selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 11:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill, du verkar tro att linnister predikar att Source first löser alla problem.
maximera musikaliteten --> anv source first
skapa mer bas...dynamik, bättre ljud, --> inte säkert source first ger det man vill eftersträvar

Är ju DÄRFÖR det blir diskussion, medlemmar kanske inte är nöjda med basen tex. Och vad ska man DÅ uppgradera för en bra avvägning mellan musikalitet o andra egenskaper? Just där tycker vi alla olika, för vissa är bas inte så noga för andra skitviktigt = diskussion.
Varför ska det vara så svårt att förstå?

Source first är kalas som utgångspunkt.
Jag har inte alls svårt att förstå men det verkar som vissa här inte gör det. Det finns dom som inte ens förstår att man kanske kan eller accepterar att balansera "musikaliteten" till viss del mot andra egenskaper. Men du kanske inte ser detta eftersom du är så inne i tänket?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
Men det är väl klart att klimax också påvärkas av underlaget, men man tycker ju att linn borde tänkt på detta när man utvecklade klimaxlådorna vilket jag trodde var en del i att den är utfräst ur aluminum, men det kanske bara är för att kunden ska tro att det är kvalitet, vilket kanske är lika hög då i av lådorna till en spotstyvel av priset
vad skulle de tänkt på menar du?

Helt klart är ett högpresterande system mer beroende av noggrann installation än ett kasst.
Man blir förvånad varje gång en smågrej har betyelse...

Ett annat exempel på lådans betydelse är Lingo3 (AV) som är klart bättre än Lingo2 (LK).
Är som i radikal, exakt samma kort i dessa båda Lingos, enl Linn. Kan den större platsen i AVlådan göra det enklare för linn att placera korten optimalt? Bättre skärming? stabilare låda?

Ju mer förfinad konstruktion, destå mer viktig blir detaljerna.
Se bara på RBR (F1) där Vettel var överlägsen i torrt på kvalet men reält efter i det blöta rejset. Exakt samma bil.
Man ser även ofta att teamkamrater (samma bil) är olika snabba beroende på skede i loppet- då är det ju inte förarna som plötsligt ändrar skicklighet...
att ett alumiiumchassi är betydligt bättre på att ta bort åtekoppling från musiken och även att ta bort vibrationer från elektroniken som finns i lådan vilket då även en bra möbel gör, men om chassit är bättre på att ta bort vibrationer borde möbeln inte bli lika viktigt som man har ett sämre chassi, sen så behöver ju ett topsystem en optimal installation för att prestera max

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Ett annat exempel på lådans betydelse är Lingo3 (AV) som är klart bättre än Lingo2 (LK).
Om det är enbart lådan eller ett par års förfining av elektroniken kan man ju bara spekulera om. Det har ju trots allt gått några år mellan de två versionerna. Om Linn hävdar att lådan är enda skillnaden får man väl acceptera detta förstås, men jag har i andra sammanhang varit med om hur en tillverkare hävdat att två produkter är identiska i material och tillverkningsprocess men när man gått till botten med det hela så har det funnits skillnader som av tillverkaren ansetts betydelselösa eller man inte tänkt på dem.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 12:49 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Sitter det identiska kretskort och nätdelar i Radikal med låda i både Akurate- och Klimaxutförande?


Top
   
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 13:42 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
pekka71 wrote:
att ett alumiiumchassi är betydligt bättre på att ta bort åtekoppling från musiken och även att ta bort vibrationer från elektroniken som finns i lådan vilket då även en bra möbel gör, men om chassit är bättre på att ta bort vibrationer borde möbeln inte bli lika viktigt som man har ett sämre chassi.
Varför skulle aluminium vara bra på att ta bort vibrationer från elektroniken över huvud taget? Jag skulle nog säga att aluminium är ett material som är mycket bra på att leda vibrationer vidare.

Men om man ska söka en egenskap som gör ett chassi/möbel el dylikt bra, är det bara stabilitet eller dämpning som man söker eller finns det någon annan egenskap som ger bättre resultat/tune ? Anledningen till frågan är att det i flera trådar jag läst pratas om underlag, men inte om vad som är eftersträvansvärda egenskaper för att bli bra.

Mvh

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Enl. någon Linn-representatnt (kommer ej ihåg vem) så gjorde de ursprungligen CD12-lådan mer för att den skulle ge ett kompromisslöst intryck än för att det nödvändigtvis skulle vara bättre. Det visade sig dock att lådan hade en klart märkbar påverkan till det bättre och det gjorde ju inte saken sämre. Däremot kan man givetvis inte dra slutsatsen att Klimax-lådorna blir mindre känsliga då det är ett relativt begrepp. Frågan är hur vi uppfattar förbättringen d.v.s. störnivåförändringen?
Ex. (störnivå i dB över hörbarhetsgränsen)
AV på Harmoni-Oden => Harmoni-Mimer +20 dB => +15 dB
Klimax på Harmoni-Oden => Harmoni-Mimer +10 dB => +5 dB

Förbättringen är lika stor, men relativa avståndet till hörbarhetströskeln skulle kunna uppfattas som en 50% förbättring i det första fallet och en 25% förbättring i det andra (eller något därimellan). Detta skulle kunna studeras om det inte redan gjorts.

Kan tillägga att en felplacerad Klimax DS på Harmoni-Oden presterar (subjektivt) ganska långt ifrån max. Är skillnaden lika stor på en Harmoni-Mimer (d.v.s bästa placering jfrt med hygglig placering, säg 1 cm för långt fram)?


