jajo wrote:
Vilken väg går du då? Har du redovisat vilka metoder/principer du använder och hur de tillämpas?
Jag kan förstå att folk blir irriterade när själva metoden ifrågasätts. Det är en upplevelsebaserad metod där teoretiska fakta spelar mindre roll än vad man faktiskt upplever. Ibland när du diskuterar/ifrågasätter får man känslan att du inte ens testat att använda metoden seriöst, kanske därför att du dömt ut den som flum eller liknande. Selleri blir ju som allra bäst och mest givande när diskussionerna kan handla om erfarenhetsutbyte där metoden används snarare än att metoden ifrågasätts. Vad är målet med att ifrågasätta något som fungerar för ett stort antal personer?
Jag har läst de flesta av dina inlägg och det är inget snack om att du är en smart snubbe. Men jag kan inte minnas att du nånsin presenterat några alternativa metoder/principer eller bidragit med att omdefiniera source first/tunedem till något som andra kan använda och som fungerar för dig. Det vore roligt att läsa sånt och då skulle folk bli mer positivt inställda till din medverkan på selleri!
Det var snällt, men speciellt smart är jag inte
Jag använder ingen speciell "metod" när jag utvärderar en anläggning eller apparat. Jag lyssnar helt enkelt. Vissa apparater låter det bara väldigt "rätt" om, med eller utan "hifi-sound". En av mina käpphästar är dock att "största skillnaden är inte alltid viktigast".
Musikaliteten är viktig, eller snarare förmågan att förmedla musikalitet. Men den är inte 100, den kan bytas ut mot andra lite mer hifi-aktiga fördelar.
Ett exempel. Djupare bas ger oftast
i sig ingen bättre musikalisk förståelse. Hör man vad basisten spelar, och det låter övertygande, så är det OK. I ett sådant fall överger man inte gärna förståelsen (av bas-spelet) för någon annan hifi-parameter (att kunna spela högre, få lägre dist, återge lägre bas... typ). Men OM man lyssnar på musik vars fundament ofta ligger i djupbasregionen (tex orgel/kyrkomusik) så kan ju en bättre/djupare basåtergivning faktiskt bidra till förståelsen av musiken. Även om man får ge upp något annat. Det kan ju vara en smaksak också, man vill helt enkelt ha en djup och tung bas och tycker det låter "bättre" så.
Och så är det med mycket annat. Vill man tex ha en mjuk, skimrande diskant och får betala med lite mindre tydlighet när det gäller att följa melodislingor - ja då är det upp till var och en att värdera denna "trade-off". Helst vill man ju ha alltsammans men om det inte går av olika orsaker (tekniska, praktiska, ekonomiska tex) så handlar det om prioritet.
För mig är alltså inte tune dem något absolut som ställer allt annat i skamvrån. Det är ett (viktigt) synsätt bland flera andra. Samma sak gäller med Source First. Visst är det viktigt med "skit in - skit ut". Men man kan lika gärna säga att var en detalj försvinner spelar ingen roll, borta är borta.
För mig är det viktiga inte dogmatiska förhållningssätt utan en anpassning till rådande situation. Där kan tex musiksmak spela roll. Man kan ha olika krav beroende på vilket musik man helst lyssnar på.
/ B