selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 07:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fisherking wrote:
Klimax DS till gamla Majik 1 hade i min bok varit absurdum
Som ett kul experiment... Åk ner till en handlare och dema Klimax DS inkopplat i enkel förstärkare och med enkla högtalare. Jämför den billigaste och enklaste CDn inkopplad i Akurate 242 eller motsvarande. Då kommer du förstå bättre varför man gör den jämförelsen. Sen tror inte jag att någon skulle sitta med ett sånt system i slutändan. Eller...? :oops:

/ j

PostPosted: Tue Mar 30, 2010 12:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

jajo wrote:
Fisherking wrote:
Klimax DS till gamla Majik 1 hade i min bok varit absurdum
Som ett kul experiment... Åk ner till en handlare och dema Klimax DS inkopplat i enkel förstärkare och med enkla högtalare. Jämför den billigaste och enklaste CDn inkopplad i Akurate 242 eller motsvarande. Då kommer du förstå bättre varför man gör den jämförelsen. Sen tror inte jag att någon skulle sitta med ett sånt system i slutändan. Eller...? :oops:

/ j
Nu förespråkar jag ju inte sourcelast heller utan tror på en välbalanserad lösning. Jag håller med om att källan är viktigast men balansen mellan delarna är minst lika viktiga. Varför köper vi annars interconnect eller silverkabel när vi skulle kunna köpa lakritssnören på Clas olsson och lägga dom pengarna på källan istället?

PostPosted: Tue Mar 30, 2010 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fisherking wrote:
Varför köper vi annars interconnect eller silverkabel när vi skulle kunna köpa lakritssnören på Clas olsson och lägga dom pengarna på källan istället?
För att man redan har Klimax DS? :shock:

Klart att du inte förespråkar source last. Men gör experimentet som jag tipsade om så kommer du märka att man skulle kunna leva med Klimax DS i ett enkelt system hur länge som helst. Att leva med den sunkiga cd-spelaren och Akurate 242 blir betydligt svårare...

/ j

PostPosted: Mon Apr 05, 2010 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
... så kommer du märka att man skulle kunna leva med Klimax DS i ett enkelt system hur länge som helst.
Jag kan leva med en Klimax DS hur länge som helst. Så länge jag slipper betala för den.

Jag kan tänka mig massor av olika uppdateringar av min anläggning och mitt lyssningsrum hemma som kommer ge mycket bättre förbättringar av min musikaliska upplevelse än att uppgradera från tex CD12 till Klimax DS. Och ja, jag har jämfört båda vid samma tillfälle och med samma musik. Och nej, jag är inte döv eller efterbliven.

/ B

Last edited by Bill50x on Tue Apr 06, 2010 09:42, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Apr 06, 2010 04:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag kan tänka mig massor av olika uppdateringar av min anläggning och mitt lyssningsrum hemma som kommer ge mycket bättre förbättringar av min musikaliska upplevelse än att uppgradera från tex CD12 till Klimax DS. Och ja, jag har jämfört båda vid samma tillfälle och med samma musik. Och nej, jag är inte döv efter efterbliven.
Vilka eventuella optimeringar och förbättringar som ditt lyssningsrum och din övriga anläggning kräver vet bara du, så den jämförelsen är rätt meningslös.

Det underlättar om allt är perfekt intunat om man vill göra en rättvis jämförelse av två så kompetenta musikförmedlare som Klimax DS och CD12. Det ska inte vara några problem att höra vilken som är bäst i alla anläggningar men jag har själv deltagit i flera demonstrationer där något varit rejält fel och det har varit väldigt svårt att genomföra en tunedem.

Tyvärr känner jag ingen som har en CD12 annars skulle du vara mer än välkommen att komma över och jämföra hos mig.

/ j

PostPosted: Tue Apr 06, 2010 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Det underlättar om allt är perfekt intunat om man vill göra en rättvis jämförelse av två så kompetenta musikförmedlare som Klimax DS och CD12. Det ska inte vara några problem att höra vilken som är bäst i alla anläggningar men jag har själv deltagit i flera demonstrationer där något varit rejält fel och det har varit väldigt svårt att genomföra en tunedem.
Jag förutsätter att ett komplett system på High Fidelity är någorlunda rätt uppsatt och jag förutsätter att Klimax-elektronik tillsammans med 242:or är tillräckligt avslöjande för att demonstrera skillnaderna mellan en CD12 och en en Klimax DS. För mig fanns skillnaderna där (lika så mot Akurat DS) men prisskillnaden mot enklare källor i jämförelse med skillnaden i återgivning får mig (faktiskt) att ifrågasätta source first draget till sin spets.

Skit samma. Eftersom jag inte vill diskutera vare sig source first eller tune dem längre så föreslår jag att en mod låser denna tråd.

/ B

PostPosted: Tue Apr 06, 2010 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den frågeställning som tråden tar upp har varit, är och kommer vara av intresse säkert ett bra tag till, men det krävs att man genomför tester med jämna mellanrum inte att man pratar om frågan med jämna mellanrum. Diskussion på temat ter sig en aning överflödig då endast tester kan ge svar på huruvida det ligger till.

Frågan är om man kan kombinera ihop någon anläggning med en billigare källa som presterar bättre (enl. tune-dem) än någon annan anläggning med en dyrare källa, men till samma eller lägre totalkostnad? Förutsättningen är att båda källorna (och även övriga apparater i resp. anläggning) representerar bästa möjliga prestanda i respektive prisklass.

PostPosted: Tue Apr 06, 2010 14:49 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej!
Jag har haft Knekt multirumsystem i runt 15 år, och det ger kontinuerligt insikt i detta område.
Varje gång jag uppdaterar mina källor (LP12, Unidisk, Majik DS) så slår det skönt igenom i mina olika sekundärrum som har en blandning av Direktorer, Line receivers och Classik K med Unikhögtalare. Klart att det låter bättre i mitt huvudrum med triamplifierade Majik 109:or, men vid daglig slölyssning på lägre volymer njuter jag nästan lika mycket av musiken i sekundärrummen som i huvudrummet. Och när jag uppdaterat källan kan jag svära på att det blir roligare i sekundärrummen än vad det är i huvudrummen. Jag kan alltid göra följande jämförelse:
Lyssna i huvudrummet på Unidisk 1.1 - 5103 - 2*5125 - Majik 109
Lyssna i badrummet på Majik DS - 5103 - Line Driver - Direktor - Unik
Det är en lätt match för badrummet som vinner varje gång...

PostPosted: Tue Apr 06, 2010 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag förutsätter att ett komplett system på High Fidelity är någorlunda rätt uppsatt och jag förutsätter att Klimax-elektronik tillsammans med 242:or är tillräckligt avslöjande för att demonstrera skillnaderna mellan en CD12 och en en Klimax DS.
Förutsätt inte det. Basera inte dina egna beslut eller rekommendationer/uttalanden på jämförelser som är gjorda i system som du inte känner till väl eller på teori om hur det "borde" vara. Tack vare att jag har bra relation med min handlare har jag lånat hem massor med Linnprodukter och jämfört hit och dit. Det är väldigt givande och i slutändan är det sånt jag baserar det mesta på. Samt hemma hos kompisar med system som jag känner till och som är vältunade.

Ett tips om du inte vill snacka source first mera är att inte ta upp det för här på selleri finns det gott om folk som gärna pratar om det. Länge. :-)

/ j

PostPosted: Tue Apr 06, 2010 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Ett tips om du inte vill snacka source first mera är att inte ta upp det för här på selleri finns det gott om folk som gärna pratar om det. Länge. :-)
Mjae. Jag har inga problem att diskutera Source First. Men många andra har, så länge det inte går deras väg. Diskussioner som bara innebär att man stryker varandra medhårs och tar upp små detaljer har jag inget till övers för. Eftersom flera personer här tycker att jag gör fel när jag vill diskutera (och i viss mån ifrågasätta) SF i detta forum så väljer jag att inte göra så.

/ B

PostPosted: Tue Apr 06, 2010 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
jajo wrote:
Mjae. Jag har inga problem att diskutera Source First. Men många andra har, så länge det inte går deras väg. Diskussioner som bara innebär att man stryker varandra medhårs och tar upp små detaljer har jag inget till övers för. Eftersom flera personer här tycker att jag gör fel när jag vill diskutera (och i viss mån ifrågasätta) SF i detta forum så väljer jag att inte göra så.

/ B
Vilken väg går du då? Har du redovisat vilka metoder/principer du använder och hur de tillämpas?

Jag kan förstå att folk blir irriterade när själva metoden ifrågasätts. Det är en upplevelsebaserad metod där teoretiska fakta spelar mindre roll än vad man faktiskt upplever. Ibland när du diskuterar/ifrågasätter får man känslan att du inte ens testat att använda metoden seriöst, kanske därför att du dömt ut den som flum eller liknande. Selleri blir ju som allra bäst och mest givande när diskussionerna kan handla om erfarenhetsutbyte där metoden används snarare än att metoden ifrågasätts. Vad är målet med att ifrågasätta något som fungerar för ett stort antal personer?

Jag har läst de flesta av dina inlägg och det är inget snack om att du är en smart snubbe. Men jag kan inte minnas att du nånsin presenterat några alternativa metoder/principer eller bidragit med att omdefiniera source first/tunedem till något som andra kan använda och som fungerar för dig. Det vore roligt att läsa sånt och då skulle folk bli mer positivt inställda till din medverkan på selleri!

/ j

PostPosted: Tue Apr 06, 2010 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Vilken väg går du då? Har du redovisat vilka metoder/principer du använder och hur de tillämpas?

