Peter 18 wrote:
Kamarg wrote:
Peter 18 wrote:
Tycker dock rent personligt att politikerna är naiva till tusen om dom tror att dom kan stoppa terror brott genom att avlyssna tele och data trafik mellan användare i Sverige och utomlands. Nåväl det är inte mitt bord.
Det kan väl debatteras, du har ju rösträtt.
Jovars visst har jag det och jag använde mig av den också. Debatteras visst men nu är det så att det är ett Linn forum och jag har ingen lust att debattera via mail och ett forum. Fast en och annan synpunkt kan jag ju framföra.
Något jag gjorde med mitt inlägg ...
Jisses. Sju ord, ett komma och en punkt och det missförstods...
© Svenska Akademien, uppdaterad:2008-05-20
[Webbversionen är inte slutkorrigerad.]
SPALT: [D408] [tryckt år 1908]
DEBATTERA
--------------------------------------------------------------------------------
deb¹ate⁴ra l. de¹-, i Sveal. äfv. -e³ra², v.
-ade. vbalsbst. -ANDE, -ING (föga br.) ;
DEBATTÖR
(se d. o.). (debatera RP 1: 6 (1624), BIURMAN Brefst. 21 6 (1729, 1767)
[jfr d. debattere, t. debattieren, eng. debate, af fr. débattre, af de (lat. de), af, från, o. battre (se BATTERA)]
I) diskutera, dryfta, diskussionsvis afhandla"
Jag tror inte att någon vill ta ifrån dig rätten till att ha åsikter men samtidigt menar jag att du måste ha förståelse för att dessa kommenteras i en tråd där FRA-lagen dryftas, om du nu offentliggör dem där. Det är korrekt att detta är ett Linn-forum, en alert observatör noterar dock att vi befinner oss i sektionen "övrigt" vilket per definition bör betyda "allt icke Linn". Min blygsamma rekommendation för individer som inte vill diskutera FRA-lagen är att inte göra inlägg i en diskussionstråd för FRA-lagen.
Slutligen så grämer jag mig över användandet av ordet "debatteras" vilket jag trodde skulle utläsas "diskuteras" av den hågade. Jag inbjuder dig alltså inte till en personlig debatt, ordet syftar till påståendet "det är inte mitt bord" och avser att framföra åsikten att rösträtten är ett giltigt verktyg för att påverka regeringen och statsmakten. Då de flesta individer över arton års ålder besitter rösträtt så står det alltså i individens makt att påverka trådens ämne. Detta är ett påstående som knappast invalideras av Mona Sahlins uttalande om att om Socialdemokraterna vinner valet så kommer de att riva upp FRA-lagen. Min åsikt är oberoende av vilken individ som jag citerade (annat än att verket innehöll ovanstående), ditt valdeltagande eller din villighet att debattera/diskutera/dryfta på ett internet-forum.
Jag ber om ursäkt för missförståndet och samtidigt hoppas jag att ovanstående tjänar till att förtydliga min ursprungliga kommentar. Då du klargjort att du inte vill debattera här så har jag full förståelse för att du inte svarar på mitt inlägg.
Mvh,
Kamarg