selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
LP_tolv wrote:
...Ni som sysslar med Linn verkar indoktrinerade till att tro att ni är något speciellt och har speciella förmågor att lyssna.
Knappast tror vi att vi är speciella, men att vi har höga krav på hur anläggningen förmedlar musik står nog utom tvekan. Många andra som håller på med hifi har säkert ofta också höga krav på sina anläggningar, bara andra krav (uppenbarligen - eftersom de sällan åstadkommer något som ens når anständig nivå jämfört med en bra hifi-anläggning - om man bedömer som flertalet av oss gör). Många andra är dock även de mycket om sig och kring sig med sina anläggningar eller vad det nu är som står i fokus.

Du kanske har märkt att vi är tämligen noga med att inte bara testa lite hipp som happ utan oftast brukar försöka att verkligen utröna om någon (varje) förändring FAKTISKT är bättre eller sämre. Tveksamma resultat leder oss inte framåt (på lång sikt) utan riskerar snarare att leda oss i ändlösa spiraler av försämringar och förbättringar (vilket jag tycker att man ofta kan se hos de flesta hifi-tillverkare och även hos hifi-entusiaster).


Top
   
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 14:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
LP_tolv wrote:
Ni som sysslar med Linn verkar indoktrinerade till att tro att ni är något speciellt och har speciella förmågor att lyssna.
Vi har en speciell utvärderingsmetod som gör att vi får mer glädje från musik genom våra hifi-system, så vi har helt klart något speciellt.

En text på svenska om detta hittar man här: http://www.lejonklou.com/?page=36


Top
   
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 16:19 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
LP_tolv wrote:
Hör du ofta anläggningar som inte kan spela musik? Hur låter de då? Jag kan bli glad över musik som strömmar ur en enkel bilradio, bara musiken är bra.
Du har fått länkar till bla. Lejonklous site där tune dem förklaras men har du försökt utöva den hemma? Eller ägnat en halvtimme hemma åt att försöka förstå den?

Det vore nog bra för att komma vidare i diskussionen att du besökte en Linnbutik och fick tune dem förklarat och praktiserat. Eller om det finns någon i närheten som har kläm på metoden såklart! Och det säger jag inte för att vara dryg utan för att det är den metodik vi här använder för att jämföra prestanda (i 99 fall av 100) och det är svårt att komma vidare utan att vara överens om vad som är bättre och sämre.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 19:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Jag kan tillägga att det kan vara knepigt att läsa sig till förståelse av metoden.
Det bästa är om man får metoden demonstrerad av en som kan den.

Ett tips: boka tid i butiken innan du åker iväg. Gör inte bara ett "drop in" besök. Om du bokar tid har handlaren hunnit förbereda lite och besöket blir säkerligen mycket mer givande.

My two cents.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
LP_tolv wrote:
Bör jag nämna att jag är ute efter att lära mig metoden för att tillämpa den på annan apparatur än Linns?
Det skadar aldrig att man i förväg är tydlig med vad man förväntar sig av demot.

Jag tror inte att Linnhandlaren har något emot att du sedan använder dina kunskaper till annan apparatur än Linn.
Tvärtom. När du genom Tune Dem jämför apparater (Linn och andra) kommer du säkert upptäcka Linns kvaliteter.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 09:55 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
LP_tolv wrote:
Min erfarenhet är att säljare tappar sugen om de får klart för sig att de inte kommer att få sälja något (direkt). Linnhandlare kanske är annorlunda.
Jag vet inte om man kan dra alla Linnhandlare över en kam vare sig det är till deras fördel eller nackdel, men mitt intresse började i stort sett efter att jag varit hos en handlare just utifrån de premisserna - jag var 19 eller 20 år och inte särskilt kapitalstark alls, och väldigt ny på området i övrigt också hursomhelst, så något direkt köp var inte på agendan. Jag fick ändå ett strålande demo och en genomgång av deras filosofi. Och ja, ett tag senare blev det också inköp av prylar därifrån, så det var ju helt rätt strategi från deras sida 8)