Jag kan förstå att folk blir irriterade när själva metoden ifrågasätts. Det är en upplevelsebaserad metod där teoretiska fakta spelar mindre roll än vad man faktiskt upplever. Ibland när du diskuterar/ifrågasätter får man känslan att du inte ens testat att använda metoden seriöst, kanske därför att du dömt ut den som flum eller liknande. Selleri blir ju som allra bäst och mest givande när diskussionerna kan handla om erfarenhetsutbyte där metoden används snarare än att metoden ifrågasätts. Vad är målet med att ifrågasätta något som fungerar för ett stort antal personer?

Jag har läst de flesta av dina inlägg och det är inget snack om att du är en smart snubbe. Men jag kan inte minnas att du nånsin presenterat några alternativa metoder/principer eller bidragit med att omdefiniera source first/tunedem till något som andra kan använda och som fungerar för dig. Det vore roligt att läsa sånt och då skulle folk bli mer positivt inställda till din medverkan på selleri!
Det var snällt, men speciellt smart är jag inte :-)

Jag använder ingen speciell "metod" när jag utvärderar en anläggning eller apparat. Jag lyssnar helt enkelt. Vissa apparater låter det bara väldigt "rätt" om, med eller utan "hifi-sound". En av mina käpphästar är dock att "största skillnaden är inte alltid viktigast".

Musikaliteten är viktig, eller snarare förmågan att förmedla musikalitet. Men den är inte 100, den kan bytas ut mot andra lite mer hifi-aktiga fördelar.

Ett exempel. Djupare bas ger oftast i sig ingen bättre musikalisk förståelse. Hör man vad basisten spelar, och det låter övertygande, så är det OK. I ett sådant fall överger man inte gärna förståelsen (av bas-spelet) för någon annan hifi-parameter (att kunna spela högre, få lägre dist, återge lägre bas... typ). Men OM man lyssnar på musik vars fundament ofta ligger i djupbasregionen (tex orgel/kyrkomusik) så kan ju en bättre/djupare basåtergivning faktiskt bidra till förståelsen av musiken. Även om man får ge upp något annat. Det kan ju vara en smaksak också, man vill helt enkelt ha en djup och tung bas och tycker det låter "bättre" så.

Och så är det med mycket annat. Vill man tex ha en mjuk, skimrande diskant och får betala med lite mindre tydlighet när det gäller att följa melodislingor - ja då är det upp till var och en att värdera denna "trade-off". Helst vill man ju ha alltsammans men om det inte går av olika orsaker (tekniska, praktiska, ekonomiska tex) så handlar det om prioritet.

För mig är alltså inte tune dem något absolut som ställer allt annat i skamvrån. Det är ett (viktigt) synsätt bland flera andra. Samma sak gäller med Source First. Visst är det viktigt med "skit in - skit ut". Men man kan lika gärna säga att var en detalj försvinner spelar ingen roll, borta är borta.

För mig är det viktiga inte dogmatiska förhållningssätt utan en anpassning till rådande situation. Där kan tex musiksmak spela roll. Man kan ha olika krav beroende på vilket musik man helst lyssnar på.

/ B

PostPosted: Tue Apr 06, 2010 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag lyssnar helt enkelt. Vissa apparater låter det bara väldigt "rätt" om
Det är just det här som är problemet. Vad som låter rätt för dig kan låta fel för någon annan. På många andra hififorum är det just diskussionen (och ibland "grälet") om vad som är bäst det som folk är intresserade av. På selleri upplever jag att folk är mindre intresserade av att snacka prylar och mer intresserade av att optimera prestanda. Därför är det otroligt kraftfullt att ha en gemensam metod för utvärdering.

Om jag säger att tunedem är en objektiv metod där tio personer i samma rum kan komma fram till samma resultat utan att ha samma ljudideal - tror du på detta?

/ j

PostPosted: Tue Apr 06, 2010 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Om jag säger att tunedem är en objektiv metod där tio personer i samma rum kan komma fram till samma resultat utan att ha samma ljudideal - tror du på detta?
Jodå. Men jag tror inte "resultatet" är lika tillfredsställande för alla. Att vi hör samma sak betyder inte att vi lägger samma vikt vid det som andra, eller prioriterar på samma sätt.

/ B

PostPosted: Wed Apr 07, 2010 01:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
jajo wrote:
Jodå. Men jag tror inte "resultatet" är lika tillfredsställande för alla. Att vi hör samma sak betyder inte att vi lägger samma vikt vid det som andra, eller prioriterar på samma sätt.
Sant, så sant. Min erfarenhet är dock att de som är ute efter musikalitet snarare än ett visst ljudideal blir mest tillfredsställda av det resultat man kommer fram till med tunedem. Vi kanske inte kommer längre än så.

/ j

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00