selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 00:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
Jag tar inte illa upp av dina inlägg Haakan, och inte av new orders heller.

Men snälla, sluta tro att jag inte hört andra märken. Jag har hört flera Sonus Faber-modeller, och i ärlighetens namn har jag svårt att förstå hur man kan välja dessa pjäser framför Linn. Linn är sjukt mycket bättre i mina öron. I era öron är det säkert annorlunda, och det är bara bra! Men bara för att jag är nöjd och inte tycker som er tycker jag inte att ni ska inbilla er att jag inte lyssnat på annat, för det har jag. Punkt.

Kör på med era grejer. Kul att ni gillar det! Jag är inte insnöad, även om ni var det. Jag har hittat rätt och är nöjd. Jag är inte intresserad av nån predikan om icke-linn på ett Linn-forum.

/ MC
Tur att smaken är olika.Det kan vi kanske enas om.Bättre med mångfald än med enfald.Om du tycker att jag/vi predikar för andra märken så får det stå för dig.Jag trodde inte att jag bröt mot några regler när jag nämnde andra märken,men det har jag kanske gjort?

BTW Så var det inte ett ifrågasättande om att du hört på andra fabrikat.
Det skulle vara ett :?: i slutet av meningen inte en :? ,alltså bara en enkel fråga.

/new order

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 08:15 
new order wrote:
Tur att smaken är olika.Det kan vi kanske enas om.Bättre med mångfald än med enfald.Om du tycker att jag/vi predikar för andra märken så får det stå för dig.Jag trodde inte att jag bröt mot några regler när jag nämnde andra märken,men det har jag kanske gjort?
Jag tycker för det mesta att du sköter ditt avkliv från Linn på ett mycket snyggt sätt och berättar om dina upplevelser med dina nya prylar. Det enda jag irriterar mig på är att du verkar ha en "överlägsen" inställning i stil med "stackars lilla insnöade människa, jag var där förut, snart sitter du med andra grejer du med". Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå att man faktiskt kan tycka bäst om Linn trots att frekvent uppdaterar sig med att lyssna på konkurrenter! Om du nu inte gjorde det är det väl i och för sig förståeligt att du tror att alla andra gör samma misstag.

Slutsatsen ni drar är att jag antagligen inte hört andra märken vilket jag bara kan beklaga. Spekulera inte i vad jag har hört och inte ha hört, tack! Fråga om du undrar något istället!

Vad det gäller regler säger jag inget - jag är inte admin och låter andra sköta regelverket.
new order wrote:
BTW Så var det inte ett ifrågasättande om att du hört på andra fabrikat.
Det skulle vara ett :?: i slutet av meningen inte en :? ,alltså bara en enkel fråga.
Bra!

Och svaret är enkelt: ja. Jag har hört andra högtalarfabrikat. Jag använder inte Linn för att jag är hypnotiserad och insnöad, hur konstigt det än må låta.

Om ni är förvånade över min inställning kanske ni ska fundera på vilket forum ni är på?

/ MC

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

får man fråga vad du lyssnat på, förutom linn då? audiovector undantaget eftersom linnbutiker säljer dom också...

skulle vara mycket intressant :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 12:01 
Haakan wrote:
får man fråga vad du lyssnat på, förutom linn då? audiovector undantaget eftersom linnbutiker säljer dom också...

skulle vara mycket intressant :wink:
:?

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har lyssnat på/haft en del olika men aldrig varit i närheten så nöjd som sen jag skaffade Linn rakt igenom. Det är möjligt att det finns bättre delar av andra märken för samma pengar eller billigare men för mig finns inget bättre än Linn vad det gäller ljud,utseende, funktion. Särskilt det att butikerna och Linn inte har tweaks är en sak som tilltalar mig väldigt mycket.

Tidigare funderade jag konstant på om Sony var bättre än min H/K cdspelare, köpte också en Sony istället, vilket fick till följd att jag direkt började fundera om inte en Arcam eller möjligen Quad eller Copland var bättre till min övriga rigg. På förstärkarsidan var det också många byten skulle man gå på rör eller hybrid Copland, Arcam, Sony Audio Research etc var aldrig nöjd. Samma visa med högtalarna, för att inte tala om kablar och tweaks *urk*

Givetvis funderar jag nu också på uppgraderingar inom Linn men där är vägen om inte solklar så betydligt enklare än tidigare.

Nu när jag lyssnar på Hifi av andra märken så låter det alltid mycket sämre i mina öron än motsvarande nivå på Linn-grejer. När jag var ute efter att byta högtalare så lyssnade jag på lite olika märken, Auiovector, Avance, AE, Amphion. Slogs alltid hur mycket sämre allting var. Dessutom gick det ofta inte att bedömma högtalare i butiken för att kringutrustningen var bedrövlig, rummen packade med andra högtalare etc etc. Minns särskilt när jag var på den lokala hifibutiken för att utvärdera Avance. Krinutrustningen bestod av rätt så dyra Vincentgrejer. Det lät så fruktansvärt dåligt att jag tänkte tacka för mig efter 5 sekunder, men jag hade med egna skivor, bokat tid etc så jag gav det en chans åtminstone, men det blev bara sämre och sämre ju längre jag lyssnade, till slut var volymen pinsamt låg för att överhiuvdtaget stå ut.

I övrigt håller jag med MC jag vill inte ha någon predikan om icke-linn på ett Linn-forum

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 12:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror det är många som känner igen sig i don Tomaso's konstanta bytande&funderande - innan Linn kom in i bilden.

Att Linn inte håller på med suspekta tweaks tycker jag också känns seriöst (måla skivor gröna, frysa in CD...)

Tune dem är enkelt o "low tech" = inget hokus pokus

Problemet med andra företag är att VISSA produkter kan var jättebra, men efterförljaren dålig.
Men Linn ( o Naim) är det alltid bättre ju nyare/dyrare produken är = enkelt.
Tror mycket i framgången ligger där... enkelheten

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag predikar inte för något annat märke men om vi nu antar att det är så enkelt i Linn världen, varför är den då så farlig och hemsk för de flesta?
Linn är ju ett märke man gärna spottar och har åsikter om när man själv inte har det.
Jag förmodar att det är lika som med övriga produkter i värkden (bilar mm men där är ju inte uppgraderingar samt förbättringar lika självklara)

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tanken med detta forum är att diskutera Linn, vare sig man är för eller emot så frågeställningen är helt klart berättigad. För min egen del så är det så att jag slutat jämföra med andra märken p.g.a. att jag hittat det märke som ger den typ av ljud jag vill ha. En tillverkare som fokuserar på melodi och rytm istället för 3d och skimrande diskant och allt vad det heter.

Dessutom är Linnprylarna allätare när det gäller musik. Det behöver inte vara toppinspelningar, utan band som Nirvana och Metallica kan njutas av på hög volym utan att det låter illa. Jag tycker bara att det är pinsamt då man varit på mässor och har haft med sig egna skivor som låtit katastrof i de dyra system som presenteras där. Och personen som demar grejerna skyller på att inspelningen är dålig. :?

De gånger jag lyssnat på andra märken på butik har det ofta varit så pinsamt dåligt att jag skyllt på att jag måste hinna med bussen för att ta mig ut ur butiken (trots att jag kört bil). Det låter ofta ljud istället för musik tycker jag. Ibland har det dessutom varit så vasst att jag ångrat att jag inte haft med mig öronproppar. I dessa fall har det varit välkända märken som enligt tidningar ska låta väldigt bra. Detta låter kanske som överdrifter men faktum är att det inte är det.

Av de icke-Linnprylar jag själv ägt har det varit samma sak, då jag skaffat lika dyra eller billigare Linnprylar och kopplat in har de krossat de gamla grejerna totalt ljudmässigt i mina öron. Förutom ett undantag. Om detta handlar om systemmatchning kan jag dock inte uttala mig om.

Det finns dock icke-Linnprylar som jag tyckt låtit bra. Audion är ett exempel. Kanonbra rörsteg. Trichord var cd-spelare som lirade riktigt bra. En sån har jag ägt en gång i tiden och var rätt nöjd med. Audiovector har också imponerat på mig de gånger jag lyssnat på dem.

Jag menar dock inte att det inte finns andra märken som är lika bra eller kanske bättre men i de fall jag jämfört med annat har skillnaden oftast varit väldigt stor till Linns fördel. Detta tillsammans med det faktum att jag tycker det är snygga grejer som designmässigt passar bra ihop och att uppgraderingstegen är enkla att följa gör att jag är nöjd som det är och inte har något intresse att leta efter annat längre.

Last edited by fredde on Fri Nov 19, 2004 13:05, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

vad jag även menar (som själv iprincip endast köper linnprylar) är att man ska inte stänga ute alla andra märken...för det har hänt förr å kommer hända igen att nån tillverkare spottar ut ett kanonsteg lr vad som helst?

men det är iofs inget "fel" att tänka som mc, blir ju så mycket mindre att tänka på också :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 13:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

stranna var inne på hur det var med tester av Linn utrustning i "Hifi och Musik" och det är väl en riktig iaktagelse att det har varit lite recensioner på Linn grejer på senare tid. De har dock testat en del av Linns grejer förut. Från minnet: Ikemi, kollektor+slutsteg (LK85/140), Ninka, 5140, Katan, Classik (två gånger?) kanske även Classik Movie och 5125. Så jag tycker att de ändå täckt in Linn rätt bra även om det saknas en hel del, det hade varit intressant med 242 i världens-bästa-högtalarserien och de "nya" unidiskarna och förstegen vore också kul.

