selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 07:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 04, 2008 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
"Förresten tyckte jag inte att Karik-Numerik lät något vidare framför Keltik."

Jag tycker att det lät väldigt bra och skulle gärna ha ett sådant system hemma även idag. Så uppenbarligen har vi olika smak.
Tror jag är fel slutsats...

K/N låter utmärkt men en topptolva ÄNNU bättre.
Så jämför man med en LP12 så är inte K/N så kul. Var det intrycket jag fick av Fredriks inlägg...Fredrik?

Men det innebär ju inte per automatik att K/N är dålig. :wink:

Vi har ju idag grymma system från Linn, men tyckte vi att Linnsystemen på 80-talet var kassa?
Nej, men jämför man IDAG med ett modert Linnsystem är de äldre inte vidare

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 04, 2008 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att bra högtalare som går djupt ofta är väldigt krävande och avslöjar brister i källan. Isobarik var krävande och Keltik likaså. En toppad tolva gjorde dem roliga att lyssna på, medan Karik+Numerik aldrig kändes riktigt kul. Hade några fester på 90-talet när vi dansade till både LP12 och K+N och varje gång det kom på en CD så liksom stannade festen av.

Jag tyckte det var trevligare att lyssna på min Karik hemma med Keilidh än när samma spelare drev Klout+Keltik.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 04, 2008 18:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är nog bara att konstatera att vi tycker lite olika.

Kanske en provokativ fråga, men tycker du att Linn gjorde en riktig tabbe som utvecklade keltiks på den tiden då de fick folk att köpa den för massor av pengar och fick ett tråkigare system än om de hade satsat på mkt billigare högtalare? Det låter ju inte som ett sätt att få nöjda kunder att de, i tron att de graderar upp sig, släpar hem prylar för massor av pengar och så låter det tråkigare än innan. Eller så borde Linn gott ut med info till sina handlare att karik/numerik bör inte demas eller säljas med för bra högtalare för då hörs det hur tråkig den är och kunderna får ett sämre system om man har bra högtalare? Dvs kunderna hör melodierna sämre med en bra högtalare?

Ang fester så har jag aldrig varit med om att festen stannar av för att jag skiftar mellan LP och CD. Visst, LP är ju trevligare, men de gånger jag har haft fester så att folk dansar så ska det nog mer till än att man sätter på en (visserligen tråkig) CD skiva för att det ska tappa tempo.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 04, 2008 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Konstiga frågor. Hur kan det vara en tabbe att göra en bättre högtalare? Som jag sa så tycker jag att Keltik låter prima med en tillräckligt bra källa.

Om du läser Linns litteratur från den tiden så skrev de gång på gång att de rekommenderade att man börjar med den bästa källa man har råd med och sedan väljer resten av komponenterna.

Jag talar inte för någon annan än mig själv när jag säger att det var roligare att spela min Karik hemma på Keilidh än på toppade Keltiksystem. Men så var det. Hemma var den okej (efter en tids användning gled jag dock tillbaka i att spela mest LP12) men i mer avslöjande system kändes den stel och kantig.

Linn vägrade en tid konsekvent att säga vilket de tyckte var bäst; CD eller LP. De försökte ju göra sina CD-spelare så bra de kunde och när de åkte runt för att demonstrera dem så tog de ut LP12:orna ur rummet. Första gången jag hörde K+N på Linns premiärvisning i Sverige (med aktiva Kaber) så tror jag att nästan alla närvarande tyckte det lät rätt trist. Men nån LP12 fanns inte tillgänglig, Linn ville enbart visa hur bra CD kunde vara och jag förstår hur de tänkte.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 04, 2008 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är nog så att bättre högtalare avslöjar mer och kräver bättre saker uppströms.
Ett problem med topputrustning är att minsta fel märks tydligare och det är betydligt värre att få till en fullregisterhögtalare än en stativare. En anläggning kan låta bra iett rum men när högtalarna uppgraderas klarar inte rummet av djupbasen och allt sabbas.
Det tog många år innan jag hörde ett par Komri spela ljuv musik, innan hade det varit bumligt och otight. Nu vet jag hur de kan spela.
En trygg sak med Linn och Naim är att dyrare produkter av samma produktlinje är bättre, annars är det nåt runtomkring som inte stämmer. Antingen är utrustningen trasig eller installationen såpass dålig att felen kommer fram.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 04, 2008 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror inte jag har sett en enda LP12 när Linn ska dema CDspelare, samma sak när DS skulle demas. Tolka det som ni vill, hehe :wink:
Handlarna är dock mer öppna för jämförelser...

Har haft ett antal CDspelare i mitt Keltiksystem (med topp12'a) o min första CD (Quad) var trist...Karik OK, men när Numeriken kom blev det rätt kul. Fast det var nog först med Ikemi (trimmad med Fredriks kablar) som det blev riktigt bra. Den är "tillräckligt bra för att göra CDs riktigt njutbara. Dvs behovet att jämföra försvann för mig.
Men en 12'a är ju bäst. (dock är ju den klart dyrare än Ikemi o andra sidan...)

Att nu Linn hävdar att Klimax DS är lika bra alt bättre känns lite som ett sätt att kränga DS...

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 05, 2008 01:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad gäller det där med festerna så överdriver jag kanske lite om jag påstår att hela festen stannade. De flesta dansade väl vidare. Men jag har ett speciellt minne av en kväll för runt 15 år sedan när vi körde i stort sett maxade Linn-källor (2 LP, 1 CD), via Kairnar till en mixer kopplad till ett ordinärt PA-system (nu blir jag nostalgisk... Micke, läser du detta?). Det var en stor lokal med massor av plats att dansa på.

Efter en inledande middag för 25-30 personer (?) så körde vi igång med discohits från 70-talet på LP12:orna. Jag minns att jag konstaterade att precis ALLA dansade. Jag kunde inte se en enda person som satt ner eller stod och pratade utan det var 100% studsande upp och ner över hela lokalen.

Och nu kommer jag till saken: Det spelades säkert minst 80% LP under den där kvällen. När jag själv var på dansgolvet så kände jag direkt när en låt började om den var på CD. Det kändes som att svänget stelnade och det blev svårare och tråkigare att dansa. Jag gick över till DJ-båset ett otal gånger för att se efter/klaga på låten och varenda gång var det en CD som spelades.

Men det var då. Undrar hur samma "dance floor test" skulle utfalla idag? Med CD12, Klimax DS och maxad LP12. Eller Akurate CD, Akurate DS och en Keelad LP12 med Lingo+Akito+Adikt kanske.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 05, 2008 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Asball Fredrik, då skulle man varit med!

Jag kommer ihåg när diskoteken gick över till CD...oj va trist det blev.
O andra sidan var de direktdrivna vinylspelarna inga höjdare heller...var roligare hemma med Nait/Kan.
Tack o lov är CDspelare överlag bättre idag.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 05, 2008 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Härligt att 2008 inleds med en sådan här intressant och uppiggande diskussion! Dessutom utan att den urartar till pajkastning...

Att source first predikas av fler än som faktiskt lever efter den, tror jag till mångt och mycket kan summeras av Sportis och Eds inlägg. Det är många som sitter med flera källor och det är många (har jag i alla fall intrycket av) som köper begagnade prylar.

För min egen del önskar jag verkligen att jag med gott samvete skulle kunna satsa på ett medium; LP/CD/FLAC. Jag har alltid varit avundsjuk på min polare som kom in i LINN-svängen under 90-talet då vinylens kvalitet var undermålig samtidigt som silverskivorna hade vind i seglen. Han valde silverskivorna som enda medium och har följdaktigen haft lättare att följa source first. Det var tex hans begagnade Karik/Numerik jag fick köpa när han uppgraderade... Samtidigt vet jag (och polaren) vad han missar av vinylens underbara värld... Om ändå all musik vore tillgänglig på alla format. Då hade valet varit lätt!

När det gäller budget är detta verkligen upp till var och en. Själv har jag bara haft råd med nya LINN-produkter vid enstaka tillfällen. Detta i kombination med en önskan om stora lyft i samband med varje uppgradering (=investerade pengar) gör att vägen mot source first blir något krokig. En Ikemi framför Klout/Keltik är ju inte helt source first nu för tiden... :oops: Å andra sidan sitter jag nu med en playbackdel som jag kan leva med läääänge och jag kan fokusera helt på källorna framöver. En vinst i en viss tävling skulle iofs snabba upp den processen, men jag får nog helt enkelt bida min tid tills både flickvännen och jag är ur föräldrapenningsträsket.

Trots ovanstående resonemang har det helt klart, av och till, varit frestande att hiva iväg playbackdelen för att investera i en source first anläggning likt henriklh. Jag har ju alltid blivit lika imponerad när jag har gjort jämförelser för/emot source first.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 05, 2008 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Trots ovanstående resonemang har det helt klart, av och till, varit frestande att hiva iväg playbackdelen för att investera i en source first anläggning likt henriklh. Jag har ju alltid blivit lika imponerad när jag har gjort jämförelser för/emot source first.
Samma här men sedan ska man A/leva med sämre playbackdel innan man kan uppgradera den samt B/till vilken nytta om man ändå ska ersätta den igen
C/förlora pengar på bytet av playbackgrejjerna.

Mindre strul om man kan uppgradera källan utan att kränga annat.

Dvs lite skillnad att bygga ett helt nytt system än att uppgradera ett befintligt.

Vi kanske ska vara glada att inte alla säljer sina playbackdelar för att finansiera Keel o DS, då det skulle förstöra begmarknaden...=ingen skulle våga köpa nya högtalare/stärkare.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 05, 2008 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är intressant att läsa alla synpunkter om source first även om det är genomlyst sen förr. Konklusionen blir att nästan alla anser att source first är bra men att en viss balans är bra samt begmarknad och tillfälligheter tillsammans med långsiktiga planer spelar in.

Det känns kul att vara en av de mer rabiata förespråkarna som Naimägare.

Tack alla för att tråden inte spårat ur, än.........

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 06, 2008 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till Erik:
Vilken CD-källa har du själv nuförtiden?
Jag vet att du gjorde en jämförelse mellan CDS3 och CD12 för länge sedan. Jag antar att du ägde CDS3:an?
Har Naim något i närheten av Klimax DS?
Har du aktiverat dina DBL:er med Nap500?
Du får lägga upp en medlemspresentation med bilder...

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 06, 2008 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
det var roligare att spela min Karik hemma på Keilidh än på toppade Keltiksystem. Men så var det.
Jag har upplevt några liknande scenarion, bl a då jag testade att koppla
in en Uni SC direkt till ett par Artikulate 350A, det lät kasst!

...och annars tycker jag att SC är en kanonapparat!

/M

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 06, 2008 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Har Naim något i närheten av Klimax DS?
Det finns en hel tråd om det under "Övrigt": :wink:

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=4050

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Jag har upplevt några liknande scenarion, bl a då jag testade att koppla in en Uni SC direkt till ett par Artikulate 350A, det lät kasst!
Ja just, jag kommer ihåg det nu. Det är rätt intressant det här med "när bättre delar ger sämre ljud", tycker jag.

Thomas OK skrev på mitt forum att de vid något tillfälle funnit att en LP12 med Valhalla lät bättre med Kairn än med Linto. Anledningen, misstänkte de, var att Linton avslöjade LP12+Valhalla alltför mycket. Så fort de bytte till LP12+Lingo så tyckte de att Linto var överlägsen Kairn.

Det är väl inte så ofta man stöter på såna här exempel? Jag gör i alla fall inte det. Det verkar krävas på att balansen tippar rejält och då rasar på något vis den musikaliska illusionen. Jag minns med rysningar vid ett besök på Linn hur en annan besökare hade kopplat in sin Ipod i den referensanläggning (Kontrol, 8xSolo, Komri) som stod uppställd. Det lät obehagligt, nästan sjösjukt.

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00