selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej, var o bjöd på en Undik 1.1 för ett tag sedan o får fortfarande en massa suspekta mail.
Typ..
*Han som hade högsta budet hoppade av o nu erbjuder jag dig att köpa den.
* Köparen tackade nej till personen med högsta budet o erbjuder dig att slutföra affären
* Jag såg att du var intresserad av en Uni, jah hare en fast billigare

etc etc

Alla dessa från eBay mail address (fast fejkade givetvis)
Jag fattade genast misstanke o då jag o säljaren hade kontakt via privat mail/tfn så kollade jag upp det. Han hade också fått en dröse skumma erbjudanen.

Får ni också dessa mail?
Har ni sålt/köpt på eBay o allt har funkat?
Kan ni som nyttjat ebay rekomendera tjänsten?

Är ju en del pengar om man köper/säljer Linn...

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har köpt en hel del prylar på ebay från usa och tyskland. Det har alltid funkat bra. Ett litet tips är dock att när du ska skicka mail till säljaren, gå in på ebay och skicka det därifrån. Det kan ju annars vara så att någon annan, som ser din mailadress på auktionen, kontaktar dig och uppger sig för att vara säljaren och att du i värsta fall sätter in pengarna på hans konto.

I övrigt är det väl bara att vara så försiktig som det bara går. Själv bryr jag mig inte om en auktion om inte allt känns 100% rätt, även om man kanske kan göra ett fynd. Det är bättre att släppa 15 chanser än att bli lurad på hela budgeten för en unidisk.

Om det är så mycket pengar som en unidisk kan det ju också vara värt att överväga att åka ner och hämta den själv. Det är ju biligt med flygibiljetter nu.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 15:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jan, jag kom på en sak till som jag funderat lite kring.
Det kan ju vara ide att beakta att garantin inte förs över till en ny ägare. I alla fall var det så för några år sedan. Det är ju inte hela världen om man köper några av de gamla trotjänarna (LP12, Klout etc), men en del av de nyare produkterna verkar ha haft (har?) en del barnsjukdomar. Om man köper en produkt där det är ökad risk för krångel så kan det ju vara rätt skönt att ha garantin i ryggen. Just my two pennies......

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Ett litet tips är dock att när du ska skicka mail till säljaren, gå in på ebay och skicka det därifrån. Det kan ju annars vara så att någon annan, som ser din mailadress på auktionen, kontaktar dig och uppger sig för att vara säljaren och att du i värsta fall sätter in pengarna på hans konto.
Hänger inte riktigt med där.
Jag ska skicka mail från ebay... men ska se upp för andra som kan se min mailaddress på ebay...
Talar inte dessa uttalanden mot varandra?

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 17:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jan, jag kom på en sak till som jag funderat lite kring.
Det kan ju vara ide att beakta att garantin inte förs över till en ny ägare. I alla fall var det så för några år sedan. Det är ju inte hela världen om man köper några av de gamla trotjänarna (LP12, Klout etc), men en del av de nyare produkterna verkar ha haft (har?) en del barnsjukdomar. Om man köper en produkt där det är ökad risk för krångel så kan det ju vara rätt skönt att ha garantin i ryggen. Just my two pennies......
Rätt, detta är ETT av skälet till att jag hittills avstått köp via eBay

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var kanske lite otydlig. Du kan skicka mail till säljaren via ebay genom att logga in och sedan välja "ask seller a question". Då vet du att mailet kommer till säljaren.

När du bjuder på en produkt blir din mailadress offentlig. Det är den adressen skummisar kan se och sedan skicka ett mail till dig i vilket man hävdar att man är säljaren. Man ber dig då skicka pengarna för varan. Man ser rätt många amerikanska säljare som varnar för detta i sina annonser.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
När du bjuder på en produkt blir din mailadress offentlig
Tusan, är det så illa.
Bättre med ett PM system som vi har här.
Det dumma med email är att normalt har man för.efternamn o att sedan kolla var man bor är ju lätt.
Bara att kolla email o ev företag...
Sedan kommer tjuvarna.
Läge att skaffa en hotmailaddress kanske? Är jag för försiktig?

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 17:54 
sportbilsentusiasten wrote:
Läge att skaffa en hotmailaddress kanske? Är jag för försiktig?
Hotmail är ofta spärrat i seriösa sammanhang. Jag kan fixa en bra, anonym adress åt dig, jag hör av mig!

/ MC

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 19:29 
Site Admin
Site Admin

Det är alltid bra om inte annat att ha en adress som man kan vara anonym med, vare sig det är hotmail eller något annat. hotmail har jag personligen inte så mycket till övers för ;) gmail kanske?

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 14:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har köpt mycket på eBay genom åren. (Har 137 feed backs). Mestadels vinyl. Av ca 200 affärer har jag blivit blåst bara två ggr av "säljare" som då omedelbart blivit avstängda från eBay :evil:
Jag har bara bra erfarenheter av den sajten. De allra flesta är OK och seriösa, men som i alla sammanhang så finns det ju alltid rötägg :evil: som förstör för andra.

Jag har fått en mängd s.k. SPOOF-mail som är från"eBay" eller "PayPal" som jag vidarebefodrar till resp. sajts avdelning för "froad mail". Man märker efter ett tag om säljaren är seriös, tycker jag. Ett bra sätt är ju att - innan man lägger ett bud - kolla hans feed back. Kontakta andra som lämnat bra/dålig feed back osv.
Jag har oxå gjort många bra försäljningar där. Sålde min gamla LK1 till en Linn-frälst jenkare. Allt funkade hur bra som helst.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Man märker efter ett tag om säljaren är seriös, tycker jag. Ett bra sätt är ju att - innan man lägger ett bud - kolla hans feed back. Kontakta andra som lämnat bra/dålig feed back osv.
Bra tips!

Ta det lite varligt om säljaren har 0 eller kanske 2 i feedback. Då kan det ju vara hans polare som feedbackat.

Jag har även råkat ut för en person som på något sätt hade tagit över en annan persons eBaykonto med ca 100 positiva feedback. Så det såg väldigt bra ut. Men det hela var en jättefraud. Han försökte kränga projektorer på "buy it now".

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 15:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja, det där låter riktigt läskigt!
Undrar hur dom gör? Jag nämnde att jag fått olika SPOOF-mail av folk som utger sig för att vara eBay eller PayPal. I dessa mail ombeds man att logga in på sitt kont och "korrigera" sina uppgifter... Mycket farligt! :?

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 16:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jooo man ska vara försiktig! Jag har iaf handlat kanske ett 10 tal gånger där, utan några som helst problem...sen undviker man kanske "annonser" som ser ut att vara skrivna av någon med allvarliga meningbyggnadsproblem!

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 16:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Några enstaka ggr har jag haft tfn-kontakt med folk och ifs kan man ju inte ens då veta om det är en seriös person eller inte?! :roll:

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 16:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har läst att eBay flera gånger har blivit utsett till världens (?) bästa e-handelsföretag med bästa upplägget, bästa säkerheten osv.

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00