Jag tror (eller iaf hoppas) iofs att en sån historia inte är unik för just Linnhandlare, utan att "onoff-säljarmentaliteten" med snabba avslut generellt inte gäller i hifi-butiker i samma utsträckning som för många andra marknader. I och med att det oftast är lite mer pengar än vad gemene man råkar ha hipp som happ i plånboken (eller ens på transaktionskontot) blir det för stora beslut för att stressa fram något. Om något straffar det sig nog om kunden inte känner sig trygg.

Med det resonemanget som bakgrund tycker jag definitivt du kan vara rak mot handlaren med vilka premisser du besöker dem under.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
LP_tolv wrote:
Min erfarenhet är att säljare tappar sugen om de får klart för sig att de inte kommer att få sälja något (direkt). Linnhandlare kanske är annorlunda.
Det där beror nog mycket på handlaren i fråga.
Jag tror inte du kommer uppleva något sådant i Göteborgs Linnbutiker.

Mycket beror på dig också.
Om du tar med dig ett ödmjukt och öppet sinne, så hjälper det garanterat till att demot blir lyckat.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
LP_tolv wrote:
Hör du ofta anläggningar som inte kan spela musik? Hur låter de då? Jag kan bli glad över musik som strömmar ur en enkel bilradio, bara musiken är bra.
Alla anläggningar har brister (som bl.a. påverkar dess förmåga att förmedla vad musikerna spelar).

Min uppfattning är att det man upplever när man lyssnar på musik på en anläggning som inte förmår förmedla musiken bra nog för att lyssnaren skall kunna förstå den, men där lyssnaren ändå faktiskt njuter av musiken, är att lyssnaren njuter av sin egen tolkning av musiken. Den är sannolikt mer eller mindre annorlunda än vad musikerna faktiskt spelade, men det vet man ju inte förrän man hör musiken live (om det är bra nog då). Ibland gillar man sin egen version bättre än den man hör live, men ofta är det tvärt om. Utbildade musiker har (genom sin gemensamma musikaliska grund) lättare att återskapa musiken så som den faktiskt skall vara. Det trista är att den egna upplevelsen begränsas av den egna musikaliska förmågan (gäller givetvis även musiker), vilket är trist. Därför vill jag ha en musikanläggning som är så bra som möjligt så att man får så mycket som möjligt av det artisterna gör och inte bara lyssna i min egen musiknavel.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
LP_tolv wrote:
Hör du ofta anläggningar som inte kan spela musik? Hur låter de då? Jag kan bli glad över musik som strömmar ur en enkel bilradio, bara musiken är bra.
Min uppfattning är att det man upplever när man lyssnar på musik på en anläggning som inte förmår förmedla musiken bra nog för att lyssnaren skall kunna förstå den, men där lyssnaren ändå faktiskt njuter av musiken, är att lyssnaren njuter av sin egen tolkning av musiken.
Nu håller jag inte med dig, igen :-)

En 5-åring hör skillnad på live och återgiven musik. Det gör vi också om vi tänker efter. Vi fyller i vad som saknas på ALLA anläggningar, oavsett nivå.

Problemet är att vi generaliserar och drar all musik/återgivning över en kam. Det finns tex musik som baseras på häftiga effekter och extrem återgivning. Sådan musik faller naturligtvis platt till marken i en köksradio, där kanske merparten av musiken inte ens hörs. En singer/songwriter med gitarr kan förmodligen avnjutas i snart sagt vad som helst. Inte optimalt men trots allt så bra att man förstår intentionerna. Oavsett om detta beror på att musiken är enkel nog att förstå oavsett miljö, eller om vi enklare kan fylla i vad som saknas eftersom musiken i sig är enklare.

Men att man behöver en skitdyr Linn-anläggning för att förstå vad musikerna egentligen vill säga med sin musik, det är ren bullshit (på ren svengelska).