Linn är väl annars rätt väl representerat i tester i olika hifiblaskor, särskilt brittiska tycker jag (kan vara att jag köpt just de numren :wink: ). Särskilt klimaxdelar finns med i var och varannan tidning med någon sorts självaktning.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hifi och musik har jag för länge sedan slutat läsa. Reklamstyrd tidning där recensenten ofta fokuserar på klangen, mängd bas och detaljförmedling. *urk*

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För vad det är värt - jag vill ha ett M&K-system i min framtida svartmålade biogrotta. I vardagsrummet får det gärna finnas öppen spis, finwhisky, CD12 och Komri. Trots att jag hårt ansluter mig till "bättre är bättre"-filosofin när det gäller hifi - dvs att om ikemi spöar genki på lira Pantera, så kommer den även spöa genki på lira klassisk musik - så har jag lite annan inställning till film. Detta är något som blev alldeles för påtagligt när ajg nyligen utsattes för M&Ks SS-150-baserade system lirandes Saving Private Ryan - har aldrig någonsin blivit så knäckt över filmljud, trots att jag sett film på Akurate-systemet med UD1.1/Kisto ..

Var sak har sin tid och var pryl sin plats och sin tillämpning. Elektrostater i sovrummet vore najs :D.

Linn regerar för mig när det gäller dedikerad "vaken" musiklyssning, men inte för slölyssning eller film.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 13:27 
Site Admin
Site Admin

Jag har hört en betydande del icke-Linn-system som låtit hemskt i mina öron, men jag har också hört en hel del icke-Linn-system som låtit bra. Men jag tror inte att jag hört något icke-Linn-system som låtit bättre för samma prislapp som motsvarande Linn-prylar...

Visst är det möjligt att någon tillverkare spottar ur sig en riktigt bra produkt som låter bättre för samma pris, men jag skulle behöva tillbringa en stor del av min vakna tid åt att leta runt efter den om jag ska undersöka alla kandidater. Den tiden använder jag hellre till annat.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag har hört en betydande del icke-Linn-system som låtit hemskt i mina öron, men jag har också hört en hel del icke-Linn-system som låtit bra. Men jag tror inte att jag hört något icke-Linn-system som låtit bättre för samma prislapp som motsvarande Linn-prylar...

Visst är det möjligt att någon tillverkare spottar ur sig en riktigt bra produkt som låter bättre för samma pris, men jag skulle behöva tillbringa en stor del av min vakna tid åt att leta runt efter den om jag ska undersöka alla kandidater. Den tiden använder jag hellre till annat.
jo det är iofs sant...

rätt enkelt att hålla sig till linn (ej sarkasm)

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Jag predikar inte för något annat märke men om vi nu antar att det är så enkelt i Linn världen, varför är den då så farlig och hemsk för de flesta?
Linn är ju ett märke man gärna spottar och har åsikter om när man själv inte har det.
Jag förmodar att det är lika som med övriga produkter i värkden (bilar mm men där är ju inte uppgraderingar samt förbättringar lika självklara)
Klart Linn (o Naim) är ett hot mot de övriga tillverkarna.
De inser ju att Linn/Naim kunder i högre grad "fastnar" = köper inte deras produkter längre...
Kan ju inte vara riktigt bra för de andras business... då dessutom Linn/naim gör allt för avdramatisera lyssnandet (låter det bättre är det bättre) - då många andra LEVER på hokus pokus!
:?

När det gäller bilar ÄR det samma sak.
tex Porsche - de har de trognaste ägarna (en gång Porsche alltid Porsche)
De spenderar mycket tid på uppgraderingar - o det är ingen som ens funderar på att köpa något annat. Möjligen en värre Porsche då då...

Kolla på andra bil-hemsidor, där är det ett STÄNDIGT snack om vilken bil som är "bäst", provkörningar av nya/andra bilar - bytesfunderingar.
På Porsche forum är det BARA uppgraderingar... o byten INOM märket.

Ganska talande!

Som ni fattar av min NIC så gillar jag bilar.
Jag måste tillstå att Porsche har nåt som biter sig fast, precis som LINN.
Finns snabbare bilar...bättre bilar... men Porsche ÄR roligast!
Leendet bakom ratten infinner sig även på en gammal snikporsche, på ett sätt som INTE någon annan ny värstingportbil kan frambringa.

PRECIS som hos Linn :D PRECIS :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00