selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 22, 2025 01:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 25, 2008 11:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ayn wrote:
pejo, servern som selleri körs på står mycket riktigt i Sverige, hos Crystone i Stockholm. Det enda tyska med selleri är just att det står .de i slutet. :)
Jo jag "vet" det (geolocationdatabasen på dess ip visar det iaf), det roliga i mitt inlägg är att min trafik routas genom Norge och därför passerar sveriges gränser inte bara en utan två gånger :evil:

Ergo: Förbehållet att "bara" trafik som passerar landets gränser skall granskas är meningslöst.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 25, 2008 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Bill50x wrote:
Ayn wrote:
pejo, servern som selleri körs på står mycket riktigt i Sverige, hos Crystone i Stockholm. Det enda tyska med selleri är just att det står .de i slutet. :)
Och varför står det .de?

/ B
.de står väl för att det är en tyskdomän men själva domänen kan ju finnas varsom helst i världen.
Jomenvisst, jag var nog lite otydlig i min fråga, jag vet vad .de står för :-)
Men varför registrerade man sig med en tyskdomän? Annars brukar väl se, com, nu etc vara de vanligaste.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 25, 2008 12:52 
Site Admin
Site Admin

Bill50x wrote:
ed wrote:
Bill50x wrote:
Och varför står det .de?

/ B
.de står väl för att det är en tyskdomän men själva domänen kan ju finnas varsom helst i världen.
Jomenvisst, jag var nog lite otydlig i min fråga, jag vet vad .de står för :-)
Men varför registrerade man sig med en tyskdomän? Annars brukar väl se, com, nu etc vara de vanligaste.

/ B
Det är en sällsam historia. :)

nasoferm som grundade forumet har berättat om det hela här: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p ... ght=#41199

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 27, 2008 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kamarg wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Vad är problemet med FRA lagen då?
Är väl bara bra om man kan sätta åt buset lättare.
Suck, vad är det som folk har svårt för att förstå? Några godbitar:

"Politisk åsiktsregistrering förbjöds för myndigheter i och med 1969 års grundlagsreform, men Säkerhetspolisen kringgick förbudet genom att föra "arbetsanteckningar" med uppgifter som inte kunde föras in i SÄPO:s register (t.ex. de som prenumererade på vissa tidningar eller som var medlemmar i VPK eller anhängare av FNL). Detta pågick ända fram till 1998."

"2006 fälldes Sverige för åsiktsregistrering i en dom i Europadomstolen."

(http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85siktsregistrering)

Det är möjligt att du tycker och tänker som vår regering vill Sportis men andra människor ska inte missgynnas för att de inte gör det ( och om FRA lyssnar, jag hjälpte till att rösta fram vår regering så var snäll och blockera inte mig om jag någonsin skulle söka en tjänst med säkerhetsklassificering. Oj, stryk det där, det kanske blir sossarna nästa val. Glöm vad jag sa, jag röstade blankt. Därmed inte sagt att jag inte stöder er sak...vem ni än är ).
Sucka på du :wink:
Min poäng är att det är lite märkligt att alla blir så upprörda (o rädda)när "lyssnande" o "registrerande" redan finns idag.

Post subject: ..
PostPosted: Sun Jun 29, 2008 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra initiativ av Expressen....

http://www.expressen.se/1.1214535

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 29, 2008 23:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Härligt i ordets rätta bemärkelse att Spanien vann EM!Oj så trevlig fotboll de spelat under detta europamästerskap.Absolut värdiga mästare.Hatten av!

Post subject: Re: ..
PostPosted: Mon Jun 30, 2008 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:

Expressens initiativ gav resultat:
Quote:
svenska folket protesterar så hårt mot FRA-lagen att riksdagsledamöters mejlboxar kraschat.
/M

Post subject: Re: ..
PostPosted: Mon Jun 30, 2008 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
ed wrote:

Expressens initiativ gav resultat:
Quote:
svenska folket protesterar så hårt mot FRA-lagen att riksdagsledamöters mejlboxar kraschat.
/M
hahah, misstänkte att deras mejlservar skulle krascha.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 30, 2008 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill inte på ngt vis ta glädjen ifrån er och jag ogillar lagen lika mkt som ni. Kruxet är nog att vi redan är registrerade och övervakade vare sig vi vill eller ej. Det är dock viktigt att komma ihåg att lagen gäller för information till och från Sverige och vad jag vet finns kanske tekniska möjligheter att undvika just denna biten. Är dock osäker. Tycker dock rent personligt att politikerna är naiva till tusen om dom tror att dom kan stoppa terror brott genom att avlyssna tele och data trafik mellan användare i Sverige och utomlands. Nåväl det är inte mitt bord.

Däremot så såg jag följande inslag på SVT hemsida. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... pos=lasmer

Tanken är att jag skall lägga in en länk till en text på SVT hemsida men om det inte funkar maila mig så får jag testa igen. Det var länge sen jag gjorde det och nu är det dessutom i FF som jag inte riktigt är van vid. Det verkar funka för jag testade med förhandsvisningen och det var ok.

Tyvärr kraschade inte politikernas servrar. Det är bara att beklaga ...

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 01, 2008 16:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Peter 18 wrote:
Tycker dock rent personligt att politikerna är naiva till tusen om dom tror att dom kan stoppa terror brott genom att avlyssna tele och data trafik mellan användare i Sverige och utomlands. Nåväl det är inte mitt bord.
Det kan väl debatteras, du har ju rösträtt.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 01, 2008 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kamarg wrote:
Peter 18 wrote:
Tycker dock rent personligt att politikerna är naiva till tusen om dom tror att dom kan stoppa terror brott genom att avlyssna tele och data trafik mellan användare i Sverige och utomlands. Nåväl det är inte mitt bord.
Jovars visst har jag det och jag använde mig av den också. Debatteras visst men nu är det så att det är ett Linn forum och jag har ingen lust att debattera via mail och ett forum. Fast en och annan synpunkt kan jag ju framföra. :wink: Något jag gjorde med mitt inlägg ...

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 01, 2008 20:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ah, rösträtt, just det! Jag har valhemligheten inskriven i grundlagen (om jag inte misstar mig) men får inte skicka mail eller posta på selleri utan att staten skall samla in och analysera vad jag skriver. Lysande ;)

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 01, 2008 21:16 
Site Admin
Site Admin

Vi kan alltid ta och erbjuda HTTPS-anslutning till selleri så sätter man lite käppar i hjulet. :)

Tyvärr kostar det dock lite mer slantar för oss att få köra det.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 02, 2008 18:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

;) kan inte låta bli att tycka att det vore lite roligt...

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 03, 2008 17:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Peter 18 wrote:
Kamarg wrote:
Peter 18 wrote:
Jovars visst har jag det och jag använde mig av den också. Debatteras visst men nu är det så att det är ett Linn forum och jag har ingen lust att debattera via mail och ett forum. Fast en och annan synpunkt kan jag ju framföra. :wink: Något jag gjorde med mitt inlägg ...
Jisses. Sju ord, ett komma och en punkt och det missförstods...

© Svenska Akademien, uppdaterad:2008-05-20
[Webbversionen är inte slutkorrigerad.]
SPALT: [D408] [tryckt år 1908]

DEBATTERA
--------------------------------------------------------------------------------
deb¹ate⁴ra l. de¹-, i Sveal. äfv. -e³ra², v.
-ade. vbalsbst. -ANDE, -ING (föga br.) ;
DEBATTÖR
(se d. o.). (debatera RP 1: 6 (1624), BIURMAN Brefst. 21 6 (1729, 1767)
[jfr d. debattere, t. debattieren, eng. debate, af fr. débattre, af de (lat. de), af, från, o. battre (se BATTERA)]

I) diskutera, dryfta, diskussionsvis afhandla"

Jag tror inte att någon vill ta ifrån dig rätten till att ha åsikter men samtidigt menar jag att du måste ha förståelse för att dessa kommenteras i en tråd där FRA-lagen dryftas, om du nu offentliggör dem där. Det är korrekt att detta är ett Linn-forum, en alert observatör noterar dock att vi befinner oss i sektionen "övrigt" vilket per definition bör betyda "allt icke Linn". Min blygsamma rekommendation för individer som inte vill diskutera FRA-lagen är att inte göra inlägg i en diskussionstråd för FRA-lagen.

Slutligen så grämer jag mig över användandet av ordet "debatteras" vilket jag trodde skulle utläsas "diskuteras" av den hågade. Jag inbjuder dig alltså inte till en personlig debatt, ordet syftar till påståendet "det är inte mitt bord" och avser att framföra åsikten att rösträtten är ett giltigt verktyg för att påverka regeringen och statsmakten. Då de flesta individer över arton års ålder besitter rösträtt så står det alltså i individens makt att påverka trådens ämne. Detta är ett påstående som knappast invalideras av Mona Sahlins uttalande om att om Socialdemokraterna vinner valet så kommer de att riva upp FRA-lagen. Min åsikt är oberoende av vilken individ som jag citerade (annat än att verket innehöll ovanstående), ditt valdeltagande eller din villighet att debattera/diskutera/dryfta på ett internet-forum.

Jag ber om ursäkt för missförståndet och samtidigt hoppas jag att ovanstående tjänar till att förtydliga min ursprungliga kommentar. Då du klargjort att du inte vill debattera här så har jag full förståelse för att du inte svarar på mitt inlägg.

Mvh,
Kamarg

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00