Att alla anläggningar har sina brister, det har du däremot helt rätt i. En perfekt apparat återger 100 % av informationen, mer än så går inte. Några perfekta apparater finns inte, i så fall skulle utvecklingen vara färdig. Och det finns väl ingen som vill påstå att de apparater som finns idag är perfekta? Personligen vill jag påstå att vi inte ens har kommit halvvägs när det gäller musikåtergivning. Det finns mycket kvar att göra!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
HCL wrote:
LP_tolv wrote:
Hör du ofta anläggningar som inte kan spela musik? Hur låter de då? Jag kan bli glad över musik som strömmar ur en enkel bilradio, bara musiken är bra.
Min uppfattning är att det man upplever när man lyssnar på musik på en anläggning som inte förmår förmedla musiken bra nog för att lyssnaren skall kunna förstå den, men där lyssnaren ändå faktiskt njuter av musiken, är att lyssnaren njuter av sin egen tolkning av musiken.
Nu håller jag inte med dig, igen :-)

En 5-åring hör skillnad på live och återgiven musik. Det gör vi också om vi tänker efter. Vi fyller i vad som saknas på ALLA anläggningar, oavsett nivå.

Problemet är att vi generaliserar och drar all musik/återgivning över en kam. Det finns tex musik som baseras på häftiga effekter och extrem återgivning. Sådan musik faller naturligtvis platt till marken i en köksradio, där kanske merparten av musiken inte ens hörs. En singer/songwriter med gitarr kan förmodligen avnjutas i snart sagt vad som helst. Inte optimalt men trots allt så bra att man förstår intentionerna. Oavsett om detta beror på att musiken är enkel nog att förstå oavsett miljö, eller om vi enklare kan fylla i vad som saknas eftersom musiken i sig är enklare.

Men att man behöver en skitdyr Linn-anläggning för att förstå vad musikerna egentligen vill säga med sin musik, det är ren bullshit (på ren svengelska).

Att alla anläggningar har sina brister, det har du däremot helt rätt i. En perfekt apparat återger 100 % av informationen, mer än så går inte. Några perfekta apparater finns inte, i så fall skulle utvecklingen vara färdig. Och det finns väl ingen som vill påstå att de apparater som finns idag är perfekta? Personligen vill jag påstå att vi inte ens har kommit halvvägs när det gäller musikåtergivning. Det finns mycket kvar att göra!

/ B
Du skrev ngt som någon/jag aldrig skrev och därefter att det var B-S. Mycket dålig/tråkig debattstil! Inte vackert, men det får stå för dig. Trist dock!

Hur bra anläggning som krävs för att man skall greppa musiken beror givetvis på vilken musik det är och på vem som lyssnar. Kan man låten utan och innan behövs inte mer än en eller ett par toner från kanske t.o.m. en annan låt, men som påminner om den låt som då råkar dyka upp i knoppen. Go figure! Äldre tycker oftast att ny musik är kass. Varför? En orsak tror jag kan vara att den nya musiken inte redan finns inpräglad på samma sätt som ungdomens musik (som plogade upp synapsgatorna i den unga hjärnan).

Gammal musik = Upplogade synapsgator => fattar musiken => musiken upplevs som bra

Ny musik = ej upplogade synapsgator => fattar inte musiken => musiken upplevs som dålig

Vid Live-framträdanden ökar ens musikaliska tolerans betydligt. Varför? Antagligen för att man fattar musiken => musiken upplevs som bra

Ju mindre man känner låten och f.f.a genren eller genrens sätt att bygga sina låtar desto bättre anläggning (* och kanske antal lyssningar) krävs för att man skall greppa låten.

(*) Vissa fel i anläggningar faller sig olika från lyssning till lyssning och vårt medvetande kan behöva flera lyssningar för att höra olika delar i musiken speciellt med en sämre anläggning. Mental integration så att säga.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited