Hur kan då ett nytt drivverk vara mycket bättre än ett gammalt med nytt Cirkus? Det kan jag inte begripa. Drivmotorn är dessutom densamma. Att några skruvar skulle uppväga skillnaden mellan Akito 1 och Ekos 1 tror jag inte en sekund på.
Vi snackar inte enbart om bästa möjliga ljud här.
don Tomaso bad om rekommendation vilken tolva vi tyckte att han skulle köpa. Jag vet att det är extremt vanligt att LP12-ägare byter verk. Jag känner minst tre som har bytt Cirkus-utrustade verk mot nya och påstår att det blir mycket bättre. Något måste ha fått dessa människor att motivera prisskillnaden till ett nytt verk... Och det kan omöjligt endast handla om att få en ny fräsch plint.
Jag fick själv en chans att testa detta, eftersom min lokala handlare hade två tolvor inne med exakt samma utrustning (ny pickup/tonarm, samma strömförsörjning, samma bottenplatta, nyjusterade). Skillnaden var stor! Ingen hade varit gladare än jag om skillnaderna inte funnits, men de fanns.
Jag drar alltså slutsatsen att det ÄR skillnad mellan olika verk. Sen att skillnaden inte är lika stor som mellan Akito1 och Ekos1 är
självklart, men ur uppgraderingssynpunkt och som startpunkt för sin första tolva tycker jag att alternativ 1 är bättre. Punkt.
Sen håller jag helt och hållet med om att det är ologiskt att en ny tolva ska vara bättre än en äldre med Cirkus, men så upplevde jag det, och andra också. Kanske berättar inte Linn allt de gör med spelarna, vad vet jag.
/ MC