Top
   
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Andrén wrote:
pekka71 wrote:
att ett alumiiumchassi är betydligt bättre på att ta bort åtekoppling från musiken och även att ta bort vibrationer från elektroniken som finns i lådan vilket då även en bra möbel gör, men om chassit är bättre på att ta bort vibrationer borde möbeln inte bli lika viktigt som man har ett sämre chassi.
Varför skulle aluminium vara bra på att ta bort vibrationer från elektroniken över huvud taget? Jag skulle nog säga att aluminium är ett material som är mycket bra på att leda vibrationer vidare.

Men om man ska söka en egenskap som gör ett chassi/möbel el dylikt bra, är det bara stabilitet eller dämpning som man söker eller finns det någon annan egenskap som ger bättre resultat/tune ? Anledningen till frågan är att det i flera trådar jag läst pratas om underlag, men inte om vad som är eftersträvansvärda egenskaper för att bli bra.

Mvh
är inte mimmer hyllplanet av aluminium? toppen alltså?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 18:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
Bill, du verkar tro att linnister predikar att Source first löser alla problem.
maximera musikaliteten --> anv source first
skapa mer bas...dynamik, bättre ljud, --> inte säkert source first ger det man vill eftersträvar

Är ju DÄRFÖR det blir diskussion, medlemmar kanske inte är nöjda med basen tex. Och vad ska man DÅ uppgradera för en bra avvägning mellan musikalitet o andra egenskaper? Just där tycker vi alla olika, för vissa är bas inte så noga för andra skitviktigt = diskussion.
Varför ska det vara så svårt att förstå?

Source first är kalas som utgångspunkt.
Klockrent!!! :D (Undantaget tolkningen av Bills inlägg)

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
hardcorelinnie wrote:
Source-first innebär att så länge som man inte väljer direkt dåliga (för utlagda pengar och över någon slags lägsta acceptansnivå) pryttlar i slutet av kedjan så blir slutresultatet bättre om man förbättrar anläggningen tidigt i kedjan (oavsett utgångsnivå). Är du av åsikten att oavsett val av apparater så är underlaget till apparaterna viktigare än vilka apparater man har (så länge som man inte väljer för prisklassen direkt dåliga apparater)? T.ex. Mimik på Mimer skulle vara bättre än KDS på en standardmöbel?

Det vore intressant om du/vi/någon/några kunde ge (samla på oss erfarenheter genom) några exempel där det ger mer att fokusera på underlag än att förbättra själva apparaterna. På så sätt skulle vi kunna få fram en guide som flera kunde dra nytta av.
Intressant tråd!

Till att börja med så är nog definitionen av vad Foundation First är väldigt viktig i sammanhanget. Menar vi bara underlaget, eller menar vi hela installationen med högtalarplacering, placering av apparater, strömmatning och inte minst i DS fallet switchar, rippningar etc?

OM vi menar hela installationen så är min begränsade erfarenhet att detta utan tvekar betyder så mycket att exempelvis ett dåligt installerat Klimax system troligen presterar sämre en ett välinstallerat Akurate dito. Det är därför jag blir lite ledsen när jag ser bilder på dyra Linn system placerade på alla möjliga möbler och med apparater stackade ovanpå varandra. Varje gång jag har fått hjälp med att gå igenom systemet så tycker jag att förbättringen är mycket stor, i många fall större än vad jag upplever mellan olika Linn apparater. Det är viktigt att poängtera att det är den musikaliska biten som jag tycker vinner så oerhört på installationen, ljudmässigt ofta också bättre men inte alls lika påfallande.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Christian wrote:
Till att börja med så är nog definitionen av vad Foundation First är väldigt viktig i sammanhanget. Menar vi bara underlaget, eller menar vi hela installationen med högtalarplacering, placering av apparater, strömmatning och inte minst i DS fallet switchar, rippningar etc?
Bra poäng! Det är givetvis viktigt att definiera vad man menar när man säger "foundation". Trådens inledning tycker jag dock bekräftar att "foundation" avser apparaternas underlag. Vad jag vet har ingen ifrågasatt vikten av en grundlig installation.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 23:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej alla musiclovers!
Jag har väl inget patent, på vad som ingår i begreppet "Foundation first", men när jag lanserade begreppet på detta forum i mitt första inlägg i FF-tråden, så använde jag följande rätt lösa och med flit lite lagom ”provocerande” formulering:

"-Det som gäller är "attention to detail" och att installationen faktiskt är viktigare, än anläggningens beståndsdelar. D.v.s det som idag börjat att kallas ”foundation first” och som består av flera delar, bland annat underlags-, ström-, tvätt- och akustik-tweaks."

Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Med ovanst. definition så vill jag nog påstå att själva apparaterna och installationen (positionering av apparater på tillgängliga underlag och positionering av högtalarna) har betydlg större påverkan på slutresultatet än "foundation"-detaljerna. Att inte beakta alla detaljer i och kring installationen ter sig dock en aning slarvigt/slösaktigt eftersom man då inte fullt ut realiserar den potential som anläggningen i grunden har. Hur långt man har lust att gå (95%, 97% eller 99%) är väl mer en attitydfråga.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Hur långt man har lust att gå (95%, 97% eller 99%) är väl mer en attitydfråga.
Och, skulle jag vilja tillägga, en fråga om ekonomi, utseende (waf :-)), praktiska möjligheter och tid.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Hur långt man har lust att gå (95%, 97% eller 99%) är väl mer en attitydfråga.
Och, skulle jag vilja tillägga, en fråga om ekonomi, utseende (waf :-)), praktiska möjligheter och tid.

/ B
Förhållningssätt till respektives åsikt är väl i högsta grad en attitydfråga :?


Top
   
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Och, skulle jag vilja tillägga, en fråga om ekonomi, utseende (waf :-)), praktiska möjligheter och tid.
Förhållningssätt till respektives åsikt är väl i högsta grad en attitydfråga :?
Det har du förstås rätt i.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited