selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 03:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: ...
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att det finns en produkt just nu på ebay som känns lite shaky. en unidisk som en person säljer som inte har några tidigare försäljningar tidigare. Den hade ett utropspris på 99 dollar. Jag vet inte men det känns misstänkt.

ed

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

klistra in länken - hittar den inte...

Post subject: länken
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 19:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...
sorry missade det

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... eName=WDVW

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

märkligt lågt utgångsbud, men det är kanske smart? gissa hur många Linn-fans runtom i världen som nu vet om annonsen men annars inte haft en aning.... :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grabbar, SE UPP :!:
Känner igen texten från en riktig försäljning.
Detta är troligen fraud

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 19:55 
Site Admin
Site Admin

EasyRider wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
fråga, alla som köpt från ebay, hur stora belopp har det handlat om? Kan tyvärr säga att säkerheten på ebay är jag INTE impad av.
En kompis till mig skulle bjuda på en projje. Han var iofs misstänksam redan från början och valde att köra en ev. betalning med s.k. escrow (man betalar via nå'n mellanhand som sedan betalar säljaren efter att köparen mottagit varan) säljaren ville inte gå med på det av massa konstiga skäl och några dagar senare så fick kompisen ett mail från FBI om att den här snubben var värsta skojaren som hade FBI i hasorna.... Han hade en j***a tur eftersom projjen skulle säljas för typ 1000-1500$!!
Det tycker jag inte var tur, det var bara sunt förnuft. Hade han inte insisterat på att använda Escrow, eller nåt annat sätt att vara säker att han faktiskt fick prylen, så hade han blivit blåst. Just därför ska man ju ta de åtgärder som behövs för att man ska kunna handla säkert.

Bra att du har en smart kompis. 8)

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 09:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Dessutom känner man i magen kvickt om det är något skumt
Jo, det är sant. Men, som sagt, det är lätt att bli "carried away" när man hittar ett "fynd" och det är väl just det som skurkarna är väl medvetna om... :?

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 10:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
märkligt lågt utgångsbud, men det är kanske smart? gissa hur många Linn-fans runtom i världen som nu vet om annonsen men annars inte haft en aning.... :-)

/ B
Jag tycker inte man skall låta sig skrämmas av en auktion pga att utropspriset är lågt - rent generellt alltså. Det är ju ett "gammalt trick" för att fånga in budgivarna. Är utropspriset högt skräms många bidders iväg, men är det lågt börjar folk bjuda och sedan är det lätt att bli carried away och bara fortsätta... Det är därför man sätter en "reserve" på auktionen. Fast nu verkar det ju iofs som att reserven är uppnådd redan vid $1000 och då blir det ju som sagt skumt :?

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fick ett sådant meddelande via ebay, va säger man????

***Do not reply to this email .Contact the seller at this e-mail address : tonysell04@aol.com *** You expressed interest in an item titled " Linn IKEMI CD Player " (Item 3868510445) by bidding , however the auction has ended with another member as the high bidder.In compliance with eBay policy,the seller of that item is making this Second Chance Offer to you at your bid price of US $1,100.00 .The seller has issued this Second Chance Offer because either the winning bidder was unable to complete the transaction . If you accept this offer,you will be able to exchange Feedback with the seller and will be eligible for eBay services associated with a transaction,such as fraud protection . To purchase this item, don't reply to this mail,just contact the seller at tonysell04@aol.com .***Do not reply to this email .Contact the seller at this e-mail address : tonysell04@aol.com *** Copyright © 2005 eBay Inc

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

varje gång jag har bjudigt har jag fått sådana mail - detta är en STOR anledning till att jag är GRYMT skeptisk till deras säkerhet.

Om nu någon inte fattar det - detta är försök till fraud
= svara inte, anmäl till eBay

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 22:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Givetvis är det det! Men har för mig att det på Ebays hemsida står något om att om den som är högstbjudande "drar sig ur" på något sätt, att dom som då inte vann kan få en chans, detta kan ju vara lite förvirrande för en del!

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det stämmer, men om det inträffar ser det inte ut så här.
fyi - Det finns en dröse olika varianter av dessa fraud mail. "Second chance" är bara ett...

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 09:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Man kan ju oxå använda sig av Escrow :lol:

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 14:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

monkeydevil wrote:
Jag tycker inte man skall låta sig skrämmas av en auktion pga att utropspriset är lågt
Håller med! De flesta av alla de auktioner jag hakat på och följt upp har nästan alltid startat på ett lågt bud (typ $0.99) och alltid slutat på ett rimligt slutbud. Tror inte man ska utgå ifrån att det är fraud bara för att utgångspriset är lågt... :lol:

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 25, 2007 12:58 
Site Admin
Site Admin

Gammal tråd men känns lite dumt att starta en ny med samma innehåll.

Om ni var ute efter en Exotik, skulle ni överväga den här? Är ganska ovanliga i Sverige och svart är ett krav från min sida vilket gör de inte helt lätt att hitta.

Om man ringer handlaren och hör om den är såld där samt med Linn om serienr, något mer man bör fundera på? Förutsättningen är att jag då kan övertyga en bekant som bor i London att hämta den personligen. Han kan ju iallafall se att den fungerar och kolla att serienr stämmer på den även om han inte är någon inbiten hifientusiast. Synpunkter och råd mottages tacksamt! Eller ska jag istället gå på en 5103:a som är nästan lika bra och är betydligt enklare att få tag i inom hämtavstånd?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0161361861

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00