selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 06:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Då tycker vi ju lika då :). JAg är inte snabbtänktast i världen på måndagmorgnar så det gäller att vara ruskigt övertydlig om jag ska förstå något ;). Dags för en sväng till kaffebryggaren igen tror jag.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 11:53 
Ayn wrote:
Bl.a. därför går jag inte till min lokala handlare.
Det är verkligen jättetrist att det ska behöva vara så. Jag är dock ganska säker på att handlaren i fråga är beredd att börja om på ny kula den dagen
du behöver deras tjänster!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 12:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jag tror personligen att det är väldigt få som systematiskt går till sin handlare och provlyssnar för att sedan leta reda på denna pryl på hifimagasinet. Däremot kan man ju även av en handlare köpa begagnade produkter och, som några här sagt, kan det ju hända att man då får demat för sig en produkt och väntar på att en beg. sådan ska komma in hos denne (eller den som fanns i butiken sålts till någon annan innan man hunnit dit). Om det då dyker upp en annons om den privat har man ju en besvärlig situation, och det är upp till var och en att avgöra hur man hanterar situatioen.

Beg. Ikemi (eller Kairn som nu gått ur produktion) exempelvis dyker kanske inte upp så ofta och då tycker jag det är ok att slå till på den privat om man sedan är mån om att nästa uppgraderingdel köps av den handlare man haft kontakt med. Är man trogen kund hos handlaren är det IMO fair play, men det är upp till var och en att avgöra.

Jag tror nog också att de flesta handlare håller med om det, vissa produkter är ju inte så lätta att få tag i och då får man passa på om man har chansen (beg. Klout kanske är bäste exemplet där).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 12:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ändrade rubriken eftersom jag tycker att det avspeglar den intressanta följddebatten bättre. PM:a mig om ni tycker annan titel vore mer lämplig.

// Sony


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 19:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Sony wrote:
Beg. Ikemi (eller Kairn som nu gått ur produktion) exempelvis dyker kanske inte upp så ofta och då tycker jag det är ok att slå till på den privat om man sedan är mån om att nästa uppgraderingdel köps av den handlare man haft kontakt med. Är man trogen kund hos handlaren är det IMO fair play, men det är upp till var och en att avgöra.
Visst. Jag har ju själv syndat och köpt mina Katan på det sättet (av en forumskrivare). Gick till och med in till Stereokompaniet för en extra provlyssning innan, men sa också hur läget var och blev schysst bemött trots det. Köpte strax därpå en ny Genki så han blev nog nöjd ändå :wink:

Däremot reagerade jag rätt starkt på uttalandet att man inte behöver handlare då forumet finns. Klart det är ok att tycka så (under förutsättning att man heller inte leker spekulant hos denne), men jag tycker det är fel ändå.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 21:43 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Har inte sett någon som påstått att man inte behöver handlare pga att forumet finns. Eller menar du detta?
Ayn wrote:
Quote:
Egentligen är det rätt enkelt, vill man ha tillgång till en handlare lokalt får man se till att stödja honom. Ser man inget värde i en lokal handlare så är det iaf "schysst" att inte lasta ner dennes resurser om man ändå inte tänkt handla där. Så tycker iaf jag.
Håller med helt och hållet. Bl.a. därför går jag inte till min lokala handlare.
Jag menar inte att handlare inte behövs, jag menar att det är oschysst att använda handlare när man ändå inte tänker köpa från dem. Sen kan man naturligtvis diskutera om det är okej att rikta in sig helt på att köpa beggat eller inte - som MC sa så skulle det ju inte finnas nån begmarknad om ingen köpte nytt. För min del känns det som det vettigaste alternativet för tillfället, men jag är övertygad om att situationen kommer se lite annorlunda ut i framtiden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 21:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Mortifikator Crenshaw wrote:
Ayn wrote:
Bl.a. därför går jag inte till min lokala handlare.
Det är verkligen jättetrist att det ska behöva vara så. Jag är dock ganska säker på att handlaren i fråga är beredd att börja om på ny kula den dagen
du behöver deras tjänster!
Det hoppas jag! Jag HAR blivit bra bemött där några gånger också, så de är ju uppenbarligen kapabla till det ;)


Top
   
PostPosted: Tue Sep 07, 2004 08:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
OTTO wrote:
Jag har svårt att se vad stereokompaniet har att erbjuda som inte en vettig privat begagnatmarknad och alla kunniga linntokar här i Umeå har?
Det var det här som jag reagerade mot, fast jag var otydlig och bytte ut hela bisatsen mot "forumet".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 23, 2004 10:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
Jag har aldrig varit inne hos Stereokompaniet när butiken var igång, var alltid att man åkte förbi på bussen innan dom flyttade och sen glömde jag av :oops: men i Göteborg var jag ofta på Tonläget, mest med Hepcat å hälsade på Anders och snackade lite och slappade i allmänhet.
Sånt tycker jag är viktigt, att man kan komma in å ta det lugnt å ha en dialog med handlarn. Det kommer hjälpa när man väl ska köpa något men viktigast är nog att handlarn känner dej och du honom.

Får se nu när man fixar ett jobb så man kan köpa in lite Linn/Naim prylar, ska nog ha Naim stärkare å cd-spelare men Linn högtalare och så min gamla fina Axis ;)

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 24, 2004 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
ska nog ha Naim stärkare å cd-spelare men Linn högtalare och så min gamla fina Axis
En riktig RockaBilly anläggning med andra ord :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 24, 2004 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Dixie...
Men varför LINN burkar då du har Naim för övrigt?
Borde bli ännu bättre med en komplett naim anläggning...
Eller har inte de senare Naim burkarna utvecklats lika mycker som LINNs?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 24, 2004 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Om du funderar pa Naim elektronik, skulle jag rekomendera att du provlyssna monitor audio hogtalare. Jag har hort olika varianter av den kombinationen ganska manga ganger och de passar perfekt ihop tycker jag.

Senast var det naims instegs serie 5i med en ganska billig golvhogtalare fran MA. Det lat valdigt bra och for de pengarna har jag aldrig hort nagot battre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 03, 2004 12:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
Sondek;
Hehehehehe,
Jao det kan man säga hehe men jag lyssnar en hel del på Jazz och Blues med och så lite hårdrock...ja allt utom Opera tror jag. Det är nåt jag kan tacka Linn för, man upptäcker en massa musikman aldrig trodde men skulle gilla.

sportbilsentusiasten;
Anledningen tror jag är att jag gillar Linn Keilidh, eller rättare sagt velat ha dom i många år men inte haft möjlighet att köpa, Sen att jag ofta vart inne på Tonläget och Anders kört just Naim/Linn kombination en hel del när jag vart där har nog färgat av sej lite kan ja tro. Men dom jag nog ska ha är Linn Ninka så det e bara att börja spara hehehe.



Och Ulfbnilsson ;
Tack för tipset, ska försöka lyssna på dom när jag kommer ner till GBG senare i månaden.

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited