Härligt att 2008 inleds med en sådan här intressant och uppiggande diskussion! Dessutom utan att den urartar till pajkastning...
Att source first predikas av fler än som faktiskt lever efter den, tror jag till mångt och mycket kan summeras av Sportis och Eds inlägg. Det är många som sitter med flera källor och det är många (har jag i alla fall intrycket av) som köper begagnade prylar.
För min egen del önskar jag verkligen att jag med gott samvete skulle kunna satsa på ett medium; LP/CD/FLAC. Jag har alltid varit avundsjuk på min polare som kom in i LINN-svängen under 90-talet då vinylens kvalitet var undermålig samtidigt som silverskivorna hade vind i seglen. Han valde silverskivorna som enda medium och har följdaktigen haft lättare att följa source first. Det var tex hans begagnade Karik/Numerik jag fick köpa när han uppgraderade... Samtidigt vet jag (och polaren) vad han missar av vinylens underbara värld... Om ändå all musik vore tillgänglig på alla format. Då hade valet varit lätt!
När det gäller budget är detta verkligen upp till var och en. Själv har jag bara haft råd med nya LINN-produkter vid enstaka tillfällen. Detta i kombination med en önskan om stora lyft i samband med varje uppgradering (=investerade pengar) gör att vägen mot source first blir något krokig. En Ikemi framför Klout/Keltik är ju inte helt source first nu för tiden...

Å andra sidan sitter jag nu med en playbackdel som jag kan leva med läääänge och jag kan fokusera helt på källorna framöver. En vinst i en viss tävling skulle iofs snabba upp den processen, men jag får nog helt enkelt bida min tid tills både flickvännen och jag är ur föräldrapenningsträsket.
Trots ovanstående resonemang har det helt klart, av och till, varit frestande att hiva iväg playbackdelen för att investera i en source first anläggning likt henriklh. Jag har ju alltid blivit lika imponerad när jag har gjort jämförelser för/emot